Zijn er verder nog tips bij het vervangen van de kop?
Net gebeld voor Koppakkingset. Hebben ze helaas niet op voorraad maar hoop die morgen binnen te krijgen.
Overigens vondt ik de koelvloeistof die erin zat erg smerig en ook de olie was erg dik. (Wellicht oorzaak van het probleem???) Zal beide ook laten vervangen.
Bedoel je dat je de olie en KVS niet verineuwd hebt toen je ze net had??? Is achteraf kaarten natuurlijk maar ik zou wat dat betreft zeker met een auto die niet veel gereden heeft, en met al een respectabele leeftijd geen rsico genomen hebben...
Nog iets. Gister heeft mijn pap een koppakkingset besteld echter zijden ze dat hier niet de koppakking zelf bij zat. Die moest nog appart besteld worden.
Klinkt een beetje raar. Heb altijd gezien dat de koppakking ook bij de set inbegrepen zit.
Varriert per leverancier. Komt vaak omdat de pakking set wordt geleverd met std. koppakking terwijl je zo'n pakking set juist nodig hebt als je de kop eraf hebt gehad = vlakken = dikkere pakking en dan zit je met je pakkingset met std pakking en dan moet je er nog een 2e koppakking bij bestellen.
En dat is weer niet handig
Een 10W40 of liever een 5W40. Deze laatste houdt de motor beter schoon.
Vooral met een diesel, die redelijk snel de motorolie indikt met roet is het fijn dat die beter schoon gehouden wordt :wink: .
Irritatie ten top. Heb de auto nu verder helemaal gereed echter moet alleen de verstuivers terug krijgen van een monteur. Die komt echter zijn afspraken niet na anders had ik nu weer met de auto kunnen rijden.
Hopelijk krijgen we de auto vnvd weer aan het zweven.
Airco is vrij lastig om een goede diagnose te stellen, maar JP heeft het wel even snel samengevat.
Komt er 12v op je pomp en hij slaat niet aan: pomp stuk.
Komt er geen 12v, dan kan je naar de sensor op je droger/filter kijken of deze wel schakelt. Dan kan het zijn dat deze stuk is, of dat er geen druk in je systeem staat. Dat laatste kan je alleen laten meten.
Als je druk weg is kan het ouderdom zijn: airco's moet je eigenlijke elke 4 a 5 jaar laten vullen omdat ze leeglopen.
Je kan ook een lek hebben en dan wordt het past echt leuk ;)
Als die bijgevuld dient te worden. Is dit nog steeds beschikbaar? Ik weet dat oudere airco's bepaalde CFK gassen gebruiken die niet meer leverbaar zijn.
Moet je ff op de stikker van de pomp kijken. Daarop staat of deze R12 of R134a aankan. Bij je belgische buren kan je nog wel wat R12 vinden.
De ombouw naar R134a is ook niet meer dan andere olie in de pomp en wat rubbertjes + ventiel. Dus dat hoeft de wereld niet te kosten als je een eerlijke aircoboer weet te vinden.
Toen ik mijn huidige XM 24v had gekocht, deed de airco het niet en wist niet of er een lek zou zijn. Voorheen vulden ze nog met R12, maar dat doen ook niet meer.
Er ging een andere vulnippel erop voor R134a en ze gebruiken extra olie dan gebruikelijk om de compressor goed te smeren :wink:. Bijna de dubbele hoeveelheid :shock: tov het aircovulapparaat van de Citroen dealer waar ik een bijbaantje had.
Ik heb toen ervoor gekozen om na het testen op druk voor een fluorvulling (:arrow: met een uvlamp is de lek makkelijk te localiseren) met een "zgn gratis controlebeurt" na ong. 2 a 3 weken.
Dit kostte mij toen 170 euro, normaal kost testen met vullen rond de 80 euro.
Ik heb het geluk gehad dat mijn systeem niet lek bleek te zijn en doet het nu nog steeds geweldig :D.
Bedoel je dat je de olie en KVS niet verineuwd hebt toen je ze net had??? Is achteraf kaarten natuurlijk maar ik zou wat dat betreft zeker met een auto die niet veel gereden heeft, en met al een respectabele leeftijd geen rsico genomen hebben...
Klopt wellicht echter is de schade aan het blok die ik nu heb niet gebeurd in de 2 maanden dat ik er nu meer rij.
Damage was already done.
Nog iets. Gister heeft mijn pap een koppakkingset besteld echter zijden ze dat hier niet de koppakking zelf bij zat. Die moest nog appart besteld worden.
Klinkt een beetje raar. Heb altijd gezien dat de koppakking ook bij de set inbegrepen zit.
Varriert per leverancier. Komt vaak omdat de pakking set wordt geleverd met std. koppakking terwijl je zo'n pakking set juist nodig hebt als je de kop eraf hebt gehad = vlakken = dikkere pakking en dan zit je met je pakkingset met std pakking en dan moet je er nog een 2e koppakking bij bestellen.
En dat is weer niet handig
Hoop dat de auto het vnvd weer doet. Trouwens welke motorolie raden jullie aan voor de D12?
