How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Pagina's

177 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
How To Modden van een Veercomputer Hydractief II

Omdat ik wegens een fataal ongeluk op zoek moest naar een nieuwe dame rij ik nu tegenwoordig in een type II over lands wegen.
En aangezien een Hydractief II computer ook soms een storinkje kan hebben welke zeer goed te verhelpen is mits je de juiste info hebt.
Bij deze een “How To” over het vervangen van Solid state relais en bijplaatsen van diodes.

Het hoe en waarom je vering slecht kan werken, o.a. door doorgeslagen componenten die je in je VC (veercomputer) zelf eenvoudig kunt vervangen. Hier beperk ik mij dan ook alleen tot het How to do.

De onderdelen die je nodig hebt:

2 stuks Solid State Relais type VN05N *
2 stuks Diodes type 1N5408

Beiden zijn goed verkrijgbaar bij b.v. conrad, en de verzendkosten zijn hoger dan de componentkosten.

(*)
Je hoeft deze niet te vervangen als je auto goed veert,
hydractief lampje gaat netjes branden tijdens het starten,
maar toch had één van de STR’en waarschijnlijk al eens flink op z’n donder gehad en was zowel als de print lichtbruin verkleurd, kortom te warm geweest. (zie de bovenste STR)

Waar zitten die Solid state relais ? Rechtsboven op de print, 5 pootjes.

In het ene geval liggen ze naar links (zoals op de foto) maar ze kunnen ook naar rechts liggen.

IMAGE(http://i7.photobucket.com/albums/y281/lintpete/H520ECU20TOP.jpg)

De werkwijze:

1.
VC demonteren uit de computerbak rechtvoor in de auto (witte en zwarte 15 polige stekker)

2.
VC openmaken. Soms is het een beetje wrikken omdat er een soort van afdichtkit in de rand zit. Denk er ook aan dat je de kleine schroefjes verwijderd die de contra stekkers in de VC op hun plaats houden.

3.
Printje losschroeven en er voorzichtig uithalen. Voorkom statische elektriciteit !!!

4.
Solid State Relais, indien de printplaat er direct achter de relais verkleurd is dan deze vervangen. Preventief kan natuurlijk ook voor het geld hoef je het niet te laten.

5.
Diodes solderen tussen de Solid State Relais op pen 5 en pin 15 van de witte stekker. (voor pennummering Solid State Relais zie pdf sheet op bladzijde 2 “CONNECTION DIAGRAM”

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/1082.pdf)

Een voorbeeldje.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KTDCHXTP.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mark, mooi dat je dit onderwerp ook goed en duidelijk neerzet :wink: .

Dit is zo`n typisch hydractive2 probleem :( en het is relatief makkelijk om dit goed te krijgen. Ik heb dit zelf nog niet gedaan, maar sta altijd ervoor open om te leren ;-).

De diodes in de hydractive elektrokleppen zijn gewoon te klein gekozen qua vemogen en piepen op een gegeven moment door.

Eenmaal doorgebrand zal de door zelfinductie van de spoelen gegenereerde spanning en daarmee stroom naar de STR gaan ipv een spanningsafbouw in de spoel zelf. Het zal niet lang meer duren voordat de STR ook doorbranden, deze zijn immers hier niet voor gemaakt.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

This rocks Mark, bedankt voor je duidelijke uiteenzetting hier.
Ik weet zeker dat velen hiermee hun voordeel kunnen doen. En hopelijk ik ook op korte termijn! :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Mooi dat je deze belangrijke tip heb geplaatst Mark.
Voor de diodes kun je ook 1N4007 of 1N4001 gebruiken. Het is niet kritisch, het gaat er vooral om dat ze een grote stoot energie kunnen verwerken.

maartenh
afbeelding van maartenh

Wimb, een 1n4007 is niet geschikt. Dit is maar een 1 ampere diode, deze fikt vanzelf weer door.(op de lange termijn).

wimb
afbeelding van wimb

Nu je het zegt. Ik heb die nummering altijd onlogisch gevonden. Zelfs voor elektronicabegrippen. :? Op de foto zie je trouwens ook 1N4007's. :!:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Roepen dat iets niet werkt en vervolgens geen oplossing aandragen vind ik wat........ Dus ik ben benieuwd welke wel.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ome Mark, je hebt zelf het antwoord al gegeven: 1N5408.
Of 1N4001.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

:oops: :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Bij zelfinductie over een spoel (het doel waarvoor de diodes in dit geval toegepast worden) is de spanning weliswaar belachelijk hoog (tot 4-5 maal de voedingsspanning), maar de stroom is erg laag.
Daarom kun je voor dit doel ook kleine dioden gebruiken. De door Mark gebruikte type is IMHO ruim voldoende. Zelfs voor de forse spoelen van de hydraulique-kleppen.

De stroom door de diode is maximaal de nominaal opgenomen stroom door de spoel. Ik twijfel of dat meer is dan 1A, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Iemand die de nominale stroom van die spoelen weet?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Euh, je verhaal klopt wel, maar je conclusie niet. Vermogensdiodes, eigenlijk alle vermogenshalfgeleiders, zijn zwaar capacitief. Tesamen met de spoelen krijg je een aardige resonantiekring. En daar kunnen zeer grote stromen lopen. Die stromen dempen door de weerstand van de componenten. Van de spoel is dat niet zoveel. Maar een 'zware' vermogensdiode heeft die weerstand wel. En dat pleit eerder voor de 5408.

