En ja, ik weet het. er moeten nog andere platen op met opgelegde letters. :)
Volgens bovenstaande bericht (en eigen waarneming) idd. anti-inzak dus. :wink:
het anti-inak systeem is ook te herkennen als de rijhoogte verstelling apetraag gaat :roll:. Dus bijv. van de laagste stand naar de rijstand duurt erg lang.
Je kunt voor comfortbollen gaan, maar beter is op het Citroen-Forum kijken, daar hebben ze zojuist een paar artikelen geplaatst over het comfortabeler maken van een hydractief geveerde wagen. Je kunt ook de laatste én komende Ambiance Extreme (XM-clubblad) proberen te bemachtigen. Of je PB't Citrophile gewoon even. ;)
Nee, de pomp zit links voor de motor als je voor de auto staat. Je hebt helemaal rechts (aan de passagierskant) een zwarte kunststof bak, de computerbak. Daarnaast zit de zwarte HD-pomp. Als je anti-inzak hebt, is het een pomp waar een aantal leidingen op zitten.
Ik heb met een XM gereden waarbij de normale veerbollen zijn vervangen door comfortbollen. Het veert zacht maar soms is net iets te zompig ook bij het nemen van bochten.
Twee weken geleden heb ik mijn 2 hydractivebollen, die in het midden zitten met 20% extra druk laten vullen t.o.v. de standaard druk.
Hiermee blijft de sportstand behouden en de comfortstand is zachter. Ook andere mensen die met mijn XM hebben gereden zijn positief verrast door het comfort. De sportstand blijft hetzelfde, dus de wegligging tijdens kritische situaties blijft zoals het door Citroën is bedoeld.
In het glaasje zie ik ook alles behalve een 'gifgroene'vloeistof, het hoedje staat wel op niveau. (meer een ondefinieerbaar doorzichtige kleur voeistof)
En maak me niet bang met gare pompen aub. :twisted:
Bouwjaar 89 is waarschijnlijk modeljaar 90, dus de start van de productie. Daar zijn natuurlijk nog geen aanpassingen gedaan, en houd je modeljaar '91 over. Ik gok dat daar bijna niets gedaan omdat er toen nog geen problemen aan het licht waren gekomen, of oplossingen ontwikkeld waren.
@iksem :lol: shit happens :lol: , alleen de intialn komen gelukkig overeen :wink:.
@Mike, stuur Arthur een mailtje waarom hij dat niet gedaan heeft :wink:. misschien kreeg hij die info niet over de vroege XM.
Door Diravi was de 6+2 plunjerpomp niet mogelijk, omdat de Diravi hydraulisch vermogen vereist en dat lukt alleen met 5 plunjerpomp die de druk direct levert.
Dus bij de XM V6en geldt of PRV V6 met Diravi of ES9J4 met anti-inzak.
Wij gaan je niet bang maken hoor. :lol:
Wat bedoel je met 'op niveau'. Is dat in de hoogste stand? Dan hoort het parapluutje tussen de 2 oranje ringen te staan.
In het glaasje zie je geen vloeistof, alleen het vlottertje.
Bouwjaar 89 is waarschijnlijk modeljaar 90, dus de start van de productie. Daar zijn natuurlijk nog geen aanpassingen gedaan, en houd je modeljaar '91 over. Ik gok dat daar bijna niets gedaan omdat er toen nog geen problemen aan het licht waren gekomen, of oplossingen ontwikkeld waren.
Ja wel hoor Lampie, dat was ook gelijk de ondergang van de XM. De vroege XM's werden geplaagd met kinderziektes :(.
Oke Wim, ik zal morgen beter kijken en dan meld ik mij weer (met foto's van wat ik zag)
Heb vandaag ook twee lampjes (LED's) voor de kentekenplaatverlichting gehaald, die doen het allebei niet.
Maar zou best weleens wat anders kunnen zijn als zo lees over massa verbindingen enzo.... :wink:
John, ik probeer je niet bang te maken met een gare pomp, ik ben ervan overtuigd dat je anti-inzak hebt. Ik doelde meer op de opmerking van Citrophile over het traag omhoog komen. ;)
Het kijkglaasje hoort helder te zijn, daar zit geen vloeistof in.
Een type 2 XM is wel van de (meeste) massaproblemen af hoor ...
@iksem probeer de ledjes om te keren en dan weer erin te steken. Ik heb zoiets ook meegemaakt.
@Erik, er waren juist heel veel oplossingen getroffen en misschien is het zoveel dat Arthur zich richtte op de iets latere modeljaren :wink:.
Bij een 6+2 plunjerpomp zou je haast denken dat de pomp gaar is, maar de 2 plunjers bouwen amper druk en debiet op en daarom duurt het eeuwig voordat de rijhoogte omhoog gaat.
