Afwijkende waarden boordcomputer

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
Afwijkende waarden boordcomputer

Ik heb wat geks op de boordcomputer sinds kort: de gemiddelde snelheid die daarop weergegeven wordt, is hoger dan normaal (en nee, ik ben niet harder gaan rijden). En het verbruik is juist lager (zowel gemiddeld als actueel). Met 110 op de klok verbruikt ze 4 tot 4,5 l/100 km. Plankgas een klaverblad uit accelereren geeft 7,5 tot 8 l/100km. Normaal gaat dat ruim boven de 10 l/100km. Mijn idee: het snelheidssignaal op de boordcomputer is te hoog. Dat verklaart meteen de te hoge gemiddelde snelheid. En als datzelfde signaal samen met dat van de brandstofpomp gebruikt wordt om het verbruik weer te geven, zou dat ook verklaren waarom het verbruik lager lijkt: de computer denkt immers dat ik meer afstand afleg dan werkelijk (want snelheidssignaal te hoog).

De snelheidsmeter in de klokkenbak werkt gewoon prima overigens.

Is mijn aanname reëel? En waar krijgt de boordcomputer zijn snelheidssignaal vandaan? Voor de volledigheid: het gaat om een 2.0i-16v van 1998, zonder cruise control en zonder veercomputer (althans: zonder hydractieve vering).

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Je redenatie is niet slecht en ik ga het niet beter doen, maarrr...

De snelheidsopnemer op de bak is de enige snelheidssensor in de wagen. Deze geeft vanaf één enkel pin zijn informatie aan: de MotorECU, de boordcomputer en de kilometertellerklok. Deze 'informeren' elkaar dus niet en krijgen allen hun informatie uit dezelfde bron.

De motorECU geeft via één enkele pin informatie aan de boordcomputer. En dat is de hoeveelheid actueel verbruikte brandstof in Liters.
(wordt gedaan dmv pulsen met een interval van 0.9msec. 1 pulse staat gelijk aan 1/16000ste liter brandstof)
Dit verbruik is overigens berekent doordat de ECU weet aan de hand van toerental en injectortijd hoeveel brandstof actueel gebruikt wordt. Deze comuniceert dus niet met de pomp hierover.

Dat betekent dus dat de boordcomputer maar 3 dingen 'te horen krijgt'.
- Actuele snelheid
- Actueel verbruik
- Niveau van de brandstof in de tank.

Alle gemiddelden die af te lezen zijn, zijn dus door de boordcomputer zelf berekent.   

Dus helaas geen antwoord voor je hoe hetgeen je nu meemaakt veroorzaakt wordt. Wel een verduidelijking van de werking van het systeem.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Ik zou toch het electrisch signaal snelheidsopnemer bak naar ECU controleren. Vieze stekker, slecht contact, iets dergelijks?

Jaap

Rogier1975
afbeelding van Rogier1975
  • XM V6 Pallas 4HP18 1994 (2020 - )
  • Ex: XM V6 Exclusive 4HP18 1996 (2005 - 2009)
  • Ex: XM TurboD12 Ambiance BVM 1993 (2001 - 2002)
RE:

Mijn XM heeft dit ook! En tegelijkertijd slaat dan ook de cruise control af. Logisch, als je die op 100 km/h hebt gezet en de computer denkt dat je 150-200 rijdt, laat 'ie natuurlijk direct gas los...

Ik zat altijd te denken aan de sensor (of bekabeling) vanaf de snelheidsmeterkabelsplitter (ik heb Diravi). Maar een baksensor, dat kan natuurlijk ook!!

Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Als het de sensor op de bak is, en dat is de enige snelheidssensor in de auto, dan zou toch ook de snelheidsmeter in de klokkenbak een te hoge waarde moeten geven? En de kilometerteller zou harder oplopen? Zit het dan niet eerder in de connector aan de computer? En waar zit die dan?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Inderdaad, als de snelheidsopnemer niet lekker is, dan zou je dat terugzien op je teller zelf. 
Daarnaast werkt ook dit weer met pulsen. Voor een hogere snelheid worden er meer pulsen afgegeven, en zou je dus bij een slechte bedrading of opnemer verwachten dat er een lagere snelheid wordt wergegeven. Immers, minder pulsen komen door dan afgegeven.

