10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:
Veen zegt:
Er is iets mis met de iso-stekker van de speakers. Als ik die half in de radio steek heb ik soms geluid. Op zich mooi dat het niet ingewikkelder is. Nu maar eens uitvogelen hoe we dat weer goed krijgen.
Het is een tijdje terug dat ik een radio eruit had liggen, maar zit die ISO stekker niet iets dieper met nog een andere stekkerverbinding (een oranje?) vast, zodat je dat laatste stukje makkelijk kan vervangen door een nieuwe?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag een hoop cosmetische werk verricht. Bumpers bijgewerkt. Achterlichten schoongemaakt en de rubbers hersteld. Hopelijk is de boel nu echt waterdicht.
Over een paar maanden vertrekken enkele van de Landcruiser-boys en moeten we op zoek naar nieuwe medehuurders in Aduard. (10 min van Groningen) Ik heb er graag wat meer Citroen-liefhebbers bij. BX, CX, XM-sleutelaars zou mooi zijn. Dus zoek je wat....
Nee ik heb de lichtbalk eerst even gelaten. Ik realiseer me dat ik nu eigenlijk bijna klaar ben met opknappen. De SMAC-bol moet nog vervangen en de remmen moeten nog maar ik denk dat ik dat aan de garage overlaat.
Oh ja, en de radio. Die ISO-kabels lopen in een dikke zwarte streng omhoog in het dashboard en ik kan daar geen stekker meer ontdekken. Of moet ik het dashboard deels loshalen? Het klopt dat je bij sommige radio-types weer een apart verlengstukje moet gebruiken, maar dat is hier niet het geval.
De radio wil ik nog fixen en dan voor de APK. Maar dat heeft nog geen haast
Ik heb 3 radio's getest en telkens hetzelfde probleem. Stekker er een beetje op en geluid, stekker er helemaal op geen geluid.
Dus ik dacht ik knip de iso-stekker eraf en monteer een nieuwe. Daarvoor 12,95 uitgegeven en er netjes weer aan gesoldeerd. Vervolgens getest en.... weer hetzelfde probleem. Grrrr
En opeens dacht ik ik heb ook een lekstroom probleem. Misschien is het een massa-dingetje. Een van de speakers gaf ook een lelijke piep als er wel eens geluid uitkwam.
en ja hoor; zodra ik die speaker los had was het probleem opgelost
We hebben weer muziek. Hopelijk ben ik nu ook van mijn lekstroom-issue af.
Goed gevonden! Sowieso geen slecht idee om die speakers te vervangen, vaak is het foam na 20 jaar niet meer in beste staat. Het lijkt me gewoon een standaard maat?
Ja goeie tip maar ik heb de indruk dat ze al eens vervangen zijn en dat de hele audioset een keer een luxe update heeft gehad.
Maar waar ik minstens zo blij mee ben is dat mijn lekstroomprobleem nu inderdaad ook weg is Want dat is toch wel een heel vervelend probleem altijd. Steeds de accu loshalen etc.
Merkwaardig hoe zo'n stroompje dan via de speaker naar de deur lekt en je hele accu leegtrekt.
Dat zijn zo te zien gewoon de standaard-speakers die op een Xm geleverd werden (Philips).
Ook standaard formaat trouwens (165mm), dus vervangen kan makkelijk.
Maar om eerlijk te zijn komt er een aardig geluid uit, dus zolang de foamranden nog niet af beginnen te brokkelen zou ik ze lekker laten zitten. :)
Maar lag het nu aan de speaker, of zit er ergens in de speakerdraden of de radio zelf een kortsluiting die die lekstroom veroorzaakte?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja goede vraag, normaal zit er een soort zwart foam-bakje aan de achterzijde in de deur geplakt maar die ontbreekt. Verder zat er een schroefje door de rand van de speaker in het staal van de deur geschroefd en dat is ook niet zoals het hoort.
