Als de zitting van de achterbank nat is, dan verdenk ik gewoon de deurrubber. Mogelijk is deze bovenaan wat los geraakt op de deur of op de carrosserie? Je zou dan bij regen ook een drupje kunnen zien hangen. Gewoon even nalopen en eventueel insmeren met vaseline. Er kan ook een scheurtje in zitten.
Is het onder de achterbank (als je deze omhoog klapt) wel droog?
Verdenk ook dak/deurrubber. Ik heb lompe boutjes m8 in de gaten voor de dakdragers zitten. Er zaten dakdragers op van de vorige eigenaar die ze er nooit afhaalde.. De boutjes had ik laten zitten om te voorkomen dat het water hierin loopt.
Zie dat ze net te lang zijn en in de deur een afdruk geven. Waarschijnlijk is dit het euvel.
Ik koop nieuwe m8 boutjes met een lage kop en moet de dakrubbers ook verwijderen, schoonmaken en opnieuw verlijmen.
Kunststof m8 boutjes zonder kop gaan per 250 stuks dus als iemand wil..
Het bleek dat de deur rechts-achter niet goed in het slot gevallen was gedurende twee dagen of wat.
Daardoor is het water denk ik binnendoor langs de achterklep via de bekende achterlicht baan en daar weer via de kofferbakvloer weer naar voren gekropen om vervolgens opgezogen te worden door de achterbank
Naja, goed de deuren sluiten dus bij regen en een rulletje siliconenkit o.i.d. om te voorkomen dat het water via binnenkant achterlicht naarbinnen loopt.
Beste is Shell texepalte, dit is een rubberkit. Niet teveel opbrengen, anders word het een smeerboel.
Je bedoelt waarschijnlijk Shell tixophalte ? En welke variant, de afdichtingskit of de wet seal&fix? Volgens de sheets met hoge kleefkracht, dus aanbrengen op het metaal en dan laten drogen voordat de lampen met rubbers weer aangedrukt worden? Mijn kofferbakk staat ook vol water, pfffff....
ik heb vanmiddag de lamprubbers uit mijn donor gehaald, die zijn in betere staat en de donor lekte geen water. Misschien ten overvloede heb ik van 3M zachte kneedbare strookjes rubber/compound- ik weet niet wat het is- eerst op de felsrand waar het rubber opgedrukt wordt, aangebracht. De rubbers zitten daardoor steviger en het geeft extra vulling. Daarna dik ingesmeerd met vaseline en de carrosseriekant goed schoongemaakt te hebben, de lampen er weer opgezet. Nu maar hopen dat het weer flink gaat rekenen...Ondertussen ligt de kofferkbekleding op mijn werkkamer te drogen. Volgende keer is de voorkant aan de beurt. DAar komt het water binnen ter hoogte van de kachelventilator. De parafran moet er dan af. DAar ben ik een beetje huiverig voor. De eerste 2 pogingen op mijn donor gingen al mis. De kunsstof nokjes waarmee de hoekstukken zijn vastgeklikt braken af
Bij mij ook lekkage in de kofferbak. Na eerst de moer van de ruitenwisser te hebben aangedraaid (was ik vergeten te doen na vervanging van de ruitenwissermotor ) leek het opgelost, maar na het lezen van dit forum toch maar besloten om verder te zoeken.
Na in 1e instantie de achterlichten verwijderd te hebben, bleek onder het licht rechtsachter een gat in de carrosserie te zitten (geboord van binnen naar buiten ?!?). Tevens leken de rubbers niet helemaal fris meer. Na het afplakken van het gat, maar wat extra kit op de rubbers gesmeerd om ze weer wat dikte te geven. Na alles snel weer terug gemonteerd te hebben (moeders de vrouw moest met dochter naar volleybal (helemaal vergeten...)) de volgende zaterdag verder gezocht. Na een aantal gieters met water over de achterklep gegooid te hebben zag ik hier water druppelen:
Close up:
Oorzaak blijkt de verharde kit tussen 2 carrosseriepanelen te zijn:
Deze aan beide kanten weggeschraapt en nieuwe kit gesmeerd:
Ook helemaal onderaan de regengoot bleek de kit verhard te zijn:
Ook hier verwijderd en nieuwe kit gesmeerd.
Nu al meerdere weken geen water meer!!
Hier nog een link naar het schoonspuiten van de kofferbakbekleding :
Daar zit dus ook nog een zwak punt. Zo krijgen we met z'n allen die achterbakken wel droog. Top!.
Wel leuk dat je bij de XM met een beetje kit dan ook klaar bent. Een ouder type auto als een DS of CX was daar waarschijnlijk al lang gaan rotten als een dolle.
Deze zag ik zojuist op Facebook voorbij komen. Het leek me goed de foto's aan dit onderwerp toe te voegen.
In dit geval zat er dus een gat onder het laatste stukkie van de dakrand en dat lekte verder op bij het achterlicht. De man kon door het gat zelfs van binnen naar buiten kijken.
