Mijn break uit '96 is helaas wat incontinent de afgelopen weken. Of in ieder geval ontstond er een behoorlijke verzameling vocht aan mijn voeten toen ik op de passagiersstoel zat.
Vraag 1: koelwater of water? --> water, helder en smaakloos.
Vraag 2: paravan verstopt? Nee. En na extra goed schoonmaken hetzelfde probleem.
Het komt in een straaltje uit de kachel ventilator (vooral linker bocht) en er is ook een plasje voelbaar in de pijp richting bestuurder. Helemaal droog gemaakt door er een luier in te stoppen en een aantal rotondes extra te nemen. Helaas volgende rit hetzelfde probleem.
Ik twijfel nog tussen toch regenwater van buiten (ruit lek?) of condens van de airco. Aangezien het de afgelopen weken en bloedheet was én stortregende is het niet echt te onderscheiden. Omdat het zo precies in het kachelkanaal concentreert gok ik op een verstopte condens afvoer van de airco. Waar zou ik die moeten vinden bij een type 2? Ik ga dan proberen met een busje lucht eens door te spuiten.
Of heeft iemand een ander idee?
Grt,
Thijs
Onder de radio zit het afvoerpijpje van de airco, die het vocht onder de auto doet uitkomen, als ie niet verstopt is.
Radio, of liever de hele middeconsole eruit, dat werkt makkeliljker. Pijpje uit de bodem van de auto los peuteren. Bak/bakje erbij houden om vocht op te vangen en event goed doorprikken, bijv. met een draadveer. Meestal komt het vocht en de veroorzakende troep er dan uitgestroomd.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Rogier had een door de vorige eigenaar geboord gaatje ergens onder de paravan. Ook fijn
Heb je trouwens een schuifdak? Die wateren geloof ik af via de a-stijl en willen ook wel eens lekken ...
__________
Crepuscule
Een aftermarket airco? Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Kun je een foto van de bediening maken?
Of heb jij die grijze Break gekocht met de Deltamil-airco? Deze: LINK
__________
Crepuscule
Als er een aftermarket airco in zit hebben ze mogelijk wat extra niet originele gaten gemaakt in het schutbord etc. Misschien moet je alle doorvoerringen even checken?
xxxxxxm
Wel een goeie van je Marc. Ik wist helemaal niet dat die daar zat en heb ook nog nooit nagedacht over een afvoerpijpje van de airco.
Ja er ligt altijd een hoop vocht onder de auto als de airco aanstaat maar komt dat achter de radio vandaan?
En als je een aftermarket airco hebt zit dat pijpje er dan wel??
__________
Crepuscule
Begonnen de zwembad-problemen misschien nadat de airco was hersteld? Bijvoorbeeld tijdens de hittegolf?
Volgens mij zijn we iets op het spoor Watson .
Het slangetje voor condensvocht zit waarschijnlijk inderdaad verstopt of is geknikt of losgeschoten. In plaats van dat het vocht wordt afgevoerd naar buiten belandt het in de auto.
xxxxxxm
Ik dacht dat de schuifdaken naar achteren, dus eerder richting C-stijl afvoeren. Bij het demonteren van het plafond uit de sloper van het magazijn, zag ik daar toch de slang lopen, dacht ik?
en of aftermarket een andere afvoer gebruikt, weet ik niet. Maar waarom zouden ze. De afvoer zit er toch. Bovendien: Thijs heeft het slangetje al zien zitten.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als het slangetje verstopt zit, stijgt het vochtniveau in het huis, waarin de condensor zit. De onderdrempel naar de buis richting blower is maar 1 cm of zo, dus daar stroomt het zo overheen.
Er kan bij het ontstoppen van de slang toch nog een plons water vrijkomen, want het huis is, schat ik, zo'n 50 cm breed en 5 cm diep. Dus een kwart liter (flinke beker) is het al gauw.
Als alles weer doorgankelijk is, even de blower demonteren en daar alles weer droog maken, ook.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zo te horen ben je er goed bekend Marc. Het is een stukje XM dat ik persoonlijk niet ken.
Het afwateren van een schuifdak is ook afhankelijk van 'origineel fabrieksdak' of 'aftermarket'. In mijn MM zit een aftermarket Webasto-schuifdak en die watert naar voren.
__________
Crepuscule
Ik heb het geprobeerd maar krijg onderstaande melding...
__________
Crepuscule
Kennelijk heb ik meer rechten
Dit is gewoon een standaard XM airco, handbediend met (wel) electronische servo's die de kleppen bedienen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Thijs je account is gehackt!!! Foei Marc!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dit type airco heb ik inderdaad ook vaker gezien. Dus dat is het befaamde pijpje.