Een 10W40 of liever een 5W40. Deze laatste houdt de motor beter schoon.
Vooral met een diesel, die redelijk snel de motorolie indikt met roet is het fijn dat die beter schoon gehouden wordt :wink: .
Irritatie ten top. Heb de auto nu verder helemaal gereed echter moet alleen de verstuivers terug krijgen van een monteur. Die komt echter zijn afspraken niet na anders had ik nu weer met de auto kunnen rijden.
Hopelijk krijgen we de auto vnvd weer aan het zweven.
Ik zal voor je duimen.
Tssss... die monteurs van tegenwoordig :evil:
En zweef je weer?
Graag antwoord want m'n duimen doen zeer. ;-)
Ze rijdt weer!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De motor kwam stotend weer op gang maar loopt nu als zonnetje en beter als ooit. Hij stottert minder bij lage toeren en trekt gelijkmatiger op.
Hopelijk kan ik nu voorlopig weer ongerust rijden.
In totaal heeft het mij zo'n €400,- gekost maar ik kan heel blij zijn dat mijn pap alles heeft kunnen doen anders was ik veel meer kwijt geweest.
HA! proficiat!
lekker zweven maar weer dan!
Geef de beste man maar een schouder klopje van ons XM liefhebbers. 8)
Heel veel zweef plezier chrizzzie.
Dan zal ze ook wel zuiniger zijn nu! Ik wil ook zo'n Pa!!! :lol:
400 euro voor een dergelijke klus valt reuze mee :) Zeker als de XM beter uit de strijd komt :)
Dat is geen geld :wink: , je hebt een geweldige pa :D.
Zweefse!
Mooi mooi.
Hulde aan de vader!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Meld je pa aan voor de eregalerij. Complimenten voor je vader. En voor jou dat je de handdoek niet in de ring hebt gegooid.
Yup en durf wel te zeggen dat de auto nu een kop revisie heeft gehad.
Zal over zo´n 1000km nog eens de olie verversen
De airco van mijn auto werkt niet (Toch wel handig met zo'n weer.) De Airco pomp slaat niet aan. Iemand enig idee wat de reden kan zijn?
Of het aircosysteem is leeg en lek of er zit te weinig koelmiddel in.
Werkt het elektrisch gedeelte van de elektromagnetische koppeling van de compressor en de schakelaar bij het filter/droger?
Kijk, da's de lijfspreuk van XM rijders....... :clap:
:goedenmorgen: Bij mij was het relais v.d. airco stuk. Vraag me niet waar die zit :roll: Heeft de garage gedaan :wink:
Airco is vrij lastig om een goede diagnose te stellen, maar JP heeft het wel even snel samengevat.
Komt er 12v op je pomp en hij slaat niet aan: pomp stuk.
Komt er geen 12v, dan kan je naar de sensor op je droger/filter kijken of deze wel schakelt. Dan kan het zijn dat deze stuk is, of dat er geen druk in je systeem staat. Dat laatste kan je alleen laten meten.
Als je druk weg is kan het ouderdom zijn: airco's moet je eigenlijke elke 4 a 5 jaar laten vullen omdat ze leeglopen.
Je kan ook een lek hebben en dan wordt het past echt leuk ;)
Ik zal eens het een en ander nameten.
Als die bijgevuld dient te worden. Is dit nog steeds beschikbaar? Ik weet dat oudere airco's bepaalde CFK gassen gebruiken die niet meer leverbaar zijn.
Moet je ff op de stikker van de pomp kijken. Daarop staat of deze R12 of R134a aankan. Bij je belgische buren kan je nog wel wat R12 vinden.
De ombouw naar R134a is ook niet meer dan andere olie in de pomp en wat rubbertjes + ventiel. Dus dat hoeft de wereld niet te kosten als je een eerlijke aircoboer weet te vinden.
De ombouw beschreven door Matthijs is ook bij mijn XM airco gebeurt :wink:. Het is nu 2 jaar geleden gevuld en het werkt nu nog steeds perfect 8).
Waar heb je dat laten doen en hoeveel heeft dit gekost?
Ik heb dat bij Willemsbrug (voorheen Autotemp) in Rotterdam in de buurt van de Kuip http://www.willemsbrug.nl/page2.html laten doen.
Toen ik mijn huidige XM 24v had gekocht, deed de airco het niet en wist niet of er een lek zou zijn. Voorheen vulden ze nog met R12, maar dat doen ook niet meer.
Er ging een andere vulnippel erop voor R134a en ze gebruiken extra olie dan gebruikelijk om de compressor goed te smeren :wink:. Bijna de dubbele hoeveelheid :shock: tov het aircovulapparaat van de Citroen dealer waar ik een bijbaantje had.
Ik heb toen ervoor gekozen om na het testen op druk voor een fluorvulling (:arrow: met een uvlamp is de lek makkelijk te localiseren) met een "zgn gratis controlebeurt" na ong. 2 a 3 weken.
Dit kostte mij toen 170 euro, normaal kost testen met vullen rond de 80 euro.
Ik heb het geluk gehad dat mijn systeem niet lek bleek te zijn en doet het nu nog steeds geweldig :D.
Pagina's