Dan ga ik er van uit dat 't op dezelfde wijze gaat als het lossnijden van een ruit.
Snijdraad (met van de handvaatjes aan het uiteinde) en achterlangs los 'zagen'. Zal wel wat lakschade geven, maar het idee is dat dat kapje er alleen af hoeft voor een 'grote' ingreep. Dus dan zijn de kosten van vervnging te verwaarlozen. (niet dat wij daar wat aan hebben nu dat soort spul niet meer zomaar leverbaar is)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Frank, dat heb ik gedaan op een sloper. Het rubber dat tussen het dak en het paneeltje zit maakt deel uit van het bovenste deurrubber dat vastgeplakt zit tegen het dak, eigenlijk de regengoot . Bovenin de hoek van de c-stijl zit een clip die verwijderd kan worden, eruit wippen met een kleine schroevendraaier, het rubber zit in het afgeschuinde deel van de c-stijl in een soort rails. Het dunne stukje rubber tussen dak en kunststof paneeltje moet heel voorzichtig eruit getrokken worden met behulp van een dun mesje, zit geplakt tegen het dak, ik heb daar een klein breekmesje voor gebruikt. Werken vanaf de voorkant, het rubber lostrekken van het dak, heel voorzichtig trekken. Als het rubber weg is kan het kunststof losgesneden worden. Deze zit tegen de c-stijl gekit met een kitlaag van een dikke centimeter. Die kan doorgesneden worden door de naad tussen dak en kunststof deel, wel goed uitkijken dat de lak niet beschadigd wordt. Tijdens het snijden ook voorzichtig het kunststof deel proberen te kantelen aan de bovenkant.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het verwijderen maar ik zal morgen nog even kijken.
Raampje op een kier open?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Als de zitting van de achterbank nat is, dan verdenk ik gewoon de deurrubber. Mogelijk is deze bovenaan wat los geraakt op de deur of op de carrosserie? Je zou dan bij regen ook een drupje kunnen zien hangen. Gewoon even nalopen en eventueel insmeren met vaseline. Er kan ook een scheurtje in zitten.
Is het onder de achterbank (als je deze omhoog klapt) wel droog?
__________
Crepuscule
Onder de achterbank ook nat. Daarom schrok ik.
Verdenk ook dak/deurrubber. Ik heb lompe boutjes m8 in de gaten voor de dakdragers zitten. Er zaten dakdragers op van de vorige eigenaar die ze er nooit afhaalde.. De boutjes had ik laten zitten om te voorkomen dat het water hierin loopt.
Zie dat ze net te lang zijn en in de deur een afdruk geven. Waarschijnlijk is dit het euvel.
Ik koop nieuwe m8 boutjes met een lage kop en moet de dakrubbers ook verwijderen, schoonmaken en opnieuw verlijmen.
Kunststof m8 boutjes zonder kop gaan per 250 stuks dus als iemand wil..
De mat in de kofferbak kan aan de bovenkant droog voelen -want deze is vrij dik- terwijl die van onderen nat is.
Ik verdenk altijd direct de achterlichten. Maar eerst kun je even onder die mat checken.
__________
Crepuscule
Ja hoor, 4 stuks graag. PB de kosten maar ff.
Geen natte achterbank meer.
Het bleek dat de deur rechts-achter niet goed in het slot gevallen was gedurende twee dagen of wat.
Daardoor is het water denk ik binnendoor langs de achterklep via de bekende achterlicht baan en daar weer via de kofferbakvloer weer naar voren gekropen om vervolgens opgezogen te worden door de achterbank
Naja, goed de deuren sluiten dus bij regen en een rulletje siliconenkit o.i.d. om te voorkomen dat het water via binnenkant achterlicht naarbinnen loopt.
Geen siliconenkit op autolak toch? Iets met corrosie?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ja dat moet het zijn. Als het maar niet lijmt!
Je bedoelt waarschijnlijk Shell tixophalte ? En welke variant, de afdichtingskit of de wet seal&fix? Volgens de sheets met hoge kleefkracht, dus aanbrengen op het metaal en dan laten drogen voordat de lampen met rubbers weer aangedrukt worden? Mijn kofferbakk staat ook vol water, pfffff....
Voor de achterlichten beter geen (lijm)kit, maar iets dat ook weer los wil.
