Toch staat mij ook bij dat dat wel zo was op de een of andere manier. En ik dacht dat stadslicht wel wit moet zijn en niet geel mag. Die kleine lampjes naast de koplampen bedoel ik dan.
Ik had in mijn berline 4 kapjes gemonteerd. Die in de verstralers zie je beter, waarschijnlijk door de vorm van de reflector.
Ik heb in mijn stadslichten oranjekleurige lampjes in gedaan toen ik nog ''normale'' lampen erin had.
leek dat de auto breder was. Ze zitten er nog steeds in moet ze eigelijk weer veranderen.
Of het mag bij de APK dat weet ik niet. dat weet ik ook niet van de gele lampen.
Maar ben nog niet aan de kant gezet.
Krijg er alleen positieve reacties van van mensen die ik tegenkom die denken dat mijn XM eenoldtimer/youngtimer is.
In september 2015 ben ik met Janco bij een oldtimer evenement geweest in Appelscha.
Die vond dat we tussen de oldtimers mochten staan. Volgens mij hadden wij de jongste auto bij ons.
Was niet eens ons bedoeling om hem er neer te zetten. Maar werden door de verkeersregelaar het evenement opgestuurd.
Dan zie je toch wel wat voor bijzonders wij besturen en bezitten.
Je kunt de VC ook uitlezen met het kastje van "malle pietje" (https://www.xmclub.nl/forum/doe-het-zelf-uitlezen-en-resetten-van-de-computers).
Als je een beetje handig bent met electra; in de bijlage staat een handleiding hoe je hem zelf kunt maken.
Ik heb er volgens mij ook nog ergens 1 in de kast liggen. Die mag je wel lenen als het nodig is. Je zou ook hier kunnen kijken voor iemand in de buurt met een Lexia: https://www.xmclub.nl/forum/aangeboden-lexia-hulptroepen
Ik had eerst een Chinese obd1 stekker werkte niet goed nu eentje gehaald bij obdshop wel stuk duurder maar binnen dag bezorgd en die werkt perfect.
Mooie xm zeg
ik zou zelf zo'n obd kabeltje bestellen dan kun je de computer uitlezen en weet je het precies. ik vind dat kabeltje z'n geld wel waard was 25 euro stuk duurder dan de chinees maar goed deze werkt meteen. maakt het leven stuk makkelijker met storingen zoeken.
Hou er rekening mee dat ook niet iedere Lexia een XM goed kan uitlezen. Ik heb inmiddels een verloopstuk waarvan ik behoorlijk zeker weet dat 'ie goed is, maar met twee verschillende Lexia's kan ik verschillende onderdelen uitlezen. Ze lezen hem allebeide helaas niet volledig uit. Met latere Citroëns (waaronder een c5) heb ik nooit problemen gehad.
Je kunt niet zomaar een oudere HA2-computer in een nieuwere auto zetten. Daar gaan ze soms heel beroerd van rijden. Los van kneiterharde vering voelde het vreemd genoeg alsof er een motorsteun helemaal de geest had gegeven of iets dergelijks. Andersom kan volgens mij wel altijd (een computer uit '96 in een auto uit '99 deed het hier dus heel slecht, maar andersom werkte gewoon).
Er zijn 6 verschillende HA2 veercomputers. De nieuwste (6e versie) H5 3BG2 kan alle voorgaande versies vervangen. Naar mijn logica lijkt 't mij dan dat de vorige versies dan ook onderling uitwisselbaar zijn. Hardwarematig zijn ze allen hetzelfde. Ze zullen waarschijnlijk wel een iets ander veerkarakter hebben.
Knijterharde vering klinkt meer als een kapotte vc. Niet de verkeerde variant.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik kan niet uitsluiten dat die veercomputer stuk was, maar dat de nieuwste versie alle eerdere versies kan vervangen wil toch niet zeggen dat dat andersom ook geldt? In dit geval ging het om een computer uit een auto met remdruksensor (jawel, daar hebben we hem weer ) in een auto die dat niet had. Ik vermoed dat die veercomputer in error schoot omdat hij daar niet voor geprogrammeerd was. Het zou me niet verbazen als er zo wel meer veranderingen waren die in de software van nieuwere versies waren meegenomen.
@Feije Dank voor je input. Ik ben de schema's weer even gaan nalopen. Nu blijkt dat de sensor die ik beschrijf niet van de remdruk is. De remdruksensor is dus fysiek toch ook vervallen in tegenstelling tot wat ik eerder zei.
Dat betekend dus ook in het geval van het ontbreken van die sensor dat een oudere vc constant 'denkt' dat er hard geremd wordt en dus de vering hard maakt. Wat je dus al zei met 'spijkerhard'.
In dat geval weet ik dan ook niet zo zeker meer dat die oudere veercomputers onderling uitwisselbaar zijn.
