Hallo allemaal,
ik zit met een vraagstuk. Ik heb een complete slotenset gekocht voor mijn brekkie waarbij ook een klapsleutel met infrarood zender zit.
Nou heb ik alles op het contactslot na overgezet, voornamelijk omdat 1 van de 3 kabels aan het slot ongeveer 30 centimeter te kort is (slotenset komt uit type 1) maar dat is gemakkelijk aan te passen, maar ook omdat ik de centrale vergrendeling niet kan bedienen met mijn sleutel.
Ik heb de ontvanger ingebouwd, deze hangt nu in het plafond en is aangesloten op de kabel die daar uitkomt (deze kabel had tot dat moment nooit een functie in mijn XM). De ontvanger van de RF set waarmee ik de CV bediende heb ik verwijderd uit de auto en in plaats daarvoor een standaard Kiekert kastje voor bediening van de CV. handmatig bediend gaan de deuren keurig open en dicht, met de sleutel is er geen sjoege.
Enig idee of ik iets vergeet? Kan het zijn dat de kabel die in het plafond zit nergens op aangesloten is aangezien hij nooit Ir bediening heeft gehad?
De sleutel is in ieder geval goed, de batterijen zijn nieuw en wanneer ik het knopje indruk zend hij ook een infrarood signaal uit (te zien door middel van filmen met de mobiele telefoon)
Ook horen de zender en ontvanger bij elkaar, ze komen uit dezelfde XM en ik heb ze zien werken.
ehhh, volgens mij moet zelfts de infrarood ingeleerd worden, om het systeem een meegezende code telaten lezen zodat die over een komt en de deuren mag opennen.
zowel met INF als Radio freq is dit het gevalt.
anders zou je met elke infrarood zender je auto kunnen opennen.
simpel:
jou sleutel zend een code, de zender ontvanget, de compuer zegt hallo jou ken ik niet dus blijven de deuren keurig gesloten.
sleutel code aan melden van de zender TBV het inleren in de computer.
de computer heeft de codes van jou Radio controled sleutel er nog instaan.
na mijn weten kan je er 3 inleren die dus werkent zijn temaken, gelukkig geen start codes in de XM sleutels :lol:
zo was het tenminste met de Xantia het geval en neem aan dat dit met de XM het zelfde werkt.
Nee hoor, ir hoeft niet ingeleerd te worden.
Even voor mijn beeldvorming; je XM had af-fabriek geen afstandbediening? De kans is groot dat dat standaard Kiekert geval intern niet is voorbereid op afstandbediening. Met andere woorden, pin 9 en 8 (of was het 7 :roll: ) zijn intern niet aangesloten. Daar ben ik stomtoevallig bij Breaky achtergekomen omdat ik daar de aftermarket set niet aan de praat kreeg. Een andere Kiekert er in en gaan met die banaan.
Nee zo zit het niet helemaal, je hebt altijd en zender en een ontvanger en die moeten elkaars taal spreken zeg maar.
In het geval van een rf set heb je een set bestaande uit een zender en een ontvanger/cv-module.
In het geval van een ir set heb je een set bestaande uit een zender, een ontvanger en een aparte CV module.
de zender zend een code uit, kent de ontvanger deze code dan gaat ie open, kent ie hem niet, dan niet uiteraard.
Vreuger, in de tijd van de houten gulden maakte Citroen en Peugeot gebruik van de welbekende PLIP zenders en ontvangers, deze hadden de TEA5500 chip en waren kinderlijk simpel om te "programmeren" zodat je iedere zender kon laten praten met iedere ontvanger (niet tegelijkertijd uiteraard maar een zender en ontvanger die aanvankelijk niet bij elkaar hoorden kon je bij elkaar laten horen).
ik heb dat vaker gedaan zie hier hoe
Hoe dan ook, het hele al dan niet draadloze CV bedieningsgebeuren staat los van de computer, zo geavanceerd zijn onze voitures niet, er is ook geen sprake van maximaal 3 sleutels of iets dergelijks, je moet gewoon een ontvanger en een zender hebben die bij elkaar horen, rf of ir, dat maakt niet uit. en inderdaad, gelukkig geen startblokkeringschip in de sleutel, dat zou het allemaal erg vervelend duur maken ja.