Dus iksem, niet meteen denken dat je pomp gaar is :wink:. Check het LHM niveau in de hoogste stand en dan moet het oranje paraplu tussen de rode ringen in te staan, zoals Wim het heeft uitgelegd :wink:.
Wat JP zegt is waar: die LED-lampjes zijn gevoelig voor plus en min. Dus omdraaien en nog een keer erin prikken. Het valt mij ook op dat het draadje in het voetje wat dun is. Als dat een beetje schuin zit, maakt het geen contact.
Ik zal er op letten, overigens had ik de LEDjes nog niet geprobeerd hoor, alleen gezien dat de 'normale'lampjes niet functioneren. :)
Ik heb er een uitgehaald en die leek niet stuk, maarja, dat is slecht te zien bij die kleine dingen.
Even een kleine opmerking tussen door, een Break veert zo wie zo anders dan een Berline, ze zijn standaard wat stugger geveerd, ook de inhoud van de veercylinder achter is anders (groter), veert ie achter nauwelijks is de kans groot dat je HA bol naar zijn grootje is.
:D nee, ik zaag helemaal niks.
Eerst meer weten over de hele werking van het systeem voordat ik daar zelf aan ga "rommelen". (voor zover dat kan en verantwoord is) :wink:
Ene voordat we hier over 'van alles en nog wat' verder gaan, brand je hydractief lanpje eigenlijk als je de auto op contact zet?
Dat is dat lampje (met een veersymbool) links boven naast de Km teller.
Als die niet brand heb je een storing en staat de veercomputer (VC) in de noodloop.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
We zullen het allemaal meemaken, en toch ben al hartstikke wijs met m'n XM :)
We hebben 3 hondjes die met z'n drieën zo'n 150kg wegen (twee van 70 en een van 10 kg,) dus die zijn ook blij met de ruimte en de vering (straks) :wink: :wink:
Omdat plaatjes zo leuk zijn. 8)
Nu dan met kenteken...
En ja, ik weet het. er moeten nog andere platen op met opgelegde letters. :)
Volgens bovenstaande bericht (en eigen waarneming) idd. anti-inzak dus. :wink:
het anti-inak systeem is ook te herkennen als de rijhoogte verstelling apetraag gaat :roll:. Dus bijv. van de laagste stand naar de rijstand duurt erg lang.
En dat doet het ja.. En er zit een sportstand op, maar die heb je niet echt nodig nu. :twisted:
(Ik denk dat ik voor een comfortbol ga ofzoiets)
Dus als je pomp gaar is heb je anti-inzak? ;) ;)
Je kunt voor comfortbollen gaan, maar beter is op het Citroen-Forum kijken, daar hebben ze zojuist een paar artikelen geplaatst over het comfortabeler maken van een hydractief geveerde wagen. Je kunt ook de laatste én komende Ambiance Extreme (XM-clubblad) proberen te bemachtigen. Of je PB't Citrophile gewoon even. ;)
Groetjes Erik
Dank je Erik, nu nog even uitzoeken wie JP is.. :wink: (hopelijk begint zijn achternaam niet met een B) :D
Zal ook op het CF kijken..
edit; heb je aanpassing gezien.
Nee, de pomp zit links voor de motor als je voor de auto staat. Je hebt helemaal rechts (aan de passagierskant) een zwarte kunststof bak, de computerbak. Daarnaast zit de zwarte HD-pomp. Als je anti-inzak hebt, is het een pomp waar een aantal leidingen op zitten.
Ik heb met een XM gereden waarbij de normale veerbollen zijn vervangen door comfortbollen. Het veert zacht maar soms is net iets te zompig ook bij het nemen van bochten.
Twee weken geleden heb ik mijn 2 hydractivebollen, die in het midden zitten met 20% extra druk laten vullen t.o.v. de standaard druk.
Hiermee blijft de sportstand behouden en de comfortstand is zachter. Ook andere mensen die met mijn XM hebben gereden zijn positief verrast door het comfort. De sportstand blijft hetzelfde, dus de wegligging tijdens kritische situaties blijft zoals het door Citroën is bedoeld.
Ook mijn achternaam begint met een B :twisted:
Top Lampje! Geldt dus alleen voor de V6-en, tot my 98.
Overigens nooit begrpen waarom l'Evolution niets vermeld over bouwjaren 89-90en 91...
:lol: :lol:
Naja, kan je ook niks aan doen.. :wink:
maar bedankt voor die tip JP, ik zal het meenemen naar citrotech. top!
In het glaasje zie ik ook alles behalve een 'gifgroene'vloeistof, het hoedje staat wel op niveau. (meer een ondefinieerbaar doorzichtige kleur voeistof)
En maak me niet bang met gare pompen aub. :twisted:
:wink: :wink:
Bouwjaar 89 is waarschijnlijk modeljaar 90, dus de start van de productie. Daar zijn natuurlijk nog geen aanpassingen gedaan, en houd je modeljaar '91 over. Ik gok dat daar bijna niets gedaan omdat er toen nog geen problemen aan het licht waren gekomen, of oplossingen ontwikkeld waren.