Even iets anders: Ik zie ook een sneeuwstand-schakelaar net onderaan op de foto. Zit die ook in de PRV V6 automaat?
__________
Crepuscule
Interessant - zit dat slangetje in Type-1 op dezelfde plek? Kan me niet herinneren die gezien te hebben toen ik de hele middenconsole eruit had...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beste TBC,
Was het met het pijpje schoonmaken vwb airco condens afvoer opgelost? Heb zelf dan denk hetzelfde issue. De vloer bij de bijrijder is flink nat. Was nog niet zo ver ik weet. Ook niet na de flinke regen buien van afgelopen weekend maar weet dat niet zeker. Heb een origineel schuifdak dus eerst na de vele regen gekeken of de hemel droog was: dat was ie. De schopbak is, isolatie aan de binnenkant van de plastic plaat is nat nat. Heb eigenlijk altijd airco aan op 20-22gr. Kan hij zo veel vocht maken dat de mat na een rit van een 2-3 uur weer nat is en/of de schopbak zo nat? Het heeft gisteren, vannacht weinig/niet geregend dus dat lijkt mij dan niet de oorzaak. Koeling is goed (strak op 80-85gr) en heb niet idee dat ik koelwater verlies.
Als het pijpje verstopt zit komt het er fan via de blower/schopbak uit? Weet even niet zo goed waar nu te beginnen. De vloer bij de bijrijder is vooral tegen de tunnel aan nat. En iets daar onder maar water kruipt volgens mij om hoog. Dacht eerst de paravan loshalen en zien wat er onder te zien is (en schoon te maken) maar nu het bijna niet geregend heeft en toch (weer) vrij nat is verdenk ik de condens afvoer. Toen ik vandaag in parkeer garage stond voor een 2-3 uur na aan ritje van 30-40min lag er geen water onder: was droog.
Michael
Fijn dat het zelf te doen is. Als het de condens afvoer betreft: volstaat dan het zijpaneel van de tunnel van de bijrijder los halen? Naast de radio etc natuurlijk. Waar aan kun je herkennen dat het water is of koelvloeistof? Het vocht wat ik voel, voelt als water, niet vettig/zoet oid. Hoe lang heb je er mee rond gereden? Er is binnen op de ruiten geen aanslag oid.
Michael
Aanvulling nog: als t zoveel koelwater is dan zou je het moeten merken in de koeling vd motor toch? Of duurt dat vrij lang?
Michael
Koelvloeistof ruik je als zoetige, zuurstokachtige, geur. Condens is kleur- en geurloos.
Als je je schopplaat loshaalt, voel je waarschijnlijk al de nattigheid aan de buitenkant van de ventilator.
Zoals Tbx schrijft: half uurtje, hooguit.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank voor alle info. Gisterenavond de schopplaat los gehaald: ging heel soepel. Onder de blower was hij flink nat inderdaad. Het tapijt bij de bijrijder was ook (weer) goed nat. Flink lopen soppen om het droog te maken. Nu was het gisteren mooi weer: hele dag met de airco aan gereden. Het lijkt er toch echt op dat de afvoer de issue is. Lag ook geen condenswater onder de auto in de parkeergarage. Ben nu alleen op vakantie en het huidige huis is in een bos: naast de regen geen ruimte hier om het los te halen. Morgen op het volgende adres heb ik de ruimte en een afdak om auto onder te zetten. Herkennen jullie dat als je bocht naar links maakt (bv rotonde 3/4) dat het klinkt alsof iets in de blower komt/tegenaan loopt? En als je weer recht rijdt dit dan weer weg gaat?
Er is geen zoete geur of zuurstok achtig iets. Zelf na t dweilen gisteren kwam het niet over als KVS. Niveau is nog goed dus dat zal het niet zijn (gezien de hoeveelheid had je dat daar dan wel gemerkt denk ik zo).
Was overigens verrast hoeveel stekkers er op de schopplaat zitten. Kan me dat van de serie 1 niet herinneren. Overigs is het denk ik niet de 1e keer dat er gezocht is naar de nattigheid: hij kwam vrij makkelijk los (ook de pin links achterin en in het bakje van het boekje misten de schroeven)
Michael
Nog een aanvullende vraag: hoelang heeft het na de fix geduurd voordat de mat weer droog was? Of hoelang heb je nog moeten dweilen/droogmaken? Net gekeken: de vochtvreters zijn immer nog droog. Het tapijt wel weer moet dweilen (lees doek er op duwen en daarna uitwringen), wel veel minder dan gisteren. De schopbak onder de blower is niet meer nat geworden (had droge doek onder blower gelegd) ondanks regen dus het lijkt hem in de condens afvoer te zitten. Of kan het ook nog elders binnen komen en dat het zich bij midden zijkant thv vierkant rooster op hoopt?
Michael
Pagina's