Ongeveer 10 jaar geleden ben ik overgestapt op led en dat is in 1 woord echt geweldig! Veel meer licht, het chroom brand niet meer weg uit de koplamp en ze gaan (meestal) lang mee. Het oudste setje dat nog heb is 8 jaar oud in een auto waarvan de koplampen niet uit kunnen en die doorgaans ongeveer 50.000km per jaar aflegt. Hou wel rekening met iets witter/blauwer licht.
Denk dat ik in al die jaren wel 20+ setjes van Ali gekocht heb voor ons eigen wagenpark en die van familie en vrienden. Ali is en blijft een gokje, laat ik het er op houden dat pakweg 80% goed uitpakt. De andere 20% is slecht lichtbeeld, snel stuk, etc.
De versie op het plaatje dat je post is eentje met een koelfan achterop, daar ben ik niet zo'n fan van ;-)
Er is ook een versie met "koelstrips", die zijn wat makkelijker te monteren. In h1 voor onze XM's is de keuze wat kleiner in led.
Wil je zeker zijn van kwaliteit: https://www.immers.info/H1-Set-Led-G10-koplampen-set-8.000-lumen-copperflex
Niet goedkoop maar nog nooit een probleem mee gehad. Een enkele keer gehad dat ze een verkeerde leverden, foto in de mail van hetgeen je gekregen hebt, meestal kan je die dan houden en ze sturen de juiste dan snel na.
Edit: dat nieuwe nasturen ivm verkeerd geleverd gaat dan niet om lampen van rond de 100 euro
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE: Led koplampen
Met de kans om het label "azijnzeikert" opgeplakt te krijgen, wil ik hier toch even op reageren, omdat het een steeds groter wordend probleem is op de weg (naar mijn mening).
Te vaak kom ik 's avonds (EN overdag) medeweggebruikers tegen die bij mij blinde vlekken veroorzaken met hun lichtbundels.
Koplampen en de behuizingen eromheen worden zeer nauwkeurig ontworpen om de juiste lichtbundel te creeeren.
Ga je standaard lampen vervangen door LED, wees er dan bewust van dat de vervangende lamp ook maar 1 licht/brandpunt heeft en dat die op precies dezelfde positie zit als bij de originele lamp.
Is de LED lamp uitgerust met meerdere LEDs of is ie langer/korter dan je standaard H1 lamp, dan krijg je "strooing" van het licht.
Dan heb je ook nog het feit dat nieuwe koplampen momenteel licht produceren dat meerdere malen feller is dan de zon en ook al super verblindend zijn als ze je tegemoet komen over een heuveltje/drempel of achter je staan met een SUV/verhoogd model auto. Dan heb je soms het idee dat je de anti-verblindingsstand niet hebt aangezet....
Verkeersveiligheid wordt in mijn optiek niet verhoogd met beter zicht voor jouzelf, als je daarmee andere weggebruikers verblindt.
Strooilicht is zeker een issue, ik heb de led verlichting op mijn Brommert omdat na Anrhem het licht uitgaat en na een avondritje het best lastig is om veilig je weg naar huis te rijden. En dan vind ik 'gezien worden' net zo fijn als zelf nog wat zien.
In onze Octavia hebben we lenzen zitten die ook een bak licht geven, maar ook die zijn 'hoogte' geregeld, wel zo fijn. Maar ik kan me ook ergeren aan auto's waar het naderhand in is gezet die geen hoogte regeling op de lampen hebben en je dan als tegenligger gedwongen wordt om weg te kijken van de rijbaan om niet verblind te worden.
In mijn dame, die nu in bezit van Arjan is zit Xenon, goed afgesteld en door de automatisch geregelde wagenhoogte niet verblindend voor de tegenligger, behalve als je bruks op het gas gaat en de auto de kont naar beneden trekt, maar ook dan valt het nog mee omdat er 'gele bolletjes' in de lampglazen zitten.
