Drogert's XM

Pagina's

41 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Drogert
afbeelding van Drogert
Drogert's XM

Hallo allemaal!

Mijn naam is Roger, 29 jaar en woonachtig in Rotterdam

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van mijn 3e XM. Na een 7 jaar geen XM te hebben gereden begon het toch weer enorm te kriebelen. Ik ben gaan speuren op internet en heb een hele mooie V6 24V automaat exclusive met 149.000 op de kop weten te tikken. Hij was van een particulier en er moeten nog wat dingetjes aan gebeuren. Ik ben er erg blij mee en ik ben dan ook meteen lid geworden van dit forum, hopende dat jullie mij konden helpen. Ik vind het erg leuk om lekker te sleutelen aan mijn nieuwe aanwinst en zal dat ook zeker moeten gaan doen. Ik zal binnenkort wel wat foto's gaan plaatsen daar het nu regenachtig is en hij nog goed gepoetst moet worden :-P

De volgende dingen moeten gedaan worden:

  1. Raam links-achter defect, (kabel gebroken)
  2. Geeft niet weer op het dashboard in welke versnelling de automaat staat
  3. linker display geeft letters erg slecht weer. (slechte contacten)
  4. Reservewielhouder bijna weggeroest.
  5. ​Sierstrips rondom auto vertonen bloemkool-effect.
  6. 2 kleine deukjes
  7. Accu kapot(lange tijd stil gestaan) 
  8. Radio code ontbreekt... (heb bij een specialist navraag gedaan en deze gaat contact zoeken met citroen)
  9. en wat ik nog vergeet/boven komt drijven t.z.t... :-P

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp! 

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Drogert's XM

Succes met de XM. Altijd mooi.

Raammechanisme linksachter kan ik wel voor je van mijn XM-afhalen. Komt van een XM 2.1 TD bouwjaar 1999.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Welkom op dit forum Roger. Dat klinkt als een fijne wagen. Word je ook lid van de XM-club? Dan kun je ook gebruik maken van het onderdelenmagazijn, ontvang je ons mooie tijdschrift etc... 

__________
Crepuscule

Drogert
afbeelding van Drogert
RE: Drogert's XM

Veen zegt:

Welkom op dit forum Roger. Dat klinkt als een fijne wagen. Word je ook lid van de XM-club? Dan kun je ook gebruik maken van het onderdelenmagazijn, ontvang je ons mooie tijdschrift etc... 

Lijkt me leuk! Ik probeer op de pagina te komen om mezelf te kunnen registreren maar iets gaat er niet goed. Staat je forum naam/wachtwoord los van het registreren voor het lidmaatschap?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Drogert's XM

Lid worden door op Lidmaatschap onder XMClub op de site te klikken; inloggen kan daar met je forum inlog. Dan zou het zich vanzelf moeten wijzen.

Je mankementen zijn overzichtelijk en geven je gelijk een goed beeld van wat gebruikelijk is bij een XM. De slechte linker display is geen slecht contact, maar dooie pixels. Er was ooit een reparatieoptie met rubbertjes, maar vervangen door een goede is makkelijker.

Raammechanisme kan je ook vervangen, maar ook goed repareren met fietsversnellingskabel (staat hier ergens op het forum).

Weergave versnelling op je klokkewinkel is vaak een lampje, ff vervangen dus.

Reservewielhouder en bloemkoolstrips zijn bekend punten. Ergens nieuwe zien te scoren dus.

Deukjes, jammer. Maar op de meetings zijn vaak mogelijkheden om uit te deuken.

Accu gewoon vervangen.

Veel plezier met je XM.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Drogert
afbeelding van Drogert
RE:

Ik kan wel inloggen op het forum maar als ik dan doorklik dan beweert hij dat ik 5x een verkeerd wachtwoord heb ingevoerd en dat mijn acount tijdelijk is geblokkeerd. Nieuwe wachtwoord aangemaakt maar hij blijft het zeggen. Wellicht over een uurtje nog eens proberen.

Drogert
afbeelding van Drogert
RE:

Jabaar, bedankt!

Ik heb kan dit berichtje niet verwijderen maar hieronder mijn reactie...

Drogert
afbeelding van Drogert
RE: Drogert's XM

jabaar zegt:

Succes met de XM. Altijd mooi.

Raammechanisme linksachter kan ik wel voor je van mijn XM-afhalen. Komt van een XM 2.1 TD bouwjaar 1999.

