Ik ben gevraagd om morgen een unieke oude S1 V6 24.v te gaan verplaatsen. Dat ding ligt al jaren plat op z'n buik en willen we eigenlijk ook niet starten. Maar voor het verplaatsen zou rijhoogte wel mooi zijn. De wagen heeft nog maar zo'n 70.000 op de teller...
Nu zag ik vorige week dit filmpje https://youtu.be/XqRKu25dMtQ waarbij ze met de startmotor de wagen op hoogte krijgen. Heeft iemand hier dat wel eens gedaan?
Zo te zien moeten de bougies eruit omdat je geen compressie wil. Kun je daar gemakkelijk bij? (Tobias ? ;-)
Dit is een eerdere verplaatsing uit 2012
Dat is volgens mij wel te doen bij zo'n prv, maar ik ben bang dat je je startmotor dan wel heel erg hard laat werken voor die XM eens een keer omhoog komt. Wat ik ook wel eens heb gezien (bij een SM) is dat iemand een stevige boormachine op de hydrauliekpomp zette. Moet je het v-snaartje daar natuurlijk wel even af gooien. Ik denk wel dat je bij een XM dan een soort flexibel verlengstuk nodig hebt.
Op die PRV 24v zijn de bougies goed berijkbaar. Dus dat zou al schelen voor de startmotor.
Zelf heb ik bij m'n testbank een bout zitten in het hart van de pomp-pulley. Met een accu-tol op de vertraagde stand is dan net de handel niet o0p druk te krijgen. Wellicht dat een 230v boormachine 't wel trekt, maar best voor 't ding zal 't niet zijn. Zeker omdat je 't toch een paar minuten zal moeten volhouden.
Daarnaast is de plaatsing van de pomp niet zo dat je de boormachine recht er voor krijgt.
De startmotor gaat dus denk ik wel behoorlijk op z'n lazer krijgen als je die daarvoor gaat gebruiken. Zou ik alleen als optie houden als je die toch wil vervangen.
Optie 2 (bij voorbaat te omslachtig)
Een 6.35mm leiding van 3 meter maken met ertussen een kraan en 2 lekventielen.
Dan kan je er een xm naast zetten en die pomp op het slachtoffer aansluiten. Handel op druk, kraan dicht waardoor de wagens van elkaar gescheiden zijn en aan de voedende zijde de druk van de leiding halen zodat je die kan afkoppelen.
(Ik weet 't, veels te creatief en vergezocht)
Optie 3 (En deze route zou ik nemen)
Waarom het systeem op druk brengen? Neem aan dat je zonder remdruk en stuurbekrachtiging kan als 't enkel om verplaatsen gaat.
Voor de showroom-opstelling van de Xm was er speciaal-gereedschap om de wagen op rijhoogte te houden.
Dat hield in dat je om de zuigerstang van de voorpoten een u-vormig blok schoof zodat de wagen niet meer kon zakken naar de laagste stand.
Voor de achterzijde betrof het 2 paspennen die je door het subframe heen stak zodat ook de veerpoten geblokkeerd werden.
Dat is redelijk makkelijk zelf na te maken en (voor de voorzijde zeker) zo te maken dat de wagen hoger dan op rijhoogte geblokkeerd wordt.
Dus je krikt de wagen voor op tot de wielen los van de grond zijn, stofhoezen omlaag en 't blok rond de zuigerstang steken.
Daarop laten zakken en dan de achterzijde opkrikken en de pennen door het subframe heen steken.
Ik zal morgen of straks als ik in de buurt van de boeken ben wel even de bladzijde opzoeken waar dat op staat zodat je een visueel plaatje hebt van wat je moet maken en waar te plaatsen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Sneller bij de hand dan ik dacht.
Voor de voorpoten kan je gewoon plankjes hout zagen en stapelen tot de dikte die je wilt hebben.
Die pennen achter zitten zo te zien niet door het subframe heen gestoken maar worden in de dikke buis van het subframe gestoken. Dan komen ze tussen het rubber aanslagblok en de 'lepel' (uiteinde) van de veerpoot te liggen. Dus wat korte houten latten zou het ook moeten doen.
Wel moet je de achterste wielkuip opzij trekken om daar wat in te kunnen steken.
En als je dat aan het doen bent zou ik ZEKER NIET de wagen alleen op een krik hebben staan maar ook bokken er onder.
Je moet niet meemaken dat ie van de krik dondert terwijl je arm er nog tussen zit.
(geld ook wel bij het plaatsen van de blokjes aan de voorzijde)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bedankt voor de tips. We zullen eens gaan zien hoe we dat gaan aapakken morgen. Hopelijk valt het wat mee allemaal.
__________
Crepuscule
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja dat is een goed idee. En offeren? die Deen uit het filmpje liet 'm telkens maar 15 sec draaien en ook even afkoelen tussendoor.
