Zoals sommigen van jullie weten heb ik een nieuw project:
- 1ste serie V6 automaat
- bouwjaar februari 1991
- kleur Vert Trition
- kilometerstand 278.829 km
Het betreft de auto die vorig jaar zomer hier op het forum werd aangeboden met een defecte versnellingsbak. Zie hier. Ik heb de dame toen voorlopig gestald tot ik weer wat meer tijd zou hebben. Mijn doel was om de wagen deze zomer weer rijdbaar te hebben.
Het plan was in eerste instantie om de auto naar Q&K in Polen te brengen. Uiteindelijk liepen de wachttijden daar behoorlijk op (meer dan 1,5 jaar), waarna ik heb besloten het anders te gaan doen.
Contact gehad met @blaueboot over de versnellingsbak. Wat is handig, hoe dit aan te pakken, etc. In eerste instantie had ik een ruilbak op het oog uit het magazijn, maar daar ontstonden gaandeweg toch twijfels over. Niet zozeer over de bak zelf (die komt bij Van Bemmelen vandaan), maar over het feit of hij wel zou passen. Kennelijk zijn er veel verschillende versies van de 4HP18 met verschillende onderdeelnummers. Nadat ik een verhaal hoorde van iemand die een ruilbak had gemonteerd en er toen pas achter kwam dat ie het niet deed, werd deze optie toch wat minder aantrekkelijk.
Oftewel, de bak moest er "gewoon" maar even onderuit voor een revisie. Bij het maken van een plan daarvoor bracht ZF nog een interessant perspectief. Gelet op de symptomen van de storing (alle D/N/R automaat lettertjes in de tellerbak staan door elkaar heen) zou het ook wel eens de selectiehendel kunnen zijn die het heeft begeven. In dat geval zou de reparatie heel erg mee kunnen vallen.
(Overigens hoop ik niet dat ik de bak alsnog gesloopt heb door de dame naar de stalling te slepen... Het was een korte afstand, maar toch)
Eind deze maand gaat de auto naar Autrans in Lunteren. Het is dus nog even spannend wat er precies aan moet gebeuren om de wagen weer rijdend te krijgen. Uiteraard hoop ik dat het meevalt en het de selectiehendel is, maar als de automaat er toch uit moet voor een volledige revisie, dan staat ie in elk geval bij een specialist die dan gelijk door kan pakken. Fingers crossed! :)
Dan mijn vraag aan jullie: stel dat de bak toch gereviseerd moet worden, wat is dan handig om gelijk mee te pakken? Aangezien de motor in dit geval ook verwijderd zal moeten worden, wil ik graag de gelegenheid benutten om zoveel mogelijk dingen mee te pakken die dan goed bereikbaar zijn.
Ik weet helaas niets/heel weinig van de onderhoudsgeschiedenis, dus het een en ander preventief vervangen lijkt me geen slecht plan. Welke specifieke tips kunnen jullie me hiervoor geven?
PS: Veel dank aan Tobias en Michael voor het meedenken bij het plan van aanpak!
Stuurhuis, stofhoezen. Bevestiging stuurhuis, lubbert vaak uit(weet niet of dat bij diravi ook zo is)
Rubbers stabistang.
Rubber wielophanging.
Roest subframe, lekker in de RX5,7 oid
Hydreauliekleidingen op subframe
Draadboom controleren op beschadigingen, van nieuwe isolatie voorzien.
Alle zaken aan de motor in kader van preventief onderhoud, bougies, riemen ed
Jaap
Gaaf project!
Wist trouwens niet dat Q&K zulke wachttijden hebben - leuke business dus daar: mooie auto's voor liefhebbers, goede zaken voor hen. Al zou ik me wel afvragen of een opnieuw opgebouwde XM wel degelijker is als een originele: de elektronica blijft grotendeels gelijk, lijkt me?
Voor jouw bakswap: kun je de selectiehendel niet zelf vervangen om zelf uit te testen. Ervaringen met Autrans zijn overigens niet geheel positief op fora, ook hier op xmclub in de historie niet (bv https://xmclub.nl/forum/xm-v6-3-liter-exclusive-van-david). Revisiebedrijf als Autrans zou ik pas inschakelen als XM-specialist andere oorzaken als de hendel heeft uitgesloten. Ook makkelijk bij Serie-1: even tellers eruit en vervangen door ander exemplaar - kijken of het display daar ook alle PRND123 door elkaar geeft? Zo ja, dan is de hendel dus extra verdacht?
