2.1D stationair onregelmatig.

Pagina's

41 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
pbrink
afbeelding van pbrink
2.1D stationair onregelmatig.

Allen,

Toch maar een nieuw topic aangezien ik andere symptonen heb dan in andere topics welke ik eerst maar eens heb doorgenomen.

Het betreft een Y4 2.1D uit 1998. Het euvel deed zich het eerst voor toen ik de snelweg afging en bij het naderen van een rotonde de motor afsloeg. En probeer dan maar eens te sturen zonder stuurbekrachtiging. Starte daarna ze wel weer maar moet wel met het gas blijven spelen, het is gelukkig geen automaat. Als de motor boven de 1000 toeren blijft is er niets aan de hand en rijd ze prima.

Als de motor koud is start deze prima en loopt ook goed zonder dat het toerental varieert. Maar na een aantal minuten wordt de boel warm en begint deze te hikken en slaat soms af. Nu heb ik gelezen dat er 3 parameters zijn die betrokken zijn bij goed laten draaien bij stationair, te weten:

1-koelwater temperatuur, 2-toerental en 3-inlaatlucht temperatuur. Dus eerst gefocused op deze.

Ik heb de koelwater temperatuur(de groene) sensor Ohm's gemeten in verwarmd water en de waarde schommelde steeds dus twijfelachtig. De toerenteller werkt dus mi. ok. Deze XM heeft alleen een temperatuursensor en nog geen luchtmassa meter.

Vervangen: de koelwater temperatuur sensor en inlaatlucht temperatuur sensor. Helaas mocht dat niet baten, nog hetzelfde probleem.

Tandriem niet meer op tijd? maar dan zou denk ik het issue zich ook bij koude motor moeten voordoen.

Iemand suggesties?

 

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Even uitlezen met de Lexia?
Zou ook nog kunnen dat je de Sjaak bent met je Lucas Epic pomp.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Feije
afbeelding van Feije
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Bestaat die pomp eigenlijk wel op een 2.1D? Ik ga ervan uit dat het om de atmosferische diesel gaat. Zou me niet verbazen als die misschien nooit een elektronische dieselpomp heeft gekregen? 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE:

Er zit een Lucas pomp op. 

https://catalogs.ssg.asia/citroen/?

 

Onder nr 1 staat "idle control" Check eens of die werkt. Voor 18 euro nieuw te koop. 

Ik ken niet de verschijnselen van een overleden pomp. Bart Ebben heeft ze nog wel 2e hands

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

JaapSt zegt:

Er zit een Lucas pomp op.

Ik ken niet de verschijnselen van een overleden pomp. Bart Ebben heeft ze nog wel 2e hands


 

Ik geloof het niet, Jaap. Ik zie ze niet op de website.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

https://bartebben.nl/onderdelen/citroen/xm/brandstof-systeem/diesel-pomp/b1-zie1920p8-lucas-dpcr8443b962a-jh.html

Kan zijn dat deze te oud is?

Die database gaat ook maar tot organr 7083

 

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Dit lijkt meer op een pomp voor serie 1.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Het is een turboloze Marc, dat had je gezien?

Jaap

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

https://catalogs.ssg.asia/citroen/?

Dit onderdeel zie ik echt niet op mijn XM, wellicht van een serie 1.

@Marc: Lexia, ja als dat ooit wil werken had ik er iets aan. Krijg met geen mogelijkheid verbinding met de auto. Ik lees wel eens dat je bij verbinding een relais hoort klikken maar welke zou dat moeten zijn dan?

Vandaag in ieder geval de distributie checken want die heb ik vorig jaar vervangen maar tot nu toe lijkt het er niet op dat daar iets fout zit. Ik heb toen wel de nieuwe riem erop gelegd gelijk aan de oude dus zonder timing check en daar had ik inmiddels 80k mee gereden dus ik verwacht geen issues hier.

