Had Evert Jan net van te voren gemaild en meteen al antwoord! Wat een service:
""Hoi Mike. Bijrijderskant, voorraan de auto, vlak achter de rv koplamp zitten een aantal relais. uit mijn hoofd is de middelste het dimlicht relais. als de dimlichten het niet doen is het meestal een kwestie van die drie relais inspuiten met contactspray"""
Jullie hebben gelijk Wes en Wim, ik heb het al gefixed, alles werkt De RV lamp bleek ook stuk, want na het relais opgeschuurd te hebben en ingesprayed brande alleen LV. Waarschijnlijk heeft het relais bij het stuk gaan van het H1 lampje toch even een tikje gehad...
Ja precies, comfies liggen nu bij vdL op de plank. Maar ik herinner me nog van het proefritje in Viola dat ik die ook best "stevig"vond. Het zou dus wel zo horen maar ik denk dat ik binnenkort voor het vergelijk toch weer eens de blokjes velgen eronder zet.
Nee, comfies zijn geen opgeboorde. Men beoogt wel hetzelfde effect ermee, vandaar m'n opmerking.
Kun je niet beter je hydractiefbollen op een hogere druk brengen? Vraag Mark maar naar z'n ervaringen.
morgen ben ik aan de beurt met de harder gevulde HA bollen :wink: .
Volgens mijn theorie zou het moeten werken en Mark is tevreden ermee. Dat zegt ook wel wat, want Mark is niet snel tevreden met veercomfort van zijn XM :wink:
Als je de originele sportstand wilt behouden en een zachtere confortstand wilt hebben, dan moet je de 2 hydractivebollen met max 20% extra druk vullen.
Dit is anders dan met de 4 comfortbollen, want die verzieken de sportstand. Met de originele 4 veerbollen(zoals nu bij jou) kun je snoeihard bochten nemen :lol: en de sportstand blijft hetzelfde met harder gevulde hydractivebollen.
Morgen gaat dat bij mijn XM gebeuren en ben benieuwd naar het comfort effect 8) .
Heb dit aan Evert-Jan voorgelegd. Dit is zijn antwoord:
""Hoi Mike,
Ik heb het verhaal ook gehoord, maar nog niet zelf geprobeerd. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het zou kunnen werken, na een tijdje er over nadenken, we kunnen het natuurlijk gewoon proberen.
Mike, kom maar weer eens met mijn XM zweven. Het resultaat is subtiel maar wel merkbaar 8) .
Het gaat steeds meer richting CX veercomfort niveau terwijl die met optrekken, remmen en bochten nemen in zijn originele sportstand overschakeld.
Het verschil tussen de comfortstand en sportstand is nu beter merkbaar tijden het overschakelen.
Weer terug van een lang weekend Paris. XM heeft het goed gedaan! Eerste waar ik me nu op ga richten is het vullen/herstellen van het airco systeem. De vering is toch wel top. Bij hogere snelheden (160km en >) is er toch wel veel trilling. Ik weet niet of die speciale Stooftaker loodjes dit zouden kunnen opheffen.
De stoelen vind ik niet perfect. Voor mijn lengte althans. Ik ga gedurende de rit toch meer onderuit zitten en ik kreeg toch wel een harde kont op den duur. Eigenlijk zou de hellingshoek aan de voorkant omhoog gebracht moeten kunnen worden maar heb nog niet gekeken of ik hier plaatjes onder kan schroeven. De beste stoel blijft voor mij toch de CX serie2 stoel...
Het verbuik...zucht... dame houdt wel van een slok. Ik kwam uit op 1 op 8.87. Natuurlijk wel hogere snelheden maar dan met name terug. Aan de andere kan moet ik niet zeiken..ík wou toch een V6!!! :lol:
Heen rond de 130 aangehouden terug rond de 145. Ook nog gefotografeerd door la Police nationale dus misschien hoor ik daar ook nog van. Altijd gezellig; post uit Frankrijk :shock:
Temperatuur bleef mooi net onder 90c, dus dat zit wel snor. Olie heeft ze niet verbruikt hoewel ik na het starten de eerste meters toch even olie ruik. Is daarna weg. Mijn automaat dislay geeft pas goed aan als het buiten 20c+ is. De kloken winkel moet dus nog eens een keer open.
Verder geen-eens-een controle lampje opgelicht. Betrap mezelf erop dat je konstant zit te gluren of alles goed gaat zo'n eerste langere reis.
