Je hebt dempers in alle soorten, maten en volumes. Dus met 2 moet een fatsoenlijk geluid kunnen mits je de goede kiest.
Wat wel kritisch is, is de plek van de midden-demper. Degeen na de Katalysator. Die wordt ook wel 'resonator' genoemd wat meteen de functie noemt. Resonanties van uitlaatgeluid uit het interieur halen.
De demper zelf is een standaard ding, maar de positie bepaaldt hoeveel ie filtert.
Een 'sport-kat' is een katalysator met een hogere luchtdoorlaat. Dus minder weerstand dan een gewone katalysator wat je ietwat vermogen kan opleveren. Wel dempt ie iets minder geluid, maar ik weet niet of dat echt significant is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Onder mijn Multimedia (ES9J) zit RVS met 3 dempers en die is iets luider dan het origineel. Vorig jaar heb ik in een andere Multimedia met RVS met 2 dempers gereden en die klinkt precies gelijk en ook iets luider.
De prijzen zijn min- of meer gelijk. De grotere dempers zijn namelijk ook iets duurder.
Wil je ongeveer weten hoe het klinkt? Bekijk mijn filmpje:
<p>Ik ben daar ook wel geintresseerd in, aangezien de uitlaat van mijn S1 V6 nog origineel is (lees: dichtgelast). Zijn er hier mensen geweest met een PRV V6 die een RVS-uitlaat hebben laten maken op basis van twee dempers? Ik ben toch bang dat dit een volume op gaat leveren dat niet helemaal bij zo'n chique wagen als de XM past...</p>
<p>Ik weet niet precies wat een sportkat is, maar ik neem aan dat ze gewoon een universele Euro1/Euro2 katalysator nemen en die koppelen aan een op maat gemaakte RVS buis? Ik ben overigens wel benieuwd naar waar je het laat doen en wat de kosten zijn, als je dat wilt delen.</p>
Ga bij dat bedrijf vragen of ik een fotoverslag mag maken van het proces, en tegen die tijd zal ik dan ook de gegevens over het bedrijf delen. Ben eerst benieuwd hoe mooi ze het kunnen namaken:).
Ik denk dat het bedrijf van Rus Junior het heeft gehad over het namaken van de originele uitlaat toen ze het hadden over moeilijke bochtjes. ;)
Bij die van jou hebben ze 't toch nog best makkelijk "recht toe recht an" gehouden. :P
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
@Rogier1975 mag ik vragen waar jij het hebt laten doen? Even nieuwsgierig naar, want het zier er voor de rest netjes uit. En het is bij jou zon te zien een stuk makkelijker om het brandstoffilter te vervangen dan met de originele demper die er dwars onder ligt.
<p>Ah dat ius toevallig, daar heb ik mijn afspraak ook staan. Weet ik dus ook hoe mijn uitlaat er ongeveer uit komt te zien. </p>
<p>Zie alleen dat ze bij jou de katalysator niet hebben meegenomen?</p>
Nee - die bleek wel helemaal op/leeg/gruis van binnen te zijn bij de APK bij Brian een maandje later. Nu zit er een 2.9-24v kat op, loopt de ouwe PRV prachtig mee - en veel zuiniger nu. Blijkbaar werd er met niet-werkende kat hard gecompenseerd door het blok?
We zijn inmiddels weer een paar weken verder, en de nodige dingen zijn weer aan de auto gebeurd. De verdelerkap nu helemaal los gehaald (deze zat vast gekit), en de injectoren weggebracht om ze te laten reinigen/reviseren. Conclusie was dat de werking van de injectoren goed was, maar ze wel aan de smerige kant waren. Heb er gelijk nieuwe ringetjes bij gekregen en deze zitten nu weer in de auto.
De verdelerkap leek het in eerste instantie goed te doen, maar na dat hij helemaal los was bleek dit toch anders te zijn. De kit had namelijk voor de nodige problemen gezorgd. De afdichtring zat er niet goed op waardoor het volgekit was om de verdelerkap er toch op te krijgen. Hij was dus scheef gemonteerd waardoor hij het dus (waarschijnklijk) niet altijd lekker deed. De verdelerkap+rotor dus ook gelijk mee vervangen.
Resultaat is dat de auto nu goed warm lijkt te draaien, zonder gehik en gestotter. Je hoort nu wel gelijk weer hoe slecht de uitlaat is, maar goed dus dat deze 26 mei vervangen wordt voor RVS.