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

PBrink, maak eens een foto van je blok, kan ik zo zien of het de beruchte Lucas Epic is, die altijd op een gegeven moment gaat tegensputteren of toch de pomp die Jaap bedoelt.
Waar zit je in NL? Misschien iemand die een Lexia heeft in de buurt die kan assisteren.
Bij serie 2 moet een goeie Lexia redelijk probleemloos e.e.a. kunnen uitlezen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Nieuw jaar nieuwe kansen zullen we maar zeggen. Ja, het is de Lucas EPIC, zie foto en hij lekt:(

Maar...wat betekent de lekkage? Wat is er dan van binnen defect of is het slijtage? Niet zelf repareerbaar? Heb um vandaag gedemonteerd maar nog niet geopend.

btw: leuk filmpje gevonden over deze pomp, zoek op: Présentation de la pompe à injection diesel Lucas EPIC PSA Peugeot Citroën

 

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Yep, Lucas Epic. En lekken is niegoednie. Meestal de rubbers, maar mijn ervaring is dat er geen enkel revisiebedrijf hieraan begint, omdat het een redelijk ingewikkelde pomp is (combinatie van mechanisch en electrisch).

Je zult dus op zoek moeten naar of een gek die wel (en goed) revisioneert; in dat geval graag even doorgeven, want dan kan ie meer klandizie verwachten. Of naar een vervangende pomp, hetgeen er vaak op neerkomt dat je een oude XM, Xantia 2.1TD, Fiat Ulysses of zo koopt, die een nog goede pomp heeft, maar voor de rest bagger is, waardoor de totaalprijs laag blijft. Pomp kan je dan overzetten op je eigen XM.
Ik heb slechte ervaringen met het kopen van reeds losgekoppelde Lucas Epic pompen, vooral als ze al een tijdje liggen. Dan zijn ze meestal niet meer werkend te krijgen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Ik kwam deze tegen: https://bosmansdieselservice.nl/

Zelf wel zaken laten doen bij Perdok in Assen, maar geen brandstofpompen

Jaap

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Inderdaad. 2e hands lijkt mij in dit geval altijd gokwerk, ook al zou je het bij Bart E. kopen. Dan heb je mss. garantie maar je wil niet 2x deze klus doen. Nu ben ik een handige jongen:) dus ik ga het zelf doen. En eigenlijk wil je ook gewoon dat niemand met zijn vingers aan jouw XM komt, daar heb ik dan slechte ervaringen mee.

Wordt vervolgd.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: 2.1D stationair onregelmatig.
pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Ik heb inmiddels wat van die filmpjes gezien en ook de manual EpicRep_XNB118.pdf gedownload, helaas in het Frans maar wel handig.

Zojuist de pakkingset ontvangen van Delphi 9109-750.

 

En dit krijg je er ook nog gratis bij:

De kabel herstellen gaat denk nog meer tijd kosten dan de pomp zelf.

 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Wat is nu eigenlijk het probleem: vervuiling van de pomp(easy)

Draadbreuk(op veel filmpjes te zien) ook op te lossen maar wat lastiger.

Afdichtingen/pakkingen/rubbers die eraan gaan? Op te lossen

Asjes/lagers die uit hun tolerantie lopen door slijtage/vervuiling?

Dat laatste is een groter probleem en niet met schoonmaken/pakkingen vervangen op te lossen

Jaap

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Leuk dit. Maak s.v.p. veel foto's van wat je gaat doen.  

Ben benieuwd.....

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Als je dit lukt, krijg je een vaste klant erbij.
Ik zag overigens op leboncoin ook een volledig gereviseerde pomp staan: https://www.leboncoin.fr/equipement_auto/1967499102.htm

Als ik het goed begrijp wil ie voor die prijs ook nog je oude pomp retour hebben.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

@JaapSt:

Als er vuil in de pomp zit of slijtage is de oorzaak dan zal je pomp waarschijnlijk nog niet lekken. Lijkt me een logische redenatie. Gaat hij lekken dan is er in ieder geval wat aan de hand met de afdichting. Ik heb geen slijtage gezien vandaag:) Wel waar het vermoedelijk lekte, in het midden waar de twee helften met elkaar worden verbonden en onder aan de dikke flens waar de 4 leidingen worden gemonteerd. Daar hing ook steeds een druppel aan. Sommige rubbers breken bij het verwijderen dus het was wel tijd.

De kabel kan je ook nog nieuw kopen zag ik, 150 - 220 Euro. Maar die fiks ikzelf wel.

@Marc: 400Euro is mi. toch wel een nette prijs als dat incl. nieuwe kabel is. Ik heb ook ergens op een Franse site 850Euro gezien.

We gaan het zien, hoop haar zaterdag of maandag weer draaiend te zien!