Kan ik trouwens iedereen aanraden, geel licht rijd zowel in regen/mist als in de avonden veel ontspannender, de weerkaatsing van de borden en strepen is veel minder heftig dan bij 'wit licht'.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb ze gekocht bij Xenonjan uit Zutphen, adverteert op marktplaats.
Het is de uitvoering voor H1 lampen. Let op je moet wel ik meende 4500K of 'warm wit' nemen. Als je xenon met kleur 6000K neemt en je zet daar gele bolletjes voor dan krijg je groen licht (6000K heeft nl een blauwe schijn en blauw mengen met geel geeft groen)
De lampen in mijn ex dame zijn ook de eerste 10 seconden iets aan de groene kant maar daarna strak geel.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als je een fatsoenlijk merk leds installeert valt dat strooilicht ook nog wel mee. Wel met zo'n lichtbeeld apparaat controleren of ze ook echt goed staan.
Als aanrader heb ik de lampen van NovSight. Spul van AliExpress, maar voor de prijs wel echt goed (en geel indien gewenst).
Het lijkt er trouwens op dat hun geel tegenwoordig ook echt 'klassiek' geel is geworden. Niet meer dat fletse/moderne geel wat ik in de BlaueBoot heb zitten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Goeie tip van Novsight. Vraag mij alleen af hoe je die klont aan de achterkant kwijt bent geraakt in de behuizing. Of heb je het dekseltje eraf gelaten?
Het model wat ik toendertijd heb geïnstalleerd paste wonderbaarlijk genoeg inclusief kap. De nieuwere modellen hebben volgens mij een wat langer koelblok gekregen. Dan zou je wellicht de kappen weg moeten laten of een rond gat in boren waardoor de koelfan naar buiten steekt.
De mistlichten is wel een ander verhaal. Daarvan moet je echt plastic van de behuizing gaan wegsnijden om ruimte te maken voor het koelblok.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE:
Heb een model gevonden van Novsight op Ali, die wonderbaarlijk genoeg binnen de kap valt.
Dan vraag ik me dus af of ik een gat in de kap moet maken voor ventilatie.
Of is de lucht onder/achter de kast die door de ventilator van de led-lamp wordt gecirculeerd genoeg voor koeling?
Niet dat straks de behuizing van de koplamp langzaam wegsmelt...
84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE: Led koplampen
Ok...volgende mysterie...
De koplamp linksvoor....past het kapje makkelijk overheen....maar de module rechtsvoor heeft de seating van de H1 lamp verder uitsteken en kan het kapje, na plaatsen van de led lamp, er niet meer op.
Heb nog even gekeken naar merk/ typenummers van de koplampen, maar die komen overeen.
Is dit een standaard verschil tussen links en rechts?
Bij mij zitten de kappen er luchtdicht op. Dat blijkt voldoende koeling te geven tot nu. Maar het kan zijn dat de koeling niet voldoende is en mijn lampen er gewoon een paar jaar eerder mee ophouden. Dat is zo nu niet te zeggen.
Je koplampen zijn zowel op hoogte als op zijdelingse wijze af te stellen. Dit gebeurt door de spiegel met daarin vast de bolletjes binnen het huis te verdraaien. Kan dus best kloppen dat beiden lampen naar rechts gedraait staan. Bij de linkerlamp geeft dit ruimte en bij de rechter neemt het juiste ruimte.
Dus hopen dat ze te ver naar rechts staan en je ze iets meer naar het midden mag afstellen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Degene die ik had worden niet meer gemaakt. Ze waren van het merk waar EPJ nu een vraag over stelt. Dus ik vermoed dat hij het nieuwere type heeft waarvan ik zei dat het koelblokje iets langer geworden is.
Verschil is dat het koelblok zo'n 13mm langer is geworden en de voeding nu intern is ipv een losse voeding.
Daarnaast gebruiken de nieuwe, ipv leds van Cree, leds van BridgeLux
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Fotootjes krijg ik alleen niet geüpload.
En bij de koplamp rechtsvoor krijg ik de interne module niet ver genoeg ingedraaid zodat de kap past...
