Nu het wat warmer wordt merk ik dat de airco nodig moet worden gevuld. Dan maar de ramen open? Nou alle ramen zitten vast of kraken gevaarlijk en het duurt dan ook niet lang of de eerste kabel breekt. Grrrr...
een handbediende zelfs.
Dus de eerste balkjes zitten alweer in de deur.
Het zou mij niet verbazen als de kabels in alle deuren gaan breken
Ik heb er zelf wel eens een gerepareerd met remkabeltjes. Of nee fiets versnellingskabels want die zijn iets dunner. Bij de deur linksvoor is dat lastig maar bij zo'n simpel mechaniek zal het vast wel wel lukken...
Misschien probeer ik dat vandaag wel even bij mijn schoonouders. Schoonpa heeft ook een goed gevulde hobbygarage
Nee, bij mijn achterportieren kon het raam blijven zitten. Je kunt de rail er vrij eenvoudig uitpakken. Sowieso heb je veel meer ruimte dan in de voorportieren.
Het gaat zelfs zo gemakkelijk dat ik de andere ook even preventief ga aanpakken binnenkort. Want die staat ook op knappen vermoed ik.
Vandaag even 2 andere raamkabels aangepakt. Rechtsachter en rechtsvoor dit keer. Ik heb ze er niet uit gehaald maar wel de deurbekleding verwijderd en met een klodder kogellagervet op het puntje van mijn wijsvinger de kabels gesmeerd. Paar keer op en neer en klaar is kees.
Ook heb ik de 'rails' waar het blokje / de raamgeleider bovenaan het raam in heen en weer schuift gesmeerd. Alles loopt nu veel soepeler en kraakt niet meer.
Van een vorige eigenaar hoorde ik vandaag dat beide raammotoren voorin ca. 10 jaar geleden nog zijn vervangen. Tja, mogelijk is dat ehhh... goed nieuws???
Vandaag de XM naar garage Ceulen gebracht om de airco te vullen. Ze hebben die eerst op druk gebracht om te checken of deze niet lek was. (dat doen ze Bosch Car Service nooit. Die pompen 'm gewoon vol en als de airco dan toch lek blijkt dan merk je dat vanzelf. Grrr )
Maar goed er kwam dus inderdaad een lekke aircoslang aan het licht. Op onderstaand plaatje heb ik 'm geel gemaakt. Heeft iemand die liggen toevallig? Anders morgen maar even kijken op Citro-Classica.
Deze airco set-up is trouwens gelijk bij de: 2.0i, 16v, Turbo-ct en 2.1 TD
Ze hebben 'm denk ik niet op druk gebracht maar vucuüm getrokken. Tenminste, dat is de standaard test.
Mij is uitgelegd door mijn "airco-boer" dat dat geen garantie bied omdat je bij die test de afsluitende delen 'naar binnen trekt' en de afsluiting van dié specifieke situatie test.
Maar met werkend aircosysteem staat er juist overduk op en worden de afsluitingen 'de ander kant op' belast. Die kant op is niet getest. (wel is er met de onderdruk / het vacuüm duidelijk geworden of er 'grove' lekkages zijn in slangen/componenten)
Anyway.., die slang is niet met magie in elkaar gezet.
Geeft het niet meer zekerheid om met het orgigineel naar een lokale airco/hydrauliek/slangen-boer te lopen en te vragen of ze de rubber slangstukken er nieuw tussen kunnen zetten en alle rubber/staal koppelingen af te persen?
2e hands slang lijkt me ook maar weer een gok of die niet ook al aan het lekken is of dat binnenkort gaat doen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Toevallig lekte exact deze slang bij mij ook twee weken geleden (kort voor vertrek naar Frankrijk). Had helaas geen tijd om voor de vakantie nog te zoeken naar alternatieven, dus heb 'm door de airco boer laten herstellen. Was overigens niet goedkoop...
PS: mijn airco man test overigens wel met druk en niet een vacuüm. Ik heb zelf de belletjes gezien toen ze er een soort afwasmiddel langs lieten stromen.
300 euro inclusief afvullen en een nieuwe filterdroger. Hoop alleen dat 't hierbij blijft, want je weet natuurlijk nooit 100% zeker dat dit de enige plek is waar die lekte. Tot nu toe werkt de airco in elk geval goed :)
Afgelopen zondag zag ik tijdens CitroClassica voor het eerst een kleine rookpluim uit de motorkap opstijgen. Er moest ook koelvloeistof bij dus ik ben met samengeknepen billen 150 km terug naar huis gereden. Bang dat de koppakking lek zou zijn.
