Dat hebben we na het laswerk even gedaan met een hogedrukspuit. Niet echt bij een bedrijf Tom.
Ik heb zelf wel goede ervaringen met Tectyl ML dat je met een bijgeleverde slang in holle ruimtes kunt spuiten. Dat blijft vrij zacht is mijn ervaring en ik heb er ooit eens jarenlang een CX mee roestvrij gehouden. En dat op plekken waar ze normaal gesproken als eerste gingen roesten zoals de kofferbakklep. Er gaan echter ook andere verhalen rond over Tectyl, hoewel die volgens mij vaak betrekking hebben op undercoating van Tectyl.
Iets is altijd beter dan niets. MS fett gebruik ik nu zo'n 10 jaar met uitstekende resultaten. De eerste auto's (BX-en, eenden en een GSA) rijden allemaal nog roestvrij rond.
Kennen jullie die test van Oldtimermarkt? Zo nee, dan post ik de link hier nog wel ff.
Voordat ik MS fett gebruikte, paste ik tectyl, owatrol of rx toe (eend, cx, gs). Dat ging meestal een jaar of 3-4 goed om vervolgens weer goed te gaan roesten. Na overstap op MS fett heb ik (zo goed als) geen roestproblemen meer. Het is alleen wat lastiger verwerken, 150c is heet aan de vingers... Met een beetje gewenning goed te doen.
Alle hoeken en gaten van mijn XM worden in het vet gezet. Dat is "work in progress".
Vandaag heeft mijn XM Multimedia weer een nieuwe APK goedkeuring mogen ontvangen, Een ruitenwisser, de onderste motorsteun, en een LPG-slang zijn vervangen. Er vond zelfs een steekproef plaats, maar ook de controleur kon niets vinden.
Zet um de volgende keer ff netjes midden in het vak.....wordt het een veel mooiere foto van!
Ik vind het wel wat hebben deze velgen, maar dan moet de Xm wel wat lager staan. Dat past er op eoa manier bij
Klopt, staat normaal ook een stukje lager. Dit is een montage. Ik weet nog niet of ik ze permanent onder de Multimedia zal gebruiken. Aangezien ik 3 XM's heb kan ik wat afwisselen ;-)
Kwam toevallig nog een leuke folder van deze velgen tegen.
Nu ben ik wel heel geïnteresseerd om eens een ritje met je mee te rijden om te voelen hoeveel die grotere velgmaat scheelt in comfort. Gezien we wel hetzelfde type band hebben moet dat een redelijk eerlijke vergelijking kunnen geven.
Trouwens.., de volgende stap is om toch eens die morettes te gan monteren?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik vond het wel een beetje spannend hoe deze Zender-velgen zouden uitpakken maar ik ben helemaal enthousiast. Ik kan mijn ogen maar niet van mijn XM afhouden.
Het verschil in comfort valt mij heel erg mee. Ik merk eigenlijk amper verschil. Alleen korte ribbeltjes lijken iets (maar echt heel erg iets) beter voelbaar.
De Morettes laat ik nog even achterwege. Dat vind ik echt next level. Ik krijg nu al boze gezichten van Multimedia-Facebookvrienden
Volgens mij is iedereen op vakantie. Daarom maar even een komkommertijd-berichtje. Op onze sleutelloods hebben we een nieuw dak gekregen. Asbest eraf en meer doorzichtige platen erop waardoor meer daglicht.
Ik had een tijdje terug al eens de wens uitgeproken wat meer Citroenrijders in onze loods te willen. (Het is nu 70% Toyota Landcruisers.)
En dat is gelukt. Twee jonge gasten van in de 20 met een liefde voor luchtgekoelde Citroens. TOP
Ik denk dat ik de best gebruikte Multimedia ter wereld heb met een km-stand van inmiddels bijna 370.000. En ergens tijdens het behalen van die hoge km-stand was er ooit een foutje in geslopen waardoor de stand bij de RDW het predicaat 'Onlogisch' had gekregen. Tja, dat is een smetje op de reputatie van mijn mooie auto.
