Goedendag allen!
Mijn naam is Finley, en ik heb afgelopen zaterdag 29 mei, mijn eerste Citroen gekocht. Een XM 2.0i 16v SX met een automaatbak. Ik heb hiervoor een Volvo 850 gereden en ik vond die al comfortabel zitten, maar dat valt niet te vergelijken met het comfort van deze bolide. Hij is sinds zijn eerste toelating altijd van liefhebbers geweest en dat valt te zien. Je ziet van binnen niet dat hij al meer dan 300.000 kilometer heeft gelopen. Het veringssysteem werkt nog uitermate top. Ik als leek zijnde heb een aantal betrekkingen met betrekking tot de auto. Ik ben geen monteur maar heb geen twee linkerhanden, er moet nog het een en ander gebeuren.
Mijn vragen zijn als volgt:
- Ligt er een specialist voor Citroens (XM's) in de buurt van Limburg? Ik begreep van de vorige eigenaar in Nijmegen?
- Mijn achterruitenwisser en achterruitverwarming werkt niet (en de sproeier ook niet). Is dit een bekend kwaaltje en hoe kan ik dit oplossen?
Dan heb ik nog wat vragen over de vering:
- Kun je de slider naast de pook vaker verzetten? Of is het beter om altijd een vaste hoogte aan te houden?
- Kun je de slider veranderen als je aan het rijden bent (dit heb ik nog niet gedaan en lijkt me niet handig)
- Als je de slider inregelt, is het dan het beste om de voet van de rem te halen (viel me op dat hij bij het loslaten van de rem beter omhoog komt)
- Moet de slider in bepaalde indicatoren staan? Of kan hij ook gewoon op een willekeurige plek staan?
- Als ik weet dat ik op de snelweg ga rijden kan ik de auto dan helemaal naar beneden laten zakken?
Een boel vragen over de vering dus, ik wil graag weten wat het beste is en hoe je er het beste mee kunt omgaan. Ik heb de vering nu eigenlijk alleen gebruikt om te demonstreren aan familie en vrienden, heb nog niet in een andere modus gereden.
Alvast bedankt voor de reactie!
Finley
Welkom Finley, leuk een nieuwe XM-rijder er bij!
Voor de vering: altijd in de rijstand houden. Heb je een instructieboekje ervan? Ik kan me de exacte streepjes niet voor de geest halen om je te helpen. Maar weet wel:
Veel plezier met je XM!
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Welkom Finley,
- Ligt er een specialist voor Citroens (XM's) in de buurt van Limburg? Ik begreep van de vorige eigenaar in Nijmegen?
Limburg is laank, Noord-Limburg zou ik opteren voor Wil van Wijnhoven in Boxmeer; Zuid-Limburg is Ben van der Laan, Garage Citro-advies in Heerlen een goed adres.
- Mijn achterruitenwisser en achterruitverwarming werkt niet (en de sproeier ook niet). Is dit een bekend kwaaltje en hoe kan ik dit oplossen?
Zo'n combinatie klinkt als een breuk in de bekabeling; dit is meestal ter hoogte van de rubber mof, die je rechts en links ziet als de kofferklep openstaat. De rechter (passagierszijde) bevat 4 stekkers en aan de linker zijde 1 stekker en een slangetje voor ruitesproeiervloeistof. De linker stekker is voor ruitewisser en mistlicht. De stekkers rechts voor alle andere functies van de klep. Met sproeier niet doen, bedoel je geen geluid van de pomp of geen vloeistof, wel geluid. Het pompje van de ruitsproeier van de achterklep zit nl. op de voorraadtank, die onder het frontpaneel aan de zijkant aan bestuurderskant zit.
Check ook even of de knopjes, waarmee je e.e.a. bedient schoon en niet te roestig zijn. Deze kan je met een dunne schroeverdraaier meestal goed uit het dashboard wippen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Chique wagen Finley! Lekker ook met een automaatbak.
Persoonlijk zou ik die voorbumper weer wat donkerder maken. Die is wat flets. Bij een zwarte wagen zou ik die ook zo zwart mogelijk maken.
xxxxxxm
Bedankt voor jullie reacties! Ook helder voor het gebruik van de vering. Ik ga de stekkertjes en bekabeling nakijken en hopelijk dat hij het weer doet. Ik houd jullie op de hoogte. Ook bedankt voor de garage adviezen. Limburg is laank maar ich woon op t dunste sjtukske dus dat kump good. Ich goan noa Haelder!
Even een andere mening over de hoogte-regeling.