Eerste echte testrit zal ook rond die tijd zijn omdat ik de auto per 21 april geschorst heb, deze moet er dus tot 21 mei in blijven. Ergens toch blij dat de oorzaak zoeken van het probleem wat langer geduurd heeft dan gepland, want een hoop onderdelen waarvan ik dacht dat ze wel goed waren weet ik nu zeker dat ze goed zijn omdat alles er nieuw op zit.
Benieuwd hoe de auto het de komende tijd gaat doen en of dat het vervangen van de uitlaat+kat en lambdasonde veel invloed gaat hebben op het verbruik.
Inmiddels een week rijden en zo'n 700km achter de rug, en de auto doet het weer perfect! Afgelopen vrijdag is de uitlaat vervangen voor het RVS exemplaar met sportkatalysator bij Crooke Tuning in Bunschoten. Met optrekken maakt de auto wat meer geluid (werd er door het bedrijf al voor gewaarschuwd), maar bij continu rijden nog net zo stil. De sportkat is te merken tijdens het rijden, de auto pakt onderin wat lekkerder op.
Na zo'n week kwam ik er toch wel achter dat ik het rijden in de V6 wel gemist heb, en het geluid van de nieuwe uitlaat zorgt ervoor dat het rijden erin nog leuker is geworden ;).
Voorlopig dus weer lekker kilometers maken met de V6!
84-JHX-5, ORGA 8348, 3.0L V6 AUT Exclusive, full options, KQHC**, actief!
XZ-70-BZ, 2.0i 16v Ambiance, serie 1, overleden
ZK-28-PF, 2.0i, overleden
RE: Xm V6 12v Exclusive
Heb bij Crooke Tuning in Bunschoten ook de uitlaat vanaf de kat laten vervangen voor RVS.
Ze gaan professioneel te werk om de bochten en dempers netjes te plaatsen.
En je betaald niet de hoofdprijs.
Met oog op de kosten voor een "pisbakken" stalen demper uit Frankrijk was dit een duurzamere en goedkopere optie!
Het is alweer even geleden, dus bij deze een update over de auto en nog een plaatje van de uitlaat.
De nodige kilometers zijn alweer gepasseerd en dat zonder noemenswaardige problemen. Het enige wat een tijdje niet lekker inschakelde was de airco, en dat bleek achteraf door een te vochtig kachelhuis te komen. Het probleem was dus ook over na een paar keer met de ventilatie aan en airco uit te rijden, en nu werkt het weer perfect. Nu dus even in het achterhoofd houden om de airco weer uit te zetten als ik 5 minuutjes bij huis vandaan ben.
Nadat de uitlaat gedaan is de auto ook merkbaar zuiniger gaan rijden. Mijn gemiddelde verbruik is gezakt naar 9,3L/100km, wat ik persoonlijk best netjes vind. Zeker ook omdat ik 3 dagen in de week alleen een stuk binnendoor rijd en door Nieuwegein heen en 2 dagen in de week een stuk snelweg pak naar en van Nijkerk.
Zelf heb ik nog het een en ander vervangen om er een fijnere auto van te maken en zeker te zijn dat het goed is. Remschijven+blokken en de stabilisator stangen links en rechtsvoor zijn onder andere gedaan. Nu staat de achterste kleppendeksel nog op de planning omdat deze iets zweet. Dit laatste was dan ook het enige punt wat genoteerd werd met de apk, die de tante sinds vandaag weer vers heeft.
Recent ook een extra set Monte Carlo velgen aangeschaft voor de nieuwe winterbanden, zodat het niet opvalt dat ik wissel. Vind de doppen altijd zo afschuwelijk staan. Velgen even grondig schoonmaken en ervoor zorgen dat ze klaar liggen, zodat ze tegen november eronder kunnen.
Komende tijd dus weer lekker comfortabele kilometers maken en ook vooral genieten van die heerlijke 6 cillinder!
Het enige wat een tijdje niet lekker inschakelde was de airco, en dat bleek achteraf door een te vochtig kachelhuis te komen. Het probleem was dus ook over na een paar keer met de ventilatie aan en airco uit te rijden, en nu werkt het weer perfect. Nu dus even in het achterhoofd houden om de airco weer uit te zetten als ik 5 minuutjes bij huis vandaan ben.
Hoe kan dat nou? Het is natuurlijk wel good practice om je airco vijf minuutjes van tevoren uit te zetten, maar ik heb nog nooit een auto gezien die anders weigerde de airco in te schakelen. Is de afwatering van je verdamper niet (deels) verstopt?
Afgezien daarvan: gefeliciteerd met de nieuwe APK!
