Drukregelaar

Pagina's

52 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
cevisxm
afbeelding van cevisxm
Drukregelaar

Op mijn TCT uit 1997 heb ik een lekkende drukregelaar, volgens de garage moet ik dan een ringetje vervangen. Ze vertelden mij ook dat dit ringetje niet meer leverbaar is.
Dus ik ben op zoek naar een drukregelaar, nu heb ik een "droge" op de sloop gevonden maar deze zou dan van een xantia 2liter komen.
De vraag is dan dus zijn deze identiek met mijn TCT. En dan bedoel ik zowel uiterlijk dus wat betreft ophanging en wat betreft de druk verdeling.

mechuccio
afbeelding van mechuccio
Re: Drukregelaar

Qua leidingen en aansluitingen is het wel hetzelfde maar op mijn ME5 bak zat een iets andere drukregelaar dan op mijn nieuwe BE3 bak, werkt hetzelfde maar zit een kwartslag gedraaid gemonteerd dus als je hem over wilt zetten moet je even zeker zijn of hij ook direct past, kun je redelijk makkelijk zien als je de nieuwe naast de huidige houdt.
Weet je ook welk ringetje kapot is?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Drukregelaar

Drukregelaar heeft volgens mij niks van doen met de versnellingsbak of zit ik ernaast?
En als ik er niet naast zit dan denk ik dat dat ringetje ook geen probleem hoeft te zijn mits je bij een garage aanklopt die de weg wel weet.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Drukregelaar

Het klopt, het gaat om het ringetje achter de plaat van drukregelaar (hydroliek, lhm, enz enz)

Cevis

 

af en toe Reparatie in beeld

mechuccio
afbeelding van mechuccio
Re: Drukregelaar

Als je het hele ding vervangt, dus incl. de voorraadbol dan heeft het in zoverre iets met de bak te maken dat de klep en regelaar tegen de bak geschroefd zit en daar heb je verschillende vormen van. De drukregelaar zelf kun je schijnbaar ook apart losnemen en vervangen, in dat geval maakt het niet uit en zijn ze hetzelfde.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Drukregelaar

op de xantia die ik zag op de sloop zat de bol aan de linker kant en die van mij bovenaan dus hier zit wel verschil in dus.

Cevis

 

af en toe Reparatie in beeld

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Drukregelaar

Die drukregelaars zijn al vanaf de DS hetzelfde qua opbouw, alleen is ooit de leidingdiameter van het gebruikerscircuit verkleind van 4,5 naar 3,5 mm, ik meen al bij de BX.
Tussen Xantia's en XM's dus zonder meer uitwisselbaar, alleen moet je soms de retouraansluiting een halve slag draaien en leidingbeugels en steuntjes andersom monteren.
Binnenin zitten wat O-ringen, die worden na jaren hard. Bij o.a. Chyparse zijn ruil regelaars voor weinig te koop. Bovendien kan je daar mooi zien hoe die dingen in elkaar zitten.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Drukregelaar

O, dat vind ik leuk. Beter een ruil dan want bij die andere is het dan ook afwachten, weet ook niet hoelang hij daar al staat "droog". En inderdaad prachtig om even te zien hoe ze uitzien. Morgen even Chyparse bellen. De dame rijd nu wel erg kl... soms nauwelijks vering.
-------------------------------------
heb ze even gebeld in Almere maar hadden deze week geen tijd (voorjaarsvakantie).
Heb de drukregelaar laten opsturen en vandaag thuis gekregen, hiep hiep een leuk kado.
Nu nog even de tijd vinden en dan de zaak omzetten.
Zijn er mensen die behoefte hebben aan een foto sessie van deze operatie. de klus lijkt, naar mijn idee niet zo moeilijk.

Cevis

 

af en toe Reparatie in beeld

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Drukregelaar

Altijd goed ja!
Voor in mun XM kookboek en de How To misschien?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Drukregelaar

Ja natuurlijk. Altijd leuk en leerzaam! Kom maar op met de foto's

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Drukregelaar

mooi dan neem ik het mee in de rep. En zo als voorgesteld, zoveel mogelijk in de how to do style.

