Beste XMmers,
Zou iemand mij kunnen helpen met het vinden van passende o-ringen om een lekkende 6+2 pomp lekvrij te maken? Heb al doe het zelf marked ringen gemonteerd, werkt dan van 1minuut tot een half uurtje, Ben al aan tweede pomp bezig, maar zelfde ellende. Krijg de auto zelfs niet door de belgische technische keuring door die lekkende pomp. Alle info welkom. Dank
Succes
link
Dank voor de zeeer snelle reactie. Ga proberen deze te bestellen en denk dar dit wel gaat lukken.
Walter xm1990
Wat voor ringen heb je nu precies gebruikt?
Jaap
In de link die Citroën26 post staan de maten inderdaad.
Let wel op dat de maten interne diameter x snoerdikte o-ring betreft. Is ook de meest courante methode van o-ring maten geven, maar soms wordt ook juist de externe diameter gebruikt.
Het materiaal moet NBR 90 shore zijn of FKM (automatisch 80 shore)
Ik prefereer NBR omdat het goedkoper is en beter tegen temperaturen onder 't vriespunt kan. FKM daarentegen kan dan wel weer tegen veel hogere temperaturen dan NBR, maar dat zijn temperaturen die je alleen haalt als je je motorruimte in brand zet.
Technirub plug ik hier als webshop die ook aan particulieren o-ringen levert van kwaliteit. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Gamma rotzooi voor sanitair of zoiets, kon ook tegen hoge temperature en olie .blaueboot heeft mij samen met citroen 26 op het goede pad gezet waarvoor dank. Ga nu bestellen en dan zal het probleem waarschijnlijk van de baan zijn.
Walter xm1990
Sanitair ringen?
Ja, da's EPDM en lost op in olie. Daar heeft de Gamma kwaliteit weinig mee te doen gehad.
Let er ff op dat als je de ringen monteert, dat voornamelijk de 2 grotere van de blind-plug en de plug waar de leiding op zit;
- Dat je de o-ring niet tordeert tijdens het aanbrengen.
- En maak 'm goed vet, eigenlijk als moddervet met LHM zodat ie goed kan glijden tijdens het aandraaien.
- De pluggen moeten vast gedraait worden. Maar niet te gek, dan sloop je de handel.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
OK, ga dat met gouden handles doen. Dank voor de goede raad, laat jullie wel weten of het lukt volgende week.
Walter xm1990
Ik heb me een beetje verdiept in die ringen, toen ik de hydractiefklep wou vernieuwen. Ik was dus gedwongen om hier en daar NBR70 te gebruiken.
Wat ik las is dat de ringen harder worden bij hogere waarde. Bij statische verbindingen zal dat niet zo'n rol spelen.
Jaap
Shore-waarde is de hardheid van het rubber. Waarbij 100sh de maximale hardheid is.
Welke maat en compressie voor welke toepassing vereist is, is een heel verhaal apart. Hou het er maar op dat je in principe de mist in gaat als je denkt je oude o-ring op te meten en dan de goede maten te hebben.
Gevolg van een verkeerde maat is of meteen lekkage of een versnelde veroudering. (O-ring faalt omdat ie teveel wordt opgerekt of te veel wordt gecomprimeerd)
Maar dat is gelukkig hier geen probleem aangezien Citroën netjes de maten heeft doorgegeven.
Qua hardheid kan je de volgende stelregel aanhouden: Tot de 160bar druk kom je weg met 70sh. Hoger dan dat, pak je 80sh of 90sh.
Dat houdt dus voor de pomp in dat alle ringen 90sh zijn met uitzondering van ring (3) en de keerring van de as. Die bevinden zich in het lage druk circuit van de pomp en kunnen dus in 70sh.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb de ringetjes aangekregen en gemonteerd, allez eentje dan toch al de pomp is voor de rest droog, en ze blijft droog al volledig 250 km. Dus in elk geval hartelijk dank voor jullie hulp, had anders nooit goed gekomen. Ga een dezer is zoeken hoe het komt dat aan de vooorste hydractieve bol altijd een druppel groen olie hangt. De HD pomp is in elk geval al top.
Walter xm1990
In de buurt van de voorste hydractief bol komen nogal wat lekleidingen bij elkaar. Als er daar 1tje minder fris van is...
Jaap
En anders nog de Dirass of Rem-Doseur...
Je kan je lol op met lekkage zoeken als 't daar vochtig is.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zal mij dan mentaal maar goed voorbereiden zeker. Ga een dezer op speurtocht.
Walter xm1990
Ben op speurtocht geweest. Blijkt idd het stuurhuis te zijn. Lekt een beetje aan de hydraulische deel van de tandheugel. Niet aan de leidingen of de zuiger maar aan de as waar het stuur inkomt. Iemand die hier ervaring met heeft om dit te herstellen. Is een Dirass. Ben een en al oog . Dank.
Walter xm1990
Yep, recent gedaan. Je moet het rondsel uitbouwen en dan een revisiesetje monteren. Dat zijn 3 ringen en 2 afdichtingen.
Het is allemaal goed te doen, maar ruimte voor uitbouw is beperkt.
