Beste forumleden.
Ik rij inmiddels alweer een aantal weken met m'n XM turbo.
Hele fijne wagen ik ben blij dat ik weer terug gestapt ben.
De auto kon ik altijd starten zonder de pincode, behalve vanmorgen.
Ze vraagt om de 4 cijferige pincode, die is mij helaas niet bekend.
Ik heb daarom meteen contact gezochtmet de vorige eigenaar maar ook hij wist de code niet.
Alle boekjes door gezocht en een aantal pogingen gedaan met 1111, 0000, 1234. organummer geprobeerd, bouwjaar.geprobeerd.
Maar niets wekt haar meer tot leven.
Heeft misschien iemand van hier de tip of de oplossing?
Met vriendelijk groet, Harold
Vraag de garage van de vorige eigenaar (vaak wel bekend, de code staat soms zelfs op de factuur)
Misschien staat het in de handleiding geschreven?
__________
Crepuscule
Anders even de ECU eruit tillen; vaak staat het op de ECU geschreven. Code en ECU zijn namelijk verbonden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Was het niet deze procedure?:
Startcode:
Had ik toen ook niet. Werkt via de afstandsbediening. Na openen met afstandsbediening ongeveer 1 minuut de tijd om te starten zonder code. Ben je te laat dan daarna even met AB deuren sluiten en openen en licht is weer groen. Of met contact aan op het knopje van de AB-bediening drukken tot licht weer op groen gaat.
Na een paar keer foutief gedaan te hebben een half uurtje wachten.
Sowieso handig om (ook al werkt de workaround van jabaar) de code te achterhalen. Na het loshalen van de accupool bij bijv. onderhoud, vraagt de computer ook om de code. Zelfs als je die eigenlijk disabled hebt door bij groen licht de stekker van het paneel te halen.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Voor zover ik ben tegengekomen niet hoor. Misschien verschilt het per bouwjaar en/of motortype?
Bedankt voor de reacties.
Heb even de ECU eruit genomen.
Waar kan ik de code uit her leiden.
Tja, de lexia is het andere probleem. ik lees zonder moeite de Saxo van mijn vriendin uit.
Ik heb er heel veel verschillende auto's aan gehad. van C5 type 1 tot een c4 van 2 jaar oud.
Maar de XM wilt op de 1 of andere manier niet communiceren.
Hmm, jammer. Soms wil een vorige eigenaar de code weleens met een stift of een sticker op de ECU schrijven. Dat lijkt hier niet zo te zijn.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, ik had al zo'n vermoeden..
De ecu wisselen voor een ander exemplaar kan dat zomaar en is daar het probleem dan mee opgelost?
Zolang je de code van de wissel-ECU wel weet wel ja. Als die wissel-ECU vrij staat dmv de 'code-paneel-loskoppel-truc' dan heb je geen code nodig MAAR moet je voordat je 'm monteert eerst de stekker van je eigen codepaneel loshalen.
Anders schiet je wissel-ECU ook op slot.
Logischerwijs dien je natuurlijk wel hetzelfde type ECU te plaatsen. Dat verschilt per motor.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik denk dat dat misschien nu de snelste oplossing is.
Of er moet iemand in de buurt van Groningen zijn die op zeer korte termijn met een Lexia de code wilt en kan achterhalen.
Mijn Lexia wil op geen enkele manier contact maken met de XM.
Voor zover ik weet valt de code niet te wijzigen met een Lexia.
Heb je nog naar de tip van Jabaar gekeken?
Er is namelijk wel iets dat de wagen zonder code te starten valt. Helemaal exact weet ik 't ook niet maar er is een kans dat je wagen gewoon start als:
- Je binnen een minuut start na de deuren via de afstandsbediening ontgrendeld te hebben.
- Je binnen een minuut start na de accu-pool los en weer vast te hebben gezet. Hoe lang de accu los moet weet ik niet zeker. Mij staat bij dat er ergens wordt vermeldt dat de ECU zich 'reset' als er langer dan 10 minuten geen spanning op heeft gestaan. Niet te hoopvol worden..., die reset betekend dat storingscodes verdwijnen. De start-code staat 'hard' weg geschreven en zal dus blijven.
