Sinds vandaag ben ik de derde eigenaar van een donkergrijze (antraciet) XM 2.0 Turbo CT. Circa 387.000 km gelopen en de nodige gebruikerssporen, echter een smetteloos interieur. Genoten van de terugweg, lijkt technisch in orde. Is ook dealeronderhouden, vorig jaar DB vervangen. Rijdt/ remt recht, loopt mooi stationair, schakelt prima en geen rare geluiden. Heeft nog twee maanden APK.
Gekocht als project om hem op de weg te houden. Als hobby dus, deze stond absoluut op mijn lijstje. Hoop van de expertise hier gebruik te maken bij de werkzaamheden die op de rol staan.
Voor zover bekend is dat vooralsnog enkel;
- Benzinemeter fixen (hangt vast op circa 3/4)
- Uitlaat nalopen (lijkt lek, rammelt ook tegen bodem)
- Centrale vergrendeling nalopen (rechter achterdeur sluit soms niet)
En wat optisch werk. Zo is de blanke lak van het losse (?) plaatje boven het kleine ruitje van de achterdeur afgebladderd. Moet er nog achter komen of dit een quick fix is (vervangen door een andere, identieke kleur) of dat het een vast carosserie onderdeel is. Wordt vast vervolgd. Binnenkort foto's!!
Even voorstellen - Wouwtert & Turbo CT
ma, 14/02/2022 - 19:39
#1
Even voorstellen - Wouwtert & Turbo CT
Leuk Wouwtert, er worden hier meer Turbo-ct's opgeknapt ;-) Ik heb er net eentje bijna af.
Welkom dus...
__________
Crepuscule
Welkom! Ik ben zelf ook aan het worstelen met de benzinemeter. Weet inmiddels in elk geval wel wat je niet moet doen... ;) zie het topic dat ik daarover heb aangemaakt. Ten aanzien van de centrale vergrendeling zou ik beginnen met het uitboren en smeren. Zie https://xmclub.nl/sites/default/files/AE78-deursloten_0.pdf
Dat klopt, de thermostaat van een TCT hoort open te gaan bij 83 graden. Het is dus normaal dat ie tussen de 80 en de 85 graden staat. Komt ie wel gewoon redelijk snel op temperatuur?
TCT's zijn vrij gevoelig voor oververhitting zo heb ik begrepen, dus misschien daarom de iets lagere afgeregelde temperatuur van de thermostaat. Heeft misschien ook te maken met de turbo; het advies is om die even af te laten koelen voordat je de motor uitzet. Zeker als je hard hebt gereden en de tubo veel hebt belast.
Met mijn vlotter wilde het niet zo vlotten, maar als je ervaring hebt met het vervangen van een brandstofpomp, dan is het goed te doen.
Dat display heb ik geen ervaring mee, maar volgensmij zijn er wel (franse?) how-to's over hoe dat ding te vervangen (met duidelijke foto's).
Edit: ik bedoelde deze, maar ik zie nu dat die het linker display behandelt.
Als je het slangetje naar je turbo doorknipt,
daar een valse lucht dingetje tussen maakt en een turbodrukmeter plaatst op het spruitstuk,
beetje spelen met de hoeveelheid valse lucht, draait je turbo veilig op 1 bar..
Geloof me, dat is LEUK, helemaal met een handbak :)
De atmosferische tweeliters waar de Turbo CT van afgeleid is liepen meestal ook op 83 graden, dus daar zullen ze niet specifiek iets voor veranderd hebben denk ik.
Overigens heb ik met mijn Turbo CT nooit problemen gehad met de koeling. Bij stilstaan in de file met 35 graden en de airco aan werd hij misschien eens een keer 90 graden, maar zeker met de originele radiateur vergeef ik hem dat wel en ik heb er dan ook nooit wakker van gelegen. Kan me ook herinneren dat hij met zulk weer soms 100 graden aangaf als de auto even een paar minuten had stilgestaan en al het heetste koelwater naar de temperatuursensoren steeg. Dat was dan binnen no-time weer weg, maar het trok altijd wel veel bekijks als de koelventilatoren lekker gingen loeien meteen na het starten .
