Ik ben de trotse eigenaar van '91 XM 2.1D.
Mijn broer heeft deze in Duitsland gezien en letterlijk van de slooppers gered. De auto heeft maar 150k gelopen en mijn broer heeft hem van de eerste eigenaar gekocht. Auto heeft wat krasjes maar ziet er verder zeer goed uit.
Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.
Ik heb al een eerste vraag. Ik heb interesse om het interieur te vervangen door een leder. Nu heb ik al een gezien echter is deze van een type2. Ik ben nog niet wezen kijken echter enkele problemen die zo in mij opkomen:
* Huidige stoelen zijn manueel, leder stoelen zijn electrisch.
* Waarschijnlijk heeft het leder intereur achter electrische ramen, mijn zijn manueel
* Past het interieur van een type2 in die van een type1?
* Is de raam bediening van een type 2 manueel of electrisch?
Ik hoop met een beetje vindingrijkheid toch het interieur overgeplaatst kan worden.
een hartelijk welkom op HET xm forum!
het is mogelijk om de ombouw te doen.
De deurpanelen van een type 2 passen echter qua vorm niet bij een type 1 (vanwege een ander dashboard)
als je echter wat zoekt zal er vast ook wel een type 1 setje leer te vinden zijn. er staan (jammergenoeg) slopers te over.
je km stand is overigens geweldig!
Mij is juist verteld dat de Deur panelen van beide types wel het zelfde zijn.
Want zijn dan de verschillen hiertussen?
Ik heb een leren type 1 interieur gekocht wat in een type 2 gaat.
De aansluiting van het deurpaneel bij het dashboard is net iets anders. Het past wel maar het sluit waarschijnlijk net niet netjes aan.
*1 achter de radio kun je een 12 volt over het contact vinden om de stoel aan te sluiten. De stoel zelf heeft alleen maar een plus en een min nodig. Het groene relais draadje van de stekker moet je dan bij de plus stoppen. Zo werkt het bij mij ook
*2 In de achterdeurpanelen zit standaard een uitsparing voor de raamslinger. Als de donorauto elektrische ramen had is het kwestie van even het leer bij het gat wegsnijden.
*4 voor is het altijd elektrisch, achter ligt aan de uitvoering.
En misschien kunnen we wel van voordeurpanelen ruilen, hebben we allebei perfect passende panelen. :wink:
En wat betreft de elektrische stoelen?
Ik verwacht dat de bevestigingspunten op de bodem van de auto identiek zijn met die van de manuele versie.
Ik heb begrepen dat de bediening op de stoelen zelf zit. Ik hoop dat als ik dan 12v aanleg na de stoelen dat ik deze vervolgends dan ook kan gebruiken.
Wordt een interessant project :D
Jep, ik heb net elektrische stoelen in mijn XM gebouwd die origineel handmatige stoelen had.
Alle bevestigingpunten zijn hetzelfde, je hoeft alleen maar draadjes naar de stoel te trekken.
Ik bedoelde overigens bij punt 4 de zij spiegels en niet de ramen.
Ik moet nog naar het interieur kijken maar ik hou jou zeker op de hoogte.
Zal overigens pas halverwege volgende week worden aangezien ik momenteel nog aan het wachten ben op het kentekenbewijs van de auto.
Het huisige interieur is ook nog een hele goede staat dus wellicht dat ik hier nog iemand anders daar gelukkig mee kan maken.
Ik kan achter inderdaad het paneel aanpassen voor de manueel raam bediening.
Ik heb dan wel een gat zitten in de panelen waar de knoppen van de elektrische ramen heeft gezeten. Wellicht dat ik dit mooi kan afwerken.
Uit een sloper de afdekkapjes voor de raambediening achter halen, en die in de gaten drukken. (de blindkapjes die in de middenconsole zitten, bedoel ik) Lijkt me heel netjes afgedekt.
Dit niks? :wink:
Hallo Chrizzzie, welkom op het forum.
In de link die PBO geeft, kun je op de eerste foto heel goed de vorm van het type I dashboard zien: dat is hoekiger dan type II en sluit daarom niet zo mooi aan op de deur.
P'soonlijk zou ik, als ik jou was, effe doorbijten en achter de ramen ook elektrisch bediend maken. ;-)
Veel succes met je activiteiten. En je weet dat we dol op foto's zijn. :D
Dag Chrizzzie,
Ook van mijn kant uit een warm elkom op dit forum.
Een kleine voorstelling/introductie vanjezelf en je dame zou leuk zijn.