Maar dat terzijde.
Ik heb dus voor mijn auto de set bestaande uit:
-klapsleutel met ir zender
-plafonniere met ir ontvanger (de code zit dus in dit kastje geprogrammeerd en deze hoort ook daadwerkelijk bij de sleutel)
-kiekert cv module, het kastje dat de CV bedient, met of zonder ir module, handmatig werkt dit gewoon.
Kortom, ik heb alles dat ik hebben moet om de auto met de plip te kunnen openen en sluiten, toch werkt het niet, mijn vermoeden is dat de kabel in het plafond ergens niet aangesloten is maar voordat ik dat ga uitzoeken probeer ik hierover uitsluitsel te vinden. IS het zo dat alle XM's deze kabel standaard aan boord hebben ondanks het feit of ze al dan niet uitgerust zijn met een ir module?
Ik weet niet of de ir module alleen in type 1 XM's geleverd is, ik heb namelijk ook XM's gezien van latere types waarbij er een rf zender in de sleutel zat verwerkt. En indien deze kabel standaard in iedere XM zit, zal hij niet in iedere XM aangesloten zijn op de boordelectronica, lijkt me, aangezien hij bij een rf set volstrekt overbodig is. En waar zou ik dan het andere eind van de kabel moeten vinden? in de buurt van de zekeringbak? Wellicht is het gewoon een kwestie van een extra zekering prikken, of alleen de kabel ergens op aansluiten.
Hey, dat werpt een ander licht op de zaak! Dat moet ik even uit gaan zoeken dan.
Ik heb een kiekert uit een BX geprobeert namelijk en die was zeker niet voorzien van een ir afstandsbediening, nu heb ik wel nog een zooi van die kiekert kastjes liggen dus dan eens even trial en error toepassen.
Mijn xm is voor zover ik weet altijd voorzien geweest van een rf setje (dat nu jouw XM verrijkt :) ) maar goed, de eerste 400.000 kilometer van zijn leven heb ik niet meegemaakt natuurlijk, dat kan altijd nog achteraf zijn ingebouwd.
Ha, dat zou wel een mop zijn, ik ben er gewoon vanuit gegaan dat die Kiekerts allemaal hetzelfde waren!
ik vind dit ergens in mijn documentatie:
Remote Key Programming
CENTRAL DOOR LOCK (1 BUTTON PLIP KEY)
1. Ensure all doors are unlocked using the key.
2. Press and hold the plip key button until the LED stops flashing.
3. After releasing the button, the LED will light constantly.
4. Press the Plip Button once, and the LED will extinguish.
5. Open the door and hold the Plip key near the Ignition switch, and press the plip button once.
6. Now turn the ignition ON, and wait 10 seconds then turn ignition OFF.
7. After 5 seconds the Plip should now operate.
CENTRAL DOOR LOCK with DEADLOCKING (2 BUTTON PLIP KEY)
1. Ensure all the doors are unlocked using the key.
2. Press and HOLD the large plip key button while the LED flashes continuously for 20 seconds. After 20 seconds press the small deadlock button once while still holding the large button.
3. The LED will stop flashing.
4. Release the large button and the LED will light constantly.
5. Press the large button one time, and the LED will go out.
6. Open the door and hold the Plip key near the Ignition switch, and press the large plip button one time.
7. Now turn the ignition ON, and wait 10 seconds then turn ignition OFF.
8. After 5 seconds the Plip should now operate.
Bij de XM zit er in de buurt van het contact absoluut niets wat ook maar enigszins iets te maken zou kunnen hebben met de afstandbediening.
Bij de infraroodset zijn zender en ontvanger hard coded.
oke, ik haalde dit uit een oude CSB , de CSB11 moet ik nog installeren
ik weet niet tot in hoever de XM afwijkt van de andere modellen van die tijd, neem aan dat de INfrared vana f begin tot einde 94 er mee geleverd zijn.