Groetjes Erik
@iksem :lol: shit happens :lol: , alleen de intialn komen gelukkig overeen :wink:.
@Mike, stuur Arthur een mailtje waarom hij dat niet gedaan heeft :wink:. misschien kreeg hij die info niet over de vroege XM.
Door Diravi was de 6+2 plunjerpomp niet mogelijk, omdat de Diravi hydraulisch vermogen vereist en dat lukt alleen met 5 plunjerpomp die de druk direct levert.
Dus bij de XM V6en geldt of PRV V6 met Diravi of ES9J4 met anti-inzak.
Wij gaan je niet bang maken hoor. :lol:
Wat bedoel je met 'op niveau'. Is dat in de hoogste stand? Dan hoort het parapluutje tussen de 2 oranje ringen te staan.
In het glaasje zie je geen vloeistof, alleen het vlottertje.
Ja wel hoor Lampie, dat was ook gelijk de ondergang van de XM. De vroege XM's werden geplaagd met kinderziektes :(.
Oke Wim, ik zal morgen beter kijken en dan meld ik mij weer (met foto's van wat ik zag)
Heb vandaag ook twee lampjes (LED's) voor de kentekenplaatverlichting gehaald, die doen het allebei niet.
Maar zou best weleens wat anders kunnen zijn als zo lees over massa verbindingen enzo.... :wink:
Dus geen oplossingen ontwikkeld?
John, ik probeer je niet bang te maken met een gare pomp, ik ben ervan overtuigd dat je anti-inzak hebt. Ik doelde meer op de opmerking van Citrophile over het traag omhoog komen. ;)
Het kijkglaasje hoort helder te zijn, daar zit geen vloeistof in.
Een type 2 XM is wel van de (meeste) massaproblemen af hoor ...
Groetjes Erik
@iksem probeer de ledjes om te keren en dan weer erin te steken. Ik heb zoiets ook meegemaakt.
@Erik, er waren juist heel veel oplossingen getroffen en misschien is het zoveel dat Arthur zich richtte op de iets latere modeljaren :wink:.
Bij een 6+2 plunjerpomp zou je haast denken dat de pomp gaar is, maar de 2 plunjers bouwen amper druk en debiet op en daarom duurt het eeuwig voordat de rijhoogte omhoog gaat.
Dus iksem, niet meteen denken dat je pomp gaar is :wink:. Check het LHM niveau in de hoogste stand en dan moet het oranje paraplu tussen de rode ringen in te staan, zoals Wim het heeft uitgelegd :wink:.
Wat JP zegt is waar: die LED-lampjes zijn gevoelig voor plus en min. Dus omdraaien en nog een keer erin prikken. Het valt mij ook op dat het draadje in het voetje wat dun is. Als dat een beetje schuin zit, maakt het geen contact.
Ik zal er op letten, overigens had ik de LEDjes nog niet geprobeerd hoor, alleen gezien dat de 'normale'lampjes niet functioneren. :)
Ik heb er een uitgehaald en die leek niet stuk, maarja, dat is slecht te zien bij die kleine dingen.
Even een kleine opmerking tussen door, een Break veert zo wie zo anders dan een Berline, ze zijn standaard wat stugger geveerd, ook de inhoud van de veercylinder achter is anders (groter), veert ie achter nauwelijks is de kans groot dat je HA bol naar zijn grootje is.
En de HA bol is diegene die op die fijne plek zit waar je met een "kijkluikje"wel makkelijk bij kan? :wink:
Bij een Berline ja, bij een Break zul je verder naar achter moeten kijken IMHO...... en ga nou niet gelijk liggen zagen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:D nee, ik zaag helemaal niks.
Eerst meer weten over de hele werking van het systeem voordat ik daar zelf aan ga "rommelen". (voor zover dat kan en verantwoord is) :wink:
Ene voordat we hier over 'van alles en nog wat' verder gaan, brand je hydractief lanpje eigenlijk als je de auto op contact zet?
Dat is dat lampje (met een veersymbool) links boven naast de Km teller.
Als die niet brand heb je een storing en staat de veercomputer (VC) in de noodloop.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klopt, was ik vergeten te melden, die brandt niet, wel als ik de sportstand inschakel..
Uitlezen die handel en resetten, helpt dat niet, repareren, daar weet Mark alles van.
hum......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:mrgreen: :lol:
We zullen het allemaal meemaken, en toch ben al hartstikke wijs met m'n XM :)
We hebben 3 hondjes die met z'n drieën zo'n 150kg wegen (twee van 70 en een van 10 kg,) dus die zijn ook blij met de ruimte en de vering (straks) :wink: :wink:
Pagina's