Ik houd het in mijn achterhoofd, de plaatjes had ik idd al in jouw topic gezien :wink:.
Heb voorlopig even iets belangrijkere dingen aan mijn hoofd met mijn XM. Zoals het ruitmechaniek ra die nu geblokkeerd zit met stukjes karton in de rubbers. Morgenavond kijken wat er nou los is geschoten aan het mechaniek :roll:.
Vandaag nog eens met de hogedruk spuit van de wasbox mijn condensor en radiateur schoongespoten.
Nu heb ik de radiateur uit de verende klemmen bovenop gehaald en zover mogelijk naar de motor toegekanteld. Ik kreeg de radiateur niet uit de onderste bevestigingspunten getild.
Er kon nu aan de binnenkant van de zowel de condensor als radiateur schoongespoten worden en al het vuil wat onderin zich ging verzamelen zoveel mogelijk via de twee hoeken proberen weg te spuiten. Het grootste deel is weg, nu kan ik met een bokkepoot o.i.d. het restant aan bladeren en zand weghalen.
nee :wink:, ik zie dan wel een blinkende condensor zitten met de ventilatoren ervoor.
Al het vuil wat in de condensor en radiateur zat is in ieder geval eruit, tussen die twee onderdelen in de hoeken moet ik het vuil ertussen uit peuteren :wink:.
Het beste is om de radiateur een stukje te kantelen en dan van binnenuit spuiten :wink:.
De condensor van buitenaf is door de twee ventilatoren voor een klein gedeelte bereikbaar met de hogedruk spuit.
Ja, ja. En nee. Hij zit tussen de condensor en de radiateur. En is net zo groot als laatstgenoemde. Ze zitten als een soort sandwich op elkaar geklikt. Eerlijk gezegd vind ik het nog knap dat de radiateur het koelwater weet te koelen.
de ra ruitmechaniek had ik vanavond nog uit de deur gehaald om te kunnen zien wat het probleem was dat de ruit niet mer werd bediend. Het bleek het gammele borgveertje te zijn, dit borgt zowel het trommeltje met de 2 kabels en het dekseltje.
Het borgveer was weg, dus een nieuwe erop gezet en het ruitmechaniek werkt weer perfect. Nog wel extra vet in het trommeltje gespoten en het geluid van kabels die elkaar net raken is nu ook weg :wink:.
Morgen mijn bougies vervangen en de stekkers en ook de bedrading van de mistlichten vóór, want mijn xenon mistlichten gaan nu niet meer aan :evil:.
Vorige week zag je ze nog even opstarten en dan gingen ze uit :roll:. De standaard stekkers en bedrading van de XM is een grote aanfluiting :roll:.
De kwaliteit van de stekerverbindingen vind ik bij een type 2 niet slecht.
En voor wat betreft die draden en kabels: dat land bouwt ook Airbussen, atoombommen en Arianeraketten. :wink:
Zolang die economen en boekhouders de macht hebben bij PSA blijven ze op de vreemste manieren op alles bezuinigen :evil:. Door hen is de XM geen succes geworden.
Och, da's bij alle bedrijven het geval.
Het zijn trouwens boekhouders en marketeers die de boel verknallen:
Marketeers zijn een product al aan het verkopen waar de technici nog mee bezig zijn (ook herkenbaar bij Citroën).
En boekhouders die er van overtuigd zijn dat de technici te dure oplossingen verzinnen. :roll:
De kwaliteit van de stekerverbindingen vind ik bij een type 2 niet slecht.
En voor wat betreft die draden en kabels: dat land bouwt ook Airbussen, atoombommen en Arianeraketten. :wink:
Is dat een pré? Er is net weer een airbus uit de lucht gevallen...
vandaag mijn bougies vervangen en mijn rechter mistlicht bekeken waarom die het niet meer doet :roll:.
Het bijkt dus in de rechter ballast te zitten na het uitwisselen van lampjes en ballasten. Ik heb nog garantie, dus hopelijk krijg ik zonder problemen een nieuwe.
