Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Pagina's

41 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Zoals een aantal van jullie wel weten heeft de automaat van mijn blauwe Berline het een tijdje geleden begeven.

Ik ben inmiddels begonnen met het bestuderen en leren hoe deze bak in elkaar zit. Ik doe dit op een "reserve" bak die ik aangeschaft heb.

Het verhaal achter deze bak is dat deze uit een Xm komt die na een tijd staan gesloopt is naar aanleiding van olielekkage aan de automaat.

Maar de bak is een aantal duizend kilometer geleden wel gereviseerd. Dus kan het zomaar wat zijn. Wellicht een kwestie van olielek opsporen en fiksen. Maar uiteraard kan er ook van alles mis zijn met de bak. Als alles netjes is gebruik ik deze bak als basis voor restauratie. Zo niet dan is het een mooi leertraject om de oude bak uit mijn Break te reviseren icon_wink

 

Ik heb gelukkig op het web heel veel documentatie gevonden over deze bak. En contact gelegd met een Engelsman die deze bak al vaker onder handen heeft genomen.

Wellicht dat ik uiteindelijk wel een mooi revisie verslagje maak. Nu nog even niet. Alleen wat commentaar en fotootjes icon_mrgreen

 

Over het algemeen is de staat van de bak best goed, frictieplaten zien er uit als nieuw (ik heb ook nieuwe ter vergelijking). Enige plaat die wat geleden heeft is de rem voor de achteruit versnelling. Maar de oliepomp is er niet zo best aan toe. Ook de lagering van de nek van de koppelomvormer is erg aangetast. Waarschijnlijk heeft de bak door de lekkage met te weinig olie gedraaid. Dat resulteert in deze schade en het slijpsel op de magneetjes.....

Hierbij wat foto's van de demontage:

Bak aan takeltje om de olie op te kunnen vangen die uit de bak komt:

Zicht op het brein als het deksel is verwijderd:

De eerste delen uit de bak:

Bak gesplitst, je ziet oa het differentieel:

Bij de demontage bleek dat 1 van de differentieelkeerringen waarschijnlijk bij montage beschadigd is. Daar is de olielekkage dus waarschijnlijk door ontstaan.

Andere deel van de bak met het filter dat alleen bereikbaar is door delen van de bak:

 

Te zien is ook de vloeibare pakking die (ten onrechte) is gebruikt bij de revisie.

Oliepomp:

Lagering koppelomvormer:

En waar de ring in zit, hier is aan 1 kant bijna een mm materiaal weggeslepen:

 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Frictieplaten:

Bedrading in het brein, samen met de electrokleppen, dit zit gewoon in de olie:

Het brein:

Filtertje in het brein:

Op dit moment ben ik bezig om het brein schoon te maken en weer te monteren.

Ik heb nog niet de hele bak uit elkaar. Ik moet nog wat gereedschap knutselen komende week om de laatste dingen te demonteren.

En dan kijken of we de boel ook weer een beetje in elkaar kunnen krijgen zodat ik plek heb om de andere bak aan te pakken.

Als de staat van die bak beter is, zet ik die met nieuwe pakkingen, afdichtingen en frictieplaten weer in elkaar....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Je laat het eruit zien alsof het niks voorstelt! icon_mrgreen Is er nou een specifiek onderdeel dat zorgt dat die automaat het opgeeft, of een combinatie van onderdelen die samen slijten? En wat ziet die bak schoon uit trouwens, als ik ergens mee bezig ben wordt alles juist vies. icon_e_biggrin
Chapeau voor je werk, er is bijna niemand die er uberhaupt al aan begint. Hoe ben je aan de vervangende onderdelen gekomen?

Ik Sem
afbeelding van Ik Sem
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Ziet er mooi uit hoor, zo maf schoon! Mijn garage heeft mijn automatische bak ook gereviseerd, schakelt perfect. Die zal dus wel weten wat er zoal bij komt kijken. Hij heeft er destijds een heel verhaal over gehouden; ik ben zelf niet technisch maar heb onthouden dat o.a.de koppelomvormer toen is aangepakt. Mocht je dus ooit nog eens met je handen in het haar komen te zitten, weet hij dus wel van de hoed en de rand; garage Wijnhoven in Boxmeer. En als het goed is hebben we daar 23 nov. een sleutelmeeting en ALV toch?      

