Even voorstellen,
Mijn naam is Frans Smit, woonachtig in de omgeving van Eindhoven, en ben sinds midden juni 2012 in het bezit van een rode XM V6 Exclusive automaat
organummer 6829, volgens de calculator productiedatum 21-07-1995, eerste registratie kenteken 30-10-1996
Km-stand bij aanschaf 191.700 km
Mijn Citroen ervaring in het verleden betreffen een GS-Break, veel plezier van gehad uiteindelijk heeft de roest de auto de das om gedaan, en ik heb een BX mogen rijden.
Daarna jaren een auto van de zaak mogen rijden, helaas kwam een Citroen nooit goed uit de lease calculaties en viel de keuze daarom op andere meer courante merken.
Ik ben inmiddels ook lid gewordden van de XM-club en heb reeds meerdere malen het forum bezocht en de diverse topics gelezen.
De eerste ervaringen na twee maanden en 10.000 km rijden zijn positief, het comfort is prima. We zijn er ook mee op vakantie in italie geweest en zowel op heen als terugweg geen andere XM kunnen waarnemen je rijdt dus zeker wel exclusief in je exclusive. Tijdens een uitstapje naar een plaatsje in de nabijheid van Rome (Tivoli) ben ik zowaar een blauwe XM Break tegen gekomen. De heen en terugreis zonder problemen verlopen.
Een karakter eigenschap heb ik inmiddels mogen ervaren het af en toe moeizaam starten met warme motor/autmaatbak, de oplossing zoals vermeld op het forum zal ik binnekort eens meenemen naar mijn garage.
Hierbij toegevoegd twee foto's
Toch wel mooi dat rood en vooral die in hoogte verstelbare armsteun.
Welkom hier.
Kijk er rijden dus toch nog meer Rouge Griott Nacré XM's rond.
Welkom Frans! en vele veilige zweef momenten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Welkom hier!
Luceo non uro....
Welkom! Mooi plaatje, jammer van dat nummerbord, ik had um laten staan :mrgreen:
Welkom, mooie bak, en inderdaad zou ik met dat nummerbord maar niet bij WiXm langsgaan ;)
Geen passagiersairbag? Ik dacht dat alle types twee die hadden? Wel mooi zo'n stukkie verplastict hout ;)
En een handtekening!!!!
Ook van mijn kant welkom!
Ook met de kleur zit je exclusive :wink: Erg mooi vind ik.
Veel veilige en plezierige zweefkilometers gewenst!
Nee, dat is pas bij wat wel een Type III wordt genoemd, ergens '96-'97.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Welkom..
Goh een echte diehard fan voor zijn club uit Eindhoven..
Citroën das très bien!!!
Laatste type2's hebben die ook al, die beginnen in '96 ofzo. Type 3 is dacht ik 98 of 99+
Welkom met je mooie XM en idd een fantastisch kenteken natuurlijk! :mrgreen:
EINDHOVEN DE XM'ste!!!!! :dans:
______________
L' éminence grise
Welkom, en zeker exclusieve kleur! :D Prachtig!
Ook welkom! Blijft toch 1 van de mooiste kleuren voor een XM...
... behalve groen dan :mrgreen:
+1
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Welkom hier :wink:
Hierbij een kleine update na 6 maanden rijden.
De 6 maanden rijgenot hedenochtend, op weg naar Amersfoort, afgesloten met een stranding langs de A12 in de buurt van Ede.
Reden van de stranding lekkage in de hydrauliek in het vooronder, ik draaide net van de A50 de A12 op richting Ede de stoplamp ging aan.
De laatste tijd wat last van elektrische storingen dus ik denk even op de eerste de beste parkeerplaats de motor even aan en uit, maar dat bracht geen soelaas.
Er kwam inmiddels ook rook onder de motorkap vandaan, er zat iets niet goed. Met draaiende motor maar even onder de auto gekeken, de lhm vloeistof verliet in een redelijk rap tempo het systeem.