Je kunt daarvoor in dit deel terrecht http://www.xmclub.nl/forum/viewforum.php?f=8
En plaag ons vooral met veel plaatjes :wink:
Zweefse :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja k had nooit gedacht dat er ooit een dag kwam dat ik Citroen ging rijden.
De wondere zijn de wereld nog niet uit en zeg nooit nooit :D
Ik heb nog een vraag:
Hoeveel inch zijn de standaard Citroen velgen?
Ik heb momenteel stalen velgen + wieldoppen. De auto staat momenteel niet bij mij echter mijn vader verteld dat deze 14inch zijn. (Klopt dit?)
Ik kan orginele XM aluminium velgen kopen echter deze zijn 15 inch.
Ik zou graag de banden van mijn stalen velgen over willen zetten op de aluminium velgen maar als deze een andere inch is gaat dit dus niet.
Standaard heeft de XM 15 inch velgen. Bandenmaat 205/65/15 of 195/65/15 afhankelijk van de motor.
Ook welkom,
Interieurs om bouwen daar zijn Mark en mij zelve expert in, kom maar langs. :wink:
Welkom op het forum Chrizzzie :wink: .
We hebben al email contact gehad :wink: .
Check bij jouw XM of er al stekker voor elektrische stoelen liggen, dan is het plug&play :wink: . In mijn "Ambiance" achterdeurpanelen heeft de vorige eigenaar ook al gaten ter plekke van de raamslingers gemaakt, dus dat komt jou goed uit :wink: .
Ik hoor het wel als het zover is :wink: .
Ik heb het kentekenbewijs nog steeds niet binnen. Vandaag met de RDW gebeld en zij hebben het vrijdag verstuurd. Ik heb dus goede hoop dat het vandaag binnen komt met de post.
De zijstrips van mijn XM zijn ook slecht. Nu heb ik al de hand weten de leggen op op andere zijstrips. Deze zien er al een stuk beter uit echter hebben ook wat plekjes. Weet iemand wat hieraan gedaan kan worden?
rvs sierstrips bestellen.
staan vaak op marktplaats, kost wel wat :wink:
Het is dus niet mogelijk om ouden op te poetsen / herstellen?
helaas, de strips bestaan uit een dunne aluminium folie met daaroverheen een dikke doorzichtige plastic laag geplakt. Zodra het doorzichtig plastic gaat kieren, dan komt er vocht ertussen en krijg je van dat lelijke bloemkool effect. Nieuwe kopen is de enige oplossing voor de komende jaren totdat het weer lelijk wordt :wink: .
Ik heb een hele set tweedehands gekocht voor €15,- en deze zijn in redelijke staat (Dof + paar plekjes) voorlopig zet ik deze erop.
het dof kun je behandelen met gekookte lijnolie (denk ik) of pvc coating (weet ik)
voor alleen het doffe zou de oplossing van Jeroen wel werken :wink:
Balen, kentekenbewijs zat vandaag weer niet bij de post. RDW vertelde dat zij een 48 uurs regeling met TNT hebben. Dit betekend dat de post die zij versturen er langer over doet echter dat de kosten dan wel lager zijn.
Dan maar hopen dat het morgen wel bij de post zit. Ben nu met het openbaar vervoer naar werk aan het reizen wat duur en onhandig is.
2 weken geleden had de RDW ook een storing in hun systeem, ik kreeg net op tijd mijn deel 1B opgestuurd voordat ik mijn XM uit de stalling haalde
Bezorgt tante Post bij jou wel op maandag? :shock: Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt. Wel de postbode in de straat zien bezorgen, maar nooit bij mij.
Een andere optie voor die sierstrips is om gemetalliseerd plakplastic te gebruiken dat je koopt in de hobbywinkel.
Doorzichtig kunstof en aluminium voorzichtig uit de strip halen. Aluminium glad maken en daar dat folie strak overheen trekken. Daaroverheen het kunststof. Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar op de foto's die ik gezien heb, ziet het er goed uit. Ook na enkele maanden :!:
nee niet op maandag, ik kreeg het vorige week woensdag binnen ipv de donderdag een week daarvoor :roll:
Hoe krijg je deze los van de plastic kap? Bij mij lijkt dit vast geklonken / gesmolten te zijn.
Het zou er toch echt in geklikt moeten zitten. Maar het zit heel strak. Je moet heel voorzichtig het plastic naar voren duwen. Dan krijg je aan de achterkant net genoeg ruimte om het er voorzichtig uit te drukken.
Als het geklonken/gesmolten zou zijn, zouden we geen bloemkolen krijgen.
Overigens ben ik er nog niet aan toegekomen. Wat ik hierboven vertel is wat ik op het internet heb gelezen.
Pagina's