Mijn brandstofmeter is al enige tijd defect. Blijft werkeloos op nul staan; geen enkele beweging.
Na een lange rit van 2 uur (als de boel goed warm geworden is door de uitlaat?) doet hij het soms weer even. De volgende ochtend, als de auto weer is afgekoeld, doet ie dan weer niets.
Vanmiddag de boel even los gehaald onder de achterbank. Daar vond ik onderstaande stekker. Even los gehaald en schoongemaakt. Helaas geen resultaat.
Iemand nog tips? Kan ik nog iets doormeten aan die stekker? Kan ik wat je op de foto ziet nog verder demonteren? Zo ja, hoe gaat dat? Beetje tricky met die benzineleidingen daar natuurlijk.
Kabels los, die grote zwarte ring los. Deksel eruit tillen. Weerstand metene over de draden naar de brandstofmeter. Vlotter op en neer doen en kijken en de weerstand veranderd.
Jaap
Jaap
Het kan ook nog in je tellerblok zitten. Er is een bekende kwaal met de snelheidsmeter waarbij bepaalde soldeerpunten losbreken. Dat zul je op het forum vast wel ergens terug kunnen vinden. Ik had datzelfde probleem, maar dan met de benzinemeter. Na doorsolderen van de soldeerpunten van de stekkers van het tellerblok is het nooit meer teruggekomen bij mij.
Ik zou (zoals Feije al suggereert) ook eerste het tellerblok eens uitnemen en bestuderen.
Met wat jij allemaal zelf doet, is dat ook een relatief eenvoudig klusje. Zie onderstaand pdf waar de schroefjes zitten
https://www.xmclub.nl/sites/default/files/Dashboard%20removal%20and%20dotscreen%20repair_0.pdf
__________
Crepuscule
Deze link is nog beter: https://xmclub.nl/comment/74170#comment-74170
__________
Crepuscule
Ik had een helder moment. Als je nou even de stekker bij de tank losmaakt, en op de 2 aanslutingen van de plunjer(hoe heet zo'n ding) 12 volt zet, of 5 oid, slaat je meter in het db dan uit? Dan moet dat tankding eruit. Slaat tie niet uit, dan zoek je het in je dashboard
Jaap
Jaap
Jaap
Dat laatste net even geprobeerd. Vraag me af of ik het goed heb gedaan.
5 volt op de stekker gezet (pin 1 en 2). De benzinemeter steeg als een raket omhoog! Wow, cool dacht ik nog...
Maar toen... Spanning er af gehaald, stekker terug, echter de meter daalde niet... Hij blijft nu op 4 uur staan:
Oh nee! Hoop niet dat ik nu verder van huis ben? Heb de accu al even los gehad, contact aan/uit, hij blijft zo staan...
Aan de andere kant kunnen we nu denk ik wel vaststellen dat er iets is met de vlotter in de tank?
Experiment geslaagd, patiënt dood
Ik wist niet dat ie zover kon maar het komt vast wel weer goed. Even weer op contact zetten?
xxxxxxm
5 volt nogmaals, + en - omdraaien?
Maar als ik de schemas goed lees is de vlotter pin 4 die over 1 en 2 beweegt, dus van 0 naar denk ik 12 v
Probleem zit denk ik wel in de vlotter
Jaap
Kun je eens meten hoeveel spanning er staat op 1,2 en 4? Aangesloten, op t contact?
Jaap
Als ik opnieuw 5 volt op pin 1 en 2 zet (+ en - correct), dan gaat de meter naar rechtsboven (2 uur). Als ik de spanning er dan weer af haal, dan gaat de meter vanzelf weer terug naar 4 uur (zoals hierboven op de foto).
Bij + en - omdraaien doet ie niets, blijft op 4 uur staan.
Beide met contact uit, maar wel met accu aangesloten. Om de spanning op de stekker te zetten gebruik ik een externe adapter (oude USB lader op netsstroom).
Zal zo nog even doormeten.
Net probeerd te meten, maar als ik de stekker er weer op zet, dan kan ik helaas niet bij de contactpunten om te meten. Of ik zou de bedrading iets bloot moeten leggen...
Om de benzinemeter weer normaal te krijgen zou ik eerst gewoon ff en stuk gaan rijden, Mogelijk zal deze zich dan corrigeren.
Soms als ik tank met draaiende motor duurt het ook een tijdje voordat de meter weer de juiste stand aangeeft.
xxxxxxm
en mocht je metertje definitief naar de gallemiezen zijn, dan liggen daar nog ca 30 tellerblokken...