Ik gebruik al jaren dit spul voor dat soort werk: https://autorevista.nl/auto-onderhoud/bison-mastic-silicone-kit-zwart-8710439103167-5760.html
ik heb vanmiddag de lamprubbers uit mijn donor gehaald, die zijn in betere staat en de donor lekte geen water. Misschien ten overvloede heb ik van 3M zachte kneedbare strookjes rubber/compound- ik weet niet wat het is- eerst op de felsrand waar het rubber opgedrukt wordt, aangebracht. De rubbers zitten daardoor steviger en het geeft extra vulling. Daarna dik ingesmeerd met vaseline en de carrosseriekant goed schoongemaakt te hebben, de lampen er weer opgezet. Nu maar hopen dat het weer flink gaat rekenen...Ondertussen ligt de kofferkbekleding op mijn werkkamer te drogen. Volgende keer is de voorkant aan de beurt. DAar komt het water binnen ter hoogte van de kachelventilator. De parafran moet er dan af. DAar ben ik een beetje huiverig voor. De eerste 2 pogingen op mijn donor gingen al mis. De kunsstof nokjes waarmee de hoekstukken zijn vastgeklikt braken af
Na 2 ritten door de regen.....de kofferbak kurkdroog
Bij mij ook lekkage in de kofferbak. Na eerst de moer van de ruitenwisser te hebben aangedraaid (was ik vergeten te doen na vervanging van de ruitenwissermotor ) leek het opgelost, maar na het lezen van dit forum toch maar besloten om verder te zoeken.
Na in 1e instantie de achterlichten verwijderd te hebben, bleek onder het licht rechtsachter een gat in de carrosserie te zitten (geboord van binnen naar buiten ?!?). Tevens leken de rubbers niet helemaal fris meer. Na het afplakken van het gat, maar wat extra kit op de rubbers gesmeerd om ze weer wat dikte te geven. Na alles snel weer terug gemonteerd te hebben (moeders de vrouw moest met dochter naar volleybal (helemaal vergeten...)) de volgende zaterdag verder gezocht. Na een aantal gieters met water over de achterklep gegooid te hebben zag ik hier water druppelen:
Close up:
Oorzaak blijkt de verharde kit tussen 2 carrosseriepanelen te zijn:
Deze aan beide kanten weggeschraapt en nieuwe kit gesmeerd:
Ook helemaal onderaan de regengoot bleek de kit verhard te zijn:
Ook hier verwijderd en nieuwe kit gesmeerd.
Nu al meerdere weken geen water meer!!
Hier nog een link naar het schoonspuiten van de kofferbakbekleding :
https://photos.app.goo.gl/qBh784znAkNARbwf9
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Daar zit dus ook nog een zwak punt. Zo krijgen we met z'n allen die achterbakken wel droog. Top!.
Wel leuk dat je bij de XM met een beetje kit dan ook klaar bent. Een ouder type auto als een DS of CX was daar waarschijnlijk al lang gaan rotten als een dolle.
__________
Crepuscule
Die onderste rand (laatste foto) lijkt mij eigenlijk beter om open te laten, want anders kan het water er niet uit.
Deze zag ik zojuist op Facebook voorbij komen. Het leek me goed de foto's aan dit onderwerp toe te voegen.
In dit geval zat er dus een gat onder het laatste stukkie van de dakrand en dat lekte verder op bij het achterlicht. De man kon door het gat zelfs van binnen naar buiten kijken.
https://www.facebook.com/photo?fbid=1164685974069166&set=pcb.1086511425265740
__________
Crepuscule
Lekkere plek weer. Had hier wel eens over gelezen op CiFo.
Hoe haal je dat stuk eigenlijk los?
xxxxxxm
Ik heb geen idee.
Misschien moeten we dat eens gaan oefenen op een sloper bij het magazijn
__________
Crepuscule
Zit gewoon geplakt toch?
Dan ga ik er van uit dat 't op dezelfde wijze gaat als het lossnijden van een ruit.
Snijdraad (met van de handvaatjes aan het uiteinde) en achterlangs los 'zagen'. Zal wel wat lakschade geven, maar het idee is dat dat kapje er alleen af hoeft voor een 'grote' ingreep. Dus dan zijn de kosten van vervnging te verwaarlozen. (niet dat wij daar wat aan hebben nu dat soort spul niet meer zomaar leverbaar is)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Frank, dat heb ik gedaan op een sloper. Het rubber dat tussen het dak en het paneeltje zit maakt deel uit van het bovenste deurrubber dat vastgeplakt zit tegen het dak, eigenlijk de regengoot . Bovenin de hoek van de c-stijl zit een clip die verwijderd kan worden, eruit wippen met een kleine schroevendraaier, het rubber zit in het afgeschuinde deel van de c-stijl in een soort rails. Het dunne stukje rubber tussen dak en kunststof paneeltje moet heel voorzichtig eruit getrokken worden met behulp van een dun mesje, zit geplakt tegen het dak, ik heb daar een klein breekmesje voor gebruikt. Werken vanaf de voorkant, het rubber lostrekken van het dak, heel voorzichtig trekken. Als het rubber weg is kan het kunststof losgesneden worden. Deze zit tegen de c-stijl gekit met een kitlaag van een dikke centimeter. Die kan doorgesneden worden door de naad tussen dak en kunststof deel, wel goed uitkijken dat de lak niet beschadigd wordt. Tijdens het snijden ook voorzichtig het kunststof deel proberen te kantelen aan de bovenkant.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het verwijderen maar ik zal morgen nog even kijken.
Pagina's