XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Excusses voor de kwaliteit van de foto`s, het is ook een erg simpel cameraatje.

Ik heb een type 1b, officieel met het tweespakig stuurwiel en daar hoort deze schakelaar bij :wink:.

De geleidebanen van het knipperlicht is wel heel duidelijk ingesleten en dun geworden, misschien niet duidelijk op foto`s te zien. Ook het bijbehorende stiftje c.q. bolletje heeft enorme uitgesleten ongelijke zijvlakken.
Bij mij was het vet ook grotendeels weg, wat je verder zag glimmen was WD40.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Mooi JP, weer een XM beveiligd tegen totaal afbranden! :wink:

Ik vind de foto's niet verkeerd, zeker voor macro opnames. Nog beter is ze met buitenlicht te fotograferen, maar hey da's maar peanuts op laa water.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx Mike 8).

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Citrophile zegt:

Gisterenavond wilde ik de 288mm voorremmen van de V6 24v ES9J4 c.q 2.5DT vanaf `97 monteren op mijn XM.

Ik ben er achter gekomen dat de montageputen van de 2 typen remklauwen niet overeenkomen en dat ook het fusee verwisseld moet worden :roll:.

Nu heb ik het idee om de complete veerpoten incl veerschotels, fusee en draagarmen over te zetten van een ES9J4 c.q. 2.5DT vanaf `97. Indien de veerschotels en draagarmrubbers nog goed zijn.

Nou maar hopen dat iemand zo`n type XM aan het demonteren is en voor een redelijke prijs over te nemen is.

Ik wil dit graag nog even onder de aandacht brengen, dan kunnen mijn remmen naar Mike voordat hij op vakantie gaat begin augustus. Zijn remmen zijn binnenkort aan vervanging toe en zijn nog van het kleinste type (276mm) :roll:.

Wie kan mij helpen met complete veerpoten en draagarmen van een ES9J4 of 2.5DT vanaf `97? Het zou fijn zijn als er een Bendix ABS systeem op zit, dan hoef ik de ABS sensoren niet te verwisselen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Oh moet je de complete voorpoten hebben :shock: Heeft Matthijs ook niet meer denk ik.

wimb
afbeelding van wimb

JP, plaats hier 'ns een oproep. You never know how a cow catches a rabbit. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx ik heb het daar geplaatst :wink:

wimb
afbeelding van wimb

JP, waarom wil je eigenlijk grotere voorremmen monteren? Is het geen optie om sportschijven en -blokken te plaatsen? Zijn fors duurder dan een gewone set, maar je hebt daarmee ook meer remkracht. En je hoeft niet zoveel te verbouwen.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

er is niet veel daarin te koop voor de XM.
Daarnaast, met de originele schijven past het maar net in de 15 inch wielen.
Dus bij een zogenaamde big-brake kit zul je grotere wielen moeten monteren..
Je zou evt natuurlijk wel voor gegroefd/geboorde schijven kunnen gaan.

gomp
afbeelding van gomp

ik heb eens gekeken wat er tot 500 euro te koop staat maar daar word je niet vrolijk van. Of het is veel te ver weg, maar het meeste is de gewone 2.0i en daar heb je geen bal aan.

wimb
afbeelding van wimb

Het wordt hoog tijd dat de club begint met het aanleggen van een magazijnvoorraad: slopers kopen voor onderdelen. Het onderdak komt dan vanzelf wel. ;-)

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Ik zit bij Ferrodo blokken te kijken: die bijten als een gek. Dan heb je voorlopig geen groter schijf oppervlakte nodig.
Blijken die lui ook LHM te hebben! dan zullen ze toch ook wel blokken verkopen voor de XM..

Ik zie dat ze alleen voor de vooras hebben, de std. vervang blokken. Voglens mij rijdt dat ook al stukken beter.
http://www.dutchpowertrading.nl heeft ze o.a.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Het ontwerp van de 288mm voorremmen is veel efficienter, betere warmetafvoer dan van de 283mm voorremmen. De 288mm remmen is het maximale die in 15inch wielen passen.

De verbetering zit nog niet eens in de 5mm grotere diameter maar in de iets dikkere schijven en 1,5x grotere remblokoppervlak.
Zoals Jeroen zegt, grotere remmen passen met grotere wielen en voorlopig doe ik het financieel ff rustig aan :) .

Ferrodo blokken heb ik nu ook en remmen idd erg fijn 8).

Misschien ben ik wat perfectionistisch met mijn XM, maar ik vind het leuk om het zo te upgraden.
De 288mm remklauwen, schijven en blokken heb ik al. Nu nog de juiste fuseehuizen of complete veerpoten met goede veerschotels :wink:.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Miss eens bart ebben mailen? Die hebben het zeker wel liggen.. ALs je de klauwen zelf toch al hebt!

