RE: De Xm's van Arjan => mobiele (kantel)brug gekocht
De afgelopen weken heb ik mijn oude box leeg geruimd en de spullen verhuisd naar de nieuwe plek. Gisteren voor het eerst na jaren de break weer gestart. Had wel een nieuwe accu nodig. Maar na enig aarzelen kwam de motor op gang en bleek de vering ook nog keurig te werken. Dit weekend gaat de break over naar de nieuwe box. Ik zag wel dat er wat lekt. Er lag wat vettigheid op de vloer van de huidige box. Binnenkort meer!
Mooi, al die verhalen van gestalde XM's die weer tot leven komen.
Ik kwam eergisteren weer bij mijn gestalde XM, bleek het LHM-vaatje praktisch leeg. De LHM lag allemaal onder de wagen. Vreemd zo, out of de blue een lekkage bij stilstand.
Ik heb het bijgevuld en de wagen op druk gebracht, even een blokkie om gereden en nergens meer lekkage...
En daar ging de break op transport naar zijn/haar nieuwe onderkomen. Al mijn spullen zijn verhuisd naar de nieuwe plek. Ik wil dat eerst verder opruimen en inruimen voor ik aan de slag ga.
Het was weer even rustig hier. Maar ik ben begonnen met het deels uit elkaar halen van de break. Ik heb lang getwijfeld wat ik zou gaan doen. Volledig kaal maken, laten spuiten (eventueel in een andere kleur) en opnieuw opbouwen. Of alleen lassen waar nodig, delen die niet mooi zijn laten spuiten en dan weer de weg op. Ik ga uiteindelijk voor de laatste optie. Ik ben begonnen met demontage van de gril en de deurstrips. Voor dat laatste was het nodig om de deur platen los te halen. Gelukkig kende ik nog alle plekjes waar de torxen zitten. Voor heb ik voor het eerst het binnenscherm verwijderd. Er lag best een laag zand/modder achter het voorwiel. Dat al voor een groot deel weggehaald. Ik vond de hoeveelheid roest nog wel meevallen. Ook kon ik alvast een blik werpen op de bumpersteun. Die is voor een deel aangetast door roest. Het viel me nog niet echt tegen. Hieronder wat plaatjes.
Tot slot heb ik een begin gemaakt met het demonteren van het hemeltje. De bekleding hangt als een slappe vaatdoek naar beneden.
De volgende keer wil ik verder gaan met het demonteren van de bumpers voor en achter. Achter heb ik nog nooit losgemaakt. Ben benieuwd of dat gaat lukken.
RE: De Xm's van Arjan => begin van demontage (en wat roest)
Dat stelt qua roest niet zoveel voor inderdaad. Bij breaks kun je nog wel eens roest verwachten rond de achterwielen. Die lijken bij Heuliez daar iets minder goed beschermd te zijn.
XM's zijn verder eigenlijk heel voorspelbare wagens met bijna altijd dezelfde ouderdomskwaaltjes.
Nu ligt de hele voorbumper eraf. En ook begonnen met demontage van de bumper. Maar daarvoor heb ik wel WD40 nodig. De bout wilde niet goed los. Heeft iemand ervaring met het demonteren van de dakhemel? Is er een beschrijving voor hoe je dat het beste kunt aanpakken?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: De Xm's van Arjan => vraag over demontage hemeltje
Hemeltje. Alles wat rondom ertegenaan zit losschroeven. Met een beetje geluk valt ie zo op je snufferd, anders zit er her en der nog wat lijm.
Is het met een schuifdak? Dan moet je nog iets meer loshalen daaromheen natuurlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Voorzichtig loshalen. Met warm weer buiten gaat dat waarschijnlijk beter. (zon op het dak, alles is wat soepeler. Uitkijken dat het niet knikt, want dan krijg je het niet meer goed. Heb je een goed adres om hem opnieuw te laten bekleden? Ik heb dat indertijd in Susteren laten doen (https://www.bachusautobekleding.nl/),. Goed en niet duur. Als je hem moet vervoeren naar bekleder even op een paar plekken vastzetten, Past namelijk onmogelijk in een andere auto, of je moet een bestelbus hebben. Oh nee, bedenk nu dat je de hele auto uit elkaar aan het sleutelen bent. Dan moet je het dak dus als laatste weer erin zetten of zo. Of idd. met een ander vervoermiddel bij de bekleder brengen.
Plakken van de oude bekleding is vrijwel ondoenlijk en wordt in 99/100 gevallen niet netjes.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hé Arjan, hangt je break al in de kantelbrug? Ben benieuwd....