Kun je eens om eea uit te sluiten dat contact slot aansluiten. Ik geloof geen moment dat het uitmaakt maar uitsluiten is ook wat waard. Die baard kun je overigens gewoon bestellen bij de dealer en is vrij goedkoop.
Ik zal hem eens aansluitren dan, baarden heb ik niet nodig, ik heb een klapsleutel en twee normale sleutels die in dat slop passen dus daar kan ik nog wel even mee vooruit.
Ook heb ik een plip inmiddels in de auto liggen die van binnen iig volledig is aangesloten, althans, ieder poortje heeft een weerstandje en gaat ergens heen dus dat moet wel een goeie zijn. Misschien dat ik er vanmiddag nog even mee ga klooien en anders zaterdag. Het contactslot ligt bij mijn ouders thuis dus die zal ik dan eerst weer even moeten ophalen.
@Benzzie, wat is een CSB?
Citroen Service Documentatie ( 2003 ) of Book, ben momenteel de nieuwe aan het installeren.
Daar kan je veel info op vinden, betreft de oude en nieuwe modellen, waar voor je de wijzigingen bekijken.
Niet zo'n zin om ALLES te lezen, maar wat Wim nu heeft, dat vervangt de Kiekert toch? Dus wat jij hebt losgetrokken, heb je daar nu wel netjes weer een kiekert ingeprikt ?
Uuteraerd :) de kiekert regelt de CV, of dat kastje dat Wim nu heeft, zonder dat is het weer ouderwets knopjesdrukken zeg maar.
Maar het verhaal van Wim dat er een niet remote kiekert bestaat klink plausibel genoeg, ik heb een andere klaar liggen, die ga ik er straks eens even in zetten.
Nou, ik heb 3 verschillende kiekerts geprobeert, de originele die nog in mijn XM zit, de kiekert die bij de set (sloten, klapsleutel en plafondontvanger) zat en een kiekert die ik uit een andere auto heb gehaald. Geen van allen laat mij met de afstandsbediening de sloten openen en sluiten, met de hand werkt het wel allemaal.
Ik vermoed toch dat er ergens iets niet is aangesloten, of de plafondontvanger moet stuk zijn, dat kan natuurlijk ook, maar deze werkte wel nog netjes in de auto waar ik ze uit haalde.
3 kan inderdaad geen toeval meer zijn. Dan zijn of de batterijen niet goed meer, of inderdaad is er iets niet goed in de bedrading.
Even resumeren,
Je hebt een compleet werkend set uit een andere XM en deze overgebouwd in je huidige, met de sleutel gaat het geheel goed op slot, middels de AB werkt het niet.
Ik zet in op de kabel van de plaffonier naar het handschoenenkastje of.............................. het contactslot.
Waarom ik ook het contactslot verdenk leg ik je even uit
(dit zal heel misschien, bij uitzondering, zeker niet waarschijnlijk, met aan zekerheid grenzende vermoedens niet de oplossing van jouw probleem zijn, althans dat denk ik)
Zoals het bij mijn auto werkt;
Als ik bij aankomst de auto stil zet, sleutel eruit haal, uitstap, dan krijg ik met geen mogelijkheid de auto via de AB op slot. Maar........ als ik nu na aankomst de auto stil zet en vervolgens heel even weer kortstondig op contact zet (ik start hem dus niet) en als ik dan uitstap kan ik middels de AB de auto wel op slot doen.
Vrouw met 'gebruiksaanwijzing' zal ik maar zeggen :D
Afijn, mijn eerste gevoel gaat uit naat de kabel vanuit het plafond naar je kiekert.
Kun je eens kijken hoeveel draden er van ´het oog´ naar de kiekert lopen en heb je schema's?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op dat boze oog zijn 4 draadjes aangesloten: +12V, 0V, commando openen en commando sluiten. Die laatste 2 moeten naar de Kiekert gaan en daar aankomen op pen 9 en 8 (of 7, dat weet ik nog steeds niet).
