Vandaag een pot Bizon lijm gehaald en mijn hoedenplank gelijmd. Die is nog heel netjes maar zoals bij bijna alle XM's lag de bekleding compleet los van de plankdelen zelf.
Een tubetje is dan niet genoeg. Er moest flink gekwast worden. De pot is alweer half leeg.
Ik ga van het weekend echt die lijst online zetten. Liggen hier nog een stuk of 5 a 6 nette hoedenplanken die nog perfect plakken en niet zijn verkleurd.. Net als een dertiende ruit MET werkend elastiekje voor het haakje..
't Begint al snel weer een knappe wagen te worden zo.
Geen idee of je 't al gedaan hebt... Maar als ik de foto van 't gebied rond de achterste dorpelhoek zo zie.., Hoe was het met de achterste ophangpunten van t achterste subframe gesteld?
In de geest van 'liever te vroeg dan te laat'. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja dat valt dus erg mee allemaal. De vorige eigenaar was kind aan huis bij een garage hier in Groningen en mocht daar regelmatig de brug even op om zelf te klussen. Een van zijn stokpaardjes was roestbescherming en tectyleren was z'n hobby..... Chapeau dus
Als het plastiek blokje nog aanwezig is dan is het elastiek gewoon te vervangen met hoeden elastiek,
een beetje prutsen om het begin en eindblokje uit de hoedeplank te halen om dat elastiek er aan te lijmen en het werkt weer perfect.
Zo de sierstrip zit er achter weer op, die bumper is nu ook Exclusive
Van binnen en buiten vind ik het nu eerst wel klaar.
Wat moet er nog gebeuren?
- de achterremmen weer gangbaar maken
- lekstroom opsporen
- de kofferbakdeksel waterdicht maken
- een motorsteun vervangen
- een ashoes vastzetten
- de koplampen zijn vochtig, dus die moeten ook eens uit elkaar
- en nog een heleboel kleine dingetjes
Omdat het mooie zwarte leer best wel koud is in de winter wil ik stoelverwarming aanbrengen in de zitting. Om te onderzoeken hoe zo'n zitting eigenlijk in elkaar zit heb ik besloten eerst de oude stoffen zitting eens te bestuderen / slopen ;-)
Het loshalen van de bekleding rondom is niet zo moeilijk...
maar dan, in de bekleding zit een stalen stangenstelsel dat met stalen oogjes zit verbonden met een in het schuimrubber meegegoten stalen frame. En dat zit allemaal loeistrak.
Zo strak dat ik de boel aardig moet slopen om het uit elkaar te krijgen.
En de vraag is hoe krijg ik het dan weer in elkaar en wat gaat deze loeistrakke constructie met het matje gaat doen ?
Nee dat wordt niks. Het schuimrubber overleeft dit niet dus we gaan het bij de echte zitting anders aanpakken.
Dit is het setje dat ik via Amazon heb aangeschaft.
De eerste bolster is rondom ca 30 cm en de achterste ca 20 cm
Een van mij Franse Facebookvrienden heb ik het anders zien oplossen.
Hieronder zijn oplossing met 1 matje voor en 1 matje achter.
Lijkt me prima genoeg. Het gaat me ook vooral om de zitting en niet persé de rugleuning.
Nou ik dacht dat er een loze stekker in de middenconsole zat voor een eventuele elektrisch bedienbare middenarmsteun. Maar weet niet heel zeker hoe dat bij mij zit.
Geen verwarming in de rugleuning? Vind ik toch wel lekker hoor, als je helemaal van alle kanten doorgewarmd wordt.
Bedekt het verwarmde gedeelte van de matjes de gehele bereedte van het zitvlak? De LMN kwam zonder stoelverwarming en zou 't er toch ook wel graag in willen hebben.
Koplampen ontvochtigen kan je ook doen door de kappen er af te draaien en een tijdje warme lucht (van een fohn) er door te laten stromen, hoeben ze niet helemaal gedemonteerd te worden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja ik twijfel ook nog een beetje over de rugleuning. Aan de hand van de fotoserie van Mark lijkt met dat ook iets eenvoudiger. Helaas laat hij niet zien hoe hij de zitting heeft gedaan.
Rugleuning is iets meer werk en heeft wat meer haken en ogen (letterlijk) om los/vast te maken.
