XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Gisteren belde ik Biesheuvel op om te vragen of ik mijn luchtfilterpakket deze week kon verwachten, want normaal is de levertijd maximaal 2 weken :roll: , ik wacht nu al 3 weken.

Biesheuvel heeft met Pipercross contact opgenomen en het wordt misschien volgende week :( en anders de week daarop :cry: .

Pipercross is hun assortiment aan het inkrimpen en maken de metalen delen alleen nog maar in het zilver i.p.v de keuze uit rood, zilver of blauw.

Het gaat trouwens om de koude luchtbuis die nog geleverd moet worden, de luchtfilters en het schoonmaaksetje hebben ze wel op voorraad bij Biesheuvel.

Ik heb begrip voor de situatie, maar ik wordt wel steeds meer ongeduldig.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Nou is Biesheuvel in mijn ervaring ook niet de vlotste. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ok :wink: .

We wachten gewoon af :D .

wimb
afbeelding van wimb

JP, ik vraag mij ineens af hoe het met het veercomfort van jouw dame morgen gaat. Jij hebt opgeboorde bollen en straks dus HA-bollen met hogere druk. Da's iets anders als wat Mark heeft, of comfies met hogere druk.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

In principe geldt hoe stugger de vering, des te meer veerenergie gedempt moet worden :arrow: dus stuggere demping nodig.

Andersom geldt het ook hoe zachter de vering is, minder veerenergie gedempt hoeft te worden :arrow: zachtere demping.

Het is wel zo, dat er bij een zachte vering een relatief stugge demping nodig is, anders blijft de auto als een boot deinen.

Ik heb de volgorde verwisseld, dus eerst zachtere demping en dan zachtere vering. Op zich ben ik niet ontevreden over mijn huidige veercomfort. Maar als het beter kan, dan ga ik dat toepassen :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Jouw veercomfort is zeker niet slecht.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Met deze plaatjes probeer ik een beetje inzichtelijk te maken hoe trillingsenergie gedempt wordt en wat de invloed van de demping is op trillingsvormen.

Een algemene beschouwing van een een vrij gedempte trilling, d.w.z. dat een voorwerp wordt aangestoten en door de inwendige of uitwendige demping de trilling wordt uitgedempt.
yn: amplitude nr "n"
v -->"spreekt uit als "nu" : de mate van deming
Td: trillingstijd van dat moment
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/trillingen/vrijegedemptetrilling.jpg

De invloed van de mate van demping op dezelfde trilling:
De mate van demping :arrow: v=0 (geen demping) t/m v=1 (bovenkritische demping, dus harde demping) laat de pieken zien.
Dus hoe lager de demping, hoe hoger de trillingspiek is.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/trillingen/invloedvandedempingopeentrilling.jpg

Aan de hand van polynomen (ax^2+bx+c :arrow: ay"+by+y=F(t), F(t) is de externe kracht) zijn de eigenwaarden te berekenen en hiermee kun je de mate van demping bepalen.
In dit plaatje wordt getoond dat de demping met een negatieve e-macht (e^-t) :arrow: negatieve eigenwaarden in het linkerhalf vlak van het Im(aginair)-Re(eël) assenstelsel de trillingen uitdempen.
In het rechterhalf vlak met de positieve eigenwaarden en dus positieve e-machten (e^t) worden de trillingen gecontiniueerd of zelfs versterkt
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/trillingen/impulseresponsecontributionsfromeig.jpg

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

En en en en ...???

Hoe is je ervaring met 20% hogere druk in les hydractives??

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

JP, toen ik vandaag meereed vond ik wel dat jouw auto behoorlijk voorover duikt bij het remmen. Dat is achterin misschien wat beter merkbaar dan voorin, maar doet ie met gasgeven ook veel achterover kantelen (dat viel mij iig niet op) en vooral: was dit al voordat je de bollen op hebt laten pompen?