Tot slot nog een plaatje die dochterlief genomen heeft. Niet helemaal in het midden maar dat was volgens haar mijn schuld; Ja, jij rijdt gewoon door Pap! :wink:
Hmmm, ik weet niet zeker of je wel post uit Frankrijk krijgt. Het Amsterdamse Parkeerbeheer klaagde vorig jaar nog dat het zinloos was om de Franse auto's te beboeten want ze konden het toch niet laten innen door Frankrijk.
Zulke afspraken werken altijd 2 kanten op: jij int voor mij, ik voor jou. Als je mazzel hebt, zijn Nederland en Frankrijk hier nog steeds niet over uit.
Zo heb ik 2 jaar geleden ook zonder vergunning over de Hongaarse rijkswegen kunnen rijden zonder boete. 8)
v.w.b de stoelen kan ik het helemaal met je eens zijn, de CX serie2 stoelen zitten veel beter :wink:. Of ook zo`n vroeg type XM V6 zachte leerset in je XM plaatsen :wink:.
Ze zijn te herkennen aan de zwarte kleur, de later "zwart" leer is wat donkergrijs zoals nu het bij jou het geval is.
Het trillen heb ik gevoeld toen ik met je XM reed. Dit zal niet verholpen worden met balanceren, want dat soort trillingen doet zich altijd voor rond de 120km/h.
De trillingen waar jij last van hebt zit in een ander frequentiebereik bij rond de 160km/h.
Weet je zeker dat je thuis eerst alle wielbouten iets hebt losgedraaid en daarna met 100Nm hebt nagetrokken? Als de wielbouten al vastzitten en dan natrekt dan klikt de momentsleutel altijd :wink:.
Het gaat erom dat het wielen rondom recht tegen de flens van de wielnaaf aanligt. Dus de wielbouten met de hand of een luchttol net vastzetten, zodanig dat er nog speling is om met de momentsleutel na te trekken.
Met de momentsleutel kruislings de wielbouten natrekken. Bij wielen met 4 wielbouten wordt het dus b.v. eerste de bovenste wielbout, dan de onderste en dan rechts en dan links. Bij wielen met 5 wielbouten moet je op een dergelijke manier het wiel vastzetten.
Zodoende weet je zeker dat de velg op iedere plek vlak tegen de wielnaaf gemonteerd is. Ik vermoed dat het trillen hiermee weg zal zijn.
Trilt de XM dan alsnog, dan moet het trillen gezocht worden in een versleten aandrijfas(sen) of versleten draagarmrubbers....
V.w.b. de olielucht, spuit je motor eens goed af met hoge druk. Eerst de motor goed warmrijden en laat de motor stationair lopen tijdens het afspuiten. Richt niet direct op rubberen hoezen en elektrische/electronische onderdelen.
Ik heb alles al los gehad en kruislings vast gedraaid en met de moment geklikt! Dus dat is het niet. Misschien een hoogte slag in velg of band? Maar ik ga zondag lekker aan dde klus. Zet de blokjes velgen even terug...geen gezicht natuurlijk :twisted: maar alleen om eens te testen. Wil m toch eens over de 200 jagen.
Oh ja, de LEDJES waren eindelijk binnen na 4 weken. Heb nu moooi wit licht binnen. Aleen is de hoofdplafoniére een ander soort lampje. Heb dus een LEdje omgebouwd met tape. Die is nu ook wit...ja beetje wit blauw... weet ik wel, weet ik wel.... :wink:
Overigens wordt met exact balance (het lood) de kleinste trilling waar mogelijk eruit gehaald....
Je zou altijd eens een belletje kunnen doen naar angelo's bandenservice.
Wanneer bij het balanceren blijkt dat er 50gram en meer wordt aangegeven aan een kant van het wiel, dan moet de velg met band geoptimaliseert worden.
De band moet van de velg losgedrukt worden en de band moet 90 tot 180gr verdraait worden t.o.v. de vastgeklemde velg.
Dan weer controleren met het balanceerapparaat. Als er veel minder dan 50gram aan ieder kant van het wiel wordt aangegeven weet je zeker dat er met minder lood het wiel goed gebalanceerd wordt.
Hoogteslag is ook een mogelijkheid en is irritant, want dat kun je niet balanceren.
Check op het balancerapparaat of de velgen mooi recht zijn tijdens het draaien, zoals Jeroen het zei.
Ja da's allemaal wel mooi maar ook een hoop werk en vrije tijd :cry: En die angelo zit iik een end weg van hier.
Vanavond bezig geweest met de blokjes velgen. Eerst voor begonnen; 18 inch eraf en blokjes eronder.
