4 XM's

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
MathieuW
afbeelding van MathieuW
4 XM's

Hey allemaal!

Ik heb het XM virus flink te pakken. Net terug van een weekendje Duitsland bij mijn tante en nonkel. Mijn nonkel heeft 4 XM's welke ik zometeen zal beschrijven. Het plan is om van deze 4 XM's 2 mooie te maken aangezien ze niet allemaal nog even goed zijn. De silveren heeft een jaar of 3 geleden nog gedraaid, de blauwe een jaar of 4 geleden en de grijze ook zoiets.

De XM's zelf:

Blauwe type 2 V6 ES9 exclusive manueel. Vanbinnen nog mooi, linkse portier ligt momenteel uit elkaar om het raammechanisme te repareren. Buitenkant is op sommige plaatsen wat slordig gespoten, onbekend of dit een slechte reparatie is of gewoon zo van fabriek is gekomen? Lekt flink wat LHM onder de motor.

Donker grijze type 2 V6 ES9 manueel. Vanbinnen ook nog mooi, maar uiteraard wat simpeler aangezien dit geen exclusive is. Zowel onder de motorkap als de carrosserie in goede staat, buiten moterkap waar een paar kleine gaatjes in de lak zitten en dus ook wat roestpuntjes zijn (zo'n 5mm in doorsnee). Ook is er een flinke roestplek onder de bestuurdersdeur.

Zilveren type 2 V6 ES9 exclusive automaat. Vanbinnen ook nog oké. Carrosserie in mindere staat, voornamelijk de deuren zijn vrij roestig aan de onderkant.

De laatste staat ergens in opslag en heb ik zelf niet kunnen bekijken. Gaat om een type 1 V6 met 147(?)pk. Motor is in ieder geval stuk (weet niet wat er aan is, is zo gekocht ooit). Wagen heeft een volleder beige interieur, waarvoor hij gekocht is indertijd.

De blauwe en grijze hebben we van stalling gesleept en een paar 100m laten rijden in 3de en 2de versnelling achter een andere auto, om zo de olie goed te laten rondpompen. De blauwe lekte hierbij dus flink wat LHM, maar ze zijn wel beiden volledig naar boven gegaan. De grijze hebben we even verplaats en proberen starten maar hadden geen tijd meer om hem wat te laten draaien. De blauwe en grijze zijn rondgegaan tijdens starten maar zijn niet aangesprongen (te weinig tijd gehad om daar nog aan te werken).

Het plan is nu om het interieur van de type 1 in de blauwe te steken en de grijze het interieur van de blauwe te geven. De silveren zal voornamelijk voor onderdelen gebruikt worden (en later eventueel om terug op te bouwen). 

Ik ben zelf vrij goed in TIG lassen dus ik ga ook zelf lassen wat er moet gelast worden. Een volledig RVS uitlaat zit ook in mijn achterhoofd.

Over twee maanden tijdens de lesvrije week zal ik terug naar daar gaan om nog wat te sleutelen, Hopelijk krijg ik dan de blauwe en de grijze nog aan het lopen, waarna ze naar de garage gaan voor nieuwe sapjes.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 4 XM's

Mooi project Mathieu. Dat soort verhalen lezen we hier graag.  Zit je zelf nog op school of geef je les?

Goed bezig  

__________
Crepuscule

MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE: 4 XM's

Dag Veen

Ik ben zelf nog studerende, ik volg momenteel een schakeljaar Industrieel ingenieur EM. Vorige opleiding was bachelor autotechnologie, dus heb wel wat weet over de werking van auto's. Ik zag dat jij bij EPS een uitlaat gaat laten maken voor de Multimedia, heb jij enig idee wat de diameter van deze uitlaat zal zijn? Kan ik al eens rondkijken voor de juiste demper en pijp.

Mathieu

Mathieu

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: 4 XM's

De pijp is volgens mij 57 mm

__________
Crepuscule

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: 4 XM's

Dat rotte onder de deuren zijn de kokerbalken. Ik vrees met grote vrezen dat het binnenin nog veel erger is als ik zulke gapende gaten zie. De zilvergrijze zou voor mij de beste kandidaat zijn om weer in een goede conditie te brengen. Ook mede gezien de kleurstelling wat misschien normaal grijs mag lijken maar wel een hele goeie kleur is voov de XM qwa beleining. En wie heeft er nou 3 XM's om er een van te maken. Onderdelen genoeg!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: 4 XM's
Wat ook wel apart is is dat er 2 es9 met handbak zijn. Zo veel zijn er daar niet van. De meeste zijn met automaat geleverd. Als je 1 van die 2 met es9 wipt houden zorg dan dat je in ieder geval de hydraulische koppeling dingen bewaard evenals de hydrauliek pomp. Die is specifiek voor de es9 namelijk en niet zo gangbaar in het 2de hands circuit.
MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE: 4 XM's

Mark, 

De rest van de koker was langs de buitenkant wel echt hard, maar het zou inderdaad kunnen dat er niet veel van over schiet binnenin... 