Moet de motor er inderdaad uit: waterpomp ook vervangen, daar kom je bij V6 niet zo 1-2-3 meer bij na inbouw.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Vooral het Diravi-stuurhuis is dan van belang.
Koppakkingen is bij deze km-stand misschien ook wel handig
Misschien een compressietest?
__________
Crepuscule
Koppakking ja - doet me ook denken: inlaat- en uitlaatpakkingen, vooral voor achterste cilinderbank.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Krukaskeerring is het eerste waar ik aan denk in de categorie "als je dan toch bezig bent". In ieder geval aan de bakzijde. Anders moet je bak er straks weer onder vandaan.
Dank voor alle suggesties! Ik dacht zelf nog aan de motorsteunen?
Wat betreft het Diravi-stuurhuis: controleren op lekken en indien goed, terug monteren? Of sowieso laten reviseren? Wie/welk bedrijf is daarvoor aan te raden?
@Rogier1975: punt is dat de wagen lastig te verplaatsen is en de kans gewoon aanwezig is dat er meer aan de hand is. Dat zou niet gek zijn met deze kilometerstand. Dit soort revisiebedrijven zijn daarbij dun gezaaid... (ik ken er nog wel een, maar die zit in België)
Mark, voor Diravi: Brian / Citrolique in Middelburg. Echt zonde om die ongereviseerd terug te monteren, als die er toch onder uit is. Niet alleen nieuwe O-ringen maar ook vaak nieuwe inwendige delen nodig door "pitvorming" in het staal.
En die is ook handig met 4HP18 ("daar zijn onnodig veel bakken en hele auto's voor op de sloop beland, die krijg ik prima werkend")...
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Krukaskeering versnellingsbakzijde zeker meenemen als de bak eraf ligt, dat is easy
Motorsteunen ging ik al vanuit dat je zou doen. Niet allemaal meer makkelijk verkrijgbaar
Jaap
Update van Autrans: het probleem zat helaas toch in de bak zelf. Diverse koppelingen slecht. Er worden nu nieuwe onderdelen besteld (even zoeken kennelijk) en dan zou hij over 2/3 weken klaar moeten zijn.
Nog even getwijfeld over het stuurhuis, maar bij nadere bestudering in de onderhoudsboekjes kwam ik een krabbel tegen: "strhs rev" bij een grote beurt. Dat zou op zich wel kloppen met het verhaal van de verkoper, de kilometerstand, het feit dat hij altijd bij de dealer in onderhoud is geweest en het feit dat hij nergens lekt. Blijft natuurlijk een gok... We gaan zien, ben benieuwd wat ik tegen ga komen als hij eenmaal rijdt!
Voor wie het leuk vindt een paar foto's van de gedemonteerde bak:
Volgens de medewerker van Autrans was ie heel ver heen. Hoewel ik er weinig verstand van heb, lijkt de zwarte sludge op de foto's hierboven dat te bevestigen. Weet iemand waar we exact naar kijken?
Omdat niet alles meer nieuw leverbaar was, moet er toch nog een donorbak worden geregeld. Dat staat voor morgen op de planning.
Hmm, goed om te weten dat 't regelen van vervangingsdelen voor de 4HP18 nu toch wel lastig wordt.
Dan is 't wellicht toch niet zo'n gek idee om die 2 bakken die bij het magazijn staan nog even aan de kant te zetten.
Als je zeker wil zijn dat het stuurhuis weer gewoon terug kan, dan moet je even vragen of ze de stofhoezen loshalen om te bekijken of de zuigerstangfen nog mooi in 't chroom zitten en geen pitting/roest hebben. Dat sloopt de keerringen waardoor ie uiteindelijk gaat lekken.
Anderzijds zou dat nog lang niet aan de hand moegen zijn zo kort na een revisie. Wel van groot belang dat die stofhoezen dicht en vast zitten. Dat is uiteienlijk hetgeen dat moet voorkomen dat de zuigerstangen uberhaupt kunnen beschadigen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zal vragen om het even te checken, dank voor de tip!
Gisteren kwam het telefoontje: de auto is klaar! Vanochtend op de racefiets naar Autrans en de wagen opgehaald.
Gelijk door naar de garage voor de APK, de eerste kilometers (na meer dan een jaar stilstand) zijn dus achter de rug. Indruk was goed, geen rare rammeltjes of bijgeluiden. De motor loopt prima en blijft goed op termperatuur. Het is wel echt een andere auto dan de handgeschakelde S2 Turbo CT die ik hiervoor had, dus ook nog wel even wennen.
Nu in afwachting van de keuring...