En toen rijden. Achter werd ze nu wat springerig op richels in bochten. Dat werd nu versterkt omdat ze voor zachter werd. NA de rit wilde ik achter verder gaan maar godfried van Bouilon ; ik ben een wielbout van de blokjes velgen kwijt. Alles afgezocht maar meer als 9 bouten voor nog 2 wielen kwam ik niet tegen. Operatie afgelast :evil:
Morgen maar eens naar de sloperij. Wielbout, extra wiel met band en nog wat klein spul zoeken... KAn ik zondag verder.
Zondag eerst de laatste delen deur strips spuiten en een stukje voorbumper net onder de grill. Dan aan de gang met fluid film anti roest en een kijken of ik de neus kan kleien. Heel de dag in het zonnetje, nou al zin in. 8)
Weet iemand of de monte carlo velgen op een serie 1 passen???
Bedoel je of ze er mooi onderstaan, die MC's? Tuurlijk is dat mooi! Serie 2 wielen onder een serie 1 is netzo mooi als serie1 wielen onder een serie2 :mrgreen:
Anders etoiles perhaps. Dankje voor je aanbod maar wil zondag wel verder. Wordt de sloop dus. Ben ik nog niet geweest voor de XM, lijkt me wel aardig...
Had Evert Jan net van te voren gemaild en meteen al antwoord! Wat een service:
""Hoi Mike. Bijrijderskant, voorraan de auto, vlak achter de rv koplamp zitten een aantal relais. uit mijn hoofd is de middelste het dimlicht relais. als de dimlichten het niet doen is het meestal een kwestie van die drie relais inspuiten met contactspray"""
Jullie hebben gelijk Wes en Wim, ik heb het al gefixed, alles werkt De RV lamp bleek ook stuk, want na het relais opgeschuurd te hebben en ingesprayed brande alleen LV. Waarschijnlijk heeft het relais bij het stuk gaan van het H1 lampje toch even een tikje gehad...
Kunnen nu met een gerust hart naar Paris!
Bon Vivant :!: :D
Kijk ff Mike vanaf 4 minuut 11 http://www.youtube.com/watch?v=u2mykLM-U4U :lol:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
gelukkig Parijs wordt extra goed verlicht :wink:
De pereferique!!! Prachtig ja, lang geleden alweer dat ik hem gezien/gehoord heb!
Goede berichten Mike, en ja korte oneffenheden krijg je lekker door.. wellicht is opboren nog eens iets voor je. :wink:
Welnee, hij is juist van z'n comfies af. ;-)
Ja precies, comfies liggen nu bij vdL op de plank. Maar ik herinner me nog van het proefritje in Viola dat ik die ook best "stevig"vond. Het zou dus wel zo horen maar ik denk dat ik binnenkort voor het vergelijk toch weer eens de blokjes velgen eronder zet.
hoho Mike, jij had toch comfort bollen gemonteerd? Dat is toch iets anders dan opgeboorde bollen dacht ik????
Nee toch??? Ik dacht dat dit hetzelfde was, maar: I'm not the expert!!!
Nee, comfies zijn geen opgeboorde. Men beoogt wel hetzelfde effect ermee, vandaar m'n opmerking.
Kun je niet beter je hydractiefbollen op een hogere druk brengen? Vraag Mark maar naar z'n ervaringen.
In één woord Heerlijk! net dat kleine beetje meer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
morgen ben ik aan de beurt met de harder gevulde HA bollen :wink: .
Volgens mijn theorie zou het moeten werken en Mark is tevreden ermee. Dat zegt ook wel wat, want Mark is niet snel tevreden met veercomfort van zijn XM :wink:
comfortbollen: hogere gasdruk i.c.m. zachtere demping
opgeboorde bollen: standaard veerbollen waarvan de progressive demping is opgeboord. Dus het gaatje in het midden van de bol is iets groter geboord.
Dus ik moet mijn hydractive's vullen naar een hogere druk? Of krijg ik dan weer hetzelfde effect als met de comfort bollen?
Ze veert goed als het nodig is, drempels e.d., maar lichte glooingen blijven hard. Ze kan nu overgens wel ongehoord een bocht in gezet worden.
Ach, het zal allemaal wel neer komen op de uitstekende analyse van onze Johan Cruijf: Elk voordeel heb zun nadeel....
Als je de originele sportstand wilt behouden en een zachtere confortstand wilt hebben, dan moet je de 2 hydractivebollen met max 20% extra druk vullen.
Dit is anders dan met de 4 comfortbollen, want die verzieken de sportstand. Met de originele 4 veerbollen(zoals nu bij jou) kun je snoeihard bochten nemen :lol: en de sportstand blijft hetzelfde met harder gevulde hydractivebollen.
Morgen gaat dat bij mijn XM gebeuren en ben benieuwd naar het comfort effect 8) .