Je kunt ook een 2e hands rondsel scoren bij van Gompel bv, maar dan weet je niet of ie het lang blijt doen zonder lekkage
Jaap
Reken wel op minimaal een dag werk.
Heb je wel een brug nodig en de speciaal-gereedschapset voor het monteren van de ringen. Neem aan dat Jaap die ook gebruikt heeft.
Maar als je het hydrauliek-vat er uit haalt kan het misschien ook nog via enkel de bovenkant/motorkap. om enkel het rondsel van het stuurhuis te halen.
Verder zou ik als je dan toch bezig bent even goed kijken naar de ophangbussen van de stuurbekrachtigings cillinder. Als je die verteerd zijn wil je die ook meteen vervangen nu je dat ding toch los hebt liggen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Heb nog een paar stuurhuizen liggen met rondsel. Waar kan ik zo een revisiesetje halen of bestellen dan heb ik meer kans op succes denk ik.
Walter
Walter xm1990
Walter xm1990
U zoekt deze set.
Het betreffen trouwens geen rubber o-ringen, maar eens soort van kunsstof, maar geen idee wat. En de 't profiel is ook niet rond.
Dus gewone o-ring gaan waarschijnlijk niet het gewenste resultaat geven.
Speciaal gereedschap is een setje bussen om de keerringen te vervangen. Maar belangrijker; de kegel en pasbus om de interne ringen op te rekken, te kunnne plaatsen en daarna weer te krimpen.
Het schijnt zonder te kunnen. (Die vervangt ook nog een interne o-ring, maar dat zou ik lekker laten voor wat 't is. Citroën laat dat ook voor wat 't is in de werkplaatshandboeken)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je kunt ook een rondsel van een ander stuurhuis overzetten.
Dat gereedschapsetje heb ik hier wel te leen liggen
Jaap
Heb vandaag het lekkende rondsel eruit gehaald, langs boven met idd lhmbak eruit. Wel wat gefoefel maar ja. Had al eentje (ook lek) gedemonteerd uit een losliggend stuurhuis en er zijn toch wel verschillen. Heb er fotos van. Waarschijnlijk zullen ze wel kunnen gewisseld worden. Hoop ik.
Walter xm1990
Walter xm1990
Walter xm1990
De aansluitingen zijn door de tijd veranderd. Ik denk dat t uitwisselbaar is. Als je met een kunstofhamer op de kop slaat(waar je stuurkolom zat) dan sla je het draaiende gedeelte er zo uit. Kun je zien of er veel slijtage zit.
Die ringen zijn volgens mij teflon. Idd geen O-ringen maar een soort vierkante. Het oprekken met origineel Citroen setje maakte ze wel ruimer dan nodig
Jaap
Kijk inderdaad even goed naar de leiding aansluitingen of die hetzelfde zijn.
Als je die messing bus van degeen met witte kap verwijdert dan zit daaronder in principe hetzelfde demperplaatje als bij die rechter. MOet je alleen even kijken of de draad van de banjo bout ook overeen komt.
Voor de retourleiding geld dat bij degeen met de witte kap de leidingaansluiting een conisch vlak is. Ook weer kjken of dat nog steeds zo is bij de rechter variant en ze daar ondanks de conische zitting gewoon een banjo-bout zijn gaan gebruiken.
Sowieso hebben de 2 banjo-bouten niét dezelfde draad. Vergis je daar dus niet in als je de handel aan staat te draaiene en 't 'een beetje zwaar gaat'.
Dat die ringen best ver worden opgerekt klopt. Het kan dus zoals de link die ik plaatste zonder die set met wat geduld.
't Profiel van de ring is soort van druppelvormig of een trapezium. Denk dat ze ze zover oprekken bij het plaatsen om er zeker van te zijn dat ze niet gedraait geplaatst worden.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ben blijkbaar nog niet terug de baan op. Zal alles is grondig inspecteren voor ik iets terug monteer. All zeker bedankt voor alle info. Kom hier binnenkort op terug.
Walter xm1990
Vandaag de XM laten keuren voor de 5de keer. Eindelijk alles oke. Mag terug 2 jaar rondtuffen. Was een moeilijk parcours maar met jullie hulp toch gelukt. De hoge drukpomp is nog droog, heb een stuurrondsel geplaatst dat hier nog in de garage lag en werkt voor.opig voortreffelijk. Heb ook nog de dichting van het oliecarter moeten vervangen en ook de oliekeerringen van de aandrijfassen , een koplamp die voor de keuring altijd terug ontregeld bleek. Eind goed al goed een XM met een groene keuringskaart. En dit is wel echt belgisch, in Nederland dus APK OK. Dank aan jullie en binnenkort terug voor de volgende.
Walter xm1990
Een carterpanpakking, betekent dat dat een XM geen olie mag lekken voor de keuring in België? In Nederland doen we daar alleen maar moeilijk over bij veel modernere auto's (vanaf 2018 geloof ik).
Doen ze hier dus wel moeilijk over. Heeft mij dus bloed zweet en tranen gekost om ze aannemelijk droog te krijgen. Maar is toch redelijk gelukt.
Walter xm1990
Volgens mij is dat in NL niet anders hoor. Olielekkage leidt toch tot afkeur?
Jaap
Pagina's