Goedenavond! Graag stel ik onze nieuwe XM aan jullie voor. Onze eerste, overigens. Niet onze eerste Citroën!
Het gaat om een grijze XM 2.0i SX 16V uit 1997, met 208.000 km op de teller. Hij is verifieerbaar (!) van een oud mannetje geweest (95 jaar!) en heeft altijd binnen gestaan! We hebben hem bij een dealer gekocht en die had hem van de eerste eigenaar
Rondom zijn wat kleine butsjes, maar hij lijkt goed onderhouden. Vandaag is ie door onze lokale garagist onderzocht en het verdict tot nu toe: voor nieuwe banden nodig, binnen een aantal maanden iets met de uitlaat (want roest), en de rem bleef wat hangen. Dat laatste is natuurlijk wel een probleem. Hiervoor zijn nu nieuwe remleidingen besteld, hopelijk is dat de fix.
Voor nu laten we onze garage even het werk doen, maar wie weet gaan we straks ook zelf aan de slag!
We zijn in ieder geval heel blij met ons nieuwe oude slagschip!
P.s.: ik wil best foto's laten zien, maar hoe?
Van een oud mannetje geweest...
vr, 05/12/2025 - 21:51
#1
- 2.0i V16 SX 1997
Van een oud mannetje geweest...

Gefeliciteerd met de aankoop.
Welke rem blijft hangen?
Achterremmen worden bij een auto waarin weinig ballast wordt vervoerd zeer weinig gebruikt. Dan kunnen de remklauwen vast gaan zitten. Dat wordt niet opgelost met nieuwe leidingen
Jaap
Dankjewel! Met name rechtsvoor. Als nieuwe remleidingen niet helpen, wat is dan de volgende logische stap?
De remleidingen zullen weinig doen aan het vastzitten van de remmen.
Waarshijnlijk zitten de geleidepinnen van de klauw wat vast. De zuiger gaat niet zomaar vast zitten. zeker niet met die LHM druk erachter ;).
Als dat het is, is het een kwestie van nieuwe rubbers en de geleidepennen losmaken en schoonmaken en nieuw vet erin met nieuwe rubbers.
Veel plezier met je nieuwe aankoop!
En weer een nieuwe XM op het forum! Leuk en Welkom!
Foto's kun je toevoegen via de teksteditor en het 'cameraatje'. (zie pijl 1)
en daar kun je desgewenst ook nog een link naar een pagina aan koppelen met het 'link'-symbooltje. (zie pijl 2)
__________
Crepuscule
Remleidingen gaan dit probleem zeker niet verhelpen. Zou ik niet doen. Blokken demonteren en alles goed gangbaar maken. Blijven hangen van een zuiger kan wel degelijk met remdruk erachter, de zuiger gaat niet terug. Heeft deze auto lang stilgestaan?
Jaap
Inderdaad: het is immers niet de remdruk die het blok terugdrukt. Je krijgt het vast wel weer gangbaar als je die klauw uit elkaar haalt. In het slechtste geval kun je vaak ook nog wel gereviseerde klauwen krijgen op bijvoorbeeld autodoc. Voor mijn Xantia was dat destijds niet eens extreem duur (€110 per klauw of zo).
Dank voor de tips, daar kunnen we vast verder mee! De auto heeft inderdaad lang (nagenoeg) stilgestaan.
Wat foto's betreft: ik zie nu dat dit browserafhankelijk is; op mijn telefoon heb ik de optie niet maar wel op mijn laptop. Hier dan de voorlopige plaatjes. Ik zal hem nog een keer goed op de foto zetten als ie weer terug is van de garage, en bij beter weer wellicht. :)
Draagarmlagers achter? Wellicht t inschieten van de foto
Jaap
Welkom op het forum. :)
Overbodig te zeggen, met alle voorgaande berichten, maar hangende remklauwen is een kwestie van allee geleidevlakken schoonmaken en wellicht nog opgebouwd remstof tussen de vouwen van de cup-seals uit halen.
Kortom.., een schoonmaakbeurtje voor de klauwen.
Nu is het wel zo dat remslangen niet het eeuwige leven hebben, niets kosten, zo vervangen zijn, en best essentieël. Dus het kan best dat die oprecht ook vervangen gaan worden.
@Jaap.
Draagarmlagers achter? Ziet er voor mij normaal uit op de foto's. De achterwielen horen een beetje onderuit te staan. Doen ze bij mij ook, ondanks de nieuw geplaatste lagers.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.