Cevis

 

af en toe Reparatie in beeld

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: Drukregelaar

Graag! Altijd leuk om foto's te zien, en zoiets kan een minder zelfverzekerde sleutelaar even het zetje geven. Succes met de wissel! :) Het is inderdaad niet heel moeilijk. Kijk wel even of je de bol al los kunt krijgen als hij nog op de auto zit.. Ik heb een keer een drukregelaar gemold (pijpjes waren afgebroken) omdat de bol nog muurvast zat.. Tussen de bankschroef ermee en in mijn kwaadheid zo hard met de beitel geramd tegen de bol dat ik de drukregelaar kapot sloeg (schoot weer los). :oops:

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: Drukregelaar

Heb je dáár foto's van Djidde?
Altijd goed om te zien voor de minder zelfverzekerde sleutelaar en kan net even dat zetje geven... :mrgreen:

cevisxm
afbeelding van cevisxm
Re: Drukregelaar

Ik had trouwens nog een vraag, ik heb bijna alle bollen vervangen behalve mid achter, niet los te krijgen. Maar als deze stuk is resulteerd dit dan ook in hoogte achter.
Ik kom met de vraag omdat hij achter veel lager is komen te liggen dan een aantal maanden geleden. Regelmatig word ik hier door tegenliggers aan herinnerd.

Ik wil voorkomen dat als de hoogte achter ga aanpassen en dan later de bol (mid) ga verwisselen dat ik nog een keer de hoogte moet afstellen.
Ik herinner mij dat mijn BX destijds bij de aankoop erg hoog stond aan de voorkant, dit bleek te komen door kapotte bollen.

Cevis

 

af en toe Reparatie in beeld

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: Drukregelaar

Die middenbol heeft niets met de hoogte te maken. Als ik het zo lees is de achterste hoogteregelaar van slag, zal wel vastzitten of zo.
Als je het gegarandeerd goed wilt krijgen is een afspraak bij een Citroenspecialist (dus niet een dealer) zeer aan te bevelen. Met name Chyparse laat je ook goed zien hoe het allemaal zit en werkt.

Een bol die niet los wil heeft dikwijls als oorzaak dat er nog druk op staat.
Bij de middenbollen , de hydractiefbollen komt dat meestal door niet de juiste procedure voor drukloos maken wordt gevolgd.
De hydractiefkleppen worden bediend door pilotklepjes, de de systeemdruk toelaten tot de hydractiefklep. Als die opengaan in de laagste stand, dan is daarmee de hydractiefbol ook drukloos.
Pas daarna kan je de ontlastschroef op de HD regelaar lossen.
De juiste procedure is dus:
Auto met draaiende motor in de laagste stand. Deur open, doorgaans hoor je dan de klik van de kleppen.
Daarna motor uit en ontlastschroef open.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Drukregelaar

zegt:

Auto met draaiende motor in de laagste stand. Deur open, doorgaans hoor je dan de klik van de kleppen.
Daarna motor uit en ontlastschroef open.

Hierover is eerder geschreven. Deur openen is overbodig.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Drukregelaar

Lekken hogedrukregelaar. Daar kan je zelf iets aan doen.

Edit: Bestand (PDF) toevoegen kan je dus vergeten, dat lukt niet. Andere keer misschien.

Het PDF beval een beschrijving mbt het uiteennemen van de regelaar ter vervanging van de 0-ringen met exacte maten van deze ringen.

Maar het document bevat ook informatie over het shimmen van de regelaar. De beschrijving is in het Engels. Kan iemand me vertellen hoe dit PDF document van mijn PC beschikbaar te stellen?

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Drukregelaar

he vreemd.....

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Jan-hendrik
afbeelding van Jan-hendrik
Re: Drukregelaar

Uhh, dat thermostaat.pdf, is dat om te downloaden? Lukt mij alvast niet :wtf:

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 68k km LHD RP8569

Hiroshima, Japan

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Drukregelaar

Nou, het zal wel weer ergens vastlopen, vanaf a.s. vrijdag werk het wel.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Drukregelaar

het is wel makkelijk als je een foto van de regelaar hebt.       Die van mij is van het type Y1 of van een BX.

Wil je de lekage op de achterkant reparen moet er een borgring worden verwijdert.

Draai het bevestiging boutje weer in de veerzetel en druk deze met een lijmtang of in de bankschroef naar binnen.