Helaas heb ik ook geen foto's gemaakt van de zitting toen ik de hele handel om aan het zetten was naar beige leer. Maar het is vrijwel hetzelfde kunstje als de rugleuning.
De zwarte kunstof strippen waarmee de stof om het kussen zit geklemd komt het best los als je achteraan aan een van de zijkanten begint. Het mooiste is als je 'm over de lengte er uit kan lepelen met iets zoals een haakse schroevendraaier.
Net zoals de rugleuning zit de bekleding van de zitting weer met metalen stangen in de kussennaden getrokken.
Het verschil is dat de stangen deze keer niet aan het metalen raster van de stoel bevestigd kunnen worden met de krammen. In plaats daarvan in er in het schuim van het kussen een nylon 'net' / 'raster' meegegoten. De krammen zitten hier omheen besvestigd.
Dit is allemaal iets fragieler dan de rugleuning, maar ook hier is dezelfde 'kabelbundelbandjes' (of tiewrap, zo u wilt ) -methode op toe te passen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb jij dan alleen het leer overgezet in plaats van de hele stoel? Of was dat een handbediende beige leren stoel?
De procedure wordt me nu allemaal wel wat duidelijker en het is vast ook prima te doen, maar ik weet niet of ik er zin in heb om zover te gaan. Iedere keer dat ik op het koude leer ga zitten voel ik dat vooral in m'n achterwerk en achterzijde benen. Meestal draag ik dan toch wel een jas of vest.
Als de ergste kou er even af is vind ik het genoeg. Ik ga niet voor bak en braad
De beige set die er in is gegaan had geen stoelverwarming. Dus het begon met het overzetten van alleen de verwarming. Omdat alles toch al open lag heb ik maar meteen de best zittende / minst versleten kussen en stoelframes gepakt. :)
Maar je moet er maar zin in hebben. Als 't je eerste keer is kan je toch wel op een dag per stoel rekenen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De matjes zitten er hier nog niet in maar wel alle tiewraps aan het stangen frame om de leren bekleding er weer tegen aan te trekken.
Om de bekleding van de zitting in zijn geheel los te halen moet je van af de achterzijde alle metalen oogjes met een zijsnijtang door knippen en er uit peuteren, succes.
Vandaag in de snijdende kou was het nog een hele toer om de XM binnen te komen. De deuren zaten flink vastgevroren en daarna was de accu natuurlijk leeg. Pffff...
Daarna de auto vlug naar binnen gereden en aan de slag gegaan met de achterklep. Allereerst heb ik de achter-ruitenwisser eens los gehaald. Zoals ik verwacht had was het rubbertje wat gaar en waren er sporen van lekkage zichtbaar.
Het is ook een beetje bobbelig rond het gat. Ik heb de boel goed schoongemaakt en een nieuw rubbertje geknipt uit een oude fiets binnenband.
Daarna een klusje dat ik nog niet eerder heb gedaan. Het verwijderen van de spoiler. Deze zit met 4 torxschroeven vast. Die had ik al gevonden. Maar er bleken ook nog 4 pluggen en 2 dotjes kit onder de spoiler te zitten. Het was verder lekker vies na 23 jaar
Er zitten dus 8 gaten onder de spoiler en het kan best zijn dat de achterklep best nat mag zijn van binnen. Er zitten immers ook afwateringsgaten onderin. Maar ik heb het toch liever droog dus ook daar wil ik iets voor verzinnen met rubbertjes of kit o.i.d.
Vandaag de spoiler teruggeplaatst. met er tussen een randje transparante autokit. Zo kan er geen water meer onder de spoiler en in de klep komen. Lijkt met toch beter.
Daarna ben ik met de middenconsole aan de slag gegaan. Ik heb namelijk een idee, een visie, een concept zo u wilt. Ik wil van binnen alles graag zo zwart mogelijk. Heb ik ooit eens gezien bij een S1 XM bij Van Gompel. Die was zilvergrijs van buiten en volledig zwart van binnen en dat vond ik prachtig.
En nu ik ook geen houtlook op de deuren heb door de S1 panelen wil ik dat ook niet op de middenconsole. Dus vanochtend heb ik bij sloperij Franse Auto's voor € 20,- een zwarte dubbele klepconstructie uit een S1 sloper gehaald.