Veel plezier met de wagen gewenst. Je gaat er verliefd op worden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bedankt voor deze kijk op het veringssysteem. Ik zal eens een beetje polsen maar in ieder geval niet super hoog of laag rijden. Overigens heb ik nog een vraag over de vering. Ik weet niet of dit normaal is want dit is mijn eerste auto met dit type vering. Als ik een tijd stilsta (stoplicht, wachten op iemand), dan komt hij omhoog, alsof hij onderweg een beetje is doorgezakt, en bij het stoplicht weer omhoog komt. Is dit normaal, of moet ik dat nakijken?
Groetjes Finley
Haha, ja dat 'twerken' van het achterwerk is normaal. Dat hebben veel XM's en duidt op een gezonde vering...
Officieel hoort het niet helemaal zo maar je krijgt het er toch niet uit. Is een typische S2 ehhh... karaktertrek
__________
Crepuscule
Als ie echt op en neer begint te deinen dan is het messing busje waar het stangetje van de hoogteregelaar in draait uitgelubbert.
Als ie zich gewoon even eenmalig bijregelt dan hoort dat gewoon. Met remmen wordt de kont als het goed is iets naar beneden getrokken. Dat noemen ze de anti-duik werking.
Als dat niet helemaal lekker werkt dan komt de kont omhoog en wordt dat iets later naar beneden toe bijgeregeld. Van achteren omhoog komen bij remmen duid meestal op lucht in het achterste remcircuit.
Nog even over in andere hoogtes rijden. Verlaagd rijden is (afgezien van te weinig grondspeling/raken van bumpstops) geen probleem. Verhoogd rijden vinden je homokineten (scharnierpunten op de aandrijfas) niet heel lekker. Daarom dus ook de opgegeven snelheidsbeperking.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, hij deinst niet op en neer. Een drempel of hobbel voel je gewoon bijna niet, en hij komt goed omhoog en gaat lekker ver omlaag. Hij rijdt toch het beste op de normale stand en daar zal ik hem op houden. Het is vooral leuk om aan familie en vrienden te laten zien.
Om nog even antwoord te geven op de vraag met betrekking tot de ruitesproeier/ruitenwisser/ruitenverwarming, ik hoor niks en zie niks. Er gaat geen lampje branden bij het knopje en ook geen lampje bij de achterruitverwarming. Net alsof er totaal geen stroom aankomt aan de achterkant. Ik ga het van de week even controleren maar ik vind het toch gek.
Ik vind het wel heel leuk hoe hartelijk ik ontvangen word, bij menig ander forum waar ik een vraag stelde ging dat wel anders. Leuk auto en een leuke gemeenschap, geweldig!
Ik heb dit nog even nagekeken, er gaat wel een lampje branden als ik de achterruitenwiser aan zet, ik hoor en zie alleen niks achter gebeuren.
Beginnen met de knop schoonmaken. Anders ff een keer afspreken (Mestreech). Ik heb nog wel reserveknoppen liggen, als je wilt. Dat is het makkelijkst uit te testen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Top, ga ik daar mee beginnen. Als dat niet wilt helpen dan kunnen we inderdaad even afspreken in Sjengtowncity
Welkom!
Mooie XM heb je op de kop getikt!.
Mocht je iets van onderdelen zoeken, De clubmagazijn heeft een ruime voorraad, Maar ik heb ook een hele hoop XM onderdelen!
Veel rijplezier toegewenst en vast tot ziens op 1 van de komende evenementen!
Dit is mijn XM
Super. Toevallig gisteravond even gezeten bij de achterruitenwisser. Plastic paneel eraf gehaald en ik hoorde een getik terwijl de ruitenwisser aan stond, alsof de motor vastzit. Heb hem even open gemaakt en er wat contactspray in gespoten en nu doet hij het weer. Maar man wat maakt dat ding een herrie. Volgensmij loopt hij op z'n laatste lootjes. Heb dus gelijk de vraag of iemand een ruitenwisser motor heeft achter?
Waarschijnlijk is ook de airco condensor lek. Ik hoor de pomp wel aanspringen, maar bij het checken met stikstof, verloor hij direct de druk. Is dit een grote klus om zelf te vervangen, of kan het ook nog wat anders zijn dan de condensor?
Buiten dat vroeg ik mij ook af hoe ik het veersysteem goed kan blijven onderhouden. Moet ik daar iets van pijlen en bijvullen? Of is het een gesloten systeem? Het valt me op dat als ik de hoogte verander van de auto, het STOP en remlampje rood gaan branden op m'n dashboard. Ik weet dat het veersysteem en het remsysteem met elkaar in contact zijn, maar hoort dat?