Dat die nieuwste vc alle andere kan vervangen weet ik wel zeker. Dat staat letterlijk in de "Presentatie" van modeljaar '99 in de handboeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
APK eis is, of alles wit of alles geel, behalve de stadslichten die moeten zelfs gewoon wit zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Toch staat mij ook bij dat dat wel zo was op de een of andere manier. En ik dacht dat stadslicht wel wit moet zijn en niet geel mag. Die kleine lampjes naast de koplampen bedoel ik dan.
Ik had in mijn berline 4 kapjes gemonteerd. Die in de verstralers zie je beter, waarschijnlijk door de vorm van de reflector.
Ik heb in mijn stadslichten oranjekleurige lampjes in gedaan toen ik nog ''normale'' lampen erin had.
leek dat de auto breder was. Ze zitten er nog steeds in moet ze eigelijk weer veranderen.
Of het mag bij de APK dat weet ik niet. dat weet ik ook niet van de gele lampen.
Maar ben nog niet aan de kant gezet.
Krijg er alleen positieve reacties van van mensen die ik tegenkom die denken dat mijn XM eenoldtimer/youngtimer is.
In september 2015 ben ik met Janco bij een oldtimer evenement geweest in Appelscha.
Die vond dat we tussen de oldtimers mochten staan. Volgens mij hadden wij de jongste auto bij ons.
Was niet eens ons bedoeling om hem er neer te zetten. Maar werden door de verkeersregelaar het evenement opgestuurd.
Dan zie je toch wel wat voor bijzonders wij besturen en bezitten.
Dank voor de opheldering Mark en Gerrie!
Ja, de XM is wel een bijzondere auto. Of het zo'n iconische status als de CX of DS krijgt is zeer twijfelachtig maar het is wel zeer exclusief.
Vraag me dat af, ik denk zelf wel dat de XM een hele bijzondere oldtimer status krijgt.
Aangezien de klein aantal XM wat er gebouwd is rond de 300.000.
Goedendag,
Zo dat is alweer een tijd geleden toen ik mijn eerste bericht hier plaatste.
Toen had ik nog niet eens een rijbewijs maar wel een XM.
Die blauwe XM die is er helaas al heel lang niet meer.
In de tussentijd is er een hoop gebeurd ik heb veel verschillende auto's gereden (BX, Xantia, C5)
Maar ben een beetje bij de C5 blijven hangen.
Mij was altijd verteld C5 ph1 moet je niet aan beginnen is alleen ellende!
Toch wou ik het eens proberen ik heb met veel plezier en geen enkel probleem een aantal jaar rondgereden met 2 exemplaren.
Kocht er anderhalf jaar geleden nog een BXje bij om een beetje aan te knutselen allemaal hartstikke leuk.
Eerlijk gezegd had ik toen liever een XM gehad maar een BX vind ik leuk.
December 2019 kwam het XM verhaal weer in m'n hoofd.
Ik wilde alsnog een XM naast de BX.
Heb toen dagenlang gezocht en het hele land afgereisd voor een geschikte XM en na al die weken kocht ik in februari 2020 een 2.0 uit 1992.
Ik had liever een V6 gehad maar goed had in elk geval een XM, en het was een Y3 met 1spaaks daar was ik al heel tevreden over.
Omdat de XM V6 niet doorging hebben we er maar een C5 V6 voor in de plaats genomen en de 2.0 verkocht.
De C5 V6 heb ik gekocht van de eerste eigenaar heb er zo'n 24000km mee gereden sinds april 2021.
Ik heb er alleen maar ellende mee gehad, daar was ik zo zat van.
Dus ben ik nu weer terug gegaan naar waar het allemaal ooit begon.
Ik ben nu trotse eigenaar van een XM TCT.
Met leer, houtinleg & kantelende buitenspiegel.
De turbo moest meteen aan het werk om haar oudere zus naar de nieuwe loods te brengen.
En wat nog een leuk detail is.
De organummer verteld mij dat de XM geboren is op 29-01-1998, ik zelf ben geboren op 29-01-1994.
Zodra het virus minder wordt of afgelopen is. En de club weer evenementen organiseren mag.
Maak ik mij weer lid binnen de club.
Graag tot ziens!
Foto's
Mooie wagen weer Harold. Gefeliciteerd.
Is dit die wagen uit Nieuw Buinen?
__________
Crepuscule
Dank je wel. Ben er heel blij mee.
het middenconsole heeft diverse houtinleg, 13de ruit, leder bekleding elektrisch verstelbaar.
De velgen gaan er onder weg omdat ze niet passen en horen op deze XM.
Setje Monte Carlo's is ook al onderweg,
Nee niet uit Nieuw Buinen dat is ook een hele mooie. Maar deze heb ik in de buurt van Tiel gehaald.
Alleen denk ik dat er iets verkeerd gaat in de veercomputer.
Lexia dat gebruik ik al een tijd en functioneerd goed op een C5.
Alleen wist ik niet dat de XM een andere aansluiting heeft.