Toen ik deze week mijn schorsing wilde verlengen zag ik dat ik ook een tellercorrectie bij de RDW kon aanvragen. Mits ik maar kon aantonen dat er ooit ergens en fout was ontstaan. Het liefst met zoveel mogelijk bewijsmateriaal als oude rekeningen etc
Maar dat was eigenlijk niet nodig want het was gewoon af te lezen in het overzicht van tellerstanden. Op 26-06-2015, ver voordat ik eigenaar werd, is er op 1 dag twee keer de stand genoteerd waarbij de 2e keer lager was .....
Dus ik heb een vriendelijk mailtje gestuurd met het verzoek tot correctie en met als bijlage hun eigen tellerrapport. Vandaag kreeg ik bericht dat ze het hebben gecorrigeerd van 'onlogisch' naar 'Geen oordeel'. Maar dat is standaard bij een geimporteerde auto, veel beter gaat het niet worden.... helaas.
Dit toetsenbord komt oorspronkelijk van de ingenieur die ooit de computerinstallatie van de Multimedia heeft ontworpen en die ze met een team ook inbouwde. Een medeclublid en voormalig MM-rijder heeft dit 20 jaar geleden ooit van hem gekocht maar is nu zijn XM archief aan het opruimen. Hij wist dat ik er wel belangstelling voor had.
Die computers waren via een telefoon middels GPSGSM met het internet verbonden. Mooi bedacht maar natuurlijk niet echt stabiel. Je moest eigenlijk onder een zendmast stil gaan staan om ook maar iets op het internet te kunnen doen. Typisch gevalletje van 'zijn tijd te ver vooruit' want er was amper 1G. Dus het werkte niet goed en dat is dan niet best voor je reputatie.
Hieronder een leuk nieuw filmpje over de MM daarin zie je die hoezen ook op de achtebank en in de kofferbak liggen.
tip: als je het niet verstaat; zet de ondertiteling aan en laat dit vertalen naar het Nederlands (via het instellingenwieltje)
In hoeverre is het nu eigenlijk mogelijk om weer zelf een car-pc met windows 95 samen te stellen en achterin de kofferbak te leggen?
Hebben ze de bekabeling wel laten zitten of hebben ze echt alles gestript?
Jij had toch ook het originele scherm te pakken gekregen? Of was dat nu iemand anders?
En je bedoelt GPRS ipv GPS.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat dacht ik eerst ook, maar GPRS kwam blijkbaar pas uit in 2000 . Ik ben wel benieuwd welk protocol ze gebruikten. Het zal minimaal 2G geweest zijn, want daar valt een GSM-signaal ook al onder ;). Overigens was GPRS in 1998 een behoorlijk goede verbinding geweest: je hebt dan een maximale bandbreedte van 114 kbit/s en dat is een stuk meer dan de 56 kbit/s die inbelverbindingen uit die tijd hadden. Ik heb het niet bewust meegemaakt, maar ik stel me zo voor dat GPRS zelfs toen het nieuw was in 2000 nog erg indrukwekkend was. Breedbandverbindingen begonnen toen pas net een beetje in te burgeren.
Oeh netwerkdeskundigen hier. Sorry, GPS moet inderdaad GSM zijn. Volgens Patrick Steemers van Cap Gemini zelfs 'standaard GSM technologie' Zie dit filmpje waarin hij het uitlegt: https://www.youtube.com/watch?v=_GD-QQLdnG0&t=203s bij 1.14 min. Hij kondigt later bij 2.03 min al wel de komst van GPRS aan.