Kom je dan niet in de war met de aansluiting van je aandrijfassen?
Die zijn voor een ES9J4 toch anders dan voor een ZPJ? Of zit dat puur in de lengte?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik kan wel even informeren bij hun.

Wel een goed punt om te controleren of de assen overeenkomen ivm de fusees.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

SSC zegt niets over verschillende fusee uitvoeringen. Waar ik wel in kan komen is dat er verschil in fusee T1/T2 is en dar het daarom niet wil passen: de klauw van een T1 past ook niet op een T2. Althans, ik kreeg de zuiger niet ver genoeg naar binnen om de klauw + blokken over een schijf te persen en er zijn nog wat uiterlijke verschillen. Wellicht dus ook montage gaten?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Ik denk niet dat je in het normale sloop verhaal snel zo'n fusee gaat vinden...
Een es9j4 sloper is toch niet de meest voorkomende!

Forumlid XMbreak http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=374 is een 2.5td aan het slopen.. Wellicht dat die uitkomst biedt? Ik weet niet van welk jaar zijn sloper is..

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik had hem al benaderd :wink:, zijn 2.5TD is van '95, die heeft dus ook 283mm remmen.

Zouden ze bij de 283mm remmen verschillende remklauwen en fusees hebben gebruikt :roll:, best mogelijk misschien heeft het met diverse leveranciers te maken.

Het zou toch niet kunnen betekenen dat zo`n rem aanpassing niet mogelijk is :( .

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik bedenk me net dat mijn 288mm remklauwen van een Xantia V6 Activa komen :D.
Een vriend van me heeft een Xantia CT Turbo serie2 van `99 met ook standaard deze remmen en de remdelen zijn identiek :wink: .

Dit vergroot mijn speurtocht naar de fusees / complete veerpoten :D .

Matthijs
afbeelding van Matthijs

is een xantia fusee t zelfde als die van een XM dan ?

Had je mn vorige bericht al gezien? SSC laat maar 1 type fusee zien voor type2's...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb je berichtje gelezen :wink:.

Moet nog uitzoeken of de Xantia V6 fusees overeenkomen, maar er is een kans dat het wellicht hetzelfde is of niet natuurlijk :wink:.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Maar hoe weet jij zeker dan dat het en ES9J4 danwel 2.5TD fusee moet zijn? Omdat deze dezelfde klauwen hebben of heb jij een bron dat er wel degelijk verschillende fusee's onderling zijn?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Dat zal komen vanuit het feit dat de ES9J4 als enige de 288 mm schijven hebben met bijbehorende klauwen.

Daarbij hebben deze types een andere aandrijfas als de overige xm's..
Het komt wel vaker voor dat er meerdere uitvoeringen zijn, maar niet alles in service citroen staat...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Precies zoals Marco het zegt, de ES9J4 kreeg de 288mm remmen en de 2.5TD profiteerde vanaf dat moment mee. Die remklauwen passen alleen op die specifieke fusees, daar kwam ik afgelopen vrijdag ook achter :wink: .

De Xantia Actvia V6 kreeg als eerste de 288mm remmen, daarna pas de XM.

Zullen de wielnaven wel hetzelfde zijn gebleven ondanks de andere aandrijfassen?
De spoorbreedte is gelijk gebleven, dus zullen de assen een andere lengte hebben.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Heb BE gemaild over de ES9J4 fusees en ze hebben die liggen voor 80 euro per stuk. Ik zal ze nog even opbellen erover en een goed bod doen :wink:.

Misschien dat ik vrijdagmiddag ernaar toe kan rijden om te kunnen zien of het wel de juiste fusees zijn, met 1 remklauw ter controle.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Als je daar nog een net bod op kan doen denk ik dat je geen verkeerde prijs hebt! En het is wel mooi als je het dan meteen passend hebt 8)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zekers :wink:, ff kijken of ik dit a.s. vrijdag geregeld kan hebben.

Heb in de ochtend een 4uurs tentamen....daarna ben ik dan vaak helemaal gaar :roll:.

Nu maar hopen dat ik mijn huidige ABS sensoren voorzichtig uit mijn fusees kan krijgen, BE heeft die nu niet op voorraad.

Zal veel kruipolie helpen om die ABS sensoren er heel uit te krijgen? Die krengen zitten altijd muurvast :evil:.

wimb
afbeelding van wimb

Je kan ook koudespray te gebruiken. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik lees goede verhalen