Oke... DE is nu even niet handig toegankelijk gezien maatregelen maar dit is een leuke. Er zit werk aan maar voor 500e een leuke (mits inderdaad binnen gestaan en roest vrij) 2.0 16v met maar 115k op de klok. Daarbij ook een mooi zwart interieur en airco.
Het verbaast mij ook dat het werkt inderdaad. Ik heb wel eens ergens gelezen dat zelfs een Xantiabak al niet zou werken. Misschien heeft een Laguna toevallig dezelfde bakverhoudingen als een XM? Die van een Xantia zijn korter.
Is het niet zo dat een ZF 4HP20 gewoon altijd dezelfde bak is? En dat je dus alleen per motorisering een andere computer er aan hangt?
Lijkt me toch dat ZF liever heeft dat welk automerk dan ook een ZF stekker aan de draadboom knoopt dan dat ZF voor elk merk wagen weer een andere stekker aan hun bak gaat knopen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
"Te koop erg fijne goed rijdende citroen xm uit bouwjaar 2001. Het betreft een 3.0 24v exclusive uitvoering. Ik heb de auto in november aangeschaft om op te knappen. De xm had toen een kapotte versnellingsbak. Deze heb ik met hulp van een ervaren monteur vervangen voor een andere bak met pas 37000 km. Dit is de versnellingsbak van een renault laguna 3.0 v6 geworden.
De bak doet het perfect, schakelt heerlijk. Alleen doet de snelheidsmeter het niet. Dit komt doordat het tandwiel dat de snelheidssensor aandrijft niet in de nieuwe bak zit.(er is vast iets op te verzinnen maar ik heb hier geen verstand van helaas) Ook heeft de auto een beetje last van roest op de dorpels, voor de apk zijn er wat stukken in gelast. Maar de voorste krikpunten zijn doorgezakt. Dit valt niet heel erg op en de auto kan opgekrikt worden op het subframe. Verder is de airco condensor lek. De xm rijdt verder prima. Bij koud weer binnen een minuut een warme stoel, of je nu voor of achterin zit overal is stoelverwarming.
De distributie is in 2018 vervangen, bij 225000 km. Km stand nu ongeveer 246000, plus ongeveer 2000 km die ik er mee heb gereden. Ook heeft de xm een nieuwe apk gekregen in januari. Nieuwe stuurhoes is toen gemonteerd. Kortom heerlijke auto met wat aandachtspunten. Ik heb simpelweg geen tijd meer om de auto verder helemaal af te maken. Wie kan ik blij maken met deze mooie dame? Vraagprijs 1100 euro.
Gewoon € 800,- bieden en lekker mee gaan rondtuffen tot ie weer stuk gaat. Dan een vervangende echte XM motor + bak erin en voor een serieuze restauratie. De km-stand blijft toch wel laag ;-)
Op die originele 1250,- ding je vast nog wel wat af. Want wie wil er voor dat geld een Xm met gare automaat en laswerk.
Er was een ervaren monteur (lees vriend die monteur is en het leuk vind) bij, dus je beunt met een krat bier er bij (voor achteraf ) in een weekendje die automaat van de Laguna in de Xm.
Nu die weer rijdt ga je eens naar dat 'beetje laswerk' kijken.
Je vriend begint te lachen en al snel trek je de conclusie dat je de dorpel met wat plaatwerk oplapt, hoopt dat ze bij de APK niet al te hard aan die voorste kriksteunen gaan zitten en pak je je verlies. Want om de achterliggende oorzaak van 2 doorgezakte kriksteunen ook nog aan te pakken in je vrije tijd was iets wat jij (en je gezin) toch niet zo ziet zitten.
Al met al heb je dan voor een paar honderd euro een weekendje lol gehad en bespaar je jezelf de serieuze ellende van de restauratie.
---------------
Even als positieve afsluiter:
Als je een beetje van lassen/sleutelen houdt dan bied je er 500 voor. Hang je in een soortgelijk weekend er een 4HP20 in, besteed je een paar weekenden aan het herstellen van de kriksteunen en omliggend gebied en investeer je nog 200eu in een condensor + vulling.
Heb je toch best nog wel een mooie Xm te pakken.
Ps. Ik ben al voorzien.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik denk dat je heel goed zit met je hypothetische reconstructie.
En misschien rijdt de wagen nu ook wel goed maar schrikt deze jonge knul nu van de prijs van een uitlaat of het verbruik bij benzineprijzen rond de € 1,80
Volgens mij is die foto van het interieur een oude foto van mijn Multimedia. Met deze foto stond die ooit te koop bij Lijzenga in 2009. Het stuur heeft inmiddels knopjes en ook het schermpje heb ik zelf weer geinstalleerd. Dat rare kastje bij de voorruit zit er nog in.
Het lijkt erop dat de verkoper wat random Multimedia foto's heeft verzameld voor deze adverentie.