<p>Mooie aanwinst!<br />
<br />
In hoeverre is het nu eigenlijk mogelijk om weer zelf een car-pc met windows 95 samen te stellen en achterin de kofferbak te leggen?<br />
Hebben ze de bekabeling wel laten zitten of hebben ze echt alles gestript?<br />
<br />
Jij had toch ook het originele scherm te pakken gekregen? Of was dat nu iemand anders?<br />
<br />
width="15" /></p>
Weet je wat leuk is, ik heb de software ook die op dat schermpje draaide. Is een .ize-bestand van 65 mb. En ik kan er niets mee. Maar misschien zijn hier wel lezers die dat wel kunnen ??
Hoi Frank, daar ben ik ook voor in, waar heb je dat laten doen? Groet Tom
Dat hebben we na het laswerk even gedaan met een hogedrukspuit. Niet echt bij een bedrijf Tom.
Ik heb zelf wel goede ervaringen met Tectyl ML dat je met een bijgeleverde slang in holle ruimtes kunt spuiten. Dat blijft vrij zacht is mijn ervaring en ik heb er ooit eens jarenlang een CX mee roestvrij gehouden. En dat op plekken waar ze normaal gesproken als eerste gingen roesten zoals de kofferbakklep. Er gaan echter ook andere verhalen rond over Tectyl, hoewel die volgens mij vaak betrekking hebben op undercoating van Tectyl.
TECTYL ML. en FILMPJE
Het is volgens mijn altijd beter dan niets doen ...
__________
Crepuscule
Iets is altijd beter dan niets. MS fett gebruik ik nu zo'n 10 jaar met uitstekende resultaten. De eerste auto's (BX-en, eenden en een GSA) rijden allemaal nog roestvrij rond.
Kennen jullie die test van Oldtimermarkt? Zo nee, dan post ik de link hier nog wel ff.
Voordat ik MS fett gebruikte, paste ik tectyl, owatrol of rx toe (eend, cx, gs). Dat ging meestal een jaar of 3-4 goed om vervolgens weer goed te gaan roesten. Na overstap op MS fett heb ik (zo goed als) geen roestproblemen meer. Het is alleen wat lastiger verwerken, 150c is heet aan de vingers... Met een beetje gewenning goed te doen.
Alle hoeken en gaten van mijn XM worden in het vet gezet. Dat is "work in progress".
Vandaag heeft mijn XM Multimedia weer een nieuwe APK goedkeuring mogen ontvangen, Een ruitenwisser, de onderste motorsteun, en een LPG-slang zijn vervangen. Er vond zelfs een steekproef plaats, maar ook de controleur kon niets vinden.
Ik vond het wel een meevaller...
__________
Crepuscule
Ik heb vandaag 17" Zender-velgen van Erik V overgenomen. Moeten nog wel even nieuwe bandjes omheen.
__________
Crepuscule
Klopt, staat normaal ook een stukje lager. Dit is een montage. Ik weet nog niet of ik ze permanent onder de Multimedia zal gebruiken. Aangezien ik 3 XM's heb kan ik wat afwisselen ;-)
Kwam toevallig nog een leuke folder van deze velgen tegen.
__________
Crepuscule
Aai..., daar begin ik toch wel een tikkie jaloers van te worden..
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja ik wou graag juist dit type velg. Die passen mooi bij de serie 2.
Op Citromobile heb ik ze ook wel eens gezien in de stand van een Duitse onderdelenboer....
__________
Crepuscule
Nou ze zitten eronder, Zender velgen met nieuwe Michelin Primacy 4 in de juiste maat 225 / 45 R17
Ik vind ze heel gaaf ...
__________
Crepuscule
Dikke porno zo. (Om 't maar even plat te zeggen).
Nu ben ik wel heel geïnteresseerd om eens een ritje met je mee te rijden om te voelen hoeveel die grotere velgmaat scheelt in comfort. Gezien we wel hetzelfde type band hebben moet dat een redelijk eerlijke vergelijking kunnen geven.