Verder de stekkers vervangen door nieuwe en de bedrading ingekort vanwege de aanslag die op het draad zat. Helemaal vervangen is niet te doen, want het gaat in diverse kabelbomen.
Voor de linker mistlicht heeft dit al erg goed geholpen, het brandt feller en witter dan voorheen. Nu kan ik er niet meer erin kijken, wat voorheen nog wel lukte.
Ik ga de stekkers van de dim- en grootlicht ook vervangen :wink:.
Vandaag ook mijn XM Break achterremklauwen 8) binnen gekregen.
Als ik mijn remklauwen van de grotere remmen monteer met de nieuwe remdelen, dan ga ik ook LHM vervangen door Total hydrorincage voor een grondige spoelbeurt :D.
Je bent goed bezig. Ja, die koperoxide-aanslag heeft een hele grote overgangsweerstand. Inkorten = verwijderen en dat scheelt enorm in spanningsverlies. Ga zo door :!:
Thnx :wink: en voor anderen is het ook een goed en goekoop advies om de huidige verlichting stekkers een stukje in te korten en te voorzien van nieuwe stekkertjes :wink:.
Na wat vertraging heb ik vanavond mijn taxatierapport eindelijk binnen gekregen vooralsnog in pdf vorm.
Dus als het goed vanaf maandag dan echt all-risk verzekerd rijden :wink:.
Dit taxatierapport is anders dan die van Benny met de cijferwaardering.
Ik heb geen programma waarmee ik bestaande pdf`s kan aanpassen. Ik haal deze wel weg en zodra ik mijn taxatierapport thuis gestuurd heb gekregen scan ik die en pas gelijk mijn persoonlijke gegevens aan :wink: .
Gisteren heb ik mijn bougies vervangen en zag dat de meeste bougies bij de schroefdraad nat was van de motorolie :( . De oude bougies had ik met 20Nm nagetrokken en de nieuwe met 30Nm.
Dit aanhaalkoppel van 30Nm voor de bougies hou ik in het vervolg aan :wink: .
Citroën heeft trouwens speciale bougiemomentsleutel van Facom die 28Nm als enige aanhaalkoppel heeft.
Er was kennelijk een beetje compressieverlies :roll: bij de bougies die een beetje motorolie doorlieten.
Vandaag een fijne rit naar Nieuwegein gemaakt en merkte gisteren al dat de motor nu al eerder, bij lagere toerentallen beter oppakt 8).
Beter dan een nieuwe zal mijn motor niet worden :lol:.
Ik probeer mijn motor wel zo schoon mogelijk te krijgen en bij iedere schoonmaakbeurt wordt die met beetjes steeds schoner 8). Dan lijkt de motor en bak als nieuw :wink:.
Ik melde dit zodat andere XM rijders ook hun bougies met het juiste draaimoment natrekken :wink:.
De rechter ballast vandaag nog even gecontroleerd voordat ik die opstuur naar de zaak waar ik het gekocht heb.
Zodra de grote rode stekker wordt aangesloten dan vliegt de mistlicht vóór zekering eruit of de twee kleine stekkers wel of niet aangesloten zijn.
Na een telefoontje zei de man dat ik de ballast met een kopie van het factuur en een korte beschrijving van het defect moet opsturen. Zij gaan zelf meten of het onderdeel daadwerkelijk kapot is en indien dat zo is wordt een nieuw onderdeel weer opgestuurd.
Ben je a.s. zondag ook in Nieuwegein :wink:? Zoveel van dat spul is toch niet nodig om de velgen schon te krijgen.
aluclean.
En nee ben niet in N'gein heb andere verplichtingen :( :wink:
heb volgens mij al wel eens plaatjes gepost in mon topicciemaar hier nog eens:
:wink:
Ik houd het in mijn achterhoofd, de plaatjes had ik idd al in jouw topic gezien :wink:.
Heb voorlopig even iets belangrijkere dingen aan mijn hoofd met mijn XM. Zoals het ruitmechaniek ra die nu geblokkeerd zit met stukjes karton in de rubbers. Morgenavond kijken wat er nou los is geschoten aan het mechaniek :roll:.
