Plotseling ging onze XM 'vertraagd' remmen. En hoe zou dat kunnen?
Tijdens een lange rit reageerde aanvankelijk het remsysteem uitstekend. Plotseling echter gingen de remmen pas functioneren na ongeveer 4 à 5 meter te hebben doorgereden. (levensgevaarlijk b.v. in een file oid) De auto staat / blijft goed op hoogte, heeft voldoende LHM in de tank. Geen lekkage in wielkasten of onder de auto. Als ie begint te remmen, gebeurt dat schielijk, te sterk. Trekt aanvankelijk iets naar links, maar gaat daarna keurig recht. De blokjes lopen niet aan. Bij het starten blijven de lampjes 'Stop' en het remblokkenlampje wat langer branden dat in het verleden.
Wat nu? Wie kan en wil advies geven?
Lijkt toch een LHM gerelateerd probleem. Pomp? Of vieze remleidingen?
Is de LHM nog vers of al ouder? Bij de laatste wissel ook de remmen doorgespoeld?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zit je je mat misschien onder het rempedaal geschoven?
__________
Crepuscule
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik zou de remmen eens ontluchten......... En inderdaad : de voorraadbol goed ? maakt de HP pomp overuren ?
Klinkt voor mij ook alsof er heel veel lucht in je remmen zit. Dat gebeurt meestal niet zomaar, dus als het van het ene op het andere moment gebeurt, zal er nog ergens iets niet helemaal goed zitten. Is je aanvoerslang van de hydrauliekpomp nog wel goed? Daarlangs kun je heel wat lucht het systeem in krijgen als hij gaar is. Bijvullen van de LHM hoort eigenlijk ook niet nodig te zijn, al zweten heel veel hydropneumaten inmiddels wel een beetje.
Mooi dat het opgelost is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)