Maak jezelf bekend met het ostrekken van de stekker(s) van het codepaneel. Mocht de wagen magischer wijs starten dan wil je die stekkers los trekken vóórdat je de motor weer uitzet. Op die manier zal de ECU niet meer op slot schieten (totdat die stekkers weer worden vast gezet).
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb een keer de wegenwacht erbij gehad in een ver verleden, hij zei het is mogelijk maar ik ben wel een paar uur bezig hij was schijnbaar erg moeilijk te omzeilen, en dat klopte ook 2,5 uur is hij bezeg geweest en dan moesten wij met een draad binnen een minuut aan elkaar draaien en dan starte hij , daarna gelijk naar de garage gebracht wat hun er toen aan gedaan hebben dat weet ik niet meer.
Mocht de stekker nog aan het codepaneeltje zitten dan nooit deze stekker loshalen.
Doet jouw afstandsbediening het nog wel goed?
Denk 't Feije. Bij mijn 1993-bijna-1994-modeljaar werkt dat wel. Accu eraf = code opnieuw invoeren.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ik heb het alleen bij serie 2's geprobeerd (en Xantia's, maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten werken die helaas wéér iets anders...). Zou dus best kunnen dat het een verschil tussen serie 1 en serie 2 is.
Vandaag weer een beetje met de XM geprobeerd en de tips opgevolgd.
Maar helaas zonder resultaat.
Nu herinner ik mij voor een aantal jaren geleden was ik bij een garage.
Toen de monteur de XM moest halen vertelde ik hem over de code die ingetoetst moest worden.
Meteen zei de monteur als hij nooit veranderd is dan moet het 4344 zijn, maar hij had wel gelijk.
Hij vertelde mij dat de code begon met 43, omdat dat de cijfers in mijn kenteken waren
RS-GF-43.De 44 stond ook nog weer ergens voor, maar dat ben ik vergeten.
Kon deze monteur gewoon heel goed een gokje wagen? of zijn ze werkelijk zo bij de klant afgeleverd.
Op dit moment heb ik daar weinig aan, omdat mijn huidige XM is in 2005 op Nederlands kenteken is gekomen.
Waardoor er uit het kenteken niets meer valt te herlijden.
Waar mijn XM dan haar eerste jaren heeft gewoont is mij ook niet bekend.
Helaas heb ik niet de complete documentatie erbij, De documentatie die ik dan wel heb worden geen codes in vermeld.
De buitenlandse boekjes zijn verruild voor Nederlandse exemplaren, Dus ook haar onderhouds boekje van toen.
Ik zal straks even een gezocht topic maken, ik denk dat het wel ECU vervangen wordt.
Ik kon me nog een oud draadje hier herinneren: https://xmclub.nl/forum/achterhalen-vergeten-startcodes
Misschien kan je hier nog wat mee.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Beste mensen!
Na een week in onzekerheid doet mijn XM het weer!
Ik heb een bedrijf gevonden in Friesland die heeft voor mij de startonderbreker voor eeuwig en altijd uit de ECU verwijderd.
Ook wanneer je de stekker in het toetsenbordje drukt zal ze altijd starten.
Ik zelf heb nu het toetsenbordje er helemaal uit gehaald, nu ben ik aan het kijken.
Of ik op die plek een bekerhouder kan maken, want dat is wel iets wat ik altijd gemist heb in een XM.
Kun je mij ook even vertellen waar in Friesland dat bedrijf zit (en, als je het zou willen delen, hoeveel het daar kost)? Ik woon er zelf, maar ken het bedrijf niet... Bij mijn Turbo CT is de startcode heel hardnekkig.
EDIT: Hier posten mag natuurlijk ook! Dan help je er wellicht nog meer mensen mee
Het bedrijf heet ZTH Tuning gevestigd in Boelenslaan.
Ik heb ook wel zijn 06 nummer maar die geef ik liever in een privébericht.
Ik ben er heel tevreden over, ik had dinsdagavond contact met hem gezocht en donderochtend om 11:00 starte mijn XM weer.
Precies een week zonder XM, en wat heb ik de ruimte, klasse en het hydropneumatisch veersysteem gemist van de XM.
Net voordat de XM er mee stopte, Had ik wat stellingen en spullen gekocht voor in m'n loods.
Die heb ik moeten ophalen met de Saxo van mijn vriendin, ik denk niet dat de Saxo mij hier echt heel dankbaar voor is
Maar gelukkig staat alles er weer bijna