Hallo,
Bij het draaien van mijn stuur, met name naar rechts, hoorde ik aan de rechter kant nogal kraken. Ik dacht eerst dat de remklauwen vast zaten.ik ben toen naar de hobbyhal Heining gereden en daar de XM op de brug gezet. De wielen er af en nu blijkt de stofhoes van de aandrijfas reschts er zo goed als af te liggen. Deze moet in iedergeval vervangen worden. ik heb naar de remklauwen gekeken maar ik kan niets bijzonders ontdekken. De remschijven draaien min of meer vrij. Ik vraag me af of dat kraken uit het stuurhuis kan komen of van de aandrijfassen? Bij de aandrijf assen valt mij op dat er nogal veel ruimte zit tussen de weerstand voelen bij het naar voren draaien en naar achter. Hoeveel ruimte mag daar in zitten? wat is het moment dat de aandrijfas vervangen moet worden en moet dan tegelijk ook het tussenaslager vervangen worden? Wat moet er allemaal gedaan worden om de hoezen en assen te vervangen. ik zou graag wat informatie willen.
Alvast dank en vriendelijke groeten Ben.
Kraakt tie als je het stuur naar rechts draait? Of kraakt het als je naar rechts een bocht maakt, dus tijdens rijden naar rechts?
Als je geluk hebt kom je eraf met een niieuwe hoes. Als de tripoide koppeling eraan is, kun je denk ik het beste een andere as scoren. Daar ziit het tussenlager aan vast. Voor zover mij bekend gaan die niet snel stuk
Jaap
O zo'n tussenlager kan heel goed stukgaan. Bij mij was dat lager vastgeslagen, da's helemaal leuk. Ik mocht op zoek naar een nieuwe motorsteun. Het lager zelf was overigens helemaal verdwenen.
Aha, dat kan dus ook. Nooit gezien
Jaap
Let op: kraken bij sturen kan ook een stervende veerschotel betekenen. Heb je binnenkort een bobbel in je motorkap. Been there twice.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het kraken hoor ik alleen als ik naar rechts draai. Ik heb al het nodige besteld zoals twee aandrijfas hoezen en fusekogel hoesjes. die moeten hoe dan ook vervangen worden. vrijdag naar de Hobby hal heining om alles maar eerst een los te halen.
Met vriendelijke groeten
Ben Bonouvrier
Beste Marc, hoe kan ik zien of merken dat het een stervende veerschotel is?
Met vriendelijke groeten
Ben Bonouvrier
Zonder de vering in de hoogste stand, of het met het syteem drukloos, de voorkant opkrikken.
Dan de veerpoothoezen in de wielkuip omlaag/los trekken zodat je de zuigerstang kan zien.
Op dat moment heb je vrij zicht op de onderzijde van de veerschotels. Doordat de wielophanging daaran hangt en het rubber van de veerschotels uitrekt kan je zien of het rubber nog massief is/aan elkaar zit of dat de bovenkant van de onderkant begint te scheiden.
Hier ff een videotje met korte, sumiere, uitleg die ik heb gemaakt voor iemand waarvan ik z'n Xm op de brug had.
Hierin laat ik alleen de zichtzijde zien. Bekijk de achterzijde ook.
Eerste 10sec is de redelijk goede kant. Daarna de zorgwekkende kant.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
fusekogel hoesjes.....
Een nieuwe fuseekogel kost minder dan 10 euro. Ik zou niet met hoesjes gaan rommelen
Jaap
Hartelijkdank voor de goede reacties! Die kan ik goed gebruiken.
Wat betreft de hoesjes, ik heb de fusekogel kompleet gekocht maar het vervangen van de kogel heeft nogal wat gevolgen dacht ik. als ik de kogel vervang betekent dat dan niet dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden? Dit zou dan, als ik het goed heb, moeten gebeuren op nieuwe banden.
of heb ik dit helemaal mis?
Met vriendelijke groeten
Ben Bonouvrier
Uitlijnen kan prima op je bestaande banden, mits die nog in orde zijn. Als je banden scheef afgesleten zijn, bijv. omdat je een hele tijd slecht uitgelijnd hebt doorgereden, moet je idd. nieuwe banden monteren. Maar dat is in dit geval niet aan de orde.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Jaap
Vandaag de aandrijfashoezen vervangen en gelijk gekelen naar de veerpoot schotels gekeken. ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed kan beoordelen of dit nog goed zit. Ik heb er maar een paar foto's van genomen. Er zitten wel scheurtjes in maar zeker niet door en door. Ik hoop dat er aan de hand van de foto's geoordeeld kan worden of dit wel of niet snor zit. ik heb de schotels nog nooit vervangen.
Met vriendelijke groeten
Ben Bonouvrier
Oud en verdroogd, maar nog niet om je zorgen over te maken.
Hoewel ik (niemand denk ik) niet weet hoe hard het achteruit kan gaan. Waarschijnlijk is dit zo'n ding om jaarlijks te blijven bekijken. (Zou ik ook eens moet doen )
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.