Trouwens.., de volgende stap is om toch eens die morettes te gan monteren?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik vond het wel een beetje spannend hoe deze Zender-velgen zouden uitpakken maar ik ben helemaal enthousiast. Ik kan mijn ogen maar niet van mijn XM afhouden.
Het verschil in comfort valt mij heel erg mee. Ik merk eigenlijk amper verschil. Alleen korte ribbeltjes lijken iets (maar echt heel erg iets) beter voelbaar.
De Morettes laat ik nog even achterwege. Dat vind ik echt next level. Ik krijg nu al boze gezichten van Multimedia-Facebookvrienden
__________
Crepuscule
Lijkt 10 jaar jonger met deze wielen.
Morettes op een MM? zou ik niet doen, maar smaak verschilt zij hij die 18 inch onder zijn XM heeft.
Die Morettes zaten erbij. Keurig in kleur gespoten maar ik wacht er nog ff mee...
__________
Crepuscule
Mmmm, stormschade vandaag precies boven mijn kostbare Multimedia. Dikke gaten in de stalling.
Regen en vallend mos hebben vrij spel. Hopelijk gaat de huurbaas hier vlug wat aan doen
Gelukkig stond ze al onder een hoes....
__________
Crepuscule
Heb je nou een oude achterbank ter bescherming van de neus ervoor gezet? Of is dat puur ruimtegebrek?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja dat is ter bescherming. Er rijden daar de hele dag auto's in en uit en er wordt met van alles heen en weer gesleept op steekwagens en karretjes.
Better safe than sorry
__________
Crepuscule
Volgens mij is iedereen op vakantie. Daarom maar even een komkommertijd-berichtje. Op onze sleutelloods hebben we een nieuw dak gekregen. Asbest eraf en meer doorzichtige platen erop waardoor meer daglicht.
Ik had een tijdje terug al eens de wens uitgeproken wat meer Citroenrijders in onze loods te willen. (Het is nu 70% Toyota Landcruisers.)
En dat is gelukt. Twee jonge gasten van in de 20 met een liefde voor luchtgekoelde Citroens. TOP
__________
Crepuscule
Ik denk dat ik de best gebruikte Multimedia ter wereld heb met een km-stand van inmiddels bijna 370.000. En ergens tijdens het behalen van die hoge km-stand was er ooit een foutje in geslopen waardoor de stand bij de RDW het predicaat 'Onlogisch' had gekregen. Tja, dat is een smetje op de reputatie van mijn mooie auto.
Toen ik deze week mijn schorsing wilde verlengen zag ik dat ik ook een tellercorrectie bij de RDW kon aanvragen. Mits ik maar kon aantonen dat er ooit ergens en fout was ontstaan. Het liefst met zoveel mogelijk bewijsmateriaal als oude rekeningen etc
Maar dat was eigenlijk niet nodig want het was gewoon af te lezen in het overzicht van tellerstanden. Op 26-06-2015, ver voordat ik eigenaar werd, is er op 1 dag twee keer de stand genoteerd waarbij de 2e keer lager was .....
Dus ik heb een vriendelijk mailtje gestuurd met het verzoek tot correctie en met als bijlage hun eigen tellerrapport. Vandaag kreeg ik bericht dat ze het hebben gecorrigeerd van 'onlogisch' naar 'Geen oordeel'. Maar dat is standaard bij een geimporteerde auto, veel beter gaat het niet worden.... helaas.
__________
Crepuscule
Vandaag heb ik het originele toetsenbord van een MM op de kop kunnen tikken....
Voor zover ik weet, het enige exemplaar buiten het Conservatoire en buiten die MM van € 70.000,-
__________
Crepuscule
Leuk. Waar vind je zoiets? Ebay Catawiki ?
xxxxxxm
Mooi zeg! Bijzondere vondst :) Ben ook benieuwd hoe je er aan bent gekomen.