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak
Wat vaak gebeurt met deze automaat is dat er door normale slijtage zo veel slijpsel in het filter komt te zitten dat er niet voldoende olie door d oliepomp opgezogen kan worden. Dan is er onvoldoende druk om de koppelingen voldoende te bekrachtigen waardoor deze meer slippen en dus weer meer slijpsel produceren. Ook krijgen een aantal delen dan minder smering. Heel zonde dus dat bij de 4HP20 het filter niet normaal te vervangen is. De rest van de bak is best heel robuust. @ik sem: bedankt voor de tip. Mocht het nodig zijn altijd nuttig. Ik hoop voor de sleuteldag daar de berline toch wel weer op de weg te hebben eigenlijk. ...
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Zo ken je je auto wel van binnen en buiten. Ik moet zeggen dat ik meer rocket science verwachtte (meer dan op je foto's is te zien in ieder geval). Valt het je erg tegen of mee tot nu toe? Is het ook de moeite waard om dit zelf te doen als normaal ervaren sleutelaar?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Het valt wel mee denk ik. Nou heb ik er wel vrij veel tijd ingestopt om me voor te bereiden. Wat wel zo is is dat je een beetje ruimte moet hebben en schoon moet kunnen werken. Je hebt een compressor nodig en goede kwaliteit gereedschap, zeker de torx bitjes. En je moet ook wel een aantal gereedschapjes maken....

 

Vandaag nog even naar de zaak geweest om de speciale gereedschappen te regelen. Meeste is klaar en werkt perfect!

Het draaiwerk nog niet helaas. Eén deel heb je nodig om een speciale moer los te halen, de andere 2 zijn stempels om de keerringen van het differentieel te monteren als je de boel weer in elkaar zit. Ik zal vanavond misschien wat fotootjes plaatsen van de tools...

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Vanavond de tools gebruikt. Werk gelukkig allemaal erg goed. Hier een foto van de tools:

icon_mrgreen

Als ik de andere bak onderhanden ga nemen zal ik wel wat foto's maken hoe e.e.a. precies zit en werkt.

Vanavond heb ik de onderdelen van het brein verder gedemonteerd, schoongemaakt en vervolgens weer gemonteerd.

Goed opletten dat er geen veertjes wegspringen. Dat gaat op zich prima. Er is slechts 1 redelijk sterke veer, de rest is redelijk eenvoudig samen te drukken. Kleine impressie van de plunjers:

​De delen van het brein zitten nu netjes in plastic verpakt. Eerst maar eens kijken wat ik in de andere bak aantref om te zien welke ik ga gebruiken. Echt helemaal samenstellen doe ik nu niet. Ik heb maar 1 pakkingen set en als het andere brein beter zou zijn heb ik daar geen set meer voor. Maar op zich ziet dit brein er helemaal niet verkeerd uit.

pavang
afbeelding van pavang
  • V6 exclusive 24 met zpj handgeschakeld
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Goed bezig Gerrie! ,ik hoop dat het lukt dan heb je weer twee mooie xm's aan de praat.

gr Peter.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Zitten er in geen kogeltjes in?, ik meen me ter herinneren van vroeger (we hadden een garagehouder die automaatbakken reviseerde) dat er kogeltjes door sommige kanaaltjes liepen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak
Nee, behalve dat groene balletje geen kogeltjes. Ander principe om oliekanaaltjes af te sluiten bij deze bak
JJ
afbeelding van JJ
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

You're a genius! Niet veel mensen die je dat nadoen, ik niet in elk geval. 

Ierse zoefmachine

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Thanks, gelukkig zijn er al wel die het gedaan hebben en ook info delen. Ik heb veel gehad aan de rapportage en mails van CitroJim bijvoorbeeld. Dat maakt de drempel een stukje lager.

En ik moet de boel ook nog weer succesvol in elkaar krijgen natuurlijk icon_mrgreen.