Daarna een paar kleine ritjes gemaakt maar gek genoeg toen geen problemen totdat ik vanochtend een ultrakort ritje naar de Hornbach maakte met een dikke rookwolk tot gevolg.
Thuis ben ik even op onderzoek uit gegaan en zag ik dat een van de koelslangen een dikke barst bevatte. Van daaruit lekte het stevig op de uitlaat met alle rook/dampen tot gevolg. Terwijl ik aan de slang wrikte scheurde deze helemaal door en heb ik de Wegenwacht even langs laten komen.
Die heeft er een speciaal buisje tussen gezet met twee slangenklemmen. Deze Wegenwacht was ooit begonnen bij een Citroendealer en had ook nog verstand van XM's
Ik moet zeggen dat ik wel opgelucht ben met mijn pechgevalletje. Gelukkig is het niet de koppakking...
Ik heb deze XM inmiddels als dagelijkse wagen in gebruik. Drie weken geleden zijn er nieuwe koelvloeistof-slangen geplaatst (die ik nog op voorraad had) en is er een aircoslang uit ons magazijn gemonteerd en daarna de airco gevuld. Alles functioneert nu weer naar behoren en de wagen is ook weer heerlijk koel.
Gisteren een lange rit naar het westen gemaakt toen er op de A6 opeens een vreemd 'krik krak' geluid te horen was bij het dashboardkastje. Ik deed de radio uit om goed te luisteren en het ging maar door 'krik krak' 'krik krak'. Het klonk als een brak relais / luidruchtige schakelaar.
Plotseling voelde ik het gaspedaal bewegen en de wagen iets snelheid maken. Bleek dat de cruisecontrol spontaan weer tot leven was gekomen. Op de heen- en terugweg veel met het hendeltje gespeeld en hele stukken doet ie het ook gewoon. Maar wel wat onvoorspelbaar allemaal.
Binnenkort maar eens in verdiepen.... maar ben er wel blij mee
Vanochtend even gekeken. Het blijkt een VDO Tempomat CC te zijn. Die dingen zaten veel in Mercedes vroeger. Gelukkig daardoor ook erg veel filmpjes over te vinden op Youtube. De actuator van deze CC maakt die harde klik die ik binnenin kan horen.
Binnenkort maar eens onder de motorkap duiken om de boel wat schoon te maken.
Je hebt ook mensen die Antidreunplaten plakken in of op wielkasten.
Zoiets: https://www.nieuweruitenwissers.nl/colad-anti-dreunpl-pak-a-8st.html
xxxxxxm
Nu het wat warmer wordt merk ik dat de airco nodig moet worden gevuld. Dan maar de ramen open? Nou alle ramen zitten vast of kraken gevaarlijk en het duurt dan ook niet lang of de eerste kabel breekt. Grrrr...
een handbediende zelfs.
Dus de eerste balkjes zitten alweer in de deur.
Het zou mij niet verbazen als de kabels in alle deuren gaan breken
__________
Crepuscule
Ik heb mijne linksvoor durven openen, die deed het verassenderwijs nog. Maar ik vrees ook.
Zijn er reparatiesetjes voor die mechanieken?
Jaap
Ik heb er zelf wel eens een gerepareerd met remkabeltjes. Of nee fiets versnellingskabels want die zijn iets dunner. Bij de deur linksvoor is dat lastig maar bij zo'n simpel mechaniek zal het vast wel wel lukken...
Misschien probeer ik dat vandaag wel even bij mijn schoonouders. Schoonpa heeft ook een goed gevulde hobbygarage
__________
Crepuscule
Nou het is nog gelukt ook. Ik had nog een oude fietskabel liggen dus die ging mee op reis.
Tussen de paasbrunch en het eieren zoeken het raammechanisme even open gewrikt.
Zoals verwacht was schoonvader al lang blij met een technische uitdaging als tussendoortje
Vers kabeltje erin. We hebben 2 tonnetjes gebruikt uit een kroonsteentje om 'm vast te zetten.
en hieronder zit het mechanisme weer in elkaar. Goed gesmeerd en geruisloos gaat het raam weer open en dicht.
Zo'n simpel mechanisme is prima zelf te repareren...