Altijd fijn om weer in een keer te slagen voor de APK. :D
Maar dat airco-probleemje zit/zat toch wel ergens anders. Want er zit geen hygrometer in 't kachelhuis. Dus je kan dat bij wijze van spreken volpompen met water en je AC-systeem zal daar geen weet van hebben.
Zou 't dan eerder in de aansturing van de compressor gaan zoeken, zoals bijvoorbeeld de pressostaat.
Maar zolang ie 't weer doet lekker laten gaan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vraag mij ook niet hoe, maar een aantal keer met dat hete weer de airco niet gebruiken heeft het probleem dat ik had doen verhelpen. Moet er wel bij zeggen dat als de airco het niet deed het display die de temperatuur aangaf ook niks liet zien, terwijl dingen als de aanjager en de luchtcirculatie wel gewoon reageerde op de knoppen. Zal wel gewoon een spookstoting geweest zijn zullen we maar zeggen:)
Als je display het niet doet dan komt dat omdat ie geen voeding krijgt.
Dat kan zo simpel zijn als een loszittende stekker achterop het paneel, een slecht stekkercontact of de befaamde zekering die slecht contact maakt en dan daardoor de hele zekeringsvoet door gaat laten smelten.
Wat betreft die witte voedings-stekker achterop het paneel. Die heb ik al een aantal maal half versmolten gezien omdat er, waarchijnlijk vanaf de fabriek, per ongeluk een weerstand tegenaan gedrukt zit.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
<p>Als je display het niet doet dan komt dat omdat ie geen voeding krijgt.<br />
<br />
Dat kan zo simpel zijn als een loszittende stekker achterop het paneel, een slecht stekkercontact of de befaamde zekering die slecht contact maakt en dan daardoor de hele zekeringsvoet door gaat laten smelten. <br />
.</p>
Weet dat er 2 stekkers op zitten, scheiden deze dan de verlichting en de aansturing ofzo? Echt alleen het display liet de temperatuur niet (duidelijk) zien, alle lampjes in het paneel deden het wel gewoon en hij reageerde ook op alle knoppen die je indrukte.
Witte stekker zijn dikke draden, dus grote stromen. Waarschijnlijk de koppeling van de AC-pomp en wat ander motorisch spul.
De andere is allemaal dunne bedrading, dus meer sensoren en communicatie... Maar dat weet ik allemaal niet uit m'n hoofd. :P
Maar als alle lampjes branden en de cijfers vaag leesbaar zijn dan hoef je niet verder te zoeken dan het lampvoetje van het temperatuurdisplay. xD
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je hebt dempers in alle soorten, maten en volumes. Dus met 2 moet een fatsoenlijk geluid kunnen mits je de goede kiest.
Wat wel kritisch is, is de plek van de midden-demper. Degeen na de Katalysator. Die wordt ook wel 'resonator' genoemd wat meteen de functie noemt. Resonanties van uitlaatgeluid uit het interieur halen.
De demper zelf is een standaard ding, maar de positie bepaaldt hoeveel ie filtert.
Een 'sport-kat' is een katalysator met een hogere luchtdoorlaat. Dus minder weerstand dan een gewone katalysator wat je ietwat vermogen kan opleveren. Wel dempt ie iets minder geluid, maar ik weet niet of dat echt significant is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Onder mijn Multimedia (ES9J) zit RVS met 3 dempers en die is iets luider dan het origineel. Vorig jaar heb ik in een andere Multimedia met RVS met 2 dempers gereden en die klinkt precies gelijk en ook iets luider.
De prijzen zijn min- of meer gelijk. De grotere dempers zijn namelijk ook iets duurder.
Wil je ongeveer weten hoe het klinkt? Bekijk mijn filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=lS5a3VZaY5s&t=929s
Mijn schuifdakje stond tijdens het filmen wel open trouwens en ik heb het gas opzettelijk flink ingetrapt. Je kunt ook rustiger rijden
__________
Crepuscule
Bij een break kan er wel een wat langere demper achter onder. Maar bij mij maakt tie weinig lawaai, zonder kat.
Jaap
Ga bij dat bedrijf vragen of ik een fotoverslag mag maken van het proces, en tegen die tijd zal ik dan ook de gegevens over het bedrijf delen. Ben eerst benieuwd hoe mooi ze het kunnen namaken:).