De middenconsole was er vlot uit. Ik kon nu ook mooi alle Nokia-Carkit rommel eruit halen. (die gekke button op het dashboard hoorde daar ook bij)
En zo ziet het er nu uit. Het is in dit interieur dus enerzijds een upgrade naar leer en luxe en anderzijds een downgrade van plastic houtlook naar echt eerlijk zwart plastic
Nou nee. Maar bedankt voor het aanbod. Die gaten zitten niet echt in het zicht dus ik laat het ff zo.
__________
Crepuscule
Vandaag een pot Bizon lijm gehaald en mijn hoedenplank gelijmd. Die is nog heel netjes maar zoals bij bijna alle XM's lag de bekleding compleet los van de plankdelen zelf.
Een tubetje is dan niet genoeg. Er moest flink gekwast worden. De pot is alweer half leeg.
__________
Crepuscule
Ik ga van het weekend echt die lijst online zetten. Liggen hier nog een stuk of 5 a 6 nette hoedenplanken die nog perfect plakken en niet zijn verkleurd.. Net als een dertiende ruit MET werkend elastiekje voor het haakje..
Een werkend elastiekje is wel uniek inderdaad. Ben wel bang dat bijna niemand meer weet hoe dat eruit ziet
__________
Crepuscule
Ik kan me nog vaag herinneren dat het blokje door het elastiekje strak in de rand van de 13e ruit werd getrokken.
Tegenwoordig zie je vaak dat het uitgelubberde touwtje (voormalig elastisch) op 'elegante' wijze wordt gedrapeerd bij een verkoop advertentie ;-)
xxxxxxm
Vandaag stond in het teken van wat spuitwerk. Komende week wordt het fors kouder en dan droogt het niet meer zo vlot.
Eerst nog ff dit plekkie weer mooi strak maken...
en daarna de achterbumper even in de lak zetten
Ik ben helemaal verliefd op dit karretje en ga d'r lekker zelf een tijdje in rijden
__________
Crepuscule
't Begint al snel weer een knappe wagen te worden zo.
Geen idee of je 't al gedaan hebt... Maar als ik de foto van 't gebied rond de achterste dorpelhoek zo zie.., Hoe was het met de achterste ophangpunten van t achterste subframe gesteld?
In de geest van 'liever te vroeg dan te laat'. :)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja dat valt dus erg mee allemaal. De vorige eigenaar was kind aan huis bij een garage hier in Groningen en mocht daar regelmatig de brug even op om zelf te klussen. Een van zijn stokpaardjes was roestbescherming en tectyleren was z'n hobby..... Chapeau dus
__________
Crepuscule
Als het plastiek blokje nog aanwezig is dan is het elastiek gewoon te vervangen met hoeden elastiek,
een beetje prutsen om het begin en eindblokje uit de hoedeplank te halen om dat elastiek er aan te lijmen en het werkt weer perfect.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Vandaag was het tijd om de middendemper aan te pakken. Het oude exemplaar was echt een vreselijk schurftige bak roest..
Rondom zaten diverse gaten. Binnenin zat eigenlijk helemaal niets meer behalve heel veel roestgruis.
Monteren van de nieuwe was een makkie en het geluid is opeens weer heerlijk beschaafd.
__________
Crepuscule
Zo de sierstrip zit er achter weer op, die bumper is nu ook Exclusive
Van binnen en buiten vind ik het nu eerst wel klaar.
Wat moet er nog gebeuren?
- de achterremmen weer gangbaar maken
- lekstroom opsporen
- de kofferbakdeksel waterdicht maken
- een motorsteun vervangen
- een ashoes vastzetten
- de koplampen zijn vochtig, dus die moeten ook eens uit elkaar
- en nog een heleboel kleine dingetjes
__________
Crepuscule
Je resevewielbak kan ook wel een opknapbeurt gebruiken. Of je koopt gewoon eentje bij Wil Wijnhoven.