Rij je niet ongemerkt wat vloeiender waardoor je een hogere gemiddelde snelheid haalt?

Neemt niet weg dat je verbruik wel bijzonder laag is... Dus zou het dan niet zo kunnen zijn dat ergens tussen de ECU en de boordcomputer/rechter display 'enkele' pulsen niet doorkomen. 
Anders blijft over dat de boordcomputer zelf niet meer goed de binnenkomende pulsen kan tellen ofdat de ECU niet meer voldoende pulsen afgeeft. Daar doe je niet veel anders aan dan desbetreffende unit vervangen.

Dus eerst maar wat schema's zodat je je bedrading kan controleren.

Deze hoort bij je motorblok.



2 = Boordcomputer 
40 = Tellerbak
154 = Snelheidsopnemer

De stekkerbenamingen werken als volgt. Ik neem als voorbeeld de pin waarvanaf de ECU het verbruikssignaal stuurt.
Deze staat genoteerd als 55N4.
"55" betekend een 55-polige stekker. 
"N" staat voor de kleur van de stekker. In dit geval Noir/Zwart (je moet dus frans kunnen ;) ) B is Blanc en Bl is Bleu. De rest wijst zichzelf. 
"4" is het nummer van de pin in de stekker. Staat meestal in heel klein op de stekker gegraveerd of enkel de 1 of eerste/laatste nummer per rij.

De grote letters naast de bedrading geeft de code van de draadbundel weer zodat je de positie hiervan op het eerste schema kan opzoeken.
Kleine lettertjes naast de bedrading geeft de kleur van de specifieke ader aan.

Overigens zie ik dat op dit schema niet de massa-pin van de boordcomputer wordt weergegeven, 
15G2 Zie schema.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Van de stekker van de motor-ecu weet ik vrij zeker dat er geen nummering op staat. Op een diagnose-hulpstuk dat ik heb wel. 
Dus bij deze...

Met de stekker zoals op de foto:

01 ----------------------- 19
  20 -------------------- 37
  38 -------------------- 55

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Wauw, wat een duidelijke uitleg, bedankt! Het is voor het eerst dat ik zo'n elektrisch schema begrijp nu.

Het gekke intussen: het euvel lijkt sinds de laatste reset van alle gemiddelde waardes verdwenen. Heb weer normale waardes op het display staan. Toch, bij gelegenheid ga ik eens kijken of ik de componenten, connectors en bedrading kan volgen vanaf het schema. En dan? Kwestie van stekkers visueel controleren? Of kan ik er ook metingen aan doen (vast wel, maar heeft dat zin)?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Graag gedaan. :)

Als de waardes weer normaal zijn dan wordt het wel wat lastiger om de oorzaak te vinden. Sporadische fouten vinden vindt ik altijd moelijker dan een constant probleem vinden.

Het meest vlotte wat je zou kunnen doen als het probleem weer opduikt is de stekkers nalopen om te zien of ze mooi schoon zijn en of met een multimeter meten of je geen vreemd hoge weerstand hebt als je meet vanaf de ecu / snelheidssensor naar de bijbehorendde pinnen van de boordcomputer. 
Mooier zou zijn als je een 2-kanaals scope hebt zodat je tegelijkertijd op de ecu en ingang van de boordcomputer kan meten tijdens het rijden zodat je kan zien wat voor signaal de ecu / snelheidssensor afgeeft en wat er binnenkomt op de boordcomputer.
Die signalen zou je dan ook zelf kunne omrekenen naar wat voor waarde ze zouden moeten laten zien op de boordcomputer en zodoende kunnen uitsluiten welk component verkeerd afgeeft of meet.

Maarja.., daar heb je dus best wat specifieke apparatuur voor nodig. Denk dat je dan sneller/makkelijker bent met uitwisselen van componenten (zou ik beginnen met de boordcomputer).

 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: Afwijkende waarden boordcomputer

Ik vermoed dus ergens een vervuilde stekker. Dat ga je met een multimeter niet vinden idd. Alles loshalen, schoonmaken en invetten helpt vaak

Jaap