Nu heb ik dat zelf allemaal los gehaald toen ik met de panelen aan de gang ging, maar ik heb er toen heel goed op gelet dat ik de speakers weer precies zo fout heb teruggemonteerd. grrrr.
Toen ik de auto ophaalde deed de radio het niet en er was al een lekstroomprobleem. Dat werd al aangekondigd.
Ik heb de speaker nu een stukje gedraaid en met de schroefjes vastgezet in de kunststof panelen.
Waar het verder vandaan komt kan ik ook niet beredeneren... maar de accu loopt i.i.g. niet meer leeg
Stroomlekkage is net zo vervelend als waterlekkage. Het begint altijd heel ergens anders en vindt via een onbegrijpelijke route de weg naar een lager punt.
Moet je nu niet gewoon met de multi-meter de zekeringkast in?
De 'pootjes' van de zekeringen zijn op de 'rug' gewoon bloot en valt er dus te meten hoeveel (lek)stroom er over een 'groep' loopt. Dan zou je in ieder geval kunnen localiseren waar je je lekstrooom ongeveer moet gaan zoeken.
Of denk ik nu te simpel en is het amperage van een lekstroom te laag om met een doorsnee multimeter te vinden?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vandaag heb ik de achterlichten iets donkerder gemaakt met tintfolie. Ik wil er niet teveel een boevenbak van maken maar dit vind ik bij een lichte gekleurde XM altijd wel fraai uitpakken.
Maandag gaat de XM voor de APK. Vanavond (iets illegaal) al met de wagen naar huis gereden. Onder weg maar even door de wastraat en nu een keer in een iets duurder programma geinvesteerd met een lekkere waxlaag.
Morgen nog wat verder poetsen en het interieur netjes maken
Nou de XM heeft weer een verse APK. De lekstroom bleek te worden veroorzaakt door de elektrische stoelbediening maar een lekstroomprobleem was al aanwezig voordat ik er daadwerkelijk elektrische zetels in heb geplaatst.
Ik moet me daar maar weer eens in verdiepen. Het is nu opgelost door de zekering eruit te trekken.
Dat is vreemd. Is het probleem ook opgelost als je de stekkers van de stoelen afkoppelt? Zou ja, dan zou ik ze om de beurt weer aansluiten. Weet je in welke stoel het zit. Zo nee, dan zit het misschien in de stekkers zelf?
Ja ik was ook heel erg verrast maar het is inderdaad wel opgelost.
Heel eerlijk gezegd heb ik het aansluiten van de stoelen nog niet heel fraai gedaan. Ik moet dat nog even netjes solderen. Mogelijk heb ik een extra lekstroom probleem toegevoegd aan het al bestaande probleem en is het dus een combinatie van factoren.
Nadat ik het eerste lekstroom/speaker/radio probleem had opgelost liep de accu een stuk trager leeg.
Maarrrr... eigenlijk ben ik niet zo goed in 'Electrickery' zoals Catweazle het ooit noemde. Dus ik kan er ook wel compleet naast zitten.
Ik rij nu een tijdje dagelijks in deze nieuwe XM. Heerlijke auto verder maar wel iets luidruchtiger. Misschien moet ik de uitlaat weer even opnieuw afhangen maar ook komt er een hol-dreunend geluid uit de kofferbak.
Toen ik de plastic binnenbekleding van de wielkasten boven de achterwielen verwijderde voor wat laswerk vielen daar grote blokken schuim van ca 30 x 10 x 10 cm uit. Die waren totaal zwart en vergaan. Ze vielen letterlijk tot stof uiteen. Ik had die nog nooit gezien bij een XM.
Ik denk dat die voor geluidsisolatie dienden maar weet niet precies waar ze hebben gezeten. Iemand hier wel....???
Dat hoort tegen de binnenzijde van het plaatwerk geplakt te zitten. Functie is naar mijn idee om geluidsreflecties te dempen zodat die wielkast niet een klankkast is.
