Schakelproblemen Handbak

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
Schakelproblemen Handbak

(Samenvatting: Koppeling lijkt vertaagt los te komen / bak ontkoppelt inter pas na 3 sec. Hoe diagnoseer/onderzoek ik bakproblemen)

Sinds enige tijd is het mij gaan opvallen dat mijn handbak niet heel geweldig meer schakelt. Eerste keer dat het me opviel was een half jaartje geleden bij het vlot inparkeren. Schrapende tanden bij het keizen van de achteruit. En toch echt goed het koppelingspedaal ingedrukt.
Als ik de koppeling wat langer ingedrukt houdt (zo'n 2 á 3 seconden) gaat het wel allemaal zonder tandengeknars. 

Wel.., druk druk druk. Dus na kort rommelen zonder oplossing eigenlijk maar een beetje zo gelaten.

Wat later begon ik problemen te krijgen met het doorzetten naar z'n 5. Zo af en toe wil ik wel eens snel weg bij het stoplicht. Ideaal om dan ff in z'n 1 door te trappen tot de 'redline' (50km/u) en 'm meteen daarna door te zetten naar de 5. Ook hiermee begon de bak opeens aardig tanden te schrapen. Ook hier weer.., paar seconden geduld na het intrappen van het koppelingspedaal en 't is allemaal geen probleem.
Daarnaast viel de bak ook zo af en toe niet meer in de 5e versnelling bij normaal doorschakelen. Pook schiet dan niet terug naar neutraal, maar je moet 'm echt ff goed doordrukken om 'm te laten pakken.

Ook zit ik nu op het punt dat eigenlijk elke versnelling wat lastig te kiezen valt. Je moet de pook er echt in drukken. Soepel er in glijden gebeurt eigenlijk alleen nog maar sporadisch.

Eerste verdachte was het koppelingspedaal. Maar aangezien hier niets aan te stellen/ontluchten valt, kan ik er vrij weinig mee. De slave cillinder volgt/reageert gewoon netjes op het pedaal. Ik heb nog de plunjer die uit de slave cillinder komt een beetje verlengt met het idee dat deze dan de koppeling wat verder indrukt/vrijzet, voor het geval de drukgroep niet ver genoeg meer vrijgezet werd. Dit maakte geen verschil.
Daarnaast, de bak lijkt gewoon netjes te ontkoppelen. Alleen niet direct. 
En zoals ik al zei.., de plunjer reageert direct. Zit geen vertraging op.

Dus.., wellicht dat er wat pakt ofzo aan de binnenzijde van de bak. Je leest her en der op internetfora dat verversen van de bakolie helpt tegen moeilijk schakelen. 
Vandaag dus de bakolie geheel er uit en netjes volgens specificaties 1.8L GL-5 olie erin.

Helaas. Bak lijkt wel ietsje soepeler (voornamelijk op het vlak van 'in z'n vijf glijden'), maar ik moet toch nog echt de pook door een zwaar punt heen duwen en de tanden worden ook nog steeds gepoets bij te snel de achteruit kiezen.

Nu heb ik geen verstand van versnellingsbakken, en kan ik na een paar YouTube filmpjes niet verder komen dan dat 't aan van alles en nog wat in de bak kan liggen.
Is er hier iemand die wat meer ervaring met bakproblemen heeft en misschien een beetje een stappenplan heeft hoe je bepaalde dingen uitsluit/onderzoekt?
Want momenteel kom ik niet verder dan het hele ding er onder uittrekken en geheel reviseren. Niet echt iets waar ik zin in heb als het niet nodig is. 
 

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: Schakelproblemen Handbak

Als hij nu verder redelijk goed schakeld zou je kunnen kijken of je kunt leven met de achteruit.

Bij bijna geen een auto is de achteruit gesyncroniseerd dus dit is altijd tanden poetsen, wat je kunt doen is zorgen dat hij in de een staat, dan koppeling inhouden en in de achteruit zetten, dan staat namelijk de bak stil.

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Schakelproblemen Handbak

De XM handbak, is die geschakeld met kabels?

De eerste twee verdachten waar ik aan denk: drukgroep versleten (been there done that, herken de symptomen), plakkende kabels/hakend mechanisme.