__________
Crepuscule
Ja, dat dacht ik ook al, geen ramp... :)
smeer die ring van je tank ff goed in met een smeermiddel. Probeer m over n week nog eens los te krijgen?
Jaap
@JaapSt: Goeie! Beetje kruipolie langs de randen kan geen kwaad denk ik.
@blaueboot: haha, dan wordt het een nieuwe aflevering van Buurman & Buurman :)
Maar ik zal het even laten weten, dank alvast!
Als je besluit langs te komen laat 't dan even enkele dagen van te voren weten. Dan neem ik wat extra gereedschap mee wat van pas kan komen.
(slijptol ofzo... )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Met n haakse slijper lukt t altijd. Tank liever niet al te vol....
Jaap
Die tankring is hier laatst toevallig ook besproken: https://www.xmclub.nl/forum/hulplijn-tankdop
Zo'n stukje gereedschap van HBM is best een aanrader. Topkwaliteit is het absoluut niet, maar je krijgt zo'n ring er wel heel makkelijk mee los en het is niet al te duur. Met hamer en schroevendraaier vond ik zelf maar aankl*ten.
Vandaag eindelijk de ring van de brandstofpomp los gekregen! Een beetje kruipolie, weekje wachten en vervolgens voorzichtig los tikken met een hamer en een schroevendraaier op één van de ribbels. Dank voor jullie tips.
Nu de volgende uitdaging. Zo te zien moeten de brandstofleidingen worden afgekoppeld om de pomp er uit te tillen. Ik bedoel de zwarte leidingen hieronder (bij de rode pijlen):
Maar hoe krijg je die dingen nou weer los? Gewoon trekken? Ze zitten strak vast! Ik heb deze koppelingen ook nog nooit gezien (die metalen ringetjes). Is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Excuses voor mijn geklungel trouwens, maar ik ben voorzichtig, want ik wil liever niets kapot maken. Zeker niet als er benzine doorheen stroomt... :)
Overigens staat de brandstofmeter in de tellerbak na een paar ritjes nog steeds op 4 uur. Deed vandaag helemaal niets meer toen ik de stekker opnieuw aansloot (ook niet met 12 volt). Lijkt dus defintief overleden door het experiment met het aansluiten op de externe stroom. Op zich geen ramp, maar ik zou het dus niet aanraden om dit te doen :)
Die ringen zijn snelsluiters. Met speciaal gereedschap vast te zetten, maar zo los te klikken met een schroevendraaiertje eronder.
Kan je vervangen door reguliere slangenklemmen maatje 10 mm, volgens mij.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Met een nijptang met kleine bek prima te openen en te sluiten. ZIjn primna dingen, zou ze zeker niet vervangen
Jaap
Het type klemmen die om je slangen zitten zijn van CLIC-R.
Ze zijn redelijk open te prutsen met iets van een nijptang of een dun schroevendraaiertje. Heb 't zelf een tijd lang op die manier gedaan. Maar als je vaker met die dingen te maken gaat krijgen, (en ook op wat moeilijker bereikbare plekken), dan is het de moeite waard om er de bijbehorende tang voor aan te schaffen.
Het voordeel van deze ringen ten opzichte van slangeklemmen is dat ze echt rondom de slang gelijke druk leveren. Slangklemmen laten onder het schroefje altijd wat ruimte open. Dat levert op bijvoorbeeld de aanzuigslang van de HD-Pomp een kans dat er toch iets van lekkage blijft.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dank voor de reacties. Heel duidelijk zo, dat gaat wel lukken.
Ik wacht even met loshalen tot ik op de volgende magazijndag een andere tellerbak + vlotter op kan halen. Dan kan ik in één keer de hele handel vervangen.
Hou er rekening mee dat je de tellerstand van het tellerblok dan ook even moet aanpassen aan de tellerstand van jouw XM. Op zich wel te doen als je hem een beetje uit elkaar haalt, maar je zou kunnen overwegen om eerst eens te kijken wat je eigen tellerblok doet met een andere vlotter. Daar ben je misschien sowieso wel nieuwsgierig naar ;).
Je kan de verschillende meter los van elkaar wisselen. Dus olie/temp meter apart of snelheidsmeter apart. Zo heb ik een keer een haperende snelheidsmeter gewisseld: dan moet je wel de km-stand corrigeren natuurlijk. Inderdaad niet zo'n wereldklus.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's