Heb dit aan Evert-Jan voorgelegd. Dit is zijn antwoord:
""Hoi Mike,
Ik heb het verhaal ook gehoord, maar nog niet zelf geprobeerd. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het zou kunnen werken, na een tijdje er over nadenken, we kunnen het natuurlijk gewoon proberen.
Evert-Jan""
Dus over een tijdje maar weer eens naar Abbenes!
Mike, kom maar weer eens met mijn XM zweven. Het resultaat is subtiel maar wel merkbaar 8) .
Het gaat steeds meer richting CX veercomfort niveau terwijl die met optrekken, remmen en bochten nemen in zijn originele sportstand overschakeld.
Het verschil tussen de comfortstand en sportstand is nu beter merkbaar tijden het overschakelen.
Weer terug van een lang weekend Paris. XM heeft het goed gedaan! Eerste waar ik me nu op ga richten is het vullen/herstellen van het airco systeem. De vering is toch wel top. Bij hogere snelheden (160km en >) is er toch wel veel trilling. Ik weet niet of die speciale Stooftaker loodjes dit zouden kunnen opheffen.
De stoelen vind ik niet perfect. Voor mijn lengte althans. Ik ga gedurende de rit toch meer onderuit zitten en ik kreeg toch wel een harde kont op den duur. Eigenlijk zou de hellingshoek aan de voorkant omhoog gebracht moeten kunnen worden maar heb nog niet gekeken of ik hier plaatjes onder kan schroeven. De beste stoel blijft voor mij toch de CX serie2 stoel...
Het verbuik...zucht... dame houdt wel van een slok. Ik kwam uit op 1 op 8.87. Natuurlijk wel hogere snelheden maar dan met name terug. Aan de andere kan moet ik niet zeiken..ík wou toch een V6!!! :lol:
Heen rond de 130 aangehouden terug rond de 145. Ook nog gefotografeerd door la Police nationale dus misschien hoor ik daar ook nog van. Altijd gezellig; post uit Frankrijk :shock:
Temperatuur bleef mooi net onder 90c, dus dat zit wel snor. Olie heeft ze niet verbruikt hoewel ik na het starten de eerste meters toch even olie ruik. Is daarna weg. Mijn automaat dislay geeft pas goed aan als het buiten 20c+ is. De kloken winkel moet dus nog eens een keer open.
Verder geen-eens-een controle lampje opgelicht. Betrap mezelf erop dat je konstant zit te gluren of alles goed gaat zo'n eerste langere reis.
Tot slot nog een plaatje die dochterlief genomen heeft. Niet helemaal in het midden maar dat was volgens haar mijn schuld; Ja, jij rijdt gewoon door Pap! :wink:
Hmmm, ik weet niet zeker of je wel post uit Frankrijk krijgt. Het Amsterdamse Parkeerbeheer klaagde vorig jaar nog dat het zinloos was om de Franse auto's te beboeten want ze konden het toch niet laten innen door Frankrijk.
Zulke afspraken werken altijd 2 kanten op: jij int voor mij, ik voor jou. Als je mazzel hebt, zijn Nederland en Frankrijk hier nog steeds niet over uit.
Zo heb ik 2 jaar geleden ook zonder vergunning over de Hongaarse rijkswegen kunnen rijden zonder boete. 8)
Een leuk verslag 8) .
v.w.b de stoelen kan ik het helemaal met je eens zijn, de CX serie2 stoelen zitten veel beter :wink:. Of ook zo`n vroeg type XM V6 zachte leerset in je XM plaatsen :wink:.
Ze zijn te herkennen aan de zwarte kleur, de later "zwart" leer is wat donkergrijs zoals nu het bij jou het geval is.
Het trillen heb ik gevoeld toen ik met je XM reed. Dit zal niet verholpen worden met balanceren, want dat soort trillingen doet zich altijd voor rond de 120km/h.
De trillingen waar jij last van hebt zit in een ander frequentiebereik bij rond de 160km/h.
Weet je zeker dat je thuis eerst alle wielbouten iets hebt losgedraaid en daarna met 100Nm hebt nagetrokken? Als de wielbouten al vastzitten en dan natrekt dan klikt de momentsleutel altijd :wink:.
Het gaat erom dat het wielen rondom recht tegen de flens van de wielnaaf aanligt. Dus de wielbouten met de hand of een luchttol net vastzetten, zodanig dat er nog speling is om met de momentsleutel na te trekken.
Met de momentsleutel kruislings de wielbouten natrekken. Bij wielen met 4 wielbouten wordt het dus b.v. eerste de bovenste wielbout, dan de onderste en dan rechts en dan links. Bij wielen met 5 wielbouten moet je op een dergelijke manier het wiel vastzetten.