__________
Crepuscule
Ha Frank, als dat zo was, had je het als eerste geweten ;). Ik krijg eerdaags de sleutel. En dan moet ik alle spullen verhuizen. Groeten, Arjan
De afgelopen weken heb ik mijn oude box leeg geruimd en de spullen verhuisd naar de nieuwe plek. Gisteren voor het eerst na jaren de break weer gestart. Had wel een nieuwe accu nodig. Maar na enig aarzelen kwam de motor op gang en bleek de vering ook nog keurig te werken. Dit weekend gaat de break over naar de nieuwe box. Ik zag wel dat er wat lekt. Er lag wat vettigheid op de vloer van de huidige box. Binnenkort meer!
Mooi, al die verhalen van gestalde XM's die weer tot leven komen.
Ik kwam eergisteren weer bij mijn gestalde XM, bleek het LHM-vaatje praktisch leeg. De LHM lag allemaal onder de wagen. Vreemd zo, out of de blue een lekkage bij stilstand.
Ik heb het bijgevuld en de wagen op druk gebracht, even een blokkie om gereden en nergens meer lekkage...
__________
Crepuscule
Pas op. De retourleidingen liggen allemaal lager dan het voorraadvat.
Op deze leidingen staat geen druk maar wel het vacuüm door het hevelen.
Bij een beschadiging of scheurtje blijft de LHM er uitlopen net zo lang tot het vat leeg is.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
En daar ging de break op transport naar zijn/haar nieuwe onderkomen. Al mijn spullen zijn verhuisd naar de nieuwe plek. Ik wil dat eerst verder opruimen en inruimen voor ik aan de slag ga.
Het was weer even rustig hier. Maar ik ben begonnen met het deels uit elkaar halen van de break. Ik heb lang getwijfeld wat ik zou gaan doen. Volledig kaal maken, laten spuiten (eventueel in een andere kleur) en opnieuw opbouwen. Of alleen lassen waar nodig, delen die niet mooi zijn laten spuiten en dan weer de weg op. Ik ga uiteindelijk voor de laatste optie. Ik ben begonnen met demontage van de gril en de deurstrips. Voor dat laatste was het nodig om de deur platen los te halen. Gelukkig kende ik nog alle plekjes waar de torxen zitten. Voor heb ik voor het eerst het binnenscherm verwijderd. Er lag best een laag zand/modder achter het voorwiel. Dat al voor een groot deel weggehaald. Ik vond de hoeveelheid roest nog wel meevallen. Ook kon ik alvast een blik werpen op de bumpersteun. Die is voor een deel aangetast door roest. Het viel me nog niet echt tegen. Hieronder wat plaatjes.
Tot slot heb ik een begin gemaakt met het demonteren van het hemeltje. De bekleding hangt als een slappe vaatdoek naar beneden.
De volgende keer wil ik verder gaan met het demonteren van de bumpers voor en achter. Achter heb ik nog nooit losgemaakt. Ben benieuwd of dat gaat lukken.
Dat stelt qua roest niet zoveel voor inderdaad. Bij breaks kun je nog wel eens roest verwachten rond de achterwielen. Die lijken bij Heuliez daar iets minder goed beschermd te zijn.
XM's zijn verder eigenlijk heel voorspelbare wagens met bijna altijd dezelfde ouderdomskwaaltjes.
__________
Crepuscule
Nu ligt de hele voorbumper eraf. En ook begonnen met demontage van de bumper. Maar daarvoor heb ik wel WD40 nodig. De bout wilde niet goed los. Heeft iemand ervaring met het demonteren van de dakhemel? Is er een beschrijving voor hoe je dat het beste kunt aanpakken?
En verder nog wat foto's:
Je hebt een hele serie met werkplaats handboeken, volgens mij staat in het deel waar al het plaatwerk in wordt besproken ook de demontage van de hemel
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hemeltje. Alles wat rondom ertegenaan zit losschroeven. Met een beetje geluk valt ie zo op je snufferd, anders zit er her en der nog wat lijm.
Is het met een schuifdak? Dan moet je nog iets meer loshalen daaromheen natuurlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Voorzichtig loshalen. Met warm weer buiten gaat dat waarschijnlijk beter. (zon op het dak, alles is wat soepeler. Uitkijken dat het niet knikt, want dan krijg je het niet meer goed. Heb je een goed adres om hem opnieuw te laten bekleden? Ik heb dat indertijd in Susteren laten doen (https://www.bachusautobekleding.nl/),. Goed en niet duur.
Als je hem moet vervoeren naar bekleder even op een paar plekken vastzetten, Past namelijk onmogelijk in een andere auto, of je moet een bestelbus hebben.Oh nee, bedenk nu dat je de hele auto uit elkaar aan het sleutelen bent. Dan moet je het dak dus als laatste weer erin zetten of zo. Of idd. met een ander vervoermiddel bij de bekleder brengen.Plakken van de oude bekleding is vrijwel ondoenlijk en wordt in 99/100 gevallen niet netjes.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's