Goedenavond, Ik meende dat ik hier al eens een topic had. Maar ik kon het niet meer vinden. Vandaar dat ik maar opnieuw begin. Een jaar of 4 terug heb ik mijn Xm break in een schuur geparkeerd met het idee om die ooit op te knappen. Daarna konden we met mijn schoonzus en zwager een Saab cabrio delen. Dat was leuk, tot zij verhuisden naar een dorp verderop. Dan is een auto delen niet handig meer. Toen liep ik tegen een Mercedes 230E aan. Daar heb ik ook een tijd lol van gehad, maar het Xm bloed begon weer te kriebelen. Vanmiddag reed ik naar Lichtenvoorde om de Xm van Mark 'aan de tand' te voelen. En die heb ik van hem overgenomen. Ik was vergeten hoe een Xm rijdt. Wat een comfort over verkeersdrempels. Diravi is ook weer even wennen. De Xm staat nu nog bij Mark. Ik hoop hem snel op te halen. De eerste onderdelen heb ik al naar Utrecht gesleept.
Hartelijke groet, Arjan
Haha mooi Arjan! Ik was al bijna bang dat je ons als XM-rijder zou ontvallen.
Je hebt wel een mooie XM gescoord!
__________
Crepuscule
Gaaf. Persoonlijk zou ik er gauw weer die Monte Carlo's onder zetten. Op de een of andere manier vind ik die blokjes velgen niet passen onder een S2. Die horen echt bij de oude S1 grijze XM's. Verder een hele gave XM!
xxxxxxm
Van harte gefeliciteerd ermee. :) Diravi is even wennen ja. Ik kan me m'n eerste rotonde er mee nog wel herinneren. Bij het verlaten ervan zat ik bijna op de andere weghelft omdat het stuur een stuk harder naar rechtuitstand door m'n handen gleed dan ik gewend was. :D
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Super... en veel plezier er mee! Dik genieten!
Michael
Ja dank allen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan ;) Heel blij mee. Over de velgen. Eigenlijk ben ik ook een 'purist' maar in dit geval lijkt de Xm met deze blokjesvelgen vergroeid.
Groeten, Arjan
Mwha, lijkt me sterk ik heb altijd een likje kopervet gebruikt bij montage
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag de Xm bij Mark opgehaald. Met nog een achterbak vol spulletjes. Wel heerlijk hoor om zo comfortabel over de snelweg te zoeven. Heel anders dan een Mercedes :) Hoewel zo'n W124 ook best comfortabel is.
Binnenkort ga ik de Xm eens een flinke poetsbeurt geven. En er rammelt wat bij het over hobbels rijden. Daarvoor wil ik nog even bij Walter van Broekhoven langs. Van Michael nam ik de aircopomp over. Eens kijken of ik die zelf kan vervangen. Zal wel eerst even bij een aircozaak vragen of ze het systeem leeg willen halen.
En tot slot wil het xenon aan de bestuurderskant niet altijd werken.
Kortom tijd voor een paar leuke klusjes.
Hartelijke groet,
Arjan
Goed te horen dat je heel bent overgekomen
De rammel (welke de ene keer erger lijkt dan de andere keer) heeft er vanaf begin af aan ingezeten en vooral met dwarsrigels, Ik had stilletjes de hoop dat het een veerschotel was maar na die ook beide vernieuwd te hebben hoorde je het nog. Samen met Citroville talloze malen naar gezocht maar helaas nooit kunnen vinden. En hun reactie was ook, een XM is nooit helemaal stil in het vooronder, niet zo stil als een CX in iedergeval, die heeft nl een compleet andere ophanging.
Die airco is echt wel leeg hoor, en de xenon, dat gebeurt heel af en toe, maar als je er flauw van word dan kan je het er zo tussen uithalen, alles zit met de originele stekkers, een H1 lampje kan je zo terugsteken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
@Mark Heb jij ooit ook alle rubber bussen waar de draagarmen in hangen vervangen? Mijn wagen ervbaar ik ook als vrij onrustig aan de voorwielen. En aan de hydrauliek/bollen/banden kan het niet meer liggen. Dus de ophangrubbers is nog het laatste wat ik kan verzinnen. Dus zodoende de vraag of jij in je zoektocht zover bent gegaan?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik ga eens kijken of Walter van Broekhoven iets weet. Ik hou niet van gerammel ;) En ik weet ook nog niet wat ik het met het xenon doe. Misschien haal ik het er inderdaad wel uit. Heeft wel als nadeel dat je s avonds veel minder ziet. Want de originele lampen zijn natuurlijk niet best.
Omdat een afspraak niet doorging had ik de hele middag de tijd om de Xm schoon te maken, buiten en binnen. Binnenkort het dashboard eens reinigen en het leer een beurt geven. Dat kan vast geen kwaad.
Overigens ziet de Xm er verder heel netjes uit qua roest. Alle krikpunten dik in orde. Op 1 gekke plek wel roest ontdekt. Aan de binnenzijde onderaan de deur aan de passagierszijde.
Weet iemand waar je goed spuitbussen op kleur kan bestellen?
En ik ga donderdag bij een grote garagebox kijken om te huren. Dan kan ik daar aan de slag met de break.