Waarom hebben ze eigenlijk die computers er uitgehaald voor de verkoop? Waren ze bang voor garantie claims of zo?
Dit toetsenbord komt oorspronkelijk van de ingenieur die ooit de computerinstallatie van de Multimedia heeft ontworpen en die ze met een team ook inbouwde. Een medeclublid en voormalig MM-rijder heeft dit 20 jaar geleden ooit van hem gekocht maar is nu zijn XM archief aan het opruimen. Hij wist dat ik er wel belangstelling voor had.
Die computers waren via een telefoon middels
GPSGSM met het internet verbonden. Mooi bedacht maar natuurlijk niet echt stabiel. Je moest eigenlijk onder een zendmast stil gaan staan om ook maar iets op het internet te kunnen doen. Typisch gevalletje van 'zijn tijd te ver vooruit' want er was amper 1G. Dus het werkte niet goed en dat is dan niet best voor je reputatie.Hieronder een leuk nieuw filmpje over de MM daarin zie je die hoezen ook op de achtebank en in de kofferbak liggen.
tip: als je het niet verstaat; zet de ondertiteling aan en laat dit vertalen naar het Nederlands (via het instellingenwieltje)
__________
Crepuscule
Mooie aanwinst!
In hoeverre is het nu eigenlijk mogelijk om weer zelf een car-pc met windows 95 samen te stellen en achterin de kofferbak te leggen?
Hebben ze de bekabeling wel laten zitten of hebben ze echt alles gestript?
Jij had toch ook het originele scherm te pakken gekregen? Of was dat nu iemand anders?
En je bedoelt GPRS ipv GPS.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dat dacht ik eerst ook, maar GPRS kwam blijkbaar pas uit in 2000 . Ik ben wel benieuwd welk protocol ze gebruikten. Het zal minimaal 2G geweest zijn, want daar valt een GSM-signaal ook al onder ;). Overigens was GPRS in 1998 een behoorlijk goede verbinding geweest: je hebt dan een maximale bandbreedte van 114 kbit/s en dat is een stuk meer dan de 56 kbit/s die inbelverbindingen uit die tijd hadden. Ik heb het niet bewust meegemaakt, maar ik stel me zo voor dat GPRS zelfs toen het nieuw was in 2000 nog erg indrukwekkend was. Breedbandverbindingen begonnen toen pas net een beetje in te burgeren.
Oeh netwerkdeskundigen hier. Sorry, GPS moet inderdaad GSM zijn. Volgens Patrick Steemers van Cap Gemini zelfs 'standaard GSM technologie' Zie dit filmpje waarin hij het uitlegt: https://www.youtube.com/watch?v=_GD-QQLdnG0&t=203s bij 1.14 min. Hij kondigt later bij 2.03 min al wel de komst van GPRS aan.
We kijken terug naar een soort stenen tijdperk
__________
Crepuscule
Weet je wat leuk is, ik heb de software ook die op dat schermpje draaide. Is een .ize-bestand van 65 mb. En ik kan er niets mee. Maar misschien zijn hier wel lezers die dat wel kunnen ??
__________
Crepuscule
Als ik ff vlot google dan kom ik voor *.ize bestanden IZArc tegen. Een soort van variant op *.zip / *.rar e.d.
Stuur 't bestandje anders eens via de mail / WeTransfer.
Wil ik wel ff ergens IZArc vandaan toveren en in een VMtje kijken of dat wat oplevert qua installatiebestanden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb ik inmiddels gedaan. Ben benieuwd wat je eruit kan halen. Is wel software van 25 jaar geleden ...
Maar als het je lukt, dan graag veel screenshots maken !!
__________
Crepuscule
Ik vrees dat het schip vrij vlot gestrand is.
IZArc is gewoon vrij te downloaden, dus dat is het probleem niet.
Helaas is het bestand wat je me stuurde versleuteld met een wachtwoord. Dus even spieken wat er in zit lukt niet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Pagina's