Die heeft nog een hele stapel: https://www.marktplaats.nl/citroen-xm-reservewielhouder
xxxxxxm
Ik heb er ook nog wel 1 liggen maar die zou eigenlijk onder de Multimedia. Wijnhoven hou ik in gedachten hoewel ik liever van ons eigen magazijn koop
__________
Crepuscule
Ik had graag wat willen klussen vandaag maar het was helaas te koud. De XM moest ook eerst ontdooid worden
__________
Crepuscule
Tijd voor 'binnenklusjes'
Omdat het mooie zwarte leer best wel koud is in de winter wil ik stoelverwarming aanbrengen in de zitting. Om te onderzoeken hoe zo'n zitting eigenlijk in elkaar zit heb ik besloten eerst de oude stoffen zitting eens te bestuderen / slopen ;-)
Het loshalen van de bekleding rondom is niet zo moeilijk...
maar dan, in de bekleding zit een stalen stangenstelsel dat met stalen oogjes zit verbonden met een in het schuimrubber meegegoten stalen frame. En dat zit allemaal loeistrak.
Zo strak dat ik de boel aardig moet slopen om het uit elkaar te krijgen.
En de vraag is hoe krijg ik het dan weer in elkaar en wat gaat deze loeistrakke constructie met het matje gaat doen ?
Nee dat wordt niks. Het schuimrubber overleeft dit niet dus we gaan het bij de echte zitting anders aanpakken.
Dit is het setje dat ik via Amazon heb aangeschaft.
De eerste bolster is rondom ca 30 cm en de achterste ca 20 cm
Een van mij Franse Facebookvrienden heb ik het anders zien oplossen.
Hieronder zijn oplossing met 1 matje voor en 1 matje achter.
Lijkt me prima genoeg. Het gaat me ook vooral om de zitting en niet persé de rugleuning.
Het knopje kan dan zo gemonteerd worden
__________
Crepuscule
Ik zie trouwens dat Mark al eens een fotoverslag van het monteren van een verwarmingsmatje in de rugleuning heeft gemaakt.
https://xmclub.nl/forum/stoelverwarming-vervangenmonteren
Zo te zien dezelfde set van Amazon ;-)
__________
Crepuscule
Nou ik dacht dat er een loze stekker in de middenconsole zat voor een eventuele elektrisch bedienbare middenarmsteun. Maar weet niet heel zeker hoe dat bij mij zit.
Dan is het, als ik dit forum mag geloven, een kwestie van een relais bijprikken bij de zekeringen om daar 12v op te krijgen. https://xmclub.nl/forum/elektrische-armsteun-zonder-stroom
__________
Crepuscule
Geen verwarming in de rugleuning? Vind ik toch wel lekker hoor, als je helemaal van alle kanten doorgewarmd wordt.
Bedekt het verwarmde gedeelte van de matjes de gehele bereedte van het zitvlak? De LMN kwam zonder stoelverwarming en zou 't er toch ook wel graag in willen hebben.
Koplampen ontvochtigen kan je ook doen door de kappen er af te draaien en een tijdje warme lucht (van een fohn) er door te laten stromen, hoeben ze niet helemaal gedemonteerd te worden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja ik twijfel ook nog een beetje over de rugleuning. Aan de hand van de fotoserie van Mark lijkt met dat ook iets eenvoudiger. Helaas laat hij niet zien hoe hij de zitting heeft gedaan.
__________
Crepuscule
Rugleuning is iets meer werk en heeft wat meer haken en ogen (letterlijk) om los/vast te maken.
Helaas heb ik ook geen foto's gemaakt van de zitting toen ik de hele handel om aan het zetten was naar beige leer. Maar het is vrijwel hetzelfde kunstje als de rugleuning.
De zwarte kunstof strippen waarmee de stof om het kussen zit geklemd komt het best los als je achteraan aan een van de zijkanten begint. Het mooiste is als je 'm over de lengte er uit kan lepelen met iets zoals een haakse schroevendraaier.
Net zoals de rugleuning zit de bekleding van de zitting weer met metalen stangen in de kussennaden getrokken.
Het verschil is dat de stangen deze keer niet aan het metalen raster van de stoel bevestigd kunnen worden met de krammen. In plaats daarvan in er in het schuim van het kussen een nylon 'net' / 'raster' meegegoten. De krammen zitten hier omheen besvestigd.
Dit is allemaal iets fragieler dan de rugleuning, maar ook hier is dezelfde 'kabelbundelbandjes' (of tiewrap, zo u wilt ) -methode op toe te passen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb jij dan alleen het leer overgezet in plaats van de hele stoel? Of was dat een handbediende beige leren stoel?