Functioneler zou zijn om ook extra massa aan het plaatwerk toe te voegen om echt te ontdreunen. Geeft wel weer extra gewicht en brandstofverbruik uiteraard.
Zelf heb ik 't spul vervangen voor plakken celrubber van 20mm dik (dat slingert hier rond). Door losse stukken te gebruiken en deze niet strak tegen elkaar aan te plakken onstaat er dan een oneven oppervlak waar reflecties op dood slaan. Het rubber zelf is ook vrij 'dood' en geeft ietwat extra massa aan het plaatwerk.
Echt verschil tijdens het rijden durf ik niet te benoemen. Maar het haalt zeker ze holle / galmende klank weg die er zonder iets was als je tegen het plaatwerk daar klopte.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ah oke dank, dan heb ik een beetje een idee waar ze zitten. En blijkbaar zijn die blokken ook wel effectief want ik hoor echt veel meer galm dan in al mijn andere XM's.
Binnenkort maar eens aanpakken als ik de Zenders er onder ga zetten...
Het is een tijdje terug dat ik een radio eruit had liggen, maar zit die ISO stekker niet iets dieper met nog een andere stekkerverbinding (een oranje?) vast, zodat je dat laatste stukje makkelijk kan vervangen door een nieuwe?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Is dat zo? Dat zou wel heel mooi zijn. Ik heb vandaag even gekeken maar zag het niet.
Morgen maar even wt dieper onder het dahboard zoeken.
__________
Crepuscule
Er zit denk een brede oranje/bruine stekker die uitkomt op het iso blok. Dit verloopje is nog gewoon te koop voor zo'n 15e.
Michael
Vandaag een hoop cosmetische werk verricht. Bumpers bijgewerkt. Achterlichten schoongemaakt en de rubbers hersteld. Hopelijk is de boel nu echt waterdicht.
Over een paar maanden vertrekken enkele van de Landcruiser-boys en moeten we op zoek naar nieuwe medehuurders in Aduard. (10 min van Groningen) Ik heb er graag wat meer Citroen-liefhebbers bij. BX, CX, XM-sleutelaars zou mooi zijn. Dus zoek je wat....
__________
Crepuscule
Dat ziet er netjes uit! Heb je al iets bedacht om de lichtbalk tussen de achterlichten weer mooi te krijgen?
Nee ik heb de lichtbalk eerst even gelaten. Ik realiseer me dat ik nu eigenlijk bijna klaar ben met opknappen. De SMAC-bol moet nog vervangen en de remmen moeten nog maar ik denk dat ik dat aan de garage overlaat.
Oh ja, en de radio. Die ISO-kabels lopen in een dikke zwarte streng omhoog in het dashboard en ik kan daar geen stekker meer ontdekken. Of moet ik het dashboard deels loshalen? Het klopt dat je bij sommige radio-types weer een apart verlengstukje moet gebruiken, maar dat is hier niet het geval.
De radio wil ik nog fixen en dan voor de APK. Maar dat heeft nog geen haast
__________
Crepuscule
Nou ik heb het radio-probleem ook opgelost.
Ik heb 3 radio's getest en telkens hetzelfde probleem. Stekker er een beetje op en geluid, stekker er helemaal op geen geluid.
Dus ik dacht ik knip de iso-stekker eraf en monteer een nieuwe. Daarvoor 12,95 uitgegeven en er netjes weer aan gesoldeerd. Vervolgens getest en.... weer hetzelfde probleem. Grrrr
En opeens dacht ik ik heb ook een lekstroom probleem. Misschien is het een massa-dingetje. Een van de speakers gaf ook een lelijke piep als er wel eens geluid uitkwam.
en ja hoor; zodra ik die speaker los had was het probleem opgelost
We hebben weer muziek. Hopelijk ben ik nu ook van mijn lekstroom-issue af.
__________
Crepuscule
Goed gevonden! Sowieso geen slecht idee om die speakers te vervangen, vaak is het foam na 20 jaar niet meer in beste staat. Het lijkt me gewoon een standaard maat?
