Hallo, ik ben nieuw hier en heet Paul Martina, 25 jr. Ik kom oorspronkelijk van Bonaire maar woon al weer 8 jaar in Nederland.
Ik heb de XM 2.0i (1991) van mijn oom kunnen kopen en ben er best wel blij mee.
Hij is grijs, ik weet dat die kleuren allemaal namen hebben maar de mijne weet ik zo niet. Gris en dan nog een beetje...
Mijn XM heeft nu 328.000 gereden en ik heb in februari een nieuwe versnellingbak moeten laten plaatsen (van de autosloperij gehaald).
SOms hikt mijn motor een beetje en daarom wil ik ook die ultrsoon gereinigd hebben. Voor de zekerheid....
Ik wil ook lid worden van de XM Club want ik heb net die website bekeken, leuk hoor. Ik zal jullie af en toe wat vragen stellen, ik had eerst geen citroen en die auto's hebben wel speciale en afwijkende dingen, dus ik weet er niet zo veel vanaf.
Mijn XM V6 ES9 BVA (was Mijn XM 2.0i)
do, 01/07/2010 - 01:13
#1
Mijn XM V6 ES9 BVA (was Mijn XM 2.0i)
Welkom op het forum! Zeker doen, lid worden van de club :wink:
Enne, of t nou een 2.0i is of een V6, ze rijden allemaal geweldig 8)
Geen forum zonder foto's he!
Plaats eens wat foto's van je xm.. Zijn we hier gek op :!:
Ik heb geprobeerd een plaatje (avatar?) up te loaden maar dat gaat niet,
ook niet als deze <6Kb en 80x80 is....
Ook namens mij van harte welkom bij de gezellige club :D. Leuk dat er weer een serie1 erbij komt, want serie2 overheerst :wink:.
Vwb de avatar, probeer het via de "vanaf url site" dat werkt wel goed en hoef je niet echt op te letten dat je die waarschuwingen krijgt :wink:.
Eindelijk een 2.0i er bij. 8)
Dat hikken zou ik niet in de injectoren, maar eerder in de bougiekabels/bougies en de koelwater sensoren achter op het thermostaathuis zoeken. Leg ook even een extra massa kabel van de minpool (accu) naar het motorblok en door naar de ecu.
Stappen motor schoonmaken kan ook geen kwaad.
Ja, leuk om een gewone 2 liter er bij te hebben. Zo langzaam aan komt hier het hele leveringsprogramma bij elkaar.
Het hikken kan dus diverse oorzaken hebben. Je kunt ook nog de ECU resetten: Accupolen los, 2 minuten wachten met de accupolen tegen elkaar. Plus aansluiten en de min aansluiten. Dacht ik, maar ik wordt vanzelf gecorrigeerd als ik het verkeerd zeg. ;-)
De stappenmotor schoonmaken kan ook nooit kwaad en is heel simpel zelf te doen.
Mocht je de bougiekabels willen vervangen, pb me maar. Ik heb nog een setje liggen die waarschijnlijk geschikt zijn voor jouw blok.
En verder wens ik je veel plezier met je dame en hier op het forum.
De serie1 resetmethode werkt als volgt:
1. beide accupoolklemmen los voor 2 min
2. pluspoolklem eropzetten
3. minpoolklem contact laten maken voor 2 min met de pluspool(klem) met een lange schroevendraaier oid door de minklem als de minklem+kabel te kort is.
4. minpoolklem monteren
Alle computers zijn dan gereset :wink: .
Welkom 8)
Dat hielp in het verleden niet bij mijn "Breaky", na een hoop zoek werk bleken het de bougieskabels te zijn, maar goed kwaad kan het niet.
Dat valt mij altijd op: als 1 iemand dezelde symptonen heeft als iemand anders heeft gehad, moet en zal het ook meteen hetzelfde probleem zijn geweest.
PSA blokken zijn sowieso geen naaimachinientjes en gezien de leeftijd kan het aan 101 dingen liggen. ECU resetten kost niets...
Er kunnen idd meerdere oorzaken ten grondslag liggen :wink:.
Kan die man nog rustig binnenkomen hier? stelletje vakidioten :lol:
Welkom Paul, dat je XM bent gaan rijden snap ik heel goed, dat je daarvoor van Bonaire komt kan d'r bij mij niet in.....
Maar goed, ik wens je vele en veilige zweef kilometers toe.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ach, voor het weer hoef je niet meer op Bonaire te blijven...
Mijn god wat is het heet!
Ik begrijp jou weer niet Mark. Met een XM wil je zweven, zweven, zweven, ..... Op Bonaire ben je snel klaar, hier kun je heel Europa door en dan naar Azië en Afrika. :mrgreen:
Maar serieus, de tips die hier gegeven worden zijn goedkoop en makkelijk zelf te doen. En baadt het niet dan schaadt het zeker niet. ;-)
Ik had je gisteren avond in de kroeg al ontmoet, nogmaals welkom.
En idd, maak eens een foto! Leuke forum naam trouwens, aan het sparen voor een C6 misschien?
ook welkom van mij Paul.
ben zelf ook nieuw hier en ook zonder ervaring :wink: maar er valt hier een hoop te leren enkel al door het forum uit te pluizen :roll:
groet, Ro
Mijn 2.0i loopt nu wel weer als een naaimachine, ik wijs dat toe aan gare klepseals, die lieten zoveel olie door dat ik het zelfs in het gasklephuis en de lucht aanvoerbuis tegen kwam. Nu die zijn vervangen is er geen olie meer te zien op die plaatsen. Voor die tijd had ik erg veel last van uitvallende motor als ie eenmaal warm was, als ik dan bij het stoplicht stond sloeg ie gewoon af
erg vervelend, starten en dan kon je weer tot het volgende stoplicht.
Dat heeft zich na veel zoek werk( sensoren koelwater, gaskleppotentiometer, andere lucht aanvoerbuis, massa kabel's etc te vervangen) op gelost door het monteren van andere (de juiste) bougiekabels. Achter af denk ik dat het gekomen is door te veel olie (dampen) in de lucht aanvoer + het monteren van Bosch silicone bougieskabels, ze begon na het monteren van die kabels ook op de snelweg in te houden.
En nu weer on topic. :wink:
Na veel wikken en wegen denk ik dat ik mijn XM wil gaan opvoeren. Een V6 kan ik gewoon niet betalen, maar met zo'n 8klepper voel ik me ook wel een beetje lullig. Dus wat kan ik allemaal doen om er wat meer uit te halen? Heeft zo'n K&N filter enig effect? Of als ik de katalysator er onder uit haal (en alleen voor de APK weer terugplaats)? Is er nog iets wat ik over het hoofd zie? Een PK'tje of 20 tot 25 zou wel leuk zijn.
Een katvervanger scheelt wel iets en officieel wijzen ze aan het sportfilter ook iets toe.
Of het eerste merkbaar is kan ik je niet zeggen, het tweede kan ik wel uit ervaring aangeven, het scheelt niets. Je hoort iets meer grom en denkt dat je auto iets vlotter oppakt, maar meer dan dat doet alleen een sportfilter niet.
Opvoeren zoals je in gedachten hebt is ook een combi van een hoop kleine, goedkope dingen. Wil je stappen maken dan word het duurder en tsja, dan is het zinvoller een andere motoruitvoering te nemen. Een pk of 20-25 win je niet door aanpassing van een paar kleine dingen die weinig kosten. 20-25 pk is best een hoop om te winnen namelijk.
Dat klinkt alsof het me alleen maar doekoe gaat kosten en weinig oplevert. Misschien moet ik eens gaan zoeken naar een turboct en dan krijg ik hopelijk nog wat voor de mijne terug bij inruil. Die hebben geloof ik standaard al ongeveer 150PK en met een katvervanger eronder ga je misschien wel als een raket. Maar ja, als je een slechte koopt heb je zo weer een hoop kosten...zucht....
Hou goed voor ogen dat de XM geen sprintmonster is waarmee je als eerste weg bent bij het verkeerslicht. Ook niet met een V6.
Ikzelf rij een TCT en dat vind ik persoonlijk een goede combinatie van sleutelvriendelijkheid en toch vlot meekomen.
Inderdaad, wat je zegt. Je kunt het wel of niet treffen met een andere auto. Het blijven tenslotte oude beestjes waarvan de staat heel erg afhankelijk is van de onderhoudshistorie.
Wil je ervaren wat een TCT is, dan kun je wel 'ns een ritje met la Soixante maken. Headvillage ligt niet zo heel ver van Hilverdorp. ;-)
Dat is aardig van je, dat is nou weer het voordeel van zo'n club gelijkgestemden. Ik ben ook zeker niet van plan om te gaan scheuren, dat doe ik met mijn 8v ook niet. Het is puur het idee dat je wat power tot je beschikking hebt, mocht je het nodig hebben bij bijvoorbeeld een inhaalmanoevre op de autobahn. Eerlijk gezegd rijd ik zelfs wat als een ouwe löl, excusez le mot, ben namelijk nogal een tegenstander van het kwartje van Kok.
In dat geval denk ik dat je meer zou kunnen hebben aan een goede 16v.
Genoeg kracht, hoewel er ook zullen gaan roepen dat je nooit genoeg hebt.
De 16v heeft voldoende kracht en vooral souplesse om relaxed te rijden maar wanneer je het wilt ook flik door te gaan. Ik heb naast mijn v6 een 16v op G3 en eigenlijk doen ze het beidden net zo goed hoor.
Tuurlijk kom je met een v6 veel sneller weg, maar idd wat Wim zegt, een stoplicht sprinter is de XM nu eenmaal niet. Wil je dat , kan, maar reken dan wel op garage rekeningen want je vraagt dan wel wat.
Tuurlijk rijd het met een v6 op 200km/u een stuk beter dan met een 16v of een 8v ( als je de 200 haalt ?)
Ik ben iemand die erg graag op koppel rijd en eerlijk gezegt, ook al heb ik er nu een v6 bij staan, ik ben nog steeds niets te kort gekomen in de 16v....
hufterproof blok en iit de 8v en TcT zeer geschikt voor lpg.... om ff op je kwartje terug te komen...
Heb je de XM al ge JP't? Ga dat eens doen, ik ben er wel over te spreken.
Ik ben nog steeds zeer te vrede met mijn 2ltr. Ook al heeft ze nu wat nukken. :wink:
Ik heb op een petjes forum gelezen dat je dan hooguit het geluid verandert omdat de rarebuisconstructie (JP benaming) met name bedoeld is om de aanzuiggeluiden te dempen. Wat heb jij ervan gemerkt?
Dat ze behoorlijk meer door sleurt en ook sneller op het gaspedaal reageert.
En op de snelweg vindt ik ook dat ze sneller op snelheid is en in halen gaat ook wel beter.
Nou heb ik naar het schijnt wel een snelle 2 ltr volgens verschillende garages. 8)
Dat JP'en heeft inderdaad een positief effect op de gretigheid. Het verschil is subtiel, maar merkbaar. Net dat kleine beetje extra.
De modificatie is niet moeilijk en als je het een beetje netjes doet, ook weer ongedaan te maken.
Hallo editmods, ik heb weer wat, de display begint de hele tijd te piepen dat de remlichten defect zijn, maar dat is niet zo, ik heb het net getest via mijn spiegel en een winkelruit, alle remlichten werken gewoon. Dat is toch vreemd? Waar krijgt die display nou z'n info vandaan?
Hoe is je lhm niveau?
huh? lhm niveau en remlichten???
Sh*t! Dat zal het wel zijn. Ik heb dat nog nooit bijgevuld. Bedankt voor de tip! Morgen gelijk een flesje kopen.
Pagina's