Wat voor valseluchtdingetje moet dat zijn Rene? Ik (met ook een handgeschakelde TCT) ben heel benieuwd naar deze hack.
Kun je dat iets beter uileggen....
__________
Crepuscule
Je knipt de slang naar de turbo door achter de opnemer,
daar bevestig je een 3weg klepje met wieltje waardoor je de doorlaat kan regelen.
Dan zet je een drukmeter op het inlaatspruitstuk, en stelt het wieltje zo af tot je turbo op 1 bar ipv 0,5 bar draait (1,1 kan ook nog)
Hup 50-80 PK erbij :)
Je rijdt daarna wel met een staart uit je uitlaat, isolatie materiaal, en als je wegtrekt bij het stoplicht blaas je de stof letterlijk van de weg :)
Een automaatbak snapt helaas niet wat er gebeurt, zo snel als die dan in de toren vliegt !
80pk lijkt me sterk. Dan zou je met die mod meer extra vermogen krijgen dan wanneer je hem chipt, wat in feite hetzelfde maar dan op een nette manier doet . Maar weet je zeker dat een RGX dit zomaar accepteert? Bij het minste of geringste beetje extra turbodruk kreeg ik altijd meteen een motorstoring en kneep de ECU het vermogen.
Het klinkt interessant, maar het is de vraag of je een wagen die al bijna 4 ton heeft gelopen zo zwaar wilt belasten. Kans dat er dan dingen stuk gaan lijkt me aanwezig...
Deze blokjes hangen masaal in 205's, blijken erg betrouwbaar.
Mee eens dat een blok van 4 ton gelopen risico vormt, maar kan veel hebben.
Heb met de grijzze XM ook wel meegemaakt dat het mtorstoringslampje ging branden,maar daar leer je mee omgaan :)
In een 205 wil iedereen een nokkenas er in van een standaard 122 PK DKZ blok, dan wordt het nog leuker.
0,7 of 0,8 is ook al leuk hoor, maar heb ook wel eens een dag op 1,3 gereden.
Wat voor nadelen heeft het eigenlijk om de turbo-druk te verhogen? Of gaat ie er alleen maar meer van zuipen en de turbo slijt wat sneller?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Hogere thermische belasting, lagers, zuigerveren. Ongeveer alles wat beweegt slijt sneller.
Maar als t genoeg lol geeft :)
Jaap
Spelen met de turbodruk kan inderdaad leuk speelgoed zijn. Let alleen wel even goed op wat je toepast. Valse lucht is de term die vaak gebruikt wordt, maar een manual boost controller die op basis van valse lucht werkt is onbetrouwbaar en kan flinke pieken in turbodruk geven. (En daarmee een zware belasting zijn voor de motor.)
Beter een veerbelaste/drukgeregelde MBC kopen, zoiets bijvoorbeeld: https://www.mijn-voertuig.nl/Webwinkel-Product-361120240/T2-Universele-instelbare-Mbc-handmatige-spanningsmeter-Turbo-Booster-Regulator-Controller-1-150-Psi-Black.html
Hoever je de de druk dan kan opvoeren hangt vooral af van hoeveel tolerantie er in de fuelmaps zit in de motorcomputer (ecu). De motor wordt inderdaad zwaarder belast, maar of dat echt een probleem is? Meestal zit er genoeg constructieve reserve om de druk 0,5 omhoog te schroeven.
@ Wouwtert, gefeliciteerd met je XM. Veel plezier ermee!
Dat is een goede link Chris. Dan heb je het hele spul in één.
Persoonlijk zou ik niet direct tot het uiterste gaan maar een klein beetje opvoeren zou wel leuk zijn.
__________
Crepuscule
Foto's voeg je heel gemakkelijk toe via het camera-icoontje bóven het tekst vak.
De andere button is indedaad voor bijlagen als tekstbestanden en PDF's etc
__________
Crepuscule