Ja goeie tip maar ik heb de indruk dat ze al eens vervangen zijn en dat de hele audioset een keer een luxe update heeft gehad.
Maar waar ik minstens zo blij mee ben is dat mijn lekstroomprobleem nu inderdaad ook weg is Want dat is toch wel een heel vervelend probleem altijd. Steeds de accu loshalen etc.
Merkwaardig hoe zo'n stroompje dan via de speaker naar de deur lekt en je hele accu leegtrekt.
__________
Crepuscule
Dat zijn zo te zien gewoon de standaard-speakers die op een Xm geleverd werden (Philips).
Ook standaard formaat trouwens (165mm), dus vervangen kan makkelijk.
Maar om eerlijk te zijn komt er een aardig geluid uit, dus zolang de foamranden nog niet af beginnen te brokkelen zou ik ze lekker laten zitten. :)
Maar lag het nu aan de speaker, of zit er ergens in de speakerdraden of de radio zelf een kortsluiting die die lekstroom veroorzaakte?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja goede vraag, normaal zit er een soort zwart foam-bakje aan de achterzijde in de deur geplakt maar die ontbreekt. Verder zat er een schroefje door de rand van de speaker in het staal van de deur geschroefd en dat is ook niet zoals het hoort.
Nu heb ik dat zelf allemaal los gehaald toen ik met de panelen aan de gang ging, maar ik heb er toen heel goed op gelet dat ik de speakers weer precies zo fout heb teruggemonteerd. grrrr.
Toen ik de auto ophaalde deed de radio het niet en er was al een lekstroomprobleem. Dat werd al aangekondigd.
Ik heb de speaker nu een stukje gedraaid en met de schroefjes vastgezet in de kunststof panelen.
Waar het verder vandaan komt kan ik ook niet beredeneren... maar de accu loopt i.i.g. niet meer leeg
__________
Crepuscule
Stroomlekkage is net zo vervelend als waterlekkage. Het begint altijd heel ergens anders en vindt via een onbegrijpelijke route de weg naar een lager punt.
xxxxxxm
Nou zoals wel vaker .... te vroeg gejuicht. De accu was vandaag weer leeg.
Maar het gaat wel een stuk langzamer. Voorheen was ie binnen een dag leeg en nu pas na 4 dagen.
We blijven zoeken....
__________
Crepuscule
En als je die speaker helemaal afkoppelt, loopt de accu dan ook nog langzaam leeg?
Moet je nu niet gewoon met de multi-meter de zekeringkast in?
De 'pootjes' van de zekeringen zijn op de 'rug' gewoon bloot en valt er dus te meten hoeveel (lek)stroom er over een 'groep' loopt. Dan zou je in ieder geval kunnen localiseren waar je je lekstrooom ongeveer moet gaan zoeken.
Of denk ik nu te simpel en is het amperage van een lekstroom te laag om met een doorsnee multimeter te vinden?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Nee, dat zie je goed Tobias, zekeringen er 1 voor 1 uit en meten
Jaap
Vandaag heb ik de achterlichten iets donkerder gemaakt met tintfolie. Ik wil er niet teveel een boevenbak van maken maar dit vind ik bij een lichte gekleurde XM altijd wel fraai uitpakken.
Hieronder zie je mooi het verschil
Ik ben super tevreden
__________
Crepuscule
tss, wat een boevenbak :)
Jaap
I'm a bad boy
Morgen maar even die lelijke NL-sticker eraf halen
__________
Crepuscule
Mwahh, ik weet het niet....
Gaat dat niet ten kostte van de zichtbaarheid?
xxxxxxm
Nee zie je niks van als de lampen aan zijn.
Met het blote oog is het trouwens minder heftig dan op de foto...
__________
Crepuscule
Ik heb bij mijn andere Turbo-CT trouwens ooit alleen de bovenste helft getint. Om de achterlichten wat 'sprekender' te maken.