Boor een gaatje van 4 mm. op de hoogte van de borgring.dit is nodig om de borgring uit de groef te drukken, er is nog net genoeg ruimte om deze met een schroevendraaier er uit te wippen.

LET OP de klep staat onder spanning draai de lijmtang of bankschroef langzaam terug zodat de veerzetel naar buiten komt,

zou de regelaar hier tussenuit schieten vliegen de onderdelen en de olie om je oren.

In de veerzetel zit een groef met een O-ring plaats hier een nieuwe, insmeren met vet of olie en het geheel weer in de regelaar persen. 

Vergeet niet de borgring, het is behoorlijk wat gefriemell om deze door de wijnige ruimte op zij plaats te krijgen.

 

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Drukregelaar

[quote=Jan-hendrik]

zegt: Auto met draaiende motor in de laagste stand. Deur open, doorgaans hoor je dan de klik van de kleppen.
Daarna motor uit en ontlastschroef open.

Hierover is eerder geschreven. Deur openen is overbodig.

[/quote]

Jan-Hendrik: leg eens uit waarom die kleppen zomaar zouden openen als je de auto met draaiende motor in de laagste stand zet?

Daar moet het systeem toch een signaal voor geven? Deur open is zo'n signaal. Bij stilstand zijn er geen andere signalen om de VC het idee te geven de kleppen te openen.

Of mis ik iets?

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE:

Ik heb dat ook altijd begrepen. Maar als ik er nog eens over nadenk; is het niet zo dat de kleppen in principe open staan tenzij een sensor (bv de stuursensor) zegt dat de kleppen dicht moeten? Of mis ik nou weer iets ? :)

Het kan natuurlijk dat de kleppen automatisch dicht gaan als je de auto in de laagste stand zet natuurlijk....lijkt me ook weer logisch, dus hebben idd een ander signaal nodig om weder te openen....

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Drukregelaar

Bij lage snelheden, ik meen onder de 40 km/u staat het hydractieve deel dicht. Het valt dan buiten het regelgebied van de VC.

Net zo iets als je cruise control, die werkt ook pas vanaf 40.

We hebben (of hadden) een lid dat die details allemaal precies weet en daar documentatie over heeft, ik kan zo gauw niet op zijn naam komen.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Drukregelaar
Je hoort ook een klik van de ha na openen van portier of achterklep.....
detlev
afbeelding van detlev
RE: Drukregelaar

Ik dacht juist dat onder de 30 (!) alles open stond? Want dan is 'ie altijd soepel?

En een handtekening!!!!

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Dat van die portieren openzetten klopt wel. Wil je de middelste bollen vervangen dan geld: "Auto met draaiende motor in de laagste stand. Deur open, doorgaans hoor je dan de klik van de kleppen. Daarna motor uit en ontlastschroef open". Anders gaan deze kleppen niet open en kun je deze bol(len) niet vervangen.  Wanneer je de portieren niet opend voor je de ontlastschroef losdraaid en je verwijderd de hogedrukregelaar om daarna de portieren te openen komt er alsnog lhm (onder druk) uit de HD leiding. Dit kun je dan weer voorkomen door een accupool los te trekken of even het portier openzetten voor ontlasten.......... zoals jan-hendrik schreef.

Detlev: dat klopt: portier opentrekken en je hebt "comfort" dus onder de 30, 40 km/h (of what ever..........)

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Drukregelaar

En voor de helderheid nog even:

Die elektroklepjes zijn NIET de kleppen die de middenbollen bijschakelen.

Het zijn pilotklepjes, die de systeemdruk toelaten tot de "hydraulische schakelaar", dat is de echte hydractiefklep die het werk doet.

Dat is zo gedaan omdat je VC niet de power kan leveren om een flinke hydrauliekklep open of dicht te zetten.

Dus: geen systeemdruk = geen schakelpower voor de hydractiefkleppen.

 

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE: Drukregelaar

icon_biggrinWeer wat geleerd. Dank.

Misschien een leuk idee om eens een lezing te organiseren om alle fabels en feiten uiteen te zetten van het vedersysteem met tekeningen en proefopstellingen.

Aansluitend om de beurt de brug op voor bijvullen en opboren hydractiefbollen devil

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Drukregelaar

Leuk plan.

Ik houd die lezing wel.

Wie organiseert het?

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: Drukregelaar

Jij Jan!  devil

Pagina's