Er lopen inderdaad 4 oranje draden vanaf het boze oog het plafond in, en nu je het zegt over een aansluiting op de kiekert.... als ik het me goed herinner heeft de stekker waar de kiekert op aangesloten is 3 loze contacten, zo uit mijn hoofd 6,7 en 9.
hmmm dat is dan nog even het onderzoeken waard, als iemand daar toevallig een fotootje van kan maken zou ik daar wel erg blij mee zijn.
En straks ga ik dan ook maar eens op zoek naar de loze draadjes in mijn auto :)
@Mark, ik ga sowieso het contactslot inbouwen, dit weekend waarschijnlijk. Ik heb aanvankelijk deze slotenset gekocht omdat het slot van mijn kofferbak stuk was, omdat deze set uit een type1 komt heb ik het contactslot nog niet overgezet omdat 1 van de 3 kabels te kort is, bij type 1 zit een stekker net achter het contactslot, bij type 2 zitten ze allemaal in de zekeringbak. Maar goed, aangezien ik mijn tweede sleutel nu wel kwijt wil zijn scheelt ook weer gewicht aan de bos en dus beter voor het slot) ga ik hem dit weekend maar eens er in hangen, dan kunnen we die mogelijke oorzaak ook weer uitsluiten.
Veel succes bij die Kklus.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb thuis een overzichtje van de Kiekert aansluitgegevens, ik zal het vanmiddag opzoeken en posten.
Om de een of andere reden is er vrijwel geen info over te vinden op het internet. :roll:
Edit: te snel conclusies getrokken. :oops:
Gevonden op problemcar.nl:
1 = voeding 12 volt
2 = massa
3= + 12 volt of massa (openen of sluiten) naar de cv motoren
4= massa of + 12 volt (sluiten of openen) naar de cv motoren
5= ontgrendel signaal van het slot linksvoor
6 = vergrendel signaal van de infrarood ontvanger
7 = vergrendel signaal van het slot l.v.
8= vrij, hier hoort niets op aangesloten te zijn.
9 = ontgrendelsignaal van infrarood ontvanger
Ik had van Mark inmiddels de schema's ook ontvangen maar wat jij nu schrijft lijkt me zonneklaar Wim.
6, 8 en 9 zijn bij mij dus niet aangesloten, op de stekker zijn die pootjes leeg, dat wordt dus nog uitzoekwerk om uit te vogelen waar die draadjes dan wel zijn of vanwaar ik ze zou kunnen trekken, de 4 aders in het plafond zijn in ieder geval aanwezig.
Je bent in ieder geval een stap verder: je weet waarom het niet werkt. :wink: Die draadjes gaan volgens mij via de rechter A-stijl. Dus handschoenenkastje er uit (What else? :lol: ) en op zoek naar die draadjes.
Inderdaad! Morgen kan ik misschien een werkend voorbeeld bekijken, ondertussen heb ik al even onder mijn kastje gekeken, dezelfde oranje dunne draadjes als die zijn aangesloten op het boze oog lijken in de twee dradenbundels terug te kom die naar dat blauwe en zwarte kastje gaan, of ze dat ook daadwerkelijk zijn weet ik natuurlijk niet, maar dat kan ik altijd nameten, ook de schema's maar eens goed doornemen die ik nu heb, dat zegt iig al veel over hoe de draden horen te lopen indien aanwezig.
Vandaag even een werkend exemplaar bekeken maarreeeuuh da wordt nog een verhaal om het werkend te krijgen.
De stekkers van de kiekert hebben groene draadjes waar ik dacht (hoopte) oranje draadjes te vinden dus het plip open en dicht signaal komt nog ergens anders vandaan. Dan wordt het sowieso de vraag of het boze oog nu uberhaupt wel voorzien wordt van stroom of dat die kabel loos in het plafond hangt en waar moet het signaal dan weer verder vanaf komen.
Nu ja, uiteindelijk kom ik er wel uit, het is alleen geen "ff" klus helaas.