De procedure wordt me nu allemaal wel wat duidelijker en het is vast ook prima te doen, maar ik weet niet of ik er zin in heb om zover te gaan. Iedere keer dat ik op het koude leer ga zitten voel ik dat vooral in m'n achterwerk en achterzijde benen. Meestal draag ik dan toch wel een jas of vest.
Als de ergste kou er even af is vind ik het genoeg. Ik ga niet voor bak en braad
__________
Crepuscule
De beige set die er in is gegaan had geen stoelverwarming. Dus het begon met het overzetten van alleen de verwarming. Omdat alles toch al open lag heb ik maar meteen de best zittende / minst versleten kussen en stoelframes gepakt. :)
Maar je moet er maar zin in hebben. Als 't je eerste keer is kan je toch wel op een dag per stoel rekenen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De matjes zitten er hier nog niet in maar wel alle tiewraps aan het stangen frame om de leren bekleding er weer tegen aan te trekken.
Om de bekleding van de zitting in zijn geheel los te halen moet je van af de achterzijde alle metalen oogjes met een zijsnijtang door knippen en er uit peuteren, succes.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Nou ik laat het bij de zitting Aad. Ik heb 1 matje voor- en 1 matje aan de achterzijde in de zitting geschoven.
Dat lijkt me voorlopig voldoende..
__________
Crepuscule
Vandaag in de snijdende kou was het nog een hele toer om de XM binnen te komen. De deuren zaten flink vastgevroren en daarna was de accu natuurlijk leeg. Pffff...
Daarna de auto vlug naar binnen gereden en aan de slag gegaan met de achterklep. Allereerst heb ik de achter-ruitenwisser eens los gehaald. Zoals ik verwacht had was het rubbertje wat gaar en waren er sporen van lekkage zichtbaar.
Het is ook een beetje bobbelig rond het gat. Ik heb de boel goed schoongemaakt en een nieuw rubbertje geknipt uit een oude fiets binnenband.
Daarna een klusje dat ik nog niet eerder heb gedaan. Het verwijderen van de spoiler. Deze zit met 4 torxschroeven vast. Die had ik al gevonden. Maar er bleken ook nog 4 pluggen en 2 dotjes kit onder de spoiler te zitten. Het was verder lekker vies na 23 jaar
Er zitten dus 8 gaten onder de spoiler en het kan best zijn dat de achterklep best nat mag zijn van binnen. Er zitten immers ook afwateringsgaten onderin. Maar ik heb het toch liever droog dus ook daar wil ik iets voor verzinnen met rubbertjes of kit o.i.d.
__________
Crepuscule
Vandaag de spoiler teruggeplaatst. met er tussen een randje transparante autokit. Zo kan er geen water meer onder de spoiler en in de klep komen. Lijkt met toch beter.
Daarna ben ik met de middenconsole aan de slag gegaan. Ik heb namelijk een idee, een visie, een concept zo u wilt. Ik wil van binnen alles graag zo zwart mogelijk. Heb ik ooit eens gezien bij een S1 XM bij Van Gompel. Die was zilvergrijs van buiten en volledig zwart van binnen en dat vond ik prachtig.
En nu ik ook geen houtlook op de deuren heb door de S1 panelen wil ik dat ook niet op de middenconsole. Dus vanochtend heb ik bij sloperij Franse Auto's voor € 20,- een zwarte dubbele klepconstructie uit een S1 sloper gehaald.
De middenconsole was er vlot uit. Ik kon nu ook mooi alle Nokia-Carkit rommel eruit halen. (die gekke button op het dashboard hoorde daar ook bij)
En zo ziet het er nu uit. Het is in dit interieur dus enerzijds een upgrade naar leer en luxe en anderzijds een downgrade van plastic houtlook naar echt eerlijk zwart plastic
Ben er zeer tevreden over.
Ik vind het muziek-icoontje ook leuk
__________
Crepuscule
Dat is dan waarschijnlijk een Ambiance met leer geweest ? Het wordt wel een mooie crossover zo.
xxxxxxm
Zou kunnen. Stond in 1990 ook zo in de brochure.
__________
Crepuscule
Een enkelspakig stuur is ook fraai en zou met dezelfde diode truc als de stoelen ook zonder storingen kunnen.
xxxxxxm
Pagina's