Wegenwacht gebeld, kwam keurig binnen de afgesproken tijd maar kon helaas niets uitrichten. De dame moest worden opgehaald en staat nu in Arnhem en gaat morgen op transport naar mijn garage. Al met al ben je er toch een hele ochtend mee kwijt inclusief het regelen van vervangend vervoer. Ben niet boos op de dame, alleen maar een beetje verdrietig.
Inmiddels ook begonnen met het aanleggen van een lijstje van dingen die ik wil aanpakken
1. vervangen linker info display
2. Cruise Control is uitgevallen, waarschijnlijk schakelaar defect
3. Sproeier achterruit werkt niet, waarschijnlijk een pomp issue
4. Er moeten wat lampjes vervangen worden in het dashbord.
Het zijn geen grote issues en bederven ook niet direct het dagelijks rijgenot.
Tot zover, ben nu eerst even benieuwd wat er gerepareerd moet worden, morgen of vrijdag maar eens informeren.
De lekkage in de hydrauliek is gemaakt viel allemaal mee, moest een stuk slang vervangen worden.
Een paar dagen erna zag ik toch weer olie onder de auto, in eerste instantie dacht ik het te maken had met de eerdere lekkage.
Dit bleek niet het geval, na onderzoek bij mijn garage, zoals het er nu uitziet lijkt het dat de automaat verantwoordelijk is voor deze lekkage, maar het is nog niet duidelijk waar de olie precies vandaan komt. De auto staat nu in de garage voor verder onderzoek, hoop de komende week meer te weten te komen over de oorzaak van deze lekkage.
Al nieuws over de lekkage? :|
We rijden inmiddels weer lekvrij, bleek gelukkig iets simpels te zijn als een wartel die niet goed aangedraaid was.
Gelukkig niet de automaat zelf. Pluspunt van dit hele verhaal, de automaat is voorzien van verse olie en dat is te merken.
Afgelopen week wel opgeschrikt door het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, bijna een liter moeten bijvullen. Maar even in de gaten houden, alles doet het verder goed, motor loopt goed en blijft goed op temperatuur. nog geen lekkage kunnen ontdekken. Het leuke is dat in het citroen handleiding bij dit controle licht staat vemeld dat het de oliedruk betreft.
Draai de dop op het klepdeksel er eens af en kijk of er een mayonaise achtige substantie in zit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
dat zal ik morgen eens controleren.
Nog een kleine update.
Koelvloeistof consumptie is wat meer geworden, inmiddels ook bij de garage langs geweest, er zijn geen aanwijzingen te vinden voor een lekke koppakking, bestuurderskant is ook droog, dus lekke verwarming lijkt het ook niet te zijn, maar dit issue wordt even geparkeerd want inmiddels heb ik een groter probleem.
De auto starte de laatste tijd af en toe wat moeilijk, afgelopen donderdag thuis gekomen van het werk alles leek oke, maar moest in de avond nog weg, motor wilde niet starten, ik had het gevoel dat de start motor kapot was, accu was nog vol, maar de startmotor kreeg de boel niet rond en op gegeven moment maar gestopt met proberen want de boel begon te stinken.
Ik denk ga het vanochtend nogmaals proberen en de motor kwam zij het moeizaam tot leven, even laten lopen, ik geef een paar keer gas, stationair loop wordt slecht en ik zie rook onder de motorkap vandaan komen, mijn gedachte was nog dat is niet standaard en zet de motor af.
Wat blijkt de motor heeft al zijn olie op straat laten lopen, ik ga de auto a.s. maandag op de gehuurde trailer afleveren bij de garage voor onderzoek, even afwachten wat daar uit komt.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar de olie naar buiten is gekomen, leek aan de zijkant van het blok te zijn, dynamo zat onder de olie.
Wordt vervolgd.