Nummer twee laat vast niet lang op zich wachten....
__________
Crepuscule
Het beste is om er een eerste serie mechanisme in te zetten. Hoewel die natuurlijk steeds minder makkelijk te vinden zullen zijn.
Moet je achter de ramen er ook uit halen? Daar zie ik altijd nog het meest tegen op.
xxxxxxm
Nee, bij mijn achterportieren kon het raam blijven zitten. Je kunt de rail er vrij eenvoudig uitpakken. Sowieso heb je veel meer ruimte dan in de voorportieren.
Het gaat zelfs zo gemakkelijk dat ik de andere ook even preventief ga aanpakken binnenkort. Want die staat ook op knappen vermoed ik.
__________
Crepuscule
Ramen eruit halen? Heb ik nog nooit gedaan, ook niet linksvoor bij serie 2. Is wel pielen, maar tot nu toe altijd gelukt met raam erin.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kan dat wel? Ik krijg die rails dan niet uit het gaatje als er een raam achter zit. Heb het trouwens maar 2x hoeven doen dus ben geen pro ;-)
xxxxxxm
Raam helemaal omhoog trekken als je het witte oogje eruit hebt geprutst en even met een tape vastzetten bovenin.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vandaag even 2 andere raamkabels aangepakt. Rechtsachter en rechtsvoor dit keer. Ik heb ze er niet uit gehaald maar wel de deurbekleding verwijderd en met een klodder kogellagervet op het puntje van mijn wijsvinger de kabels gesmeerd. Paar keer op en neer en klaar is kees.
Ook heb ik de 'rails' waar het blokje / de raamgeleider bovenaan het raam in heen en weer schuift gesmeerd. Alles loopt nu veel soepeler en kraakt niet meer.
Van een vorige eigenaar hoorde ik vandaag dat beide raammotoren voorin ca. 10 jaar geleden nog zijn vervangen. Tja, mogelijk is dat ehhh... goed nieuws???
__________
Crepuscule
Vandaag de XM naar garage Ceulen gebracht om de airco te vullen. Ze hebben die eerst op druk gebracht om te checken of deze niet lek was. (dat doen ze Bosch Car Service nooit. Die pompen 'm gewoon vol en als de airco dan toch lek blijkt dan merk je dat vanzelf. Grrr )
Maar goed er kwam dus inderdaad een lekke aircoslang aan het licht. Op onderstaand plaatje heb ik 'm geel gemaakt. Heeft iemand die liggen toevallig? Anders morgen maar even kijken op Citro-Classica.
Deze airco set-up is trouwens gelijk bij de: 2.0i, 16v, Turbo-ct en 2.1 TD
__________
Crepuscule
Ze hebben 'm denk ik niet op druk gebracht maar vucuüm getrokken. Tenminste, dat is de standaard test.
Mij is uitgelegd door mijn "airco-boer" dat dat geen garantie bied omdat je bij die test de afsluitende delen 'naar binnen trekt' en de afsluiting van dié specifieke situatie test.
Maar met werkend aircosysteem staat er juist overduk op en worden de afsluitingen 'de ander kant op' belast. Die kant op is niet getest. (wel is er met de onderdruk / het vacuüm duidelijk geworden of er 'grove' lekkages zijn in slangen/componenten)
Anyway.., die slang is niet met magie in elkaar gezet.
Geeft het niet meer zekerheid om met het orgigineel naar een lokale airco/hydrauliek/slangen-boer te lopen en te vragen of ze de rubber slangstukken er nieuw tussen kunnen zetten en alle rubber/staal koppelingen af te persen?
2e hands slang lijkt me ook maar weer een gok of die niet ook al aan het lekken is of dat binnenkort gaat doen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja dat is misschien ook wel een idee. Wat kostte dat dan Mark??
__________
Crepuscule
Afgelopen zondag zag ik tijdens CitroClassica voor het eerst een kleine rookpluim uit de motorkap opstijgen. Er moest ook koelvloeistof bij dus ik ben met samengeknepen billen 150 km terug naar huis gereden. Bang dat de koppakking lek zou zijn.
Daarna een paar kleine ritjes gemaakt maar gek genoeg toen geen problemen totdat ik vanochtend een ultrakort ritje naar de Hornbach maakte met een dikke rookwolk tot gevolg.