Groetjes Erik

wimb
afbeelding van wimb

Ik heb destijds m'n Xantia bollen ook laten opboren. Rijdt goed, maar dat duikeffect had ik ook enigszins.

JP, hoe is het met de lekkage? Is de noodreparatie goed gelukt? En wanneer moet ze naar Appie Ka?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Met de 20% extra drukvulling van de 2 hydractivebollen kan ik jullie melden dat Citroën vanaf het beginaf aan dit bij de XM had moeten doen toen die nog nieuw was.

Het veercomfort is nu des Citroën 8) , het gaat steeds meer richting CX comfort niveau met het behoud van de originele sportstand. Dus het nemen van bochten en met het optrekken/remmen merk je duidelijk dat de sportstand wordt ingeschakeld.

De monteur die mij hielp met het vullen had het geluk dat ik een nieuwe uitlaat en nieuwe bollen heb die ik ook handvast had gezet :wink: . Het vullen van de achterste hydractivebol ging vlekkeloos(van 50bar :arrow: 60bar), maar het vullen van de voorste hydractivebol (van 70bar :arrow: 84bar) ging letterlijk en figuurlijk niet vlekkeloos :lol: .

Tot 6 x toe ging het rubber ringetje onder het ventiel lekken en met het leeglopen van de bol kwam er bij het einde een explosie van LHM spetters. De eerste keer richting de muur en de 2e keer zat ik eronder :lol: .
Uiteindelijk vroeg de monteur om hulp aan Gert de Jong, die vulde mijn hydractivebol op 90bar dit is tevens de maximale druk die het apparaat aankan. Met het testapparaat bleek er exact 85bar in de bol te zitten zoals ik het wilde.

@Lampie, toen wij gingen rijden met mijn XM zat er nog een berg lucht in het hydrauliek en dat gaf een verkeerd beeld van de hydractivewerking.
Zelfs tijdens de rit naar huis veerde mijn XM stug :shock: , nadat ik in Gouda was aangekomen en daar een aantal keren de wagenhoogte verstelde van hoog naar laag en andersom en dan weer naar de rijstand en dan naar de hoogste stand etc etc. Toen merkte ik ook dat de achterkant soms een hik had met het zakken en dan werd na een aantal keren minder totdat het weg was.

Daarna zijn we nog een gezellig café/kroegje geweest 20km verderop en die rit verliep erg zalig 8) , over dat smalle weggetje zaten lichte glooien en die goed genomen. De meeste voelde je niet en af en toe voelde je een hele lichte deining.

Ook met remmen/optrekken en bochten nemen voelde het nu "normaal" aan zonder overdreven carroseriebewegingen :wink: . Door het opboren kan mijn XM ook ietsje meer bewegingen toelaten dan met niet opgeboorde bollen.

@Wim, het dichtkitten van de ashoes is gelukt. A.s. vrijdag heb ik APK en ga morgen een nieuwe ashoes bestellen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Voor het weghalen van de aanzuigbuizen "JPen" verwijs ik door naar de 1e pagina van dit topic :wink: .

Zodoende is het terugvinden makkelijker dan bladeren door alle pagina's.

Even een aanvulling van uw Mod, er wordt gewerkt aan de Sticky's.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Mooi hoor, ik zal het in m'n achterhoofd houden als ik m'n bollen ga laten vullen. Voorlopig heb ik nog geen klachten dus dat zal even duren.

Dat over die aanzuigbuizen, misschien is dát wat voor de tips en trucs?

Groetjes Erik

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mijn bollen zijn een jaar oud en heeft het voordeel dat de membranen nog soepel zijn en hogere drukken aan kunnen dan bollen die al een hoop km's achter hun kiezen hebben :wink: .

Ook het handvast aandraaien van de bollen zou iedereen moeten doen, zodra er hydraulische druk op komt te staan zitten ze muurvast en met eraf draaien hoef je amper kracht te zetten.

