Plus veel rook uit de uitlaat en moeizaam optrekken. Het wel een TD, dus misschien wat lastiger uitbouwen, maar dat kan ik evt. bij mijn garage laten doen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
@Marc: mijne is ook een TD maar dat maakt voor de pomp niet uit. Als jouw pomp niet lekt zou ik idd. zoals JaapSt aangeeft eerst eens naar de verstuivers kijken. Een lekkende pomp geeft denk ik niet het beeld wat jij hebt. Mijn Dame reed ook prima boven de 1500 toeren en niets geen blauwe rook oid. Hoeveel km heb je op de teller staan? Bij mij 412.000 maar ik denk dat de pomp wellicht al wat langer lekte want het was mij wel al eerder opgevallen dat bij het stationair lopen er soms een hikje was maar heb daar toen geen aandacht aan geschonken.
@JaapSt: die pomp is denk best wel ok, helaas worden de afdichtingen hard maar die zijn ook 24 jaar oud en toch wel 412.000 km gelopen. Het was voor mij de 1e keer dat ze mij een beetje in de steek liet.
uitbouw/inbouw. Ja, het kan zonder de distributie te verwijderen. Wel moet de multiriem worden gelost, krukaspoelie eraf en onderste distributie kap eraf. Dan nog de bovenste kap bij de pomp eraf halen. Heb wel een blokkeer sleutel gemaakt om de poelie van de pomp te blokkeren bij het verwijderen en monteren van de bout die de poelie vast houd. 3 bouten van de pomp losmaken waarbij de onderste echt lastig is maar lukt wel. Ook een plaatje met 2 M7 boutjes heb je nodig om de poelie van de as te drukken. Wel even eerst het vliegwiel vastzetten via het gaatje achter de start motor.
De pomp: Als je alleen keerringen etc. vervang heb je geen speciaal gereedschap nodig. Dat zou ik nu wel in 4 uurtjes kunnen(heb eerst een steun gemaakt voor in de bankschroef). Zorg ervoor dat je niets verdraaid en aangezien er een spie op de as zit kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. Die kabel koste me meer dan een dag.
Ik begrijp echter niet waarom een revisie bedrijf dit niet zou willen doen. Stel ze rekenen 50E/uur en 8 uur totaal incl. op de testbank dan zou je 400E kwijt zijn.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: 2.1D stationair onregelmatig.
Verstuivers zijn al vervangen en ik zie geen luchtbellen in de transparante slangen naar en van de brandstoffilter.
Het beeld van de video doet ie bij koude start, soms minder (dat is binnen 1 minuut stationair verdwenen), soms erger (dat is duurt toch 5-10 minuten rijden voordat het weg is). Dan bij het rijden ook bijna geen power in de lage toeren, dus moet echt met flink toerental in zijn 2 de straat uit rijden.
Ook krijg ik af en toe een motormanagementlampje, vooral bij nog relatief koude motor, dat dan weer uit gaat bij herstarten. Ben er nog niet aan toe gekomen om de Lexia eraan te hangen. En ik heb heel soms het idee dat de power tijdens het rijden wegvalt voor een fractie van een seconde. Maar dat kan ook illusie zijn. (Dit laatste voelt een beetje als een tikje slippende koppeling).
Zowel mijn garagist als de daarnaast gelegen dieselspecialist, die heeft meegekeken, wijt het aan de pomp.
Auto staat op iets van 430k km. Maar pomp komt van een ooit andere XM, waarvan ik het kilometrage niet meer helemaal weet.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Tja, dan denk eerst de Lexia eraan en dat geeft je wellicht een richting waar te zoeken. Zoals je aangeeft kan het bijna niets anders zijn dan de pomp. Maar als deze niet lekt is het mss. slijtage en dan zal je toch een andere moeten zoeken lijkt mij. Ik zou dan wel iig. daarvan de afdichtingen vervangen voordat je monteerd. Je wilt niet 2x deze (de)montage klus doen.