Thuis ben ik even op onderzoek uit gegaan en zag ik dat een van de koelslangen een dikke barst bevatte. Van daaruit lekte het stevig op de uitlaat met alle rook/dampen tot gevolg. Terwijl ik aan de slang wrikte scheurde deze helemaal door en heb ik de Wegenwacht even langs laten komen.
Die heeft er een speciaal buisje tussen gezet met twee slangenklemmen. Deze Wegenwacht was ooit begonnen bij een Citroendealer en had ook nog verstand van XM's
Ik moet zeggen dat ik wel opgelucht ben met mijn pechgevalletje. Gelukkig is het niet de koppakking...
__________
Crepuscule
Ik heb deze XM inmiddels als dagelijkse wagen in gebruik. Drie weken geleden zijn er nieuwe koelvloeistof-slangen geplaatst (die ik nog op voorraad had) en is er een aircoslang uit ons magazijn gemonteerd en daarna de airco gevuld. Alles functioneert nu weer naar behoren en de wagen is ook weer heerlijk koel.
Gisteren een lange rit naar het westen gemaakt toen er op de A6 opeens een vreemd 'krik krak' geluid te horen was bij het dashboardkastje. Ik deed de radio uit om goed te luisteren en het ging maar door 'krik krak' 'krik krak'. Het klonk als een brak relais / luidruchtige schakelaar.
Plotseling voelde ik het gaspedaal bewegen en de wagen iets snelheid maken. Bleek dat de cruisecontrol spontaan weer tot leven was gekomen. Op de heen- en terugweg veel met het hendeltje gespeeld en hele stukken doet ie het ook gewoon. Maar wel wat onvoorspelbaar allemaal.
Binnenkort maar eens in verdiepen.... maar ben er wel blij mee
__________
Crepuscule
Dashboardkastje.., cruise-control..., Que?
Voor zover ik weet zit er daar niet zoveel dat met de CC te maken heeft. Hooguit een brakke stekker dan?
Maar wel lekker dat 't weer tot leven komt.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het is een aftermarket CC van John Gold meen ik. Die wijken vast iets af van de originele....
Het kan ook van de andere kant van het schutbord komen
__________
Crepuscule
Vanochtend even gekeken. Het blijkt een VDO Tempomat CC te zijn. Die dingen zaten veel in Mercedes vroeger. Gelukkig daardoor ook erg veel filmpjes over te vinden op Youtube. De actuator van deze CC maakt die harde klik die ik binnenin kan horen.
Binnenkort maar eens onder de motorkap duiken om de boel wat schoon te maken.
__________
Crepuscule
Kijk daar zit ie, de luidruchtige actuator (weet er ff geen Nederlands woord voor)
Lekker hoekje toch? En precies achter het dashboard-kastje.
En van daaruit loopt een lange fietskabelachtige constructie naar de gashendel.
De stekker zit ingetapet in het cirkeltje
Het ziet er allemaal wat geoxideerd uit
__________
Crepuscule
Gisteren heb ik een Zender dakspoiler overgenomen. Een behoorlijk ruig exemplaar die eruit ziet alsof ie ooit met een blokkwast is geschilderd.
Dus schuren maar. Het gaat er gelukkig vrij gemakelijk af. Wel jammer dat de temperatuur nu weer net te laag is om ook te kunnen spuiten.
Toevallig was er gisteren ook nog een andere XM met een dakspoiler..
__________
Crepuscule
Zit er een remlicht in Frank?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nee, het is er een zonder 3e remlicht. Is ook niet echt nodig want die heb ik al en die wordt ook niet afgedekt door de spoiler.
Scheelt ook weer een gaatje boren.
__________
Crepuscule
Ik heb er vandaag toch maar een kleurtje op gezet. Met een klein kacheltje ging het drogen ook goed.
Nu op zoek naar een goede spoiler-montagekit...
__________
Crepuscule
Zit er op geplakt?
Jaap
Ik heb zelf goede ervaringen met Hi-Tack kit: https://www.kitcentrum.nl/montagekit/hightack/zwaluw-high-tack-290ml-p:94/
Volgensmij is speciale montagekit voor spoilers qua samenstelling niet anders?
Ja dat is dacht ik vrij goed te kitten met raamkit of sikaflex o.i.d.. Moet dan wel echt wachten op warmer weer.
__________
Crepuscule
Nou, zo moet het worden. Remlicht is ook nog prima te zien. Nog even wachten op een betere temperatuur om 'm echt vast te kitten.
__________
Crepuscule
Pagina's