Ach ja, waarom zou je de moeite nemen voor goede foto's als je een XM aanbiedt voor € 35.000,-
<p>Wel weinig km en een vroege... de V6.24-modificaties zullen wellicht nog moeten gebeuren. </p>
Ik ben benieuwd wat voor aanpassingen men aanraadt voor de v6 24v. Ten treuren mis ik mijn '92 v6 24v 5spd. in vert vega, en hoop nog een XM, liefst die model, aan te schaffen. Volgens mijn weten werden er destijds geen bepaald aanpassingen op haar verricht.
Wordt ten dele ingehouden hier vanwege de 25 jaar importeer regel - en er lijkt weinig te koop beschikbaar. En natuurlijk is er voorloping geen sprake van een bezoek uit de VS - najaar?!? Bij voorbat dank voor de info.
De oude V624 had het eerste jaar een probleem met de stalen tuimelaars en klepstoters. Deze werden vanaf ca. 1992 veranderd in aluminium-tuimelaars met keramische schijf tussen de stoter en nokkenas.
Het is dus altijd even goed opletten met de eerste ZPJ4 wagens
Van Soest heeft toch altijd bijzondere wagens
Eerste toelating ja..... is een wagen uit 1995. (met dank aan de RDW)
xxxxxxm
Een S2 ES9J met een S1 Musketier-set...
__________
Crepuscule
Nog zo'n eentje met tuperware pakket rondom voor minimaal 15K
https://www.catawiki.nl/l/47006589?utm_source=coop&utm_medium=affiliate&utm_content=Marktplaatscc&utm_campaign=ClassicCars-NL
Staat deze al niet heel lang te koop?
Michael
Oke... DE is nu even niet handig toegankelijk gezien maatregelen maar dit is een leuke. Er zit werk aan maar voor 500e een leuke (mits inderdaad binnen gestaan en roest vrij) 2.0 16v met maar 115k op de klok. Daarbij ook een mooi zwart interieur en airco.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/citroen-xm/1718679635-223-320
Michael
Deze hebben we eerder voorbij zien komen. Nu gerepareerd met een Laguna-versnellingsbak.
Zonder snelheidsmeter maar wel met nieuwe APK.
En na al dat werk is de vraagprijs nog lager dan een half jaar geleden.....
__________
Crepuscule
Dit is dezelfde auto in augustus 2020
__________
Crepuscule
Ben wel benieuwd hoe die nu rijdt met die Laguna-bak. Ik dacht dat nogal precies kwam met de hele elektronica
xxxxxxm
Het verbaast mij ook dat het werkt inderdaad. Ik heb wel eens ergens gelezen dat zelfs een Xantiabak al niet zou werken. Misschien heeft een Laguna toevallig dezelfde bakverhoudingen als een XM? Die van een Xantia zijn korter.
Is het niet zo dat een ZF 4HP20 gewoon altijd dezelfde bak is? En dat je dus alleen per motorisering een andere computer er aan hangt?
Lijkt me toch dat ZF liever heeft dat welk automerk dan ook een ZF stekker aan de draadboom knoopt dan dat ZF voor elk merk wagen weer een andere stekker aan hun bak gaat knopen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nou ja er klopt sowieso iets niet, want de prijs is na zoveel arbeid veel te laag en de teller doet het niet.
En bij mijn weten heeft de bak geen tandwiel voor de teller.
xxxxxxm
Staat de advertentie ook ergens anders dan op FB? Heb nl mijn FB account de deur uit gedaan.
Michael
Dit is de tekst uit de advertentie:
"Te koop erg fijne goed rijdende citroen xm uit bouwjaar 2001. Het betreft een 3.0 24v exclusive uitvoering. Ik heb de auto in november aangeschaft om op te knappen. De xm had toen een kapotte versnellingsbak. Deze heb ik met hulp van een ervaren monteur vervangen voor een andere bak met pas 37000 km. Dit is de versnellingsbak van een renault laguna 3.0 v6 geworden.
De bak doet het perfect, schakelt heerlijk. Alleen doet de snelheidsmeter het niet. Dit komt doordat het tandwiel dat de snelheidssensor aandrijft niet in de nieuwe bak zit.(er is vast iets op te verzinnen maar ik heb hier geen verstand van helaas) Ook heeft de auto een beetje last van roest op de dorpels, voor de apk zijn er wat stukken in gelast. Maar de voorste krikpunten zijn doorgezakt. Dit valt niet heel erg op en de auto kan opgekrikt worden op het subframe. Verder is de airco condensor lek. De xm rijdt verder prima. Bij koud weer binnen een minuut een warme stoel, of je nu voor of achterin zit overal is stoelverwarming.
De distributie is in 2018 vervangen, bij 225000 km. Km stand nu ongeveer 246000, plus ongeveer 2000 km die ik er mee heb gereden. Ook heeft de xm een nieuwe apk gekregen in januari. Nieuwe stuurhoes is toen gemonteerd. Kortom heerlijke auto met wat aandachtspunten. Ik heb simpelweg geen tijd meer om de auto verder helemaal af te maken. Wie kan ik blij maken met deze mooie dame? Vraagprijs 1100 euro.