Bedankt!

​Ik moet nog even wennen aan het forum en alle knopjes enzo :-P

Ik heb je als het goed is een mail gestuurd ivm het raam-mechaniek, alvast bedankt!

JJ
afbeelding van JJ
RE: Drogert's XM

De reservewiel houders waren bij mijn auto's ook bijna weg. Een andere scoren weet ik niet of dat lukt maar anders kan je het blik er af slijpen en de stangen ontroesten en evt. weer goed aan elkaar lassen. Ik rijd al jaren zonder dat blik onder het reservewiel en dat gaat prima. Succes met die 6 cylinder :)

Ierse zoefmachine

albertvanderloo
afbeelding van albertvanderloo
  • YG 50 DK aanschaf 1990 / PS VP 26 in 1998
  • ZL ZH 77 in 2010 / 1-SFN-53 aanschaf 2014
  • (als 1e dame een CX 25 GTI, nieuw gekocht 1984)
RE: Drogert's XM

Heee, een XM erbij in Rotterdam, waar ik ook woon. Zo veel XM's zie ik hier niet rondrijden, namelijk.

Bravo voor de mooie keuze.

Komt er nog een fotootje? ( als je eindelijk hebt uitgepield hoe dat plaatsen gaat..)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Drogert's XM


Welkom bij de XM-club! 24v automaten rijden ook zo lekker. 

Even je lijstje doornemen:

Geeft niet weer op het dashboard in welke versnelling de automaat staat
​Geeft het niet weer of is het lampje stuk? Het display zelf zit met een bord achterin de tellerbak geprikt. Deze kan je dus los vervangen voor een ruilexemplaar, maar kijk eerst eens of er nog meer lampjes in je dash stuk zijn.

linker display geeft letters erg slecht weer. (slechte contacten)
Bekend probleem, weinig oplossingen. Het flexibele stripje maakt slecht contact met de PCB, en daardoor vallen letters weg. Ik probeer nu een oplossing via Z-axis electrisch geleidende tape van 3M, zal je op de hoogte houden.


Reservewielhouder bijna weggeroest.
Ook bekend probleem. Mocht je een andere vinden, behandel die eerst goed tegen roest voordat je hem er weer onder hangt. En Jaap heeft gelijk, zonder blik werkt het ook. Zonder blik zie je bij ontzettend veel auto's, bij de XM was het volgens mij een extra luxe. 

​Sierstrips rondom auto vertonen bloemkool-effect.
Bumperstrips zijn nieuw te leveren via Citroën (±100 euro per stuk). Voor de zijkanten zijn RVS bumperstrips beschikbaar (dacht via Hagen En Schildkamp)

Radio code ontbreekt... (heb bij een specialist navraag gedaan en deze gaat contact zoeken met citroen)
Is ook eerder gebeurd. Een ander forumlid heeft succes gehad bij de volgende website:

http://www.radio-code.co.uk/citroen-radio-codes.html

Voor 19 pond ofzo de juiste code in een paar uur via de mail. Schijnt een net bedrijf te zijn.

Over de raammechanismes: de enige die te repareren valt met een gebroken kabel is een raammechanisme linksvoor mét onetouch bediening. Daar kun je het metalen kapje los van halen en een nieuwe kabel op het spoeltje winden. Voor alle overige geldt: vervangen! Ik ben wel benieuwd of die anderen echt niet te maken zijn overigens, iemand zou zo'n ding voor de grap eens moeten openmaken. 

 

Veel succes met je XM!

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Drogert's XM

Welkom hier en feauteaux!!

 

Je lijstje is al uit den treure doorgenomen zie ik..succes!

Luceo non uro....

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Drogert's XM

Welkom hier, leuk een Xm in de regio Rotterdam.

Veel plezier ermee!

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Drogert's XM

Ik heb ook wel eens een raammechanisme zonder one touch gereparareerd. Wel uit de portier links-voor. Dat dan weer wel.

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Drogert's XM

Oh echt? Was dat ook zo'n open ontwerp of helemaal dichtgebouwd?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Drogert's XM

Ik moet even graven in mijn geheugen want het was in 2007. Het was in mijn XM 2.1 TD SX uit 1995. Het was een half-open metalen motortje. Je kon de katrol van de zijkant zien zitten. Blijkbaar zijn er dus ooit meerdere varianten gebruikt.

