Vandaag moest ik m'n ruitensproeier bij vullen. En zoals gewoonlijk als de kap open is meteen weer overal wezen kijken/controleren. Toen viel mij dit op:
Het gaat dan om de bus/bol met groenige aanslag. Die aanslag viel mij op: op de drukschakelaar zit het ook (die heb ik al besteld) daar hij daar iets lekt maar wat is dit onderdeel? Een filter? Ik kan het niet goed zien maar er lijkt een slang in te gaan. Dacht ook even aan LHM maar het is niet vettig. Het zit ook alleen daar. De airco werkt prima.
Wat valt er te winnen als ik het goed raad?

Voor de halve eer van 't winnen...
't Potje wat je ziet is onderdeel van de slang die tussen je Condensor en Airco-pomp zit.
Ik denk dat 't een soort expansie-vaatje is, maar dat doet er niet heel erg toe. Die groene kleur is net zoals bij je drukschakelaar de inhoud en hoort niet zichtbaar te zijn.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Normaal heb je een UV-lamp nodig om de lekkage te spottten maar dit is ook wel makkelijk
__________
Crepuscule
Loop al tijdje te speuren maar ben nog niet verder gekomen dan dit:
Die bol zeg maar lijkt er op maar ook weer niet: bij mij (zal straks nog een keer kijken) zit er enkel een leiding aan de onderkant.
Michael
Wat je nu laat zien is de leiding die van de 'verdamper' (interieur) naar de pomp loopt. Hiervan weet ik dat dat tonnetje als 'expansie-vat' wordt aangeduidt. Vandaar mijn gok dat het (jouw) tonnetje op de andere leiding ook iets dergelijks zal zijn.

Bij b.Ebben staat er een mooi overzichtsplaatje met ook de onderdeelnummers er bij.
es9j4/ set/ (genoemd zoals op foto van boven naar beneden)
schutbord->pomp (2 leidingen) 9624067480 zie 6457xw nfp + 9626504280 zie 6457xx nfp/
condensor -> droger 9626504580 zie 6457xv nfp
droger -> schutbord 9630119480 zie 6457xz nfp/
pomp -> condensor 9630119380 zie 6457xy nfp/
Welke jij nu als foto plaatst is dus die set bestaand uit 2 leidingen (schutbord -> pomp)
Maar je wil hebben de 'pomp -> condensor' slang.
Uiteraard nfp. Dus dat wordt een 2e handsje vinden (en laten lektesten bij de airco-specialist) of met je eigen defecte bij dezelfde aircospecialist navragen wat het kost om deze na te maken. (Voor demontage wel ff het systeem laten legen ;) )
Eén voordeel... Het is voorlopig nog geen 30+ gr.C. buiten.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb denk ik hetzelfde probleem als beschreven in dit draadje van enkele jaren geleden :
Airco werkte niet meer, laten druktesten en het lek situeert zich in de leiding die van het 'tonnetje' naar de condensor voert.
De installatie was oorspronkelijk 12A en omgebouwd naar 134a.
Nu probeer ik het juiste onderdeelnummer te achterhalen en dit tekeningkje komt het dichtst in de buurt ; alleen lopen mijn leidingen (van compressor naar tonnetje, en daaronder die lekkende leiding naar de compressor) achteraan het tonnetje.
...
Het onderdeelnummer is slecht leesbaar maar moet 6457 zijn, met nog een heleboel mogelijke lettercombinaties er achter (KE, H7,H9..). Waarschijnlijk het onderste exemplaar op de foto van Bart Ebben, maar het is niet meer voorradig.
Hoe weten wat het preciese exemplaar (juiste aansluitingen) is ?
En de hamvraag : hoe er aan geraken ??
Hebben jullie weet van een firma die deze leiding op bestelling nabouwt ?
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Het enige wat ik heb is een adres hier in de buurt (Dusch Automotive in Gouda) waar ik m'n oude slangen opnieuw heb laten persen.
Dus de oude metalen delen worden hergebruikt en ze persen netjes nieuwe rubber slangen er tussen.
Dat is iets wat elke reguliere airco-specialist (dus niet de garage met z'n vulapparaat en snuffelaartje) moet kunnen.
Het nadeel is dus dat je wel eest de oude slang in moet leveren.
Heb je anders een foto van echt jouw slang. Dan kan ik in het magazijn kijken of we die hebben liggen om die dan te laten reviseren.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
De oude slang staat er nog op. Ik wil eerst even rondhoren wat zo'n nieuwe/gereviseerde slang me zou kosten. Met de werkuren erbij, alweer een hele aderlading en ik heb al 100-en euro's uitgegeven en heel veel moeite gedaan voor die verdomde airco
. Tenandere, de eerstvolgende 8 maanden heb ik die toch niet nodig.
Misschien wacht ik best tot volgend jaar, laat de slang demonteren om zeker het juiste modelletje in handen te hebben en dan eens horen bij een airco-specialist zoals jij zegt. Ik wist niet dat die ook slangen nieuw fabriceren. Ik leer hier elke keer iets bij
!
Un Homme sans Passion est un Homme de Rien
Ik heb 't ook niet zelf verzonnen. Dus ik was ook verbaasd toen ik 't voor 't eerst hoorde.
De kosten vallen mee. Volgens mij heb ik iets van 170 euro betaald voor de volledige set. (voor de duidelijkheid, die prijs was voor los aangeleverde slangen.)
Gelukkig is het geen wereld-klus is om alle slangen los te halen. Die zijn in principe zo uit de wagen te vissen.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.