Ik heb alleen een 16 pin stekker en eentje met 2 pinnen en 2 kabels die rood en zwart zijn.
Is het ook mogelijk om de veercomputer op een andere manier uit te gaan lezen?
Of moet ik echt wachten op de 30 pin
De TCT heeft het uitstekend gedaan vandaag!
Je kunt de VC ook uitlezen met het kastje van "malle pietje" (https://www.xmclub.nl/forum/doe-het-zelf-uitlezen-en-resetten-van-de-computers).
Als je een beetje handig bent met electra; in de bijlage staat een handleiding hoe je hem zelf kunt maken.
Ik heb er volgens mij ook nog ergens 1 in de kast liggen. Die mag je wel lenen als het nodig is. Je zou ook hier kunnen kijken voor iemand in de buurt met een Lexia: https://www.xmclub.nl/forum/aangeboden-lexia-hulptroepen
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Ik moet er nog 1 bestellen.
Misschien rare vraag maar is het mogelijk dat ik de veercomputer van mn andere xm erin stop?
of is dat totaal nutteloos
ik zou zelf zo'n obd kabeltje bestellen dan kun je de computer uitlezen en weet je het precies. ik vind dat kabeltje z'n geld wel waard was 25 euro stuk duurder dan de chinees maar goed deze werkt meteen. maakt het leven stuk makkelijker met storingen zoeken.
Hou er rekening mee dat ook niet iedere Lexia een XM goed kan uitlezen. Ik heb inmiddels een verloopstuk waarvan ik behoorlijk zeker weet dat 'ie goed is, maar met twee verschillende Lexia's kan ik verschillende onderdelen uitlezen. Ze lezen hem allebeide helaas niet volledig uit. Met latere Citroëns (waaronder een c5) heb ik nooit problemen gehad.
Ja het kabeltje had ik inmiddels al besteld echter wordt ik gek van het gestuiter.
daarom zocht ik naar een andere oplossing
Vanmiddag is er storing ABS bijgekomen
Hydractief 2 vc's zijn met elkaar uit te wisselen. Maar de nieuwere bevatten wat meer ge-update veergedrag.
Van hydractief 1 weet ik zo snel niet of daar uberhaupt verschillende versies van bestaan.
HA1 en HA2 is niet uitwisselbaar. (en gaat je ook niet lukken al zou je 't proberen wegens een ander soort connector.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je kunt niet zomaar een oudere HA2-computer in een nieuwere auto zetten. Daar gaan ze soms heel beroerd van rijden. Los van kneiterharde vering voelde het vreemd genoeg alsof er een motorsteun helemaal de geest had gegeven of iets dergelijks. Andersom kan volgens mij wel altijd (een computer uit '96 in een auto uit '99 deed het hier dus heel slecht, maar andersom werkte gewoon).
Er zijn 6 verschillende HA2 veercomputers. De nieuwste (6e versie) H5 3BG2 kan alle voorgaande versies vervangen. Naar mijn logica lijkt 't mij dan dat de vorige versies dan ook onderling uitwisselbaar zijn. Hardwarematig zijn ze allen hetzelfde. Ze zullen waarschijnlijk wel een iets ander veerkarakter hebben.
Knijterharde vering klinkt meer als een kapotte vc. Niet de verkeerde variant.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik kan niet uitsluiten dat die veercomputer stuk was, maar dat de nieuwste versie alle eerdere versies kan vervangen wil toch niet zeggen dat dat andersom ook geldt? In dit geval ging het om een computer uit een auto met remdruksensor (jawel, daar hebben we hem weer ) in een auto die dat niet had. Ik vermoed dat die veercomputer in error schoot omdat hij daar niet voor geprogrammeerd was. Het zou me niet verbazen als er zo wel meer veranderingen waren die in de software van nieuwere versies waren meegenomen.
Oke, weer iets iets wijzer geworden.
Ik rij straks naar m'n loods en ga ik er even mee aan de gang.
Ik hoop ook dat ik de diagnose stekker snel binnen heb.
Dan kan ik eens met de Lexia kijken & testen.
@Feije Dank voor je input. Ik ben de schema's weer even gaan nalopen. Nu blijkt dat de sensor die ik beschrijf niet van de remdruk is. De remdruksensor is dus fysiek toch ook vervallen in tegenstelling tot wat ik eerder zei.
Dat betekend dus ook in het geval van het ontbreken van die sensor dat een oudere vc constant 'denkt' dat er hard geremd wordt en dus de vering hard maakt. Wat je dus al zei met 'spijkerhard'.
In dat geval weet ik dan ook niet zo zeker meer dat die oudere veercomputers onderling uitwisselbaar zijn.
Dat die nieuwste vc alle andere kan vervangen weet ik wel zeker. Dat staat letterlijk in de "Presentatie" van modeljaar '99 in de handboeken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Geen dank, het forum is er onder andere om dit soort ervaringen te delen . Fijn dat je het hebt uitgezocht!
Pagina's