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Als ik als bedrijf die kabel zo zou tegen komen, dan kan ik begrijpen dat ze er niets in zien om zo'n pomp nog aan te pakken voor een klant. Daar gaat zoveel tijd in zitten dat je de factuur niet durft uit te schrijven. xD

Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken om er weer een werkende pomp van te maken. En dan ben ik ook benieuwd naar de uurtjes die je er in steekt. Gewoon om eens te vergelijken of het echt een 'economisch' onverantwoorde klus is die bedrijven weigeren of dat het meer is dat ze geen zin hebben in iets 'pittigs' terwijl de 'handige harry' het wel in redelijke tijd voor elkaar krijgt. :)

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Kabel aan pompzijde gemaakt. Heb gebruikt 3x 5-aderige kabels die ik nog had liggen. Je hebt in totaal 13 aders nodig.

Aan de stekkerzijde is het een probleem, deze zit gegoten vast aan de kabel dus heb besloten om de kabel "op te lassen". De isolatie is hier nog stukken beter dan bij de pomp.

Morgen pomp weer monteren.

 

 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

En hoe heb je dat "oplassen" precies gedaan?

Jaap

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1991 V6 Exclusive Vert Triton
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Ben benieuwd! In elk geval interessant om te zien :)

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Nou ja, wat je doet is "gewoon" ader voor ader overnemen naar de nieuwe kabel en deze met bv. krimpkous isoleren dat is het makkelijkst. Maak vooral geen fouten met het verwisselen van aders. Ik heb eerst een lijstje gemaakt met welke kleur komt op welke kleur van de andere kabel.

De volgende keer zou ik het anders doen: De isolatie valt alleen daar er af waar de buitenmantel weg is, daarom doet dit euvel zich alleen voor in de pomp. In de kabel is het niet meer 100% ok maar daar heb je geen hinder van zolang deze netjes in vorm blijft. Het makkelijkst zou zijn om aan de pomp zijde de kabel iets in te korten en alle aders te voorzien van krimpkous. Helaas kan je niet de kabel verder trekken door de tule want die zit vol lijm. Dus tule gewoon afsnijden en vervangen door een stukje ribbelbuis oid.

Het is "helaas" een bijzonder kabel die ik nog niet op Internet heb kunnen terug vinden. Ik zou niet maar zo een gewone 15-aderige kabel gebruiken aangezien in deze kabel de middelste 5 aders afgescherm zijn. En waarschijnlijk is dit bewust zo gedaan. Zie fotoos:

Mijn gebrukte kabel(x3)

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

https://www.truckonderdelenshop.nl/kabel-15-aderig/

 

Het is t koop. Of de dikte en afscherming van die kabels er veel toe doet? Ik heb eigenlijk geen idee

Jaap

pbrink
afbeelding van pbrink
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Dat soort kabels heb ik wel gezien maar zijn zeker al niet geschikt omdat ze veel te dik zijn en geen enkele vorm van afscherming hebben. Mocht je de kabel vervangen zorg er dan voor dat die binnenste 5 afgeschermde aders wederom worden afgeschermd(aparte kabel eventueel)De overige aders zou je met losse draden kunnen doen en dan alles tesamen in een ribbelbuis. Die afgeschermde aders zijn van de sensoren en dergelijke low level niveau's kunnen worden beinvloed door de grotere spanningen en stromen in de naast gelegen aders. Je wilt niet weten wat voor vage storingen er kunnen optreden als eea. elkaar beinvloed.

Het is net als vroeguuaar......bel je via een telefoonlijn en hoor je een ander geprek er doorheen(overspraak wordt dit genoemd).

Feije
afbeelding van Feije
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Een paar jaar geleden kwam Ferrari op die manier aan extra vermogen bij hun F1-motoren, maar zo'n feest zal het bij de XM niet zijn vrees ik? 

JaapSt
afbeelding van JaapSt
  • XM 2.5 TurboD Break
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Blijft toch gek dat Lucas die kabels niet gewoon levert.

 

Jaap

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.

Ze leveren de pomp ook niet meer nieuw.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Voor degene die ook zelf willen gaan sleutelen aan hun lucas.....

http://ludcpt.free.fr/XM/Mecanique/EpicRep.pdf

https://citroen.cricou.net//epic/changementelectrovannes.pdf

https://www.eirariley.top/products.aspx?cname=lucas+epic+fuel+pump&cid=150

Op het internet kom je nog wel meer info tegen onder het onderdeelnummer 19203W en/of 1921CO :

link

Zoals ook een nieuwe voedingskabel : https://www.autodiesel13.com/en/diverse-32/peugeot-citroen-epic-pump-connexion-17673.html

 

Pagina's