En om niet meteen aangevallen te worden door m'n vakbroeders: dit is in Jip en Janneke taal uitgelegd waarom een zwaarder type diode wenselijk is. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik kan me in jouw uitleg vinden Wim :wink: .

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Weer wat (bij)geleerd :D

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenh
afbeelding van maartenh

Citroën-das-pas-fën zegt:

Iemand die de nominale stroom van die spoelen weet?

Nominal intensity : 3A when powering up for 0,5 seconds with the maximum voltage. 0,5 A when holding by disconnecting the supply voltage.

Ik zelf heb er ook 1n5408 in zitten.

maartenh
afbeelding van maartenh

Citroën-das-pas-fën zegt:

Bij zelfinductie over een spoel (het doel waarvoor de diodes in dit geval toegepast worden) is de spanning weliswaar belachelijk hoog (tot 4-5 maal de voedingsspanning), maar de stroom is erg laag.
Daarom kun je voor dit doel ook kleine dioden gebruiken. De door Mark gebruikte type is IMHO ruim voldoende. Zelfs voor de forse spoelen van de hydraulique-kleppen.

De stroom door de diode is maximaal de nominaal opgenomen stroom door de spoel. Ik twijfel of dat meer is dan 1A, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Iemand die de nominale stroom van die spoelen weet?

Dit is een beetje het kip-ei verhaal, maar dan verkeerd om :wink:

De enige rede waarom de spanning op kan slingeren, is als er geen kring meer is. Daarvoor hebben we nou juist de diode, om dat te voorkomen.

Een spoel doet hetzelfde als een condensator, maar dan met stroom ipv spanning.

Als ik een opgeladen condensator kortsluit, wil de condensator zijn spanning behouden, daarvoor is een (theoretisch) oneindig grote stroom nodig, dus PATS, dikke vonk, condensator leeg.)

ALs ik een stroom van 1 ampere door een spoel laat lopen, is er niets aan de hand. trek ik nu aan 1 kant een draadje los (of het solid-state-relais stopt met geleiden) De spoel zal er alles aan doen om de stroom van 1 ampere te behouden, daarvoor is een oneindig hoge spanning nodig, dus PATS solid state relais kapot.

Met de diode proberen we niet de spanningsklap op te vangen, maar juist een kring te behouden zodat de stroom lekker door kan blijven lopen.

Misschien is mijn verhaal niet helemaal duidelijk, op de volgende meeting wil ik het graag uitleggen en uittekenen zodat jullie het allemaal snappen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

jouw verhaal is wel duidelijk :wink: , de energie tgv de zelfinductie van de spoel moet afgbouwd worden. Dit gebeurt nadat de solid state relais niet meer in geleiding is.

In de tekening is de VN05N de solid state relais.
De bovenste afbeelding geeft de bekrachtigde spoel aan, overeenkomend met de comfort stand.
In de onderste afbeelding is de solid state relais niet meer geleidend en de energie wordt in het kleine circuit afgebouwd. Dit is de sportstand :wink:
Igv een kapotte diode wordt dezelfde energie afgebouwd via de solid state relais.
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/XM%2024v/circuitspoeldoideensolidstaterelais.jpg)

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Mensenlief!!!! Abacadabra :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

voor de visueel ingestelde mens :mrgreen: zal ik plaatjes erbij zoeken

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Nou JP, dat heeft toch weinig zin, al die technische benamingen.......... :cry:

wimb
afbeelding van wimb

Benny, hoe wil je anders indruk maken? :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

Maarten, ik snap het. Maar daar heb ik dan ook voor geleerd. ;-)

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

wimb zegt:

Benny, hoe wil je anders indruk maken? :mrgreen:

Ik maak wel indruk met mijn Dame. :wink: :wink: Goeiemorgen, Wim :wink:

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Goeiemorgen harde werkers :wink: , behalve Wes en ik dan :mrgreen: :mrgreen:

maartenh
afbeelding van maartenh

Gebakken FET:
IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_T9tzslRScvk/TJ9c33yu3RI/AAAAAAAAFyE/i-MC9Uxq5yE/s720/IMG_1553.JPG)

wimb
afbeelding van wimb

Je ziet het aan:
- het koellichaam dat verkleurd is.
- de tin die verkrummelt.
- de behuizing die scheurtjes heeft.
Deze heeft goed op z'n donder gehad. :shock:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Is dit nog te maken/repareren?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

appeltje eitje Wes :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

maartenh
afbeelding van maartenh

eXpelliarMus zegt:

Is dit nog te maken/repareren?

Als conrad zijn spulletjes nou eens komt bezorgen ;-).

Dit is trouwens de computer uit Bart zijn Exm.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ik heb ook nog een in storing staande computer liggen die zich niet uit laat lezen.
Ik zal hem eens open maken, heb zo'n vermoeden dat die er ook zo uit ziet. :roll:

maartenh
afbeelding van maartenh

Dit heeft niets met niet uit kunnen lezen te maken ;-)

Al een (nep) lexia geprobeerd? je hebt toch een type 2?

example
afbeelding van example

WOW zie dit draadje nu pas.. Dat ziet er goed verfikt uit

Pagina's