Oke de levensduur van de startmotor zal uiteindelijk wat korter zijn
Die illustraties zijn zeer verhelderend en heb ik nog nooit eerde gezien. top
__________
Crepuscule
Ik heb bij mijn auto toen multiriem eraf gegooid en met een accuboormachine de dame omhoog getakeld.
Maar ik begrijp dat bij de V6/24V dat niet heel toegankelijk is
Jaap
Ehm, nou ja, als je het hydrauliekvat eruit haalt kom je er prima bij! Met een Tite-reach of vergelijkbaar stuk gereedschap zal het wellicht ook lukken, mits die genoeg moment kan overbrengen.
Die is wel bijzonder goed gevonden!
Ben benieuwd of het gelukt is!
Sowieso een gave "missie"! Waar gaat de auto heen? Is het de bedoeling om 'm weer rijdend te krijgen of is/blijft het een museumstuk?
Vond de filmpjes van die Deen inderdaad ook heel leuk om te kijken (tip als je het te traag vindt, snelheid kan eventueel op 1.5x).
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ja het is gelukt maar het viel niet mee, Uiteindelijk hebben we met een een dikke Volvo ervoor en 2 garagekrikken de 24v eruit gekregen. We hebben de wagen niet op hoogte gekregen en het ook niet eens geprobeerd.
Persoonlijk kan ik wel janken als ik zie hoe een vrij nette 24 klepper daar 4 jaar geleden op die boerderij in een waardeloze schuur is gedouwd en wat dat aan schade heeft opgeleverd. Schimmel, spinnewebben, muizenesten en een muizepislucht pfff... Onder de motorkap licht het vol nootjes en bladeren en ongedierte meuk. En overal oxidatie... Gelukkig gaat ze nu naar een goed onderkomen.
Ik zal binnenkort wat meer foto's plaatsen maar hier was ie eruit. De XM heeft een lichte krasscham opgelopen...
Die WW was er omdat we de Volvo XC90 / autoambulance kapot hadden getrokken
__________
Crepuscule
Jaap
In de basis is het dus een vrij unieke auto met een lage km-stand, maar de stallings-omstandigheden ter plaatse waren niet ideaal.
Nou is het allemaal wel weer schoon te maken en weg te poetsen. Daar staan geweldig leuke filmpjes van op Youtube. Maar beter is het om een goede stalling te zoeken. Gelukkig gaat deze XM nu naar een nieuwe schone omgeving.
__________
Crepuscule
Jaap
Nou, dat ziet er ernstig uit !
Heeft de roestduivel niet toegeslagen aan de bodem ?
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Het interieur moet ff goed met stoom worden schoongemaakt. Anders krijg je die schimmelsporen nooit meer weg. Daarna moet de wagen heel voorzichtig motorisch weer tot leven worden gewekt.
Maar nu die buiten staat begint de eigenaar daar ook steeds meer zin in te krijgen
__________
Crepuscule
Gisteren (pas) hebben we de 24v van die ene aftandse Groninger boerderij naar de nette cleane Groninger havezate kunnen brengen. De wagen heeft ondertussen wel een dikke maand met de ramen open in wind en regen gestaan. Aanvankelijk hadden we er wel een hoes verzwaard met bakstenen overheen getrokken maar op het stormachtige platteland van Mensingeweer heeft dat niet heel erg lang bescherming geboden. Nou ja, de meeste spinnewebben waren er ondertussen wel uitgewaaid.
Zo'n zware dooie 24 klepper op een trailer trekken is ook wel een leuke uitdaging. Gelukkig zijn de meeste boerderijen afgeladen met allerlei troep als blokken, planken en wat gisteren zeer bruikbaar bleek... bakstenen!
In Groningen hebben we zogenaamde kloostermoppen. Dat zijn een soort oversized antieke bakstenen die speciaal lijken te zijn gemaakt om dikke 24 kleppers te helpen verplaatsen. (we hebben tijdens het opladen helaas wel wat van dit Groninger cultuurgoed gesloopt)
Onze trailer was jammer genoeg niet kantelbaar waardoor we regelmatig met de bodem, de krikpunten of kleine beugeltjes aan de uitlaat vast kwamen te zitten op de rand van de oprijwagen of op de rijplaten. Om genoeg hoogte te krijgen zijn een aantal bakstenen dus perfect. Het hele proces deed denken aan hoe vikingen ooit hun schepen op rollende boomstammen verplaatsten.
Anyway .. het is volbracht
Hier staat de wagen voorlopig een stuk beter dan in de vorige zwijnenstal....
__________
Crepuscule
Zitten er nou Zender zijskirts op?
Jaap
Mooie wagen! Wat zonde dat ie er in de vorige stalling zo slecht bij stond...En die tijd buiten met ramen open... Brrr...
XM's die niet lopen zijn inderdaad superlastig te verplaatsen, vaak met transportschade tot gevolg...
Ja klopt. Gek genoeg alleen de sideskirts.
__________
Crepuscule
sideskirts. Dat zijn echte roest verzamelaars
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!