Beste mensen,
Ongetwijfeld is dit ergens behandeld, maar ik ben nu een dikke 1/2 uur wezen zoeken zowel hier als op de citroen-forum.nl om gegevens over het uitlijnen...met diravi. Het betreft beide S1 v6en. Nergens in de Haynes, noch in de Revue Technique kan ik de gegevens hier voor vinden.
Ik neem aan dat met de diravi draaiknop men moet 1st zorgen dat die een beetje netjes rechtuit rijdt -- al gedaan. Maar om de dames te laten uitlijnen moet mijn garage wat gegevens (camber e.d.) hebben, maar dat is nergens te vinden hier in de VS. Komt een vraag daarbij - moet men dit bij draaiende motor laten uitvoeren (mocht iemand hier wel de gegevens kunnen doorgeven) en dan in de 'normal' rijhoogte?
Bij voorbat dank!
Keith, doe me even een pb met je mailadres, ik heb 21 pdf'jes over vering wagenhoogte en storingzoeken.
Edit: kom over een kwartiertje maar even terug dan staan ze online :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mijn XM is pas uitgelijnd en ik heb de uitdraai.
Keith, als je me via pb je e-mailadres geeft, maak ik een copie van die uitdraai. Staan alle grenswaardes op die de garage nodig heeft.
En de bladen http://docs.google.com/leaf?id=0B2Sbn4PYd02cZTI4YTIxYTUtNDllZS00NGQyLWFhN2ItOTEzMzQyYjEyN2Uw&hl=nl
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog even ter aanvulling op de vraag aan Keith.
Uitlijnen met diravi, eerst met de diraviknop de rechtuitstand bepalen:
Dus proefrijden op een lange rechte weg en het stuur een beetje loslaten als de verkeersomstandigheden dat toelaat. Voel welke kant de XM wil gaan afwijken bij rechtuitrijden.
Bij een afwijking naar rechts, de zwarte plastic diravi afstelknop onder het afdekkapje onder de paravan aan bestuurderszijde uitdraaien.
Bij een afwijking naar links de afstelknop indraaien.
Doe dit net zolang totdat de XM kaarsrecht spoort op een rechte weg, dus rijden en bij een volgende parkeerplaats de knop verdraaien. Dan weer rijden en testen of die eindelijk rechtuit spoort, anders weer bij een volgende parkeerplaats de knop verdraaien etc.
Let hierbij op de 2 punten:
De diravi afstelknop reageert niet direct op een kleine verdraaiing, dus bij een grote afstelling flink aan de knop draaien.
Het stuur kan mogelijk scheef gaan staan bij het rechtuit rijden.
Daarna pas de XM laten uitlijnen met een lopende motor in de normale rijstand :wink:.
Als er uitgelijnd wordt na het exact afstellen van de diravi rechtuitstand, dan voorkom je:
Scheve bandenslijtage
Extra slijtage draaipunten van de voorwielophanging
Onjuiste middelpunt van de diravi en daarmee het lichte middelpunt en zwaarder worden naar beide kanten toe
Mogelijk onjuiste stuurhoeksensor signaal naar de veercomputer tijdens het sturen en daarmee op het verkeerde moment het overschakelen naar de stugge veerstand
Interessant. Wim, voor zover ik weet heb jij geen diravi, dus ook geen middenstand-instelwieltje.
Ik weet niet wat er bij mij gebeurd is, maar als het stuur recht staat geeft de veercomputer een verdraaiing van 12 graden aan, afgezien van de afwijking is-ie accuraat. Daarmee vermoed ik dat het niet alleen een kwestie is van het stelwieltje draaien tot de auto recht rijdt en dan uitlijnen.
Ik zal het eens in het WPH nalezen, is ff makkelijker dan online.
Groetjes Erik
Bedankt Wim en Mark (nog niets ontvangen van Wim, maar komt zeker wel.)
Mark - is het de IMG_0003 dat de juiste gegevens for het uitlijnen aangeeft? Ik herken het niet, maar het lijkt een dokument meer over rijhoogte en vering dan uitlijnen. En hoort de motor aan te staan met diravi bij het instellen?
Keith, check mijn reactie :wink:
Hoi J-P,
Jou bericht kwam er toen ik nog bezig was om te reageren op de eerdere berichten - hartelijk dank! Het bijstellen met de diravi knop ken ik al goed - wat gaat het makkelijker op een XM dan op een CX! En jij hebt bevestigd dat, als ik eenmaal de juiste gegevens over uitlijnen heb, dat dit wel met draaiende motor is uit te voeren.