Ah, ik heb tang dus laat maar weten.
Groetjes Erik
Morgenavond ga ik aan de gang en laat het je wel weten :wink:.
Vandaag nog eens met de hogedruk spuit van de wasbox mijn condensor en radiateur schoongespoten.
Nu heb ik de radiateur uit de verende klemmen bovenop gehaald en zover mogelijk naar de motor toegekanteld. Ik kreeg de radiateur niet uit de onderste bevestigingspunten getild.
Er kon nu aan de binnenkant van de zowel de condensor als radiateur schoongespoten worden en al het vuil wat onderin zich ging verzamelen zoveel mogelijk via de twee hoeken proberen weg te spuiten. Het grootste deel is weg, nu kan ik met een bokkepoot o.i.d. het restant aan bladeren en zand weghalen.
En? Kun je al door de grille naar je motorblok kijken? :wink:
nee :wink:, ik zie dan wel een blinkende condensor zitten met de ventilatoren ervoor.
Al het vuil wat in de condensor en radiateur zat is in ieder geval eruit, tussen die twee onderdelen in de hoeken moet ik het vuil ertussen uit peuteren :wink:.
Mooi, heel mooi. Ik wil dit weekeinde ook nog de spuit er op zetten. Maar dan wel eerst de grille weg, dan heb je meer ruimte.
Het beste is om de radiateur een stukje te kantelen en dan van binnenuit spuiten :wink:.
De condensor van buitenaf is door de twee ventilatoren voor een klein gedeelte bereikbaar met de hogedruk spuit.
Bij mij is de uitdaging groter omdat ik totaal 3 warmtewisselaars heb. ;-)
Is de intercooler van de CT Turbo net zo groot als een radiateur en zit die tussen de condensor en radiateur?
Of zit die aan de onderzijde of aan de zijkant van de condensoren radiateur?
Ja, ja. En nee. Hij zit tussen de condensor en de radiateur. En is net zo groot als laatstgenoemde. Ze zitten als een soort sandwich op elkaar geklikt. Eerlijk gezegd vind ik het nog knap dat de radiateur het koelwater weet te koelen.
aparte configuratie :roll:, blijkbaar werkt het :wink:.
de ra ruitmechaniek had ik vanavond nog uit de deur gehaald om te kunnen zien wat het probleem was dat de ruit niet mer werd bediend. Het bleek het gammele borgveertje te zijn, dit borgt zowel het trommeltje met de 2 kabels en het dekseltje.
Het borgveer was weg, dus een nieuwe erop gezet en het ruitmechaniek werkt weer perfect. Nog wel extra vet in het trommeltje gespoten en het geluid van kabels die elkaar net raken is nu ook weg :wink:.
Morgen mijn bougies vervangen en de stekkers en ook de bedrading van de mistlichten vóór, want mijn xenon mistlichten gaan nu niet meer aan :evil:.
Vorige week zag je ze nog even opstarten en dan gingen ze uit :roll:. De standaard stekkers en bedrading van de XM is een grote aanfluiting :roll:.
De kwaliteit van de stekerverbindingen vind ik bij een type 2 niet slecht.
En voor wat betreft die draden en kabels: dat land bouwt ook Airbussen, atoombommen en Arianeraketten. :wink:
Bij een serie2 is dat gelukkig verbeterd :wink:.
Zolang die economen en boekhouders de macht hebben bij PSA blijven ze op de vreemste manieren op alles bezuinigen :evil:. Door hen is de XM geen succes geworden.
Och, da's bij alle bedrijven het geval.
Het zijn trouwens boekhouders en marketeers die de boel verknallen:
Marketeers zijn een product al aan het verkopen waar de technici nog mee bezig zijn (ook herkenbaar bij Citroën).
En boekhouders die er van overtuigd zijn dat de technici te dure oplossingen verzinnen. :roll:
Is dat een pré? Er is net weer een airbus uit de lucht gevallen...
Nee, zomaar een gedachte. :roll:
vandaag mijn bougies vervangen en mijn rechter mistlicht bekeken waarom die het niet meer doet :roll:.