Zodoende weet je zeker dat de velg op iedere plek vlak tegen de wielnaaf gemonteerd is. Ik vermoed dat het trillen hiermee weg zal zijn.
Trilt de XM dan alsnog, dan moet het trillen gezocht worden in een versleten aandrijfas(sen) of versleten draagarmrubbers....
V.w.b. de olielucht, spuit je motor eens goed af met hoge druk. Eerst de motor goed warmrijden en laat de motor stationair lopen tijdens het afspuiten. Richt niet direct op rubberen hoezen en elektrische/electronische onderdelen.
Ik heb alles al los gehad en kruislings vast gedraaid en met de moment geklikt! Dus dat is het niet. Misschien een hoogte slag in velg of band? Maar ik ga zondag lekker aan dde klus. Zet de blokjes velgen even terug...geen gezicht natuurlijk :twisted: maar alleen om eens te testen. Wil m toch eens over de 200 jagen.
Oh ja, de LEDJES waren eindelijk binnen na 4 weken. Heb nu moooi wit licht binnen. Aleen is de hoofdplafoniére een ander soort lampje. Heb dus een LEdje omgebouwd met tape. Die is nu ook wit...ja beetje wit blauw... weet ik wel, weet ik wel.... :wink:
wellicht dat 1 van je wielen niet 100 % recht is?
Overigens wordt met exact balance (het lood) de kleinste trilling waar mogelijk eruit gehaald....
Je zou altijd eens een belletje kunnen doen naar angelo's bandenservice.
Baat het niet schaadt het niet toch?
Wanneer bij het balanceren blijkt dat er 50gram en meer wordt aangegeven aan een kant van het wiel, dan moet de velg met band geoptimaliseert worden.
De band moet van de velg losgedrukt worden en de band moet 90 tot 180gr verdraait worden t.o.v. de vastgeklemde velg.
Dan weer controleren met het balanceerapparaat. Als er veel minder dan 50gram aan ieder kant van het wiel wordt aangegeven weet je zeker dat er met minder lood het wiel goed gebalanceerd wordt.
Hoogteslag is ook een mogelijkheid en is irritant, want dat kun je niet balanceren.
Check op het balancerapparaat of de velgen mooi recht zijn tijdens het draaien, zoals Jeroen het zei.
stimmt!
Heb het tijdens een technische meeting van CS bij Angelo's gezien dat een velg totaal geen lood nodig had na het draaien van de band 8)
Het exact balance lood haalt ook meer trillingen weg dan "vast" lood.
Ja da's allemaal wel mooi maar ook een hoop werk en vrije tijd :cry: En die angelo zit iik een end weg van hier.
Vanavond bezig geweest met de blokjes velgen. Eerst voor begonnen; 18 inch eraf en blokjes eronder.
En toen rijden. Achter werd ze nu wat springerig op richels in bochten. Dat werd nu versterkt omdat ze voor zachter werd. NA de rit wilde ik achter verder gaan maar godfried van Bouilon ; ik ben een wielbout van de blokjes velgen kwijt. Alles afgezocht maar meer als 9 bouten voor nog 2 wielen kwam ik niet tegen. Operatie afgelast :evil:
Morgen maar eens naar de sloperij. Wielbout, extra wiel met band en nog wat klein spul zoeken... KAn ik zondag verder.
Zondag eerst de laatste delen deur strips spuiten en een stukje voorbumper net onder de grill. Dan aan de gang met fluid film anti roest en een kijken of ik de neus kan kleien. Heel de dag in het zonnetje, nou al zin in. 8)
Weet iemand of de monte carlo velgen op een serie 1 passen???
Ik heb er nog wel 20 te koop, heb je gelijk een paar reserve :P
Passen zal toch wel, of zo ook lijken........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bedoel je of ze er mooi onderstaan, die MC's? Tuurlijk is dat mooi! Serie 2 wielen onder een serie 1 is netzo mooi als serie1 wielen onder een serie2 :mrgreen:
Anders etoiles perhaps. Dankje voor je aanbod maar wil zondag wel verder. Wordt de sloop dus. Ben ik nog niet geweest voor de XM, lijkt me wel aardig...
Zo op de laatste 2 foto`s ziet de rijhoogte voor wel hoog uit :? .
Monte Carlo's....niet mijn ding maar jij moet het zelf weten :wink:
Dat is gezichtsbedrog JP, kijk maar,
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Jouw rijhoogte staat voor ook ietsje te hoog :lol:.
Het valt me op dat de hydropneumatische Citroën na verloop van tijd een afwijking naar boven hebben.
Pagina's