Jan de Graaff uit Voorschoten"
__________
Crepuscule
Gewoon € 800,- bieden en lekker mee gaan rondtuffen tot ie weer stuk gaat. Dan een vervangende echte XM motor + bak erin en voor een serieuze restauratie. De km-stand blijft toch wel laag ;-)
xxxxxxm
Even een compleet hypothetische reconstructie:
) in een weekendje die automaat van de Laguna in de Xm.


Op die originele 1250,- ding je vast nog wel wat af. Want wie wil er voor dat geld een Xm met gare automaat en laswerk.
Er was een ervaren monteur (lees vriend die monteur is en het leuk vind) bij, dus je beunt met een krat bier er bij (voor achteraf
Nu die weer rijdt ga je eens naar dat 'beetje laswerk' kijken.
Je vriend begint te lachen en al snel trek je de conclusie dat je de dorpel met wat plaatwerk oplapt, hoopt dat ze bij de APK niet al te hard aan die voorste kriksteunen gaan zitten en pak je je verlies. Want om de achterliggende oorzaak van 2 doorgezakte kriksteunen ook nog aan te pakken in je vrije tijd was iets wat jij (en je gezin) toch niet zo ziet zitten.
Al met al heb je dan voor een paar honderd euro een weekendje lol gehad en bespaar je jezelf de serieuze ellende van de restauratie.
---------------
Even als positieve afsluiter:
Als je een beetje van lassen/sleutelen houdt dan bied je er 500 voor. Hang je in een soortgelijk weekend er een 4HP20 in, besteed je een paar weekenden aan het herstellen van de kriksteunen en omliggend gebied en investeer je nog 200eu in een condensor + vulling.
Heb je toch best nog wel een mooie Xm te pakken.
Ps. Ik ben al voorzien.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik denk dat je heel goed zit met je hypothetische reconstructie.
En misschien rijdt de wagen nu ook wel goed maar schrikt deze jonge knul nu van de prijs van een uitlaat of het verbruik bij benzineprijzen rond de € 1,80
__________
Crepuscule
ik denk dat de wagen zonder snelheidssensor een vrij stugge vering heeft...
Jaap
Tja, daar hebben ze comfortbollen voor uitgevonden...


In ander nieuws... Wie wil er z'n spaarvarkens naar de slacht brengen?
https://www.leboncoin.fr/voitures/1964068951.htm?ac=4051296304
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Da's een mooie rooie!
Wel weinig km en een vroege... de V6.24-modificaties zullen wellicht nog moeten gebeuren. Maar verder... 't is dat ik al een V6.12 Automatique heb nu!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
zeker een hele mooie... weinig km. ook idd.... en niet eens zo diep frankrijk in...
Michael
Ik vind dit een leuk karretje. Turbo-CT automaat voor een rdelijke prijs.
__________
Crepuscule
Iemand nog trek in een XM Multimedia?
__________
Crepuscule
Bij die Multimedia ontbreekt het schermpje van de routeplanner en ook de stuurbediening van de radio...
xxxxxxm
Volgens mij is die foto van het interieur een oude foto van mijn Multimedia. Met deze foto stond die ooit te koop bij Lijzenga in 2009. Het stuur heeft inmiddels knopjes en ook het schermpje heb ik zelf weer geinstalleerd. Dat rare kastje bij de voorruit zit er nog in.
Het lijkt erop dat de verkoper wat random Multimedia foto's heeft verzameld voor deze adverentie.
Ach ja, waarom zou je de moeite nemen voor goede foto's als je een XM aanbiedt voor € 35.000,-
__________
Crepuscule
Ik ben benieuwd wat voor aanpassingen men aanraadt voor de v6 24v. Ten treuren mis ik mijn '92 v6 24v 5spd. in vert vega, en hoop nog een XM, liefst die model, aan te schaffen. Volgens mijn weten werden er destijds geen bepaald aanpassingen op haar verricht.
Wordt ten dele ingehouden hier vanwege de 25 jaar importeer regel - en er lijkt weinig te koop beschikbaar. En natuurlijk is er voorloping geen sprake van een bezoek uit de VS - najaar?!? Bij voorbat dank voor de info.
-Keith
Keith Rollinson
De oude V624 had het eerste jaar een probleem met de stalen tuimelaars en klepstoters. Deze werden vanaf ca. 1992 veranderd in aluminium-tuimelaars met keramische schijf tussen de stoter en nokkenas.
Het is dus altijd even goed opletten met de eerste ZPJ4 wagens
__________
Crepuscule
Bedankt voor de uitleg Veen.
Keith Rollinson
Er staat een exemplaar te koop in Frankrijk. Die is van januari 91 en heeft een lage km-stand.
Maar dit is alleen een aantrekkelijke wagen als de modificatie aan de motor al is doorgevoerd
(en daarvoor moet het hele motorblok uit elkaar)
__________
Crepuscule
De motor van de vroege V6-24v werd vanaf oktober 1991 voorzien van betere onderdelen (dat is vanaf organummer 5446)
Alle V6-24v van daarvoor kun je beter laten staan (tenzij de revisie aantoonbaar is doorgevoerd)
xxxxxxm
Pagina's