Na twee weken XM loos geweest te zijn, is zij weer terug bij mij in de straat en ik is buiten gewoon te vrede over het geleverde werk Gert, het heeft dan ook wat gekost, maar dan heb ie ook wat. 8)
Ze rijd buiten gewoon strak en heeft geen rammeltjes meer in het vooronder, de type2 draagarmen zitten er onder met nieuwe rubbers, dat was wel nodig!! Kijk verder maar op het lijstje. :wink:
Yep in dit geval wel, draagarmen voor + de busjes en de plastic stangetjes van de hoodteregelaars voor en achter zijn vervangen en dan moet je de dame even in hoogte corrigeren en als je dat goed wil doen koste het even wat tijd. En dat had ik wel voor over, trouwens dat lijstje in een indicatie. :wink:
De rubbers waarmee het subframe aan de carrosserie vastzitten?
IK vraag dit omdat bij mijn bijna konstant een gerommel te horen is. Ben dat goed beu maar hoor van verschillende kanten dat dit bij de XM hoort. :roll: Het zijn niet de reactiestangen. JP heeft het ook in zijn XM...
Het betreft hier de rubbers welke om de draagarmen zitten en op het subframe geklemd zitten. Eigenlijk dus de verbinding tussen draagarm en subframe. Deze rubbers zijn vaak behoorlijk uitgewoond, vooral bij XM's met een motor met flink koppel zoals een V6 of TD. Bij mijn 2.1D met om en nabij de 4 ton was er ook niet veel meer van over. Gare draagarmrubbers kunnen inderdaad een fijne rammel en een niet al te strak stuurgedrag veroorzaken.
Ik heb zelf in al mijn jaren als bestuurder van diverse XM's als oorzaken voor rammelende geluiden in de voortrein de volgende delen allemaal wel eens moeten vervangen:
Afgelopen weekend even naar Leuven heen en weer geweest met "Breaky", het is als of je met een andere XM onderweg bent, veert anders, andere geluiden, heel onwerkelijk, het sturen is een stuk beter maar toch heeft ze nog last van een zoekende neus met name op de snelweg, het is niet veel, maar toch merk ik het nog. Waar ze ook nog zo af en toe nog last van heeft is, als ik op de snelweg even van het gas af moet en dan weer gas geef er even niets gebeurd en na een paar seconden weer wel, ze heeft dat voornamelijk als ik een tijd lang 120 heb gereden, dan doet dat hikje zich even voor.
Als ik haar smorgens start moet ik na dat ze loopt ook wat gas bij geven en dan loopt ze weer mooi, ik ben er inmiddels aan gewent, maar wil dit toch tzt op lossen, iemand een idee?
Misschien is het geleidingsbaantje van de gaskleppotentiometer op bepaalde plekken versleten.
Iets anders zou misschien kunnen, dat de groene koelwatertemperatuursensor is verlopen. D.w.z. dat de temperatuurcurve iets verschoven t.o.v. het origineel. Daardoor reageert de injectiecomputer verkeerd op de doorgegeven temperatuurswaarde. Vaak wordt er "te warm" gemeten en loopt de motor op een te arm benzine-lucht mengsel. Dit wordt niet gecorrigieerd door de lambda sensor :wink: .
Dit is ongeveer hetzelfde probleem v.w.b. het hikje met gasgeven, had ik ook bij mijn 2 BX 19TZI`s. Of met een weerstandje prutsen/solderen in de bedrading van die groene temperatuursensor of gewoon vervangen door een nieuwe temperatuursensor.
Hoe reageert jouw XM qua bochtgedrag met de serie2 draagarmen en nieuwe draagarmrubbers? Is het stuurgedrag al heel veel strakker of zoals het bij jouw XM hoort te zijn?
Ik heb nog wel voor trein geluiden maar dat is sins er de nieuwe rubbers in de draagarmen zitten met 80% afgenomen, maar het strakke sturen van een type 2 tegen over een type 1 heb ik niet kunnen bereiken met het plaatsen van type 2 draagarmen, daar voor moet je het hele subframe van een type 2 in een type 1 beunen en dat gaat me een beetje te ver. :wink:
Ik heb al eens een nieuwe gaskleppotentiometer geplaatst, waar bij ik bij montage wel een klik hoorde, heb daar geen aandacht meer aan besteed, ik zal hem nog eens demonteren en zien of daar idd nu al slijtage aan zit.
"Breaky" heeft een beurt gehad, olie, bougies, luchtfilter en natuurlijk heb ik haar geJP't, ik moet zeggen dat ik het wel merk, maar het is heel subtiel.
Ergens volgendeweek worden de hoogteregelaars schoon gemaakt en krijgt ze een nieuw distri snaartje en spanrol+waterpomp.
Bollen en nieuwe lhm laat ik doen bij chyparse, kom ik daar ook weer eens.
Mooi dat jij ook om bent. ;-) Inderdaad is het effect van JP'en subtiel. Maar net genoeg om het te merken en niet meer terug te willen. 8)
Laat je je hydractiefbollen +15% doen?