Het was een experiment die theoretisch en nu ook praktisch werkt :wink: .

Ik zal het weghalen van de aanzuigbuizen bij de tips zetten :wink: , niet aan gedacht :oops: .

wimb
afbeelding van wimb

JP, je bent druk bezig geweest zie ik. Bedankt. :D

stooftaker
afbeelding van stooftaker

geweldige beschrijving JP!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vandaag 2 ashoezen en 2 aandrijfas keerringen besteld, ik hoop dat ik het voor vrijdag binnen heb want dan heb ik APK.

2 Ashoezen besteld, want je zult zien bestel ik er 1 dan gaat die andere ashoes kort daarna ook weer kapot :roll: .

Verder verwacht ik geen andere APK afkeurpunten, maar je weet het nooit zeker...

wimb
afbeelding van wimb

Is het veel werk om die keerringen te vervangen? Ik dacht dat het een zwak punt was.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb de aandrijfaskeerringen uit voorzorg besteld.

Bij mijn weten is het geen zwak punt. Tenzij je de aandrijfassen eruit haalt, de oude keerringen erin laat zitten en de assen weer erin doet dan gaan ze vaak lekken.

Mijn ashoes aan de wielzijde van de korte as moet vervangen worden, ik kan die vervangen met de as in de bak. Bij het lostikken van de homokineetkom kan de as ook uit de bak komen. In dat geval kan ik de keerring vervangen door een nieuwe. Want ook zulke keerringen liggen niet op voorraad :roll: .

De oude keerringen haal je met een waterpomtang of een flinke schroevedraaier eruit, ze zitten stevig vast. De nieuwe met een kunststof hamer en een stempel erin tikken, dan weet je zeker dat die keerringen recht erin zitten.

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

Citrophile zegt:

Vandaag 2 ashoezen en 2 aandrijfas keerringen besteld, ik hoop dat ik het voor vrijdag binnen heb want dan heb ik APK.

Hielp het dichtsmeren niet, of ben je niet blij met het resultaat?

Groetjes Erik

wimb
afbeelding van wimb

JP is een perfectionist. ;-)

Lampje_6671
afbeelding van Lampje_6671
  • Citroen XM V6.24 1996 Gris Quartz

:lol:

Kan het wel begrijpen, ben ook niet zo van de lap-goedjes en middeltjes ...

Groetjes Erik

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb afgelopen zondg mijn wielkast schoongespoten en weer een stukje gereden en zag dat er daarna een lichte vetspoor in de wielkast aanwezig is.

Daarnaast is het dichtkitten een noodreparatie, ik ging de ashoes zowiezo vervangen :wink: .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanmiddag APK, ik vermoed dat die alleen op de lekke ashoes wordt afgekeurd.
Vanavond mag en ga ik de ashoes vervangen :wink:.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Kun je dan niet beter die APK verzetten? of wil je de gok wagen dat ze het niet zien? Dit is toch jammer geld, als ze dit zien krijg je een afkeur.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Je betaald toch maar één keer het APK bedrag, dan kom ik volgende week terug om de ashoes te laten checken.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Heb net overlegd met de garage en voor hun is het makkelijker om de auto in 1 x goed te keuren. Dus APK verschoven naar volgende week donderdag.

wimb
afbeelding van wimb

Gelijk heb je: beter in 1x goed. ;-)
Maarreh... Begrijp ik hieruit dat de noodreparatie bij Gert de Jong toch niet succesvol is geweest?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

nee, want afgelopen zondag heb ik de wielkast schoongespoten. Daarna een stukje gereden, toen was er weer een vetspoor in de de wielkast :( .

Vanavond vervangen en ik zal er foto`s van maken, dan kunnen jullie dat ook zelf doen in het vervolg :wink:.

Vandaag verwacht ik eindelijk mijn luchtfilterset binnen 8), die ga ik vanavond ook monteren.

Pagina's