Sinds november vorig jaar ben ik de trotse eigenaar van een XM 2.0 met Hydractive II. Alleen blijkt dit systeem nu niet helemaal meer naar behoren te werken. Vanwege een tikkende geluid vermoedde de monteur doorgebrande dioden, maar ook een systeemstoring. Ik zou willen proberen om deze problemen zelf te verhelpen, ook omdat ik de wagen beter wil leren kennen. Is er iemand die eerder met dit bijltje heeft gehakt en mij hierbij zou kunnen helpen? Ik woon in Amsterdam, maar ben ook geregeld in de buurt van Gorinchem te vinden.
Groet, Thomas
Welkom Thomas,
Hoop dat je veel plezier hebt met je XM.
Mogelijk is het tijd voor een nieuwe monteur. De aansturing van de hydractiefkleppen gebeurt in de veercomputer dmv solid state relais, dit zijn relais zonder bewegende delen. Het kan zijn dat die niet werken door doorgebrande dioden, dan is je vering continu hard, maar tikken doen ze niet.
Tikkende geluiden onder de motorkop zijn bij een XM vaak het aanslaan van de drukregelaar. Dit tikken van het systeem mag 1x per minuut of minder vaak gebeuren. Bij drukverlies kan het inderdaad vaker gebeuren. Dan moet je op onderzoek uit.
Het laatste: ook de hydractiefkleppen tikken, maar zachter. Bij bijvoorbeeld het openen van een deur met de motor uit horen ze te tikken.
Dat kan je 1e test zijn
Jaap
Dat is wel héél sterk. Als je een monteur hebt gevonden die niet alleen hydropneumaten kent, maar óók hydractive en die óók weet dat de diodes van de hydractivekleppen nog wel een stukgaan, dan mag je wat mij betreft allang blij zijn. Dan zit je monteur een paar niveaus boven "ik heb wel eens een BX gehad en die veerde weer goed met nieuwe veerbollen, dus als je XM dat niet doet weet ik het ook niet" en al helemáál ver boven het niveau "altijd gezeik met die Citroëns. Doe hem maar weer weg, want dit komt nooit meer goed."
Dat gezegd hebbende: als je je hydractivekleppen hoort tikken, betekent dat dus ook dat hij ze schakelt. Dan zijn de transistors in je veercomputer in ieder geval nog niet helemaal stuk. De meest doortastende methode om dit helemaal zeker te weten is door de oscilloscoop aan je hydractiveklep te hangen en een stukje te gaan rijden. Hij hoort ze in te schakelen voor de soepele stand. Bonuspunten als je met de Lexia controleert of hij op de juiste momenten schakelt. Maar zoals gezegd: als je de deur open doet, hoort hij ze ook al in te schakelen en dat hoor je wel.
Je zou in ieder geval eens naar dit draadje kunnen kijken: https://xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii
Een paar diodes in je veercomputer solderen is nooit een slecht idee.
twas een tikje gechargeerd, dat klopt. Maar ik vraag me af of de monteur de kleppen heeft horen tikken.
Jaap
Ik heb er hier eentje gehad die precies deed wat de monteur beschrijft.
De solid state relais krijgen 't dan nog wel voor elkaar om de openingspuls te geven en storten daarna in. Een seconde later wordt er weer een nieuwe poging gedaan door de ECU en zo gaat 't door.
(Verzeker jezelf er wel even echt van dat 't geklik onder de bodem vandaan komt, ter hoogte van de passagiersvoeten en achterwielen. Als 't echt uit de motorruimte komt, dan is er wat anders aan de hand.)
Nieuwe STR's in de ECU knallen en meteen de beschermende diodes er bij zetten. (Worden in de kleppen zelf gezet waar ze doorfikken van de hitte. Ze zitten in 't plastic van de connector gegoten, dus daar vervangen is geen optie.
https://www.xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Bedankt voor jullie input! Ik heb even het één en ander getest. Met het portier open geen getik gehoord. Wel viel een wat doffer tikken op tijdens het rijden en tot stilstand komen dat meer van onder en de achterwielen vandaan leek te komen, soms kort achter elkaar. Het Hydrachtive lampje brandt ook niet bij contact maken...
Dat heeft niet per se met die diodes te maken: je hydractivecomputer kan het niet zien als je transistors zijn doorgefikt, dus hij zal daar geen storing op geven. Er kan natuurlijk best een andere storing aan de hand zijn. Even uitlezen met de Lexia, dan weet je het. Er is wel ergens een Lexia-hulptroepen-draadje hier op het forum.
is dat zo Feije, controlelampje checkt toch of veercompu het doet. Aansturen van de hydractiefkleppen zal toch zeker in dat controlproces zitten?
Jaap
Doorgebrande diodes kan de veercomputer niet registreren, maar...
STR's die het niet doen leveren wel een storing op, alleen wordt dat dan algemener benaamd. Iets in de trant van 'permanente storing elektroklep'.
(dit waarschijnlijk omdat de ECU inderdaad niet de STR's meet, maar wel weet dat er geen stroom over de elektrokleppen loopt)
Ook als de elektroklep zelf doorgebrand zou zijn levert dat een melding op. Ik meen zelfs dezelfde als die van de STR's.
Dat 't lampje van de veercomputer niet brandt zegt inderdaad bij HA2 niet zoveel. Die verrekte, maar onschuldige, stuurhoeksensorfout is meestal de eerste die dat lampje permanent laat doven.
Zaterdag is het weer magazijndag.
Als je in de buurt bent kan je ff langs wip;pen om de ECU uit te lezen. ;)
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
I stand corrected .