Keer de koplamp er helemaal uithalen...of uit een sloper 2 koplampen halen en die tiptop maken voor vervanging..is denk ik slimmer.
Volgende project ;-)
Koplampen eruit halen is sneller dan als een gynaecoloog gaan liggen frutten daaronder die kap, althans bij mijn V6 had ik ze met 10/15 minuten allebei op de werkbank liggen. Is trouwens ook beter voor je rug.
2 schroeven voor de grill (tussen de koplampen), link en rechts achter het stadslicht elk eentje, en dan ik meende nog 4 bovenop, en dan per lamp 2 uit me hoofd maar konden er ook 4 zijn, stekkers los, verstellingen even optrekken en dan wip je ze er zo onderuit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op vakantie is daar een van doorgebrand. Al iets eerder een van mijn vader.
Lijkt er dus op dat de levensduur van die dingen niet al te lang is. Verre van de meestal beloofde 10.000 uur, maar misschien dat dat lag aan het feit dat de stofkappen weer terug waren gemonteerd op de lampbehuizing. Slechte koeling dan.
In ieder geval.., Ik had dus een set van het nieuwe type bij me. Die zijn dan ook ter plekke gemonteerd.
Naast dat ze door de extra dikte moeilijk te monteren zijn ben ik ook een beetje teleurgesteld in het lichtbeeld. Waar de eerste dunne set nog redelijk was, zijn de nieuwe dramatisch naar mijn mening. Niets meer dan een grote gele vlek komt er vanaf.
Bij gebrek aan beter blijven ze wel. Met de lampen op hun laagst afgesteld is er geen hinder voor tegenliggers.
Maar het is nu wel duidelijk dat je voor de dimlichten 'Single Chip' leds wil en geen 'COB'. En dus zo dun mogelijk.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik overgestapt op led en dat is in 1 woord echt geweldig! Veel meer licht, het chroom brand niet meer weg uit de koplamp en ze gaan (meestal) lang mee. Het oudste setje dat nog heb is 8 jaar oud in een auto waarvan de koplampen niet uit kunnen en die doorgaans ongeveer 50.000km per jaar aflegt. Hou wel rekening met iets witter/blauwer licht.
Denk dat ik in al die jaren wel 20+ setjes van Ali gekocht heb voor ons eigen wagenpark en die van familie en vrienden. Ali is en blijft een gokje, laat ik het er op houden dat pakweg 80% goed uitpakt. De andere 20% is slecht lichtbeeld, snel stuk, etc.
De versie op het plaatje dat je post is eentje met een koelfan achterop, daar ben ik niet zo'n fan van ;-)
Er is ook een versie met "koelstrips", die zijn wat makkelijker te monteren. In h1 voor onze XM's is de keuze wat kleiner in led.
Wil je zeker zijn van kwaliteit: https://www.immers.info/H1-Set-Led-G10-koplampen-set-8.000-lumen-copperflex
Hou je van een gokje (wel zelf nog wat keuzes aanklikken!): https://nl.aliexpress.com/item/1005001277795194.html?
Ik koop ze bij harrieabc.nl
Niet goedkoop maar nog nooit een probleem mee gehad. Een enkele keer gehad dat ze een verkeerde leverden, foto in de mail van hetgeen je gekregen hebt, meestal kan je die dan houden en ze sturen de juiste dan snel na.
Edit: dat nieuwe nasturen ivm verkeerd geleverd gaat dan niet om lampen van rond de 100 euro
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Met de kans om het label "azijnzeikert" opgeplakt te krijgen, wil ik hier toch even op reageren, omdat het een steeds groter wordend probleem is op de weg (naar mijn mening).
Te vaak kom ik 's avonds (EN overdag) medeweggebruikers tegen die bij mij blinde vlekken veroorzaken met hun lichtbundels.
Koplampen en de behuizingen eromheen worden zeer nauwkeurig ontworpen om de juiste lichtbundel te creeeren.