Tot slot, het valt mij op dat de automaatbak soms bij consistent 50/60km/h rijden hij soms een keer bokt en daarna niet meer, alsof de bak niet weet wat hij moet doen.. Ook schakelt hij wat stevig op en terug. Ik weet niet of dit normaal is bij deze automaatbak, kan ik hier nog iets aan doen? Of is dit een teken van een automaatbak op z'n laatste lootjes?
Sorry voor de vele vragen, maar hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven.
Alvast bedankt!
Wie heeft je airco gecontroleerd? Was dat een specialist? Een lek kan overal zitten. Regelmatig zit het ook ook in slangen of in de aansluitingen met de droger etc. Ze kunnen dat ook met een kleurige vloeistof controleren.
Je kunt een automaatbak laten spoelen of gewoon de automaat-olie wisselen. Daar wordt het vaak wel wat beter van. Jouw type automaatbak kan ook wel 4 ton draaien.
__________
Crepuscule
Ik heb, denk ik, nog wel een achterruitwissermotor liggen. Heb nl. laatst een hele klep kaal geplukt. Moet wel even zoeken. Kom er op terug en zo niet, remind me.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik had hem bij een lokale aircoservice/aircoboer laten controleren. Hij zette de stikstof erop en liet me zien dat hij direct leeg liep "Ja airco condensor is lek, gaat om en nabij €350 kosten". Het kunnen inderdaad ook andere dingen zijn, maar dat is natuurlijk moeilijk te controleren lijkt me. Heeft iemand daar tips voor?
Ik las op een ander topic dat het spoelen van deze automaatbakken niet goed zou zijn, en alleen voor meer problemen zou zorgen? Is het beter om de olie te vervangen?
Kom ik ook weer direct met een andere vraag. Het viel me op dat het parapluutje om de LHM te meten bij mij continu helemaal tegen de bovenkant van het buisje komt. Alsof er teveel LHM in zit. Hij veert niet raar of stug, en als ik het reservoir open maak zit er ook niet mega veel in. Iemand ook enig idee hoe dat kan komen?
Nogmaals bedankt om mijn vele vragen te beantwoorden.
Ik neem verder aan dat de aircoboer ook heeft gecontroleerd dat die condensor lek is, ook al ligt het wel voor de hand. Het kan ook ergens een ventieltje of O-ringetje of zo zijn, maar zolang je dat niet controleert blijf je gissen. Zolang het niet je verdamper is (dashboard eruit) zal het niet enorm veel meer in de papieren gaan lopen dan die €350. Een aircopomp kost ook zoiets, maar kun je veel sneller vervangen. Het verbaast mij wel dat die pomp aanslaat met een lege airco, want dat zou hij niet moeten doen. Is je druksensor wel goed? Of was hij net gevuld en sloeg hij toen eventjes aan, maar slaat hij normaal gesproken niet aan als er niks in het systeem zit? Op wat voor manier peil je de LHM? Je moet de XM in de hoogste stand zetten en zelfs als hij helemaal omhoog staat moet je soms nog een poosje wachten. Daarna wacht je tot je de pomp hoort inslaan en kijk je op het moment dat hij net is afgeslagen. Dan is het niveau op z'n laagst. Daarna zul je misschien zien dat het niveau weer langzaam stijgt.
In principe is de hydrauliek een gesloten systeem, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat bij de meeste XM's nog daadwerkelijk helemaal gesloten is . Vaak zweten ze wel ergens wat LHM. Dat is niet zo'n ramp. Je krijgt ruim op tijd een melding (met het STOP-lampje en het remdruklampje) als er te weinig in zit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat zo nu en dan even peilen en zo nodig bijvullen best een goed idee is. Het zou best kunnen dat er even lampjes gaan branden als je de auto omhoog zet. De druk valt dan deels weg, omdat de auto zichzelf weer omhoog moet pompen. Na een poosje staat de auto omhoog en komt je druk wel weer terug. Als ze blijven branden, zit er te weinig LHM in.
Duidelijk betreft vering en LHM. Voor de airco, hij zette er druk op met stikstof en vervolgens vroeg hij of ik de airco aan wilde zetten. Toen ik de slider naar AC zette voelde ik dat de pomp aan sloeg en hij bevestigde dat. Ik durf de pomp niet echt aan te zetten nu ik weet dat er niks in zit. Ik durf het wel aan om hem te vervangen, moet alleen even weten hoe
Als je STOP lampje blijft branden zit er vééls te weinig in LHM in. ;) Het paraplutje staat inderdaad in rijstanden tegen de bovenkant aangedrukt. De enige wijze van peilen in met de wagen in de HOOGSTE stand. Dan moet het paraplutjes tussen de oranje streepjes vallen.