Het bijkt dus in de rechter ballast te zitten na het uitwisselen van lampjes en ballasten. Ik heb nog garantie, dus hopelijk krijg ik zonder problemen een nieuwe.
Verder de stekkers vervangen door nieuwe en de bedrading ingekort vanwege de aanslag die op het draad zat. Helemaal vervangen is niet te doen, want het gaat in diverse kabelbomen.
Voor de linker mistlicht heeft dit al erg goed geholpen, het brandt feller en witter dan voorheen. Nu kan ik er niet meer erin kijken, wat voorheen nog wel lukte.
Ik ga de stekkers van de dim- en grootlicht ook vervangen :wink:.
Vandaag ook mijn XM Break achterremklauwen 8) binnen gekregen.
Als ik mijn remklauwen van de grotere remmen monteer met de nieuwe remdelen, dan ga ik ook LHM vervangen door Total hydrorincage voor een grondige spoelbeurt :D.
Je bent goed bezig. Ja, die koperoxide-aanslag heeft een hele grote overgangsweerstand. Inkorten = verwijderen en dat scheelt enorm in spanningsverlies. Ga zo door :!:
Thnx :wink: en voor anderen is het ook een goed en goekoop advies om de huidige verlichting stekkers een stukje in te korten en te voorzien van nieuwe stekkertjes :wink:.
Na wat vertraging heb ik vanavond mijn taxatierapport eindelijk binnen gekregen vooralsnog in pdf vorm.
Dus als het goed vanaf maandag dan echt all-risk verzekerd rijden :wink:.
Dit taxatierapport is anders dan die van Benny met de cijferwaardering.
Edit: I.v.m. persoonlijke gegevens vooropig weggehaald
Het rapport is een mooi verhaal waar je best trots op mag zijn. 8)
Wel adviseer ik je om je privégegevens onleesbaar te maken. ;-)
Thnx, ben er zeker trots op 8).
Ik heb geen programma waarmee ik bestaande pdf`s kan aanpassen. Ik haal deze wel weg en zodra ik mijn taxatierapport thuis gestuurd heb gekregen scan ik die en pas gelijk mijn persoonlijke gegevens aan :wink: .
Gisteren heb ik mijn bougies vervangen en zag dat de meeste bougies bij de schroefdraad nat was van de motorolie :( . De oude bougies had ik met 20Nm nagetrokken en de nieuwe met 30Nm.
Dit aanhaalkoppel van 30Nm voor de bougies hou ik in het vervolg aan :wink: .
Citroën heeft trouwens speciale bougiemomentsleutel van Facom die 28Nm als enige aanhaalkoppel heeft.
Er was kennelijk een beetje compressieverlies :roll: bij de bougies die een beetje motorolie doorlieten.
Vandaag een fijne rit naar Nieuwegein gemaakt en merkte gisteren al dat de motor nu al eerder, bij lagere toerentallen beter oppakt 8).
Je bent ook niet een beetje een perfectionist. :lol: Als je zo doorgaat is die motor straks in een betere staat dan fabrieksnieuw. ;-)
Beter dan een nieuwe zal mijn motor niet worden :lol:.
Ik probeer mijn motor wel zo schoon mogelijk te krijgen en bij iedere schoonmaakbeurt wordt die met beetjes steeds schoner 8). Dan lijkt de motor en bak als nieuw :wink:.
Ik melde dit zodat andere XM rijders ook hun bougies met het juiste draaimoment natrekken :wink:.
De rechter ballast vandaag nog even gecontroleerd voordat ik die opstuur naar de zaak waar ik het gekocht heb.
Zodra de grote rode stekker wordt aangesloten dan vliegt de mistlicht vóór zekering eruit of de twee kleine stekkers wel of niet aangesloten zijn.
Na een telefoontje zei de man dat ik de ballast met een kopie van het factuur en een korte beschrijving van het defect moet opsturen. Zij gaan zelf meten of het onderdeel daadwerkelijk kapot is en indien dat zo is wordt een nieuw onderdeel weer opgestuurd.
Pagina's