Dat weet ik nog niet, ik heb een break zo als u weet en die veren zo wie zo anders dan de berline, ik heb al verschillende opties geprobeerd en nog steeds niet de goede af stelling kunnen vinden.
Ik ben zeer tevreden over de 20% meer drukvulling van de 2 hydractivebollen 8).
Het is net dat kleine beetje meer, zeg maar net zo subtiel als het weghalen van de aanzuigbuizen :wink:.
Ik rij nu al zo'n maand rond met de de nieuwe type2 draag armen en ik ga het steeds meer waarderen, het was in het begin wel even wennen, nu nog de hoogteregelaars schoonmaken en de een rondje bollen en lhm dan kan madam er weer twee jaar tegen aan wat het veersysteem betreft.
Binnen kort krijgt ze ook haar brood nodige nieuwe klepseals en distri beurt, ben heel benieuwd wat voor een avontuur dat gaat worden.
Vloeibare pakking kan altijd van pas komen. Vergeet de nokkenaskeerringen niet te vervangen.
Hoe worden de klepseals vervangen, met perslucht in de bougiegaten of wordt de kop gelift?
In het laatste geval moet er een koppakking erbij en nieuwe kopbouten voor het mooie. De oude zouden nog een keer gebruikt kunnen worden, maar het is beter die te vervangen.
Na twee weken XM loos geweest te zijn, is zij weer terug bij mij in de straat en ik is buiten gewoon te vrede over het geleverde werk Gert, het heeft dan ook wat gekost, maar dan heb ie ook wat. 8)
Ze rijd buiten gewoon strak en heeft geen rammeltjes meer in het vooronder, de type2 draagarmen zitten er onder met nieuwe rubbers, dat was wel nodig!! Kijk verder maar op het lijstje. :wink:
Wagenhoogte afstellen een uur?!?!
Verder: Zweef ze!
Yep in dit geval wel, draagarmen voor + de busjes en de plastic stangetjes van de hoodteregelaars voor en achter zijn vervangen en dan moet je de dame even in hoogte corrigeren en als je dat goed wil doen koste het even wat tijd. En dat had ik wel voor over, trouwens dat lijstje in een indicatie. :wink:
Best wel een lange lijst met ogenschijnlijk 'kleine' zaken. Maar dan heb je ook wel wat. 8)
Mooi dat de operatie zo succesvol geslaagd is.
mooi dat al die "kleine" zaken in 1 keer zijn aangepakt :wink:
Wat zijn nou precies de "silent bloks"???
Hebben we daar foto's van? Anyone?
De rubbers waar de draagarmen in hangen.
Fijn zo Wes, kun je binnekort in stijl naar Vreden zweven :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
fijn dattie weer tip en ook top is!
De rubbers waarmee het subframe aan de carrosserie vastzitten?
IK vraag dit omdat bij mijn bijna konstant een gerommel te horen is. Ben dat goed beu maar hoor van verschillende kanten dat dit bij de XM hoort. :roll: Het zijn niet de reactiestangen. JP heeft het ook in zijn XM...
Het betreft hier de rubbers welke om de draagarmen zitten en op het subframe geklemd zitten. Eigenlijk dus de verbinding tussen draagarm en subframe. Deze rubbers zijn vaak behoorlijk uitgewoond, vooral bij XM's met een motor met flink koppel zoals een V6 of TD. Bij mijn 2.1D met om en nabij de 4 ton was er ook niet veel meer van over. Gare draagarmrubbers kunnen inderdaad een fijne rammel en een niet al te strak stuurgedrag veroorzaken.
Ik heb zelf in al mijn jaren als bestuurder van diverse XM's als oorzaken voor rammelende geluiden in de voortrein de volgende delen allemaal wel eens moeten vervangen:
-Draagarmrubber
-Stabilisatorstangrubbers
-Pokkepokstangetje
-Stuurkogel
-Fuseekogel
-Veerpoot
-Stuurhuis
-Remklauw
-Aandrijfas
Dus, veel succes met zoeken als je last hebt van gerammel.......
Afgelopen weekend even naar Leuven heen en weer geweest met "Breaky", het is als of je met een andere XM onderweg bent, veert anders, andere geluiden, heel onwerkelijk, het sturen is een stuk beter maar toch heeft ze nog last van een zoekende neus met name op de snelweg, het is niet veel, maar toch merk ik het nog. Waar ze ook nog zo af en toe nog last van heeft is, als ik op de snelweg even van het gas af moet en dan weer gas geef er even niets gebeurd en na een paar seconden weer wel, ze heeft dat voornamelijk als ik een tijd lang 120 heb gereden, dan doet dat hikje zich even voor.
Als ik haar smorgens start moet ik na dat ze loopt ook wat gas bij geven en dan loopt ze weer mooi, ik ben er inmiddels aan gewent, maar wil dit toch tzt op lossen, iemand een idee?