Onder mijn V6.12 zit een nieuwe RVS-uitlaat met 3 dempers - idd ook aardig wat bochtjes ;-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ik denk dat het bedrijf van Rus Junior het heeft gehad over het namaken van de originele uitlaat toen ze het hadden over moeilijke bochtjes. ;)
Bij die van jou hebben ze 't toch nog best makkelijk "recht toe recht an" gehouden. :P
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
@Rogier1975 mag ik vragen waar jij het hebt laten doen? Even nieuwsgierig naar, want het zier er voor de rest netjes uit. En het is bij jou zon te zien een stuk makkelijker om het brandstoffilter te vervangen dan met de originele demper die er dwars onder ligt.
Crooke Tuning / CT Automotive in Bunschoten.
https://www.ctautomotive.nl
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Ah dat ius toevallig, daar heb ik mijn afspraak ook staan. Weet ik dus ook hoe mijn uitlaat er ongeveer uit komt te zien.
Zie alleen dat ze bij jou de katalysator niet hebben meegenomen?
Wat je ook kunt doen is zoals bij de vroege 24V de rechter pijp naar rechts achter geleiden. Staat ook wel stoer
Jaap
Nee - die bleek wel helemaal op/leeg/gruis van binnen te zijn bij de APK bij Brian een maandje later. Nu zit er een 2.9-24v kat op, loopt de ouwe PRV prachtig mee - en veel zuiniger nu. Blijkbaar werd er met niet-werkende kat hard gecompenseerd door het blok?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Update nummer 3:
We zijn inmiddels weer een paar weken verder, en de nodige dingen zijn weer aan de auto gebeurd. De verdelerkap nu helemaal los gehaald (deze zat vast gekit), en de injectoren weggebracht om ze te laten reinigen/reviseren. Conclusie was dat de werking van de injectoren goed was, maar ze wel aan de smerige kant waren. Heb er gelijk nieuwe ringetjes bij gekregen en deze zitten nu weer in de auto.
De verdelerkap leek het in eerste instantie goed te doen, maar na dat hij helemaal los was bleek dit toch anders te zijn. De kit had namelijk voor de nodige problemen gezorgd. De afdichtring zat er niet goed op waardoor het volgekit was om de verdelerkap er toch op te krijgen. Hij was dus scheef gemonteerd waardoor hij het dus (waarschijnklijk) niet altijd lekker deed. De verdelerkap+rotor dus ook gelijk mee vervangen.
Resultaat is dat de auto nu goed warm lijkt te draaien, zonder gehik en gestotter. Je hoort nu wel gelijk weer hoe slecht de uitlaat is, maar goed dus dat deze 26 mei vervangen wordt voor RVS.
Eerste echte testrit zal ook rond die tijd zijn omdat ik de auto per 21 april geschorst heb, deze moet er dus tot 21 mei in blijven. Ergens toch blij dat de oorzaak zoeken van het probleem wat langer geduurd heeft dan gepland, want een hoop onderdelen waarvan ik dacht dat ze wel goed waren weet ik nu zeker dat ze goed zijn omdat alles er nieuw op zit.
Benieuwd hoe de auto het de komende tijd gaat doen en of dat het vervangen van de uitlaat+kat en lambdasonde veel invloed gaat hebben op het verbruik.
Wordt vervolgd...
Update nummer 4:
Inmiddels een week rijden en zo'n 700km achter de rug, en de auto doet het weer perfect! Afgelopen vrijdag is de uitlaat vervangen voor het RVS exemplaar met sportkatalysator bij Crooke Tuning in Bunschoten. Met optrekken maakt de auto wat meer geluid (werd er door het bedrijf al voor gewaarschuwd), maar bij continu rijden nog net zo stil. De sportkat is te merken tijdens het rijden, de auto pakt onderin wat lekkerder op.
Na zo'n week kwam ik er toch wel achter dat ik het rijden in de V6 wel gemist heb, en het geluid van de nieuwe uitlaat zorgt ervoor dat het rijden erin nog leuker is geworden ;).
Voorlopig dus weer lekker kilometers maken met de V6!
Heb bij Crooke Tuning in Bunschoten ook de uitlaat vanaf de kat laten vervangen voor RVS.
Ze gaan professioneel te werk om de bochten en dempers netjes te plaatsen.
En je betaald niet de hoofdprijs.
Met oog op de kosten voor een "pisbakken" stalen demper uit Frankrijk was dit een duurzamere en goedkopere optie!
84-JHX-5, XZ-70-BZ, ZK-28-PF
Het is alweer even geleden, dus bij deze een update over de auto en nog een plaatje van de uitlaat.