__________
Crepuscule

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Drogert's XM

Ah ja, hetzelfde systeem als die one touch inderdaad.. Ik ben wel benieuwd nu naar die gesloten versie, of dat ook te doen is. :)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Drogert's XM

zijn allemaal te maken die raammechanismes, ik heb er een handleiding van E-croft voor. Wil ik binnenkort wel opzoeken want ik moet nog een achterportier mechanisme voorzien van een nieuwe kabel.

Ierse zoefmachine

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik heb nog een volledig gesloten versie in de garage liggen. Daar zitten rondom een soort klinknagels in. Ik denk dat je die gewoon kunt uitboren. 

__________
Crepuscule

JJ
afbeelding van JJ
RE: Drogert's XM

Die boor je er inderdaad uit en met die setjes van E-croft, krijg je er ook nog een tappend schroefje en ringetje bij.

Ierse zoefmachine

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Drogert's XM

Ah dus toch. Zou je foto's kunnen maken misschien? 

JJ
afbeelding van JJ
RE:

ja hoor, de laatste handleiding die ik na aankoop downloadde, was maar 2 weken te bekijken maar ik heb nog een oude uit 2012. Heb geprobeerd te downloaden maar dat werkt toch niet, bestand is te groot denk ik. Mocht je'm willen dan pb maar en e mail ik dat wel naar je.

Ierse zoefmachine

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Drogert's XM
Ik heb het bestand prima kunnen downloaden zojuist.....
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Drogert's XM

Ik kan hem ook downloaden, mooie guide! Ziet er wat sterker uit dan die tonnetjes met schroefjes erin, die zijn wel eens los geschoten.. 

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Drogert's XM

Zo, heftig spulletje :) Die handrem tonnetjes heb ik persoonlijk niet zon vertrouwen in.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Handremtonnetje met schroefje werkte bij mij prima. Bleek alleen geen rvs kabel gebruikt te hebben waardoor na ruim 3 jaar de kabel (weer) doorgeroest was....
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Zit me ineens af te vragen of je met een lasapparaat een bobbeltje eraan kunt braden die je vervolgens wat in model vijlt als dat nodig is....
Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE:

Nee :) 

Enige nuance: wellicht met een TIG apparaat en ninja las skills kan je er een druppel op leggen.

Maar doorgaans smelt je meteen die kabel stuk

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Drogert's XM

RVS kabel schijnt wat 'gladder' te zijn waardoor die tonnetjes niet goed blijven zitten, dit is wel een mooie oplossing!

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ik gebruik altijd een metalen 'tonnetje' uit een kroonsteentje. Daar zit ook een schroefje in. Die gaat dan in de raamgeleider.

 

 

 

 

__________
Crepuscule

Drogert
afbeelding van Drogert
RE:

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Ondanks het lastige weer heb ik mijn raam kunnen vastzetten met een oude swifferstok :-). Het raam viel steeds open en lekte daardoor een beetje. Ductape plakte ook niet echt lekker en het ziet er niet uit natuurlijk. Nu even wachten op het raammechaniek van jabaar, het oude foam verwijderen, nieuwe plakken en we kunnen het boeltje weer sluiten. Ik durf de bekleding nu nog niet terug te zetten omdat het best lastig was om het te verwijderen zonder die plastic dingetjes te breken. Dat was me uiteindelijk ook gelukt dus daar was ik best trots op :-P

Tevens merkte ik al een paar dagen geleden dat ik geen remlicht had. Even snel gezocht en hier de oplossing gevonden! Het contactje was ook hier weggesmolten. Even voor nu een paar tapjes op het contactje geplakt zodat hij iets hoger kwam. Ik heb namelijk niet z'n heel klein boortje. Ik denk dat ik binnenkort iets maak van metaal wat je om het plasticje heen kan vouwen waardoor het iets hoger komt. Dan een parkertje er door heen zodat het blijf zitten. Ik zal de foto's wel mee posten. Het werkt nu zodat ik even vooruit kan. Het weer werkt niet echt mee dus even buiten klussen zit er niet in...

Ohja, het is me inmiddels gelukt om XM clublid te worden. Althans, ik heb me ingeschreven dus ik verwacht dat de contributie binnenkort wordt afgeschreven en mij volwaardig lid maakt. 

Hieronder een tweetal foto's, gemaakt toen het weer beter was.

 

Pagina's