Misschien is het geleidingsbaantje van de gaskleppotentiometer op bepaalde plekken versleten.
Iets anders zou misschien kunnen, dat de groene koelwatertemperatuursensor is verlopen. D.w.z. dat de temperatuurcurve iets verschoven t.o.v. het origineel. Daardoor reageert de injectiecomputer verkeerd op de doorgegeven temperatuurswaarde. Vaak wordt er "te warm" gemeten en loopt de motor op een te arm benzine-lucht mengsel. Dit wordt niet gecorrigieerd door de lambda sensor :wink: .
Dit is ongeveer hetzelfde probleem v.w.b. het hikje met gasgeven, had ik ook bij mijn 2 BX 19TZI`s. Of met een weerstandje prutsen/solderen in de bedrading van die groene temperatuursensor of gewoon vervangen door een nieuwe temperatuursensor.
Hoe reageert jouw XM qua bochtgedrag met de serie2 draagarmen en nieuwe draagarmrubbers? Is het stuurgedrag al heel veel strakker of zoals het bij jouw XM hoort te zijn?
Verder geen voortrein geluiden meer?
Ik heb nog wel voor trein geluiden maar dat is sins er de nieuwe rubbers in de draagarmen zitten met 80% afgenomen, maar het strakke sturen van een type 2 tegen over een type 1 heb ik niet kunnen bereiken met het plaatsen van type 2 draagarmen, daar voor moet je het hele subframe van een type 2 in een type 1 beunen en dat gaat me een beetje te ver. :wink:
Ik heb al eens een nieuwe gaskleppotentiometer geplaatst, waar bij ik bij montage wel een klik hoorde, heb daar geen aandacht meer aan besteed, ik zal hem nog eens demonteren en zien of daar idd nu al slijtage aan zit.
Ik in Breaky meegereden zowel voor als na de 'operatie' en ik kan beamen dat ze inderdaad een hele andere dame is geworden. 8)
Anders heb ik nog wel één of twee gasklep potentiometers liggen Wes.
Bij mijn weten zitten die op een type 2 er niet meer op......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik denk dat ze ook net ff anders zijn dan die van een 2.0 8v.
Ik kan ze natuurlijk zaterdag meenemen. U zegt het maar!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Altijd goed.
Even een update tussen door,
"Breaky" heeft een beurt gehad, olie, bougies, luchtfilter en natuurlijk heb ik haar geJP't, ik moet zeggen dat ik het wel merk, maar het is heel subtiel.
Ergens volgendeweek worden de hoogteregelaars schoon gemaakt en krijgt ze een nieuw distri snaartje en spanrol+waterpomp.
Bollen en nieuwe lhm laat ik doen bij chyparse, kom ik daar ook weer eens.
Mooi dat jij ook om bent. ;-) Inderdaad is het effect van JP'en subtiel. Maar net genoeg om het te merken en niet meer terug te willen. 8)
Laat je je hydractiefbollen +15% doen?
Dat weet ik nog niet, ik heb een break zo als u weet en die veren zo wie zo anders dan de berline, ik heb al verschillende opties geprobeerd en nog steeds niet de goede af stelling kunnen vinden.
Ik ben zeer tevreden over de 20% meer drukvulling van de 2 hydractivebollen 8).
Het is net dat kleine beetje meer, zeg maar net zo subtiel als het weghalen van de aanzuigbuizen :wink:.
Ik rij nu al zo'n maand rond met de de nieuwe type2 draag armen en ik ga het steeds meer waarderen, het was in het begin wel even wennen, nu nog de hoogteregelaars schoonmaken en de een rondje bollen en lhm dan kan madam er weer twee jaar tegen aan wat het veersysteem betreft.
Binnen kort krijgt ze ook haar brood nodige nieuwe klepseals en distri beurt, ben heel benieuwd wat voor een avontuur dat gaat worden.
Weet je al waar en wanneer die ingrepen gaan plaatsvinden?
Nee maar wel zeer binnenkort.
Even een lijstje samen stellen wat er allemaal nodig is voor de klepseals en distri wissel (denk u even met mij mee):
Wat ik al heb:
Distrisnaar
Waterpomp
spanrol
Koelwater
Klepseals 10x
Kleppendekselpakking
Nokkenaskeerring
Klepstelplaatjes, niet nodig alles staat goed.
Klepsealtang
Persluchtnippel
En nog wat andere benodigheden.
Ik ben hier een volslagen leek, maar wat denk je van:
- vloeibare pakking,
- motorolie,
- trekbouten?
Vloeibare pakking kan altijd van pas komen. Vergeet de nokkenaskeerringen niet te vervangen.
Hoe worden de klepseals vervangen, met perslucht in de bougiegaten of wordt de kop gelift?
In het laatste geval moet er een koppakking erbij en nieuwe kopbouten voor het mooie. De oude zouden nog een keer gebruikt kunnen worden, maar het is beter die te vervangen.
Pagina's