Intern in de bak kan er niet zoveel aan de hand zijn wat dit veroorzaakt. Er zijn twee dingen waar het inwendig mis zou kunnen gaan zoals schakelvorken of synchromeshes, maar dat geeft andere symptomen.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Schakelproblemen Handbak

Vanochtend weer een stuk gereden. Eigenlijk is er met de oliewissel niets verbeterd. 

De bak ik geschakeld met kabels. Dat mechanisme wil ik zo nog even reinigen/smeren om uit te sluiten dat het daar niet zit.
Versleten drukgroep? Maar zouden de platen dan niet moeten blijven slepen ipv dat de bak na een tijdje wel stil valt?

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Chris B
afbeelding van Chris B
  • XM V6 Exclusive Berline 1990
RE: Schakelproblemen Handbak

Een drukgroep wil wel eens versleten zijn doordat de veerdruk niet meer goed is. Dan komt de boel net niet goed vrij en schakelt de boel erg hakerig.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Schakelproblemen Handbak

Ik heb een keer gehad dat het tandwiel van de 5 los zat; was vervangen en niet goed gemonteerd. Dat laatste is bij jou niet het geval, neem ik aan, maar misschien is e.e.a. los getrild.

@Chris, de handbak schakelt met behulp van schakelstangetjes, die met kogelgewrichtjes in elkaar zitten. Misschien zit daar wel het probleem in?
Ik lees dat het geleidelijk verergert, dus ik denk dat de enige andere oplossing is om de bak eraf te halen en te inspecteren. Bij een 2.1TD kan mijn garagist met passen en meten en iets kantelen de bak eraf halen zonder het blok te lichten. Ik weet niet of dat bij jouw motortype ook kan?

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Schakelproblemen Handbak

Allen bedankt voor de input. De schakelstangen gaan lekker soepel. Als ik de bak zonder stangen bedien gaat dit ook redelijk zonder problemen.
 

Heb nog wat 'lesmateriaal' bekeken na het maken van de eerste post. 
Hieruit valt de conclusie te trekken dat ik het ergens bij de koppeling moet gaan zoeken. Volgend filmpje geeft goede uitleg waarom een luidschrapende achteruit een eerste teken van een ontkoppelprobleem is.
Linkje naar YouTube van een bakreviseur]
 Drukgroep/lager, plakkende platen en (waar ik nu het meest op gok) een vieze/stroeve pries-as of het lager daarvan. Dit omdat de bak uitendelijk gewoon netjes ontkoppelt. 

In ieder geval.., linksom rechtsom.., 'gewoon' even het blok er uit gaan lepelen om de zaak van dichtbij te kunnen bekijken. 't Zit allemaal behoorlijk krap bij zo'n V6. Dus ik heb geen zin om met passen, meten, buigen en breken te proberen of zo'n bak er tussenuit te krijgen is. Lekker uitbouwen, dan kan er meteen wat gedaan worden aan de druppels olie die onder het blok vandaan lekken.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Oh ik bedenk mij opeens iets. Ik had ooit ook schakelproblemen. Vooral de achteruit deed moeilijk. Dat bleek een doorscheurende koppel-ehh-dinges te zijn, recht onder de pook. Uiteindelijk is deze tijdens het rijden volledig doorgescheurd en weer gelast door een held van de wegenwacht.

zie: https://xmclub.nl/forum/xm-staat-8-jaar-stil?page=3

Voordat je de motor eruit trekt zou je dat even kunnen bekijken. Daarvoor moet wel het hitteschild er even af, maar dat is niet heel moeilijk op een brug.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Schakelproblemen Handbak

Te laat. 


Maar geen zorgen. De verbinding tussen pook en schakelstangen hebben we zorgvuldig getest. Hier was echt nul punt nul speling op te vinden. 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Schakelproblemen Handbak

Sodeju, dat zijn geen halve maatregelen. Goed bezig 

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Schakelproblemen Handbak

Geef maar toe, je zocht gewoon een smoes om het blok er weer een keer uit te trekken. Ouwe klussert! 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE: Schakelproblemen Handbak

Één keer een blok bij het magazijn er uit gehaald en meteen verslaafd ja. 

Ik ga in mijn eigen topic even globaal bijhouden wat het inhoudt om een blok uit en in te bouwen. Als ik bij de versnellingsbak ben aangekomen dan zal ik dat hier gaan plaatsen.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.