Vwb de Airco. Hij heeft dus niet gemeten wáár de airco lek is. Gewoon de aanname doen dat de condensor lek is omdat deze met steenslag daar veel kans op maakt. Daarna kan de pressostaat nog lekken, (en ik weet niet of jouw 2.0L 't ook heeft) 't snelkoppelingetje bij het rechtervoorwiel, een ander koppelingetjes of de verdamper.
Dus tenzij hij echt het gas uit de condensor heeft horen sissen zou ik er even mee naar een échte airco specialist gaan. Die hebben een 'snuffelaar' die het gas kan 'ruiken' zodat gericht naar het lek gezocht kan worden.
De condensor vervangen is een gokje (die natuurlijk ook correct zou kunnen zijn).
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Voordat ik naar het parapluutje had gekeken heb ik de auto in de hoogste stand gezet. Zelfs nog 5 min gewacht, maar hij blijft bovenin staan. Stop en rem lampje brand alleen even bij omhoog komen. Alsnog te weinig LHM?
Eerder goed te vol. Niet heel rampzalig geloof ik. Hooguit dat bij een beetje bocht het uit de bovenkant van het vat gaat lekken.
Het kan ook zijn dat het paraplutje/vlotter verkleeft zit. Als je het zwarte blokje waar het glaasje op zit rechtsom draait (zit met een klik los/vast) kan je 'm er uit tillen om te zien of ie dan wel zakt.
Dat het lampje even brand als de wagen vanuit laag omhoog moet komen klopt. De hydrauliek pomp van HA2 heeft 2 uitgangen. Een (en meteen degene met de meeste opbrengst) specifiek voor de stuurbekrachtiging. De zwakkere voor de overige hydrauliek. Als de wagen vanaf de grond omhoog moet komen dan is de opbrengst eigenlijk iets te zwak en duurt het even voordat er genoeg druk geleverd wordt. Vandaar kort de melding dat er te weinig druk is. Met de motor in hogere toeren draaiend (2000 a 2500 tr/m) wordt de opbrengst aanzienelijk hoger.
Maar sowieso is de iets te lage opbrengst bij staionair toerental geen echt probleem. Als het systeem eenmaal op druk is dan is de opbrengst hoog genoeg om de vering/remmen bij te houden. En dankzij de Anti-Zinkkleppen is het ook geen veelvoorkomende situatie meer dat de wagen van de grond af omhoog gebracht moet worden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De XM van TS absoluut, maar dit is niet per se zo toch? De oude prv-v6 is bijvoorbeeld wel met HA2 geleverd, maar bij mijn weten nooit met een gescheiden systeem. Even los van dat dat ivm Diravi en dergelijke natuurlijk sowieso weer anders in elkaar zit.
@Feije
Kapotte druksensor heb ik gezien als variant dat ie langzaam uit z'n voegen barst. Dus lekt. Maar verkeerde waardes afgeven nog niet nee. Maar volgens mij wordt de pomp wel even als 'proef' opgestart als er ook maar een klein beetje restdruk is. Na iets van een minuut besluit de Bitron dan dat er echt geen druk is en wordt de pomp uitgeschakeld.
Voor zover ik weet hoort het anti-zink systeem bij hydractief 2. En anti-zink is nodig om de 'zwakke' 6+2 plunjer pomp te kunnen gebruiken. Maar kan best dat ik 't fout heb. Zeker tijdens de 'overgangs-jaren' zijn er zoveel kleine aanpassingen gedaan dat ik 't niet allemaal in m'n hoofd heb zitten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
We hebben twee XM's staan met hydractive 2 zonder antizink, dus dat hoort zeker niet per definitie bij elkaar .
Die van mij doet dat niet (ook ik heb dit jaar een lekke condensor), maar dit is ook wel weer typisch zoiets dat per jaar zou kunnen verschillen. Bij een wat latere XM zou ik het zelf niet verwachten.
Denk dat je eens rechtsonderin de voetenbak moet kijken daar zit rechts een klepje onder het handschoenen vak of daar niet een boekje in zit. Scheelt een hoop voor de handliggende vragerij....... Niet dat het niet mag hoor.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Finley, je hebt PB.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)