Elektriek en Fransen; het blijft een moeizame relatie. :?
Heeft er ooit een oud alarm in gezeten ofzo waar ze deze draden voor hebben gejat? (long shot)
Dat zou kunnen maar dat is dan ook weer long gone, ik kan geen gekke kastjes of andere zaken vinden onder het dashboardkastje, er zijn wel wat gefiespernolde vertakkingen maar die zijn ook niet meer aangesloten. Tsja, in 15 jaar en 400.000 kilometer gebeurt natuurlijk eea met zo'n kar.
Het beste lijkt me om maar eens na te gaan waar de oranje kabeltjes in het plafond naartoe gaan en van daaruit verder te borduren, ik bedenk me ook net dat ik in mijn plafonniere met het boze oog zo'n sensor heb zitten voor de automatische airco (welke niet aanwezig is in mijn XM) toen ik deze aansloot hoorde ik hem duidelijk zoemen de eerste keer dat ik hem op contact zette, die kabels naar het plafond lijken dus wel, ondanks dat ze geen functie zouden moeten hebben in mijn uitvoering, aangesloten te zijn op de boordelectronica, dat schept alvast hoop. ze zijn er en ze gaan ergens naartoe, als ik dat punt weet te vinden en ook nog een signaal meet dan is het verder aansluiten kinderspel.
@Wim, absoluut! je komt de meest gekke dingen tegen bij onze Franse vrienden, ik moet zeggen dat de bekabeling van de XM nog wel goedin mekaar zit, ze gebruiken veel verschillende kleuren, maar goed dat mag ook wel met dat aantal kilometers, neem een BX en je komt alleen maar groene kabels tegen, ga dan maar eens uitpluizen wat waar naartoe gaat en welke functieheeft :lol:
Maar dat maakt het ook weer extra leuk, ik blijf het prachtig vinden om gewoon lekker te kloten aan mijn auto.
Vandaag had ik overigens ook het idee om een complete ecc set uit een XM te halen en die over te bouwen op de mijne, toen ik echter zag hoe vreselijk veel servo's en extra kabelreut ik daarvoor moest gaan loshalen heb ik dat idee maar laten varen (voorlopig) deze break moet zeker het half miljoen kilometers gaan halen maar daarna denk ik dat ik een verse dame uit Frankrijk ga importeren.
Die ecc overzetten is kinderspel hoor, been there, done that. 8) Twee servo's overzetten, 1 :!: kabelboompje vervangen en pielen met de asjes van de luchtrecirculatiekleppen. Kijk maar in mijn topic.
Ik zie het ja, pagina 79 (for futurere ference)
Ik heb me misschien wat te gemakklijk laten ontmoedigen met dit verhaal, jammer genoeg had ik gisteren ook de tijd niet om alles er netjes uit te halen, van de week nog maar eens peen poging ondernemen, met jouw verhaal en foto's is het inderdaad een stuk minder erg dan ik vermoedde en nu weet ik ook wat allemaal bij de ecc hoort, ik had me er nog niet echt in verdiept en had dus geen flauw idee hoeveel servo's en kabelarij daar bij hoort.
Valt dus mee inderdaad!
Goed, ik ga vrijdagochtend toch even die ECC installatie uit de donor halen, nu zal ik beter beslagen ten ijs komen zeg maar :)
Een bijkomend vraagje, uit deze donor heb ik ook de complete slotenset gehaald voor iemand anders, hier zit een RF klapsleutel bij, weet iemand waar de ontvanger van die set zit? Althans, ik heb aardig wat electronica er uit gehaald maar kon zo snel niet iets identificeren als een RF ontvanger. De kiekert ziet er anders uit (grijs) maar de electronica in de kiekert doet niet vermoeden dat hier een rf ontvangst eenheid in zit. Voor de gein zou het wel het mooist zijn om die hele set compleet te krijgen.
Achter die 'balk' die tussen airbag en kickpanel loopt zit nog een rechthoekig kastje gemonteerd met een steepjescode stikker erop
Pagina's