De monteur ging flink in de weer met een bandelichter om te zien of er speling was te ontdekken, helemaal niks.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
hmmmmm, dat is mij nooit opgevallen, terwijl ik toch altijd na het wassen de deurstijlen ook van binnen netjes droog maakte. is het erg of beginnend?
Crop non paints, die kunnen zover ik weet elke kleur maken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De rubber bussen van de voorwielophanging zijn op deze manier niet te controleren. Mijn XM rammelde ook ondanks dat de rest van de voorwielophanging vervangen was, zaken zoals stabi uplinks, kogels, etc. Met het vervangen van de rubbers waar de onderste triangel in opgehangen zit verdween de rammel en reed de XM vele malen strakker.
En waar ik dan nog aan denk is niet eens speling zoals jij benoemd, maar gewoon uitgehard rubber wat net wat meer de rammels/schokjes doorgeeft dan nieuw vers rubber.
Maar goed, daar heb ik geen bewijs voor. Dan moet ik eerst de hele rubber ophanghandel bij mijzelf vervangen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Goedemorgen, ik heb over 1,5 week een afspraak bij Walter van Broekhoven. Kijken wat het oordeel is. Hou jullie op de hoogte. Groeten, Arjan
Zoon Luuk heeft de Xm goedgekeurd ;) Hij was onder de indruk van de elektrisch verstelbare armsteun. En verder ga ik per 1 juni een grotere ruimte huren. Dan wil ik een begin gaan maken met het opknappen van mijn break.
Van 8 tot 88.... de elektrische armsteun is altijd een succes
__________
Crepuscule
Vandaag was de XM bij Walter van Broekhoven voor een check op het gerammel uit het vooronder. Deels komt dat uit het stuurhuis en kan een XM daar prima oud mee worden. Wel is een nieuwe stuurkogel gemonteerd. Morgen ophalen en dan nog even laten uitlijnen.
Net nog Walter gesproken. De Xm ziet er goed uit aldus Walter. Er zit ergens een kleine lekkage bij de HD-regelaar. Verder geen opmerkingen.
Ik wil mijn break gaan opknappen. Hiervoor ga ik een grote ruimte huren. Geen plek dus voor een vaste brug. Maar wel voor een mobiele. Ik weet niet wat nu handig is. Een kantelbrug, of een gewone mobiele brug. Het is denk ik wel prettig als de brug (met Xm) verrijdbaar is. Ik hoor graag jullie tips en ervaringen.
Welke XM zweet er nou niet mooi om te horen dat Walter haar goed uit vind zien. Ben benieuwd of die kogel er nog wat mee te maken heeft.
Brug met XM erop verplaatsen zeg je? Je bent nog wel wat van plan, en ik denk dat binnen redelijk budget dat ook niet gaat werken, het is wel dik 2 ton waar je dan over praat, dat schuif je niet maar zo even aan de kant.
Geen idee hoeveel hoogte je tot je beschikking hebt en wat je er tegenaan wilt gooien maar een 2 of 4 koloms hefbrug zou ik denk ik eerder doen. kan je na het sleutelen de auto heffen, vergrendelen en een ander eronder zetten.
Voor rond de 1000 euro moet je wel een 2e handse kunnen vinden op MP b.v.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ha Mark, ik denk niet dat de verhuurder blij wordt als ik een vaste brug ga vastzetten. Het is meer dat ik dan een beetje op hoogte kan werken of er makkelijk onder kom. Ik zag online wel wat kantelbruggen en andere bruggen op wielen. Vandaar mijn vraag. Ik denk dat je wel een Xm wel kunt weg rollen als je een beetje duwt.
We hebben bij het magazijn ook wel eens een XM in een kantelbrug gehad meen ik. Willem werkt daar wel mee.
Peter van G heeft zijn XM ook in een kantelbrug gehad.
Geen idee of een break ook past ?
__________
Crepuscule
Ik vond een oud topic hier op het forum. Ik zou een Liqui Kipp moeten hebben. Die worden alleen niet meer gemaakt begrijp ik.
Hier is een kantelbrug voor 2500 kg.
https://www.vocor.nl/draai-en-kantelbruggen/1741-basic-roller-2500-kg.html
+ een filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=DD93RthGtKQ&t=15s
xxxxxxm
Een Liqui Kipp kantelbrug heeft dus een handig boormachine-mechanisme om te kantelen.
Dat zou bij die andere ook kunnen met spanbanden en een lier mits je balken in de zoldering hebt om aan te bevestigen.
Verrijdbaar zal wel niet lukken. Lijkt me ook moeilijk als je 1600 kg gaat kantelen in een constructie op wieltjes
__________
Crepuscule
Ik blijf het er toch eng uitzien: zo ff je XM op zijn kant rollen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik had die van Vocor ook gezien. Maar die vind ik ook een beetje 'eng'. Die Liqui lijkt me het meest interessant.
Op Marktplaats vond ik een Liqui kantelbrug. Die ga ik woensdag ophalen. Weer een stapje verder.
Ik verheug me al op de foto's van de gekantelde break
__________
Crepuscule
En ik broed nog op de vraag of ik een stukkie ga schrijven over mijn vorderingen met de break. ;) Ik heb de Benz trouwens vandaag verkocht. Dus ik hou een Frans/Zweeds wagenpark over.
Pagina's