Ga je standaard lampen vervangen door LED, wees er dan bewust van dat de vervangende lamp ook maar 1 licht/brandpunt heeft en dat die op precies dezelfde positie zit als bij de originele lamp.
Is de LED lamp uitgerust met meerdere LEDs of is ie langer/korter dan je standaard H1 lamp, dan krijg je "strooing" van het licht.
Dan heb je ook nog het feit dat nieuwe koplampen momenteel licht produceren dat meerdere malen feller is dan de zon en ook al super verblindend zijn als ze je tegemoet komen over een heuveltje/drempel of achter je staan met een SUV/verhoogd model auto. Dan heb je soms het idee dat je de anti-verblindingsstand niet hebt aangezet....
Verkeersveiligheid wordt in mijn optiek niet verhoogd met beter zicht voor jouzelf, als je daarmee andere weggebruikers verblindt.
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Eens Erik, ik heb zo'n chinees setje besteld, zal kritisch kijken naar lichtbeeld, als t niks is gooi ik ze er weer uit.
Jaap
Jaap
Strooilicht is zeker een issue, ik heb de led verlichting op mijn Brommert omdat na Anrhem het licht uitgaat en na een avondritje het best lastig is om veilig je weg naar huis te rijden. En dan vind ik 'gezien worden' net zo fijn als zelf nog wat zien.
In onze Octavia hebben we lenzen zitten die ook een bak licht geven, maar ook die zijn 'hoogte' geregeld, wel zo fijn. Maar ik kan me ook ergeren aan auto's waar het naderhand in is gezet die geen hoogte regeling op de lampen hebben en je dan als tegenligger gedwongen wordt om weg te kijken van de rijbaan om niet verblind te worden.
In mijn dame, die nu in bezit van Arjan is zit Xenon, goed afgesteld en door de automatisch geregelde wagenhoogte niet verblindend voor de tegenligger, behalve als je bruks op het gas gaat en de auto de kont naar beneden trekt, maar ook dan valt het nog mee omdat er 'gele bolletjes' in de lampglazen zitten.
Kan ik trouwens iedereen aanraden, geel licht rijd zowel in regen/mist als in de avonden veel ontspannender, de weerkaatsing van de borden en strepen is veel minder heftig dan bij 'wit licht'.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanks voor de tip Mark. Mark/Arjan, welke Xenon lampen zitten er nu in? Merk/model?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Ik heb ze gekocht bij Xenonjan uit Zutphen, adverteert op marktplaats.
Het is de uitvoering voor H1 lampen. Let op je moet wel ik meende 4500K of 'warm wit' nemen. Als je xenon met kleur 6000K neemt en je zet daar gele bolletjes voor dan krijg je groen licht (6000K heeft nl een blauwe schijn en blauw mengen met geel geeft groen)
De lampen in mijn ex dame zijn ook de eerste 10 seconden iets aan de groene kant maar daarna strak geel.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als je een fatsoenlijk merk leds installeert valt dat strooilicht ook nog wel mee. Wel met zo'n lichtbeeld apparaat controleren of ze ook echt goed staan.
Als aanrader heb ik de lampen van NovSight. Spul van AliExpress, maar voor de prijs wel echt goed (en geel indien gewenst).
Het lijkt er trouwens op dat hun geel tegenwoordig ook echt 'klassiek' geel is geworden. Niet meer dat fletse/moderne geel wat ik in de BlaueBoot heb zitten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Goeie tip van Novsight. Vraag mij alleen af hoe je die klont aan de achterkant kwijt bent geraakt in de behuizing. Of heb je het dekseltje eraf gelaten?
Het model wat ik toendertijd heb geïnstalleerd paste wonderbaarlijk genoeg inclusief kap. De nieuwere modellen hebben volgens mij een wat langer koelblok gekregen. Dan zou je wellicht de kappen weg moeten laten of een rond gat in boren waardoor de koelfan naar buiten steekt.
De mistlichten is wel een ander verhaal. Daarvan moet je echt plastic van de behuizing gaan wegsnijden om ruimte te maken voor het koelblok.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Ok...volgende mysterie...