Ik klooi graag wat aan met dat soort materialen
Misschien draai ik het nu wel om en doe alleen de onderste helft ....
__________
Crepuscule
Vind het beide wel geslaagd!
Denk wel dat volledig getint mooier staat op de lichtere lakken en dat halve op de donkere lakken.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Maandag gaat de XM voor de APK. Vanavond (iets illegaal) al met de wagen naar huis gereden. Onder weg maar even door de wastraat en nu een keer in een iets duurder programma geinvesteerd met een lekkere waxlaag.
Morgen nog wat verder poetsen en het interieur netjes maken
__________
Crepuscule
Nou de XM heeft weer een verse APK. De lekstroom bleek te worden veroorzaakt door de elektrische stoelbediening maar een lekstroomprobleem was al aanwezig voordat ik er daadwerkelijk elektrische zetels in heb geplaatst.
Ik moet me daar maar weer eens in verdiepen. Het is nu opgelost door de zekering eruit te trekken.
Verder is het genieten
__________
Crepuscule
Dat is vreemd. Is het probleem ook opgelost als je de stekkers van de stoelen afkoppelt? Zou ja, dan zou ik ze om de beurt weer aansluiten. Weet je in welke stoel het zit. Zo nee, dan zit het misschien in de stekkers zelf?
Ja ik was ook heel erg verrast maar het is inderdaad wel opgelost.
Heel eerlijk gezegd heb ik het aansluiten van de stoelen nog niet heel fraai gedaan. Ik moet dat nog even netjes solderen. Mogelijk heb ik een extra lekstroom probleem toegevoegd aan het al bestaande probleem en is het dus een combinatie van factoren.
Nadat ik het eerste lekstroom/speaker/radio probleem had opgelost liep de accu een stuk trager leeg.
Maarrrr... eigenlijk ben ik niet zo goed in 'Electrickery' zoals Catweazle het ooit noemde. Dus ik kan er ook wel compleet naast zitten.
__________
Crepuscule
Ik rij nu een tijdje dagelijks in deze nieuwe XM. Heerlijke auto verder maar wel iets luidruchtiger. Misschien moet ik de uitlaat weer even opnieuw afhangen maar ook komt er een hol-dreunend geluid uit de kofferbak.
Toen ik de plastic binnenbekleding van de wielkasten boven de achterwielen verwijderde voor wat laswerk vielen daar grote blokken schuim van ca 30 x 10 x 10 cm uit. Die waren totaal zwart en vergaan. Ze vielen letterlijk tot stof uiteen. Ik had die nog nooit gezien bij een XM.
Ik denk dat die voor geluidsisolatie dienden maar weet niet precies waar ze hebben gezeten. Iemand hier wel....???
__________
Crepuscule
Dat hoort tegen de binnenzijde van het plaatwerk geplakt te zitten. Functie is naar mijn idee om geluidsreflecties te dempen zodat die wielkast niet een klankkast is.
Functioneler zou zijn om ook extra massa aan het plaatwerk toe te voegen om echt te ontdreunen. Geeft wel weer extra gewicht en brandstofverbruik uiteraard.
Zelf heb ik 't spul vervangen voor plakken celrubber van 20mm dik (dat slingert hier rond). Door losse stukken te gebruiken en deze niet strak tegen elkaar aan te plakken onstaat er dan een oneven oppervlak waar reflecties op dood slaan. Het rubber zelf is ook vrij 'dood' en geeft ietwat extra massa aan het plaatwerk.
Echt verschil tijdens het rijden durf ik niet te benoemen. Maar het haalt zeker ze holle / galmende klank weg die er zonder iets was als je tegen het plaatwerk daar klopte.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ah oke dank, dan heb ik een beetje een idee waar ze zitten. En blijkbaar zijn die blokken ook wel effectief want ik hoor echt veel meer galm dan in al mijn andere XM's.
Binnenkort maar eens aanpakken als ik de Zenders er onder ga zetten...
__________
Crepuscule
Pagina's