:shock: Djuuuuu dat is beroerd. Aandrijfas keerring soms? Of je oliefilter die zit aan dezelfde kant.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Auto vandaag afgeleverd bij de garage, in de middag nog contact gehad.
Het eerste bericht was nog redelijk positief, startmotor moest vervangen worden, de olielekkage bleek veroorzaakt te zijn door een afdichtingsring die er uitgedrukt was bij de oliekoeler, het plaatsen van een nieuwe afdichtingsring zou voldoende zijn.
dat stemde mij enigzins gerust, later in de middag weer contact gehad, daarvan was de uitkomst minder. het plaatsen van de nieuwe afdichting had niet geholpen. De afdichting was er direct weer uit gedrukt bij het proefdraaien. De oliedruk loopt te hoog op en het is niet duidelijk wat daar de oorzaak van is, inmiddels was er ook een lekkage bij gekomen in de buurt van de versnellingsbak.
Conclusie van het verhaal, het zou wellicht verstandiger zijn om te kijken naar een vervangende motor ipv vele uren onderzoek + reparatie waarbij het ook nog niet duidelijk was hoeveel schade de motor heeft opgelopen.
Daar ga ik de komende dagen maar even over nadenken, een ruilmotor of op zoek naar een andere XM, een ander begin van de week was mij liever geweest.
Poeh, dat zijn geen fijne berichten. Succes met de afwegingen!
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een renault espace.
Ook rubbers die er uitvlogen en olie letterlijk door de hele motorruimte spoot.
Heeft drie reparaties opgeleverd, alvorens ze er achter kwamen dat het een defecte druk ventiel van de olie was.
Dit klinkt een beetje hetzelfde.
Schade aan de motor ontstaat daardoor niet zo snel, tenzij je zonder de olie hebt doorgereden.
Misschien heb je hier iets aan.
De mogelijkheid die wordt aangedragen door Beeke, kreeg ik vandaag ook te horen bij mijn garage.
Echter de motor heeft toch wel schade opgelopen, gegeven het feit dat bij het testen allerlei bijgeluiden vanuit de motor kwamen.
Dus dat geeft niet echt veel vertrouwen, maar ik heb vandaag het besluit genomen om te kijken naar een andere motor en heb deze inmiddels ook gevonden, gekocht en reeds afgeleverd bij mijn garage. Motor zou volgens opgaaf 173512 km hebben gelopen.
De verwachting is dat de XM volgende week weer gereed is waardoor bezoek aan de opening van het magazijn kan gebeuren zoals het hoort met een XM, zoniet dan wordt het bezoek met het alternatief gedaan.
Jouw type motor geeft zelden klachten. In plaats van veel geld daar in steken lijken mij twee opties denkbaar:
1) vervangende motor, die moeten redelijk verkrijgbaar zijn voor een paar honderd €. Een motorwissel is op zich niet moeilijk, maar wel veel werk. Bij een dealer al gauw meer dan de hele auto waard is. Een merkloos service station om een offerte vragen. Als ze de XM kennen zal dat wel ergens tussen de € 800 en €1000 uitkomen.
2) afdanken en een recentere zoeken, liefst gebouwd tussen 1997 en 2000. Ik kocht er vorig jaar een met alle fratsen zoals zwart leder, elektrische stoelen met verwarming, origineel schuifdak etc. voor € 1500.
Met name Duitse import kan interessant zijn.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Hij heeft al een vervangende motor gevonden Jan. :wink:
Mooi dat je je XM een nieuw leven inblaast met een frissere motor. Ik kijk er naar uit om hem in het echt te bewonderen!
Dit zijn de ware liefhebbers. Schijt wat het kost, dit is toevallig mijn V6 ja! :lol:
Godspeed gozer, ik hoop dat het zonder verdere problemen in orde komt.
Klinkt alsof je een capabele garage aan dat ding laat werken overigens, V6 motorwissel binnen een week.
Pagina's