De koplamp linksvoor....past het kapje makkelijk overheen....maar de module rechtsvoor heeft de seating van de H1 lamp verder uitsteken en kan het kapje, na plaatsen van de led lamp, er niet meer op.
Heb nog even gekeken naar merk/ typenummers van de koplampen, maar die komen overeen.
Is dit een standaard verschil tussen links en rechts?
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Bij mij zitten de kappen er luchtdicht op. Dat blijkt voldoende koeling te geven tot nu. Maar het kan zijn dat de koeling niet voldoende is en mijn lampen er gewoon een paar jaar eerder mee ophouden. Dat is zo nu niet te zeggen.
Je koplampen zijn zowel op hoogte als op zijdelingse wijze af te stellen. Dit gebeurt door de spiegel met daarin vast de bolletjes binnen het huis te verdraaien. Kan dus best kloppen dat beiden lampen naar rechts gedraait staan. Bij de linkerlamp geeft dit ruimte en bij de rechter neemt het juiste ruimte.
Dus hopen dat ze te ver naar rechts staan en je ze iets meer naar het midden mag afstellen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Mooi zo! Heb je een linkje naar de juiste, passende ledlampen?
Degene die ik had worden niet meer gemaakt. Ze waren van het merk waar EPJ nu een vraag over stelt. Dus ik vermoed dat hij het nieuwere type heeft waarvan ik zei dat het koelblokje iets langer geworden is.
Ik denk dus dat hij nu DEZE heeft.
De oude die ik had zijn deze
Verschil is dat het koelblok zo'n 13mm langer is geworden en de voeding nu intern is ipv een losse voeding.
Daarnaast gebruiken de nieuwe, ipv leds van Cree, leds van BridgeLux
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ff kijken in AliExpress welke het ook alweer waren...
Deze waren een week geleden ongeveer in de aanbieding:
https://nl.aliexpress.com/item/1005002504969156.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.732c4c4dDRAp1a
Fotootjes krijg ik alleen niet geüpload.
En bij de koplamp rechtsvoor krijg ik de interne module niet ver genoeg ingedraaid zodat de kap past...
Keer de koplamp er helemaal uithalen...of uit een sloper 2 koplampen halen en die tiptop maken voor vervanging..is denk ik slimmer.
Volgende project ;-)
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Koplampen eruit halen is sneller dan als een gynaecoloog gaan liggen frutten daaronder die kap, althans bij mijn V6 had ik ze met 10/15 minuten allebei op de werkbank liggen. Is trouwens ook beter voor je rug.
2 schroeven voor de grill (tussen de koplampen), link en rechts achter het stadslicht elk eentje, en dan ik meende nog 4 bovenop, en dan per lamp 2 uit me hoofd maar konden er ook 4 zijn, stekkers los, verstellingen even optrekken en dan wip je ze er zo onderuit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog even over de NovSights.
Op vakantie is daar een van doorgebrand. Al iets eerder een van mijn vader.
Lijkt er dus op dat de levensduur van die dingen niet al te lang is. Verre van de meestal beloofde 10.000 uur, maar misschien dat dat lag aan het feit dat de stofkappen weer terug waren gemonteerd op de lampbehuizing. Slechte koeling dan.
In ieder geval.., Ik had dus een set van het nieuwe type bij me. Die zijn dan ook ter plekke gemonteerd.
Naast dat ze door de extra dikte moeilijk te monteren zijn ben ik ook een beetje teleurgesteld in het lichtbeeld. Waar de eerste dunne set nog redelijk was, zijn de nieuwe dramatisch naar mijn mening. Niets meer dan een grote gele vlek komt er vanaf.
Bij gebrek aan beter blijven ze wel. Met de lampen op hun laagst afgesteld is er geen hinder voor tegenliggers.
Maar het is nu wel duidelijk dat je voor de dimlichten 'Single Chip' leds wil en geen 'COB'. En dus zo dun mogelijk.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.