 

Furrie,

De twee uiteindelijke zullen zo goed als zeker handbak zijn, Als we nog een derde doen nemen we de automaat.

Mathieu

MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE:

Ik ben gisteren en vandaag terug begonnen aan de XM's!

Voorlopig enkel de donkergrijze gedaan; motor draait terug, lhm bijgevuld en de roest aan de onderkant bekeken. Ziet er vrij slecht uit, maar wel te redden denk ik...

IMAGE(https://i32.photobucket.com/albums/d32/Mathieu_Wuyts/IMG_4713_zpswipycpea.jpeg)

IMAGE(http://i32.photobucket.com/albums/d32/Mathieu_Wuyts/IMG_4714_zpsd3rufubk.jpeg)

IMAGE(http://i32.photobucket.com/albums/d32/Mathieu_Wuyts/IMG_4715_zpsjirdrfcu.jpeg)

IMAGE(http://i32.photobucket.com/albums/d32/Mathieu_Wuyts/IMG_4716_zpsxudzqess.jpeg)

Heb de donkergrijze wat rondgereden, paar rondjes rond de fabriek hier. Hij gaat perfect naar boven en beneden, maar hij veert ongeloofelijk hard. Is er iets wat ik daar aan kan doen?

Morgen ga ik de lichtgrijze automaat eens bekijken denk ik. Is er iets speciaal waar ik rekening mee moet houden met de automaatbak zelf? 

Kan iemand mij vertellen wat er ontbreekt op de ene vs de andere?

IMAGE(http://i32.photobucket.com/albums/d32/Mathieu_Wuyts/IMG_4720_zpsivrfmzbj.jpeg)
vs

IMAGE(http://i32.photobucket.com/albums/d32/Mathieu_Wuyts/IMG_4719_zpsuzirm4re.jpeg)

Mathieu

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: 4 XM's
De onderste heeft wel cruise control en de bovenste niet (Of geen orignele)
MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE: 4 XM's

Klopt! Da's ook weer duidelijk.

Mathieu

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Dat harde veren zal wel komen door bollen die stuk zijn of veel te weinig druk hebben. Dat heeft geen invloed op het omhoog en omlaag gaan, wel op het veren. Vwb de bak zou ik gewoon rustig gaan rijden. Kun je niet zo veel mee/aan doen. Op termijn kun je de olie verversen...
MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE: 4 XM's

Las dat het verversen van de 4hp20 bak niet zo eenvoudig is? Of valt dat al bij al wel mee?

Mathieu

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Niet extreem lastig. Maar je kunt dat niet in 1 keer doen. Er blijft veel olie in de koppelomvormer zitten. Je zult het een keer of 3 a 4 na elkaar moeten doen met steeds een tijdje rijden (paar honderd km oid) er tussen. Je moet echt de juiste olie hebben en je moet meten/peilen bij specifieke temperatuur. Bij een bak met peilstok 80 graden en de latere zonder 60 graden meen ik....
MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE: 4 XM's

Laat ik het dan maar bij de manuele bakken houden, nu ik toch te kiezen heb 

 

Mathieu

MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE: 4 XM's

Wat betreft de bollen; laat ik die best gewoon bijvullen of kijk ik meteen voor nieuwe? Wat is de kans dat ze effectief kapot zijn? Ze zien er op het eerste zicht nog wel oké uit, al heb ik ze niet grondig bekeken.

Mathieu

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: 4 XM's

Als een veerbol lek is zoals Geriie, en dan bedoelt hij dat het memebraam stuk is, zie je dat never van de buitenkant, loshalen is de enige weg om dat te controleren. Heb je de bol los en 'pist' deze gedurende langere tijd LHM kun je ervan uitgaan dat de bol lek is.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: 4 XM's

Om nog even op de roesterij terug te komen. Vergeet vooral niet de dorpelbekleding en de matten aan de voorzijde links en rechts omhoog te halen en daaronder te kijken. Vooral helemaal voorin de hoek aansluiting bodemplaat/A-stijl. Dikke kans dat het daar ook door is.

MathieuW
afbeelding van MathieuW
RE: 4 XM's

Prima. Bedankt!

Mathieu