Bij een CX is het afstellen van de diravi middenstand inderdaad een stuk lastiger dan bij een XM :wink:.
Het moet nu helemaal goed komen denk ik :wink:.
Neen alle bladen hebben te maken met de vering/hoogte afstelling en storing zoeken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik bedenk me nu dat ik mijn uitlijndata rapport nog heb liggen in de XM :D met de laatste uitlijngegevens. Ik zal die morgen scannen :wink:.
Bedankt, Mark. Ik heb alleen de gegevens nodig voor het uitlijnen ('camber' en 'toe' in het Engels) welke ik nog niet kan vinden in jou uittreksel. MAW als je gaat naar de uitlijnboer, hij/zij moet kunnen zien de correcte waarden voor (o.a.) camber en toe.
Dat is mooie - ontgetwijfeld staat daarin wat de juiste waarden 'horen' te zijn. Bedankt J-P.
Ik heb bij de sleutelmeet gezien dat de computer dit corrigeert bij een tijd dezelfde stuurstand (hoe lang weet ik niet precies), omdat hij ervan uit gaat dat je geen rondjes aan het rijden bent...
Maar het kan natuurlijk ook dat een nitwit garage hem niet uitgelijnd kreeg en toen het stuur maar een slagje heeft gedraaid ;)
Met mijn ervaring heb ik meegemaakt dat dit niet werd gecorrigeerd door de veercomputer. Ook bij C5en en C6en heb ik verkeerde stuurhoekwaardes gezien wanneer het stuur recht staat. Deze werden uitgelijnd vanwege de scheve bandenslijtage.
@Lampie, dus eerst de diravi rechtuit verstellen en dan weer uitlijnen. Met alleen het stuur verstellen gaat de middenstand weer afwijken :wink:.
Dit is heel goed mogelijk :wink: en daarom staat de diravi en de uitlijning alsnog niet goed :evil:.
Ah, ik meende dat je ook over de rijhoogte twijfels had. Tja begrijpend lezen :D en aan de andere kant, beter mee als om verlegen :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ontgetwijfeld komt ook de rijhoogte/vering info ook een keer aan de orde, dus t.z.t is het best nuttig - nogmaals bedankt!
Nee klopt. Maar ik heb kortgeleden de wielen laten uitlijnen. En wat ik begreep van die uitlijncomputer is dat het type XM niet uitmaakt, voor alle modellen gelden dezelfde waardes. En die staan op mijn rapport. Ik zal het later vandaag online zetten, lijkt me wel nuttige informatie.
Mijn XM V6.24 uitlijnrapport:
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/uitlijnrapportGT-JZ-80.jpg
Dat is zeker een mooie schema :wink:.
Bij mij staan de gegevens van voor en na de uitlijning aangegeven, zodoende is het verschil weer te zien.
Ja. ;-)
Met de combinatie van onze 2 schema's moet Keith heel erg ver kunnen komen.
Precies, als het nu nog niet lukt weet ik het niet meer :wink:.
Idd moet ik er nu wel uit kunnen zien te komen! Nogmaals hartelijk dank en heeeele fijne zweven.
Ter lering ende vermaeck.
mooie aanvulling :wink:
...maar way beyond me!
Oud draadje omhoog halen. Mijn XM trekt nog een héél klein tikje naar rechts, echt minimaal. En stuur mag ook nog een halve graad linksom of zoiets. Dus: Diravi "even" stellen. Maar: welke knop moet ik nu hebben:
Ik zie een plastic kap, maar geen knop om aan te draaien. Wel een borg- of stelmoer die geen functie lijkt te vervullen nu. Zie ik iets over het hoofd? Of zit dit niet correct in mijn Diravi-V6? Of moet ik de hele zwarte kap (2 moertjes onder de paravan) loshalen zodat de Diravi-kabel "zweeft" in de motorruimte (en kan ik dat tijdens proefrit dan zo laten, vast niet?)?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ah het geribbelde deel van het kapje kan dus over het schroefdraad losgeklikt worden. Gevonden!
Half slagje uitgedraaid, kijken of dat net dat kleine puntje op de i is voor mijn XM.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Dat is inderdaad de 'rechtuitstand' verstelling.
Heb je wel genoteerd, halfje uit of halfje in?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hij trok iets naar rechts. En na slagje en later nog een slagje uitdraaien werd dat zeker niet beter. Stuur leek ook wel half graadje meer naar rechts te staan. Vreemd? Of is het bij naar rechts trekken juist het wieltje indraaien (klok mee) en daarmee het schroefdraad wat uitdraaien??
Auto is recent uitgelijnd, dit zou juist slechts een finishing touch moeten zijn.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Pagina's