De nodige kilometers zijn alweer gepasseerd en dat zonder noemenswaardige problemen. Het enige wat een tijdje niet lekker inschakelde was de airco, en dat bleek achteraf door een te vochtig kachelhuis te komen. Het probleem was dus ook over na een paar keer met de ventilatie aan en airco uit te rijden, en nu werkt het weer perfect. Nu dus even in het achterhoofd houden om de airco weer uit te zetten als ik 5 minuutjes bij huis vandaan ben.
Nadat de uitlaat gedaan is de auto ook merkbaar zuiniger gaan rijden. Mijn gemiddelde verbruik is gezakt naar 9,3L/100km, wat ik persoonlijk best netjes vind. Zeker ook omdat ik 3 dagen in de week alleen een stuk binnendoor rijd en door Nieuwegein heen en 2 dagen in de week een stuk snelweg pak naar en van Nijkerk.
Zelf heb ik nog het een en ander vervangen om er een fijnere auto van te maken en zeker te zijn dat het goed is. Remschijven+blokken en de stabilisator stangen links en rechtsvoor zijn onder andere gedaan. Nu staat de achterste kleppendeksel nog op de planning omdat deze iets zweet. Dit laatste was dan ook het enige punt wat genoteerd werd met de apk, die de tante sinds vandaag weer vers heeft.
Recent ook een extra set Monte Carlo velgen aangeschaft voor de nieuwe winterbanden, zodat het niet opvalt dat ik wissel. Vind de doppen altijd zo afschuwelijk staan. Velgen even grondig schoonmaken en ervoor zorgen dat ze klaar liggen, zodat ze tegen november eronder kunnen.
Komende tijd dus weer lekker comfortabele kilometers maken en ook vooral genieten van die heerlijke 6 cillinder!
Hoe kan dat nou? Het is natuurlijk wel good practice om je airco vijf minuutjes van tevoren uit te zetten, maar ik heb nog nooit een auto gezien die anders weigerde de airco in te schakelen. Is de afwatering van je verdamper niet (deels) verstopt?
Afgezien daarvan: gefeliciteerd met de nieuwe APK!
Altijd fijn om weer in een keer te slagen voor de APK. :D
Maar dat airco-probleemje zit/zat toch wel ergens anders. Want er zit geen hygrometer in 't kachelhuis. Dus je kan dat bij wijze van spreken volpompen met water en je AC-systeem zal daar geen weet van hebben.
Zou 't dan eerder in de aansturing van de compressor gaan zoeken, zoals bijvoorbeeld de pressostaat.
Maar zolang ie 't weer doet lekker laten gaan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Vraag mij ook niet hoe, maar een aantal keer met dat hete weer de airco niet gebruiken heeft het probleem dat ik had doen verhelpen. Moet er wel bij zeggen dat als de airco het niet deed het display die de temperatuur aangaf ook niks liet zien, terwijl dingen als de aanjager en de luchtcirculatie wel gewoon reageerde op de knoppen. Zal wel gewoon een spookstoting geweest zijn zullen we maar zeggen:)
Dit weten medeforummers vast beter, maar is dat niet een standaard kwaal die wel vaker voorkomt?
Als je display het niet doet dan komt dat omdat ie geen voeding krijgt.
Dat kan zo simpel zijn als een loszittende stekker achterop het paneel, een slecht stekkercontact of de befaamde zekering die slecht contact maakt en dan daardoor de hele zekeringsvoet door gaat laten smelten.
Wat betreft die witte voedings-stekker achterop het paneel. Die heb ik al een aantal maal half versmolten gezien omdat er, waarchijnlijk vanaf de fabriek, per ongeluk een weerstand tegenaan gedrukt zit.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Weet dat er 2 stekkers op zitten, scheiden deze dan de verlichting en de aansturing ofzo? Echt alleen het display liet de temperatuur niet (duidelijk) zien, alle lampjes in het paneel deden het wel gewoon en hij reageerde ook op alle knoppen die je indrukte.
Benieuwd dan of ik er vaker last van ga krijgen.
Witte stekker zijn dikke draden, dus grote stromen. Waarschijnlijk de koppeling van de AC-pomp en wat ander motorisch spul.
De andere is allemaal dunne bedrading, dus meer sensoren en communicatie... Maar dat weet ik allemaal niet uit m'n hoofd. :P
Maar als alle lampjes branden en de cijfers vaag leesbaar zijn dan hoef je niet verder te zoeken dan het lampvoetje van het temperatuurdisplay. xD
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb t een tijdje geleden losgehad. Die witte 5 polige verzorgt alle lampjes ed.
Die zwarte met dunne draden regelt airco/verwarming.
Jaap
Pagina's