Vorige week 2625km bijgeschreven, de pomp doet het prima. Wat opvalt is dat hoewel mijn XM geen slechte starter was nu echt direct aanspringt na het voorverwarmen. Ook is ze zuiniger geworden, waar ik eerst ongeveer 1:17 haalde kwam ik nu bij 120 a 130 km/u uit op 1:18,75.
En eindelijk doet de Lexia het. Ben bij Marc Alsemgeest langs geweest en hebben met zijn set getest op mijn XM, dat werkte direct. Maar met mijn kabel werkte het niet. Thuis de kabel ontleed en doorgemeten. Ik heb z'n kabel met een groene ODB2 stekker er tussen. En wat blijkt: volgens diverse pin layouts op Internet wordt pin 5 niet gebruikt in deze groene stekker. Dat was bij mij ook zo maar de massa vanaf de 30-polige stekker vanuit de diagnose plug komt daar wel op uit! Dus er was geen massa naar de interfacekaart! Dus in de groene stekker doorgelusd tussen pin 4 en 5 en dan is er wel een massa in de interfacekaart. Ik heb het idee dat er verschillende kabels bestaan(30-polig naar ODB2 female).
Ik had al 2 laptops ingericht. 1x met WinXP, en 1x W7 met WinXP emulatie en ze werken allebei.
In ieder geval een tip voor zij die ook tobben met de Lexia connectiviteit.
Oh ja: met de Lexia kan je mooi zien of de timing van de inspuitpomp goed is, bij mij varieert het achter de " , " dus wel goed denk:)
https://drive.proton.me/urls/CAE018TFSM#nLfEQwGZGC1w
Need to say more:)
Wowwee! Dat is een goed resultaat.
Doe je dit ook voor anderen? Uiteraard tegen betaling?
Dit doet de mijne bij koude start
Plus veel rook uit de uitlaat en moeizaam optrekken. Het wel een TD, dus misschien wat lastiger uitbouwen, maar dat kan ik evt. bij mijn garage laten doen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Loopt weer als een zonnetje. Proficiat!
__________
Crepuscule
Goede reparatie! Overigens best brakke constructie die pomp.
Kon je hem er nou afschroeven zonder distributie te verwijderen?
@Marc: hoeft niet perse de pomp te zijn. Verstuivers keer laten controleren. Geen lucht via brandstoffilter. Turbo?
Jaap
@Marc: mijne is ook een TD maar dat maakt voor de pomp niet uit. Als jouw pomp niet lekt zou ik idd. zoals JaapSt aangeeft eerst eens naar de verstuivers kijken. Een lekkende pomp geeft denk ik niet het beeld wat jij hebt. Mijn Dame reed ook prima boven de 1500 toeren en niets geen blauwe rook oid. Hoeveel km heb je op de teller staan? Bij mij 412.000 maar ik denk dat de pomp wellicht al wat langer lekte want het was mij wel al eerder opgevallen dat bij het stationair lopen er soms een hikje was maar heb daar toen geen aandacht aan geschonken.
@JaapSt: die pomp is denk best wel ok, helaas worden de afdichtingen hard maar die zijn ook 24 jaar oud en toch wel 412.000 km gelopen. Het was voor mij de 1e keer dat ze mij een beetje in de steek liet.
uitbouw/inbouw. Ja, het kan zonder de distributie te verwijderen. Wel moet de multiriem worden gelost, krukaspoelie eraf en onderste distributie kap eraf. Dan nog de bovenste kap bij de pomp eraf halen. Heb wel een blokkeer sleutel gemaakt om de poelie van de pomp te blokkeren bij het verwijderen en monteren van de bout die de poelie vast houd. 3 bouten van de pomp losmaken waarbij de onderste echt lastig is maar lukt wel. Ook een plaatje met 2 M7 boutjes heb je nodig om de poelie van de as te drukken. Wel even eerst het vliegwiel vastzetten via het gaatje achter de start motor.
De pomp: Als je alleen keerringen etc. vervang heb je geen speciaal gereedschap nodig. Dat zou ik nu wel in 4 uurtjes kunnen(heb eerst een steun gemaakt voor in de bankschroef). Zorg ervoor dat je niets verdraaid en aangezien er een spie op de as zit kan het eigenlijk niet verkeerd gaan. Die kabel koste me meer dan een dag.
Ik begrijp echter niet waarom een revisie bedrijf dit niet zou willen doen. Stel ze rekenen 50E/uur en 8 uur totaal incl. op de testbank dan zou je 400E kwijt zijn.
De specials:
Verstuivers zijn al vervangen en ik zie geen luchtbellen in de transparante slangen naar en van de brandstoffilter.
Het beeld van de video doet ie bij koude start, soms minder (dat is binnen 1 minuut stationair verdwenen), soms erger (dat is duurt toch 5-10 minuten rijden voordat het weg is). Dan bij het rijden ook bijna geen power in de lage toeren, dus moet echt met flink toerental in zijn 2 de straat uit rijden.
Ook krijg ik af en toe een motormanagementlampje, vooral bij nog relatief koude motor, dat dan weer uit gaat bij herstarten. Ben er nog niet aan toe gekomen om de Lexia eraan te hangen. En ik heb heel soms het idee dat de power tijdens het rijden wegvalt voor een fractie van een seconde. Maar dat kan ook illusie zijn. (Dit laatste voelt een beetje als een tikje slippende koppeling).
Zowel mijn garagist als de daarnaast gelegen dieselspecialist, die heeft meegekeken, wijt het aan de pomp.
Auto staat op iets van 430k km. Maar pomp komt van een ooit andere XM, waarvan ik het kilometrage niet meer helemaal weet.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Tja, dan denk eerst de Lexia eraan en dat geeft je wellicht een richting waar te zoeken. Zoals je aangeeft kan het bijna niets anders zijn dan de pomp. Maar als deze niet lekt is het mss. slijtage en dan zal je toch een andere moeten zoeken lijkt mij. Ik zou dan wel iig. daarvan de afdichtingen vervangen voordat je monteerd. Je wilt niet 2x deze (de)montage klus doen.
@PBrink: aha, dus toch een turbo D. Daarom kwam de juiste pomp niet tevoorschijn uit de documentatie
@Marc: verstuivers vervangen? Door nieuwe? Ik laat ze altijd reviseren door een dieselspecialist.
Jaap
Vervangen door goed functionerende uit mijn ter ziele gegane Berline, dat is.
Niet gereviseerd maar tot voor kort prima werkend.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Vorige week 2625km bijgeschreven, de pomp doet het prima. Wat opvalt is dat hoewel mijn XM geen slechte starter was nu echt direct aanspringt na het voorverwarmen. Ook is ze zuiniger geworden, waar ik eerst ongeveer 1:17 haalde kwam ik nu bij 120 a 130 km/u uit op 1:18,75.
En eindelijk doet de Lexia het. Ben bij Marc Alsemgeest langs geweest en hebben met zijn set getest op mijn XM, dat werkte direct. Maar met mijn kabel werkte het niet. Thuis de kabel ontleed en doorgemeten. Ik heb z'n kabel met een groene ODB2 stekker er tussen. En wat blijkt: volgens diverse pin layouts op Internet wordt pin 5 niet gebruikt in deze groene stekker. Dat was bij mij ook zo maar de massa vanaf de 30-polige stekker vanuit de diagnose plug komt daar wel op uit! Dus er was geen massa naar de interfacekaart! Dus in de groene stekker doorgelusd tussen pin 4 en 5 en dan is er wel een massa in de interfacekaart. Ik heb het idee dat er verschillende kabels bestaan(30-polig naar ODB2 female).
Ik had al 2 laptops ingericht. 1x met WinXP, en 1x W7 met WinXP emulatie en ze werken allebei.
In ieder geval een tip voor zij die ook tobben met de Lexia connectiviteit.
Oh ja: met de Lexia kan je mooi zien of de timing van de inspuitpomp goed is, bij mij varieert het achter de " , " dus wel goed denk:)
Pagina's