Helaas is het wat druk op het werk in de draaierij. Dus het laatste stukje gereedschap om een speciale moer los te kunnen draaien heb ik nog niet. Vandaar dat het nu even wat stil valt hier icon_wink

JJ
afbeelding van JJ
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Had het hele topic gemist. Dat gaat je vast wel lukken en hopelijk gelijk in een keer goed:) Bij mij gaan de dingen gewoonlijk pas de 2e keer goed.. Citrojim is a true gentleman indeed.

Wel inspirerend overigens. Ik heb er nu geen behoefte aan maar ik heb wel een 'gewone' bak liggen hier. Een reserve bak die ik hopelijk nooit nodig ga hebben. Geen idee hoe lang die frictie platen eigenlijk mee kunnen. En die torque convertors kunnen niet eens open dus als die kapot gaan ...ff niet aan denken.

Ierse zoefmachine

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Hartstikke goed bezig Gerrie! Zo zie je maar weer, lees je flink in en durf te beginnen, dan kom je een heel eind. Zelfs met zulk 'black box material' als een automaatbak. Succes!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

furriegurrie zegt:

Helaas is het wat druk op het werk in de draaierij. Dus het laatste stukje gereedschap om een speciale moer los te kunnen draaien heb ik nog niet. Vandaar dat het nu even wat stil valt hier icon_wink

Ik heb een draaibank en een freesbank en dergelijke. Dus als je weer eens wat nodig hebt... Mijn levertijden zijn erg kort, want ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen.

Mooie story. In het brein van een 4HP18 kwam ik een paar miniscule cupjes tegen met een heel klein gaatje er in. Dienen waarschijnlijk als restrictie om sommige acties te vertragen. Je moet verrekt goed opletten waar ze zaten en ze er weer net zo inzetten, uiteraard. Zitten die niet in die 4HP20?

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Die zitten er wel, dat zijn de kleine witte dingetjes op 1van de foto's. Volgens mij zijn dit inderdaad een soort dempertjes oid. Moet zeggen dat ik niet voldoende thuis ben in de hydrauliek om het exact te kunnen noemen. Wellicht is het een smoring. Bedankt voor je aanbod Jan! Ik hou het in gedachten. Normaal gezien gaat iets maken op het werk vlot. Toevallig was het nu druk met werk in d verspaning deze weken....
Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Xmmers,

 

Ik heb een vraagje over de HP 20 bak.

Ik meen me te herrinneren dat deze bak er is in twee versies te weten 1 met peilstok en 1 versie zonder

oliepeilstok.

Klopt dit ?

 

Groet,

 

Mark

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Leuk linkje:

http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/vault/JE/AUTOBOX_ZF4_HP20_training.pdf

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak
Dat klopt Mark. Dit eerste versies hebben nog een peilstok. De latere niet meer. Mijn '98er berline had een peilstok en mijn break uit 2000 niet...
Markv624
afbeelding van Markv624
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Furriegurrie,

Had ik het toch goed. Ik zocht namelijk naar de peilstok op mijn nieuwe V 6 24 en zag tot mijn schrik geen peilstok alleen het gat.

Als je daarin kijkt lijkt het verder dicht. Is dat ook echt zo?

Nu komt natuurlijk de vraag hoe peilen we dan de olie en hoe kunnen we dan de olie checken ( rood  =  schoon of zwart = vuil ) .

Mijn V 6 24 uit 1998 heeft een peilstok en mijn nieuwe van eind 1999 niet net zoals die van jou.

Heb de automaat al uitgelezen en deze geeft geen fouten en schakelt als een dolle en de temperatuur blijft goed van de olie.

 

Groet,

 

Mark

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

dat gat is inderdaad nu een blind gat waar zich vuil in ophoopt. Verder niet erg oid.

 

Helaas kun je de olie in de latere 4HP20 niet echt peilen, je moet hem eigenlijk een klein beetje overvullen en via de overloopplug aan de zijkant het teveel er bij een bepaalde temperatuur uit laten lopen. Werkje voor op de brug (op boven een smeerput) eigenlijk omdat de auto vlak moet staan en je er liggend onder de auto slecht bij komt. (Nooit onder een HP geveerde Citroen moet werken natuurlijk zonder deze te te ondersteunen met assteunen oid).

 

De officiele olie voor deze bak is overigens NIET rood!! Het is wel van uitermate groot belang dat je de juiste olie gebruikt, normale atf sloopt deze bak!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Hier de officiele procedure

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Hoi Furriegurrie,

niet rood?

ik kan me nog herinneren dat toen ik de bak liet spoelen, ben even de naam van de garage kwijt die hier toen werd aangeraden, was de olie wel licht rood.

volgens mij was de olie die er uit kwam nog enig sinds rood.

groetjes gerard

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Klopt, Oldenhage heeft een alternatieve olie uitgedoktert en die is inderdaad rood. Maar dit is ook GEEN normale atf.

Dat spoelen gebeurt met die rode olie. Ik heb in het verleden mijn automaatbak van de berline bij Oldenhage laten spoelen. Toen kwam daar inderdaad die rode olie in. Ik heb het er toen met Johan over gehad en hij heeft alles laten onderzoeken en testen etc in een lab. Zal dus wel goed zijn neem ik aan. Maar ik merkte wel dat na het spoelen  de olietemperatuur van mijn Xm hoger was. Ik heb daar met Johan Oldenhage contact over gehad, maar we konden daar niet direct een verklaring over vinden. Wellicht met spoelen iets ergens veranderd aan de stroming van de olie, vuil dat zich ergens ophoopte of toch ander gedrag van de olie.

 

Omdat bekend is dat deze ZF4HP20 bak erg gevoelig is voor de juiste olie, neem ik daar geen risico mee. Ik heb in de door mij zelf gereviseerde bak de voorgeschreven olie gebruikt. Deze is prima verkrijgbaar via de dealer en voor die paar euro per liter meer (als het al duurder is) wil ik geen risico lopen. Ik heb overigens toen ik met de revisie aan de gang ging een 20 liter vat van deze olie gekocht via internet. Dat scheelde wel in de prijs, maar uiteraard is dat voor een verversinkje veel te veel...

Markv624
afbeelding van Markv624
RE:

Furriegurrie,

 

Dus mijn 98-er heeft de rode olie in de 4 HP 20 bak en de latere versies zonder peilstok hebben een andere niet rode olie

voor de automaat.

Hoe heet die dan precies?

 

Groet,

 

Mark

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:

Origineel zit er nooit rode olie in, zowel niet in de versie met peilstok als in die zonder.

De olie die er in hoort is Esso/Mobil LT71141. Verkrijgbaar bij de dealer in een Citroën/Peugeot verpakking

 

Daar staat dus wel atf (automatic transmission fluid) op, maar dit is niet de normale dextron atf !

Het is echt een heel specifieke olie die overigens stinkt als een bunzing...

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Even voor de goede orde: iedereen is natuurlijk vrij om welke olie dan ook in zijn ZF4HP20 te gooien, ik geef alleen mijn mening en keuzes...

Markv624
afbeelding van Markv624
RE:

Ok.

Esso ATF 4 HP 20 AL 4 bij de dealer bestellen.

Waarom ik zeg rode olie is omdat ik dat ook zo zag op Citromobile.

Ik had een gesprek met Gert de Jong en op de stand van hem zag je nieuwe  bakolie ( rood ) en vervuilde van verschillende wagens en

een was helemaal in het lab ontleed zo van wat treffen we er in aan en wat zegt dat.

Veel lood b.v. betekende als ik het goed heb toch behoorlijke slijtage. En ook zat er zand in!

 

Groet,

 

Mark

Beeke
afbeelding van Beeke
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Hoi Furriegurrie,

weet jij of iemand anders dan een adres waar je de bak kan laten spoelen met de orginele olie?

ik heb namelijk ook al een tijd het idee dat de bak wat warmer wordt dan normaal.

niet bij mormaal gebruik, maar wel op de duitse autobahn.

groetje gerard

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Revisie ZF4HP20 automatische versnellingsbak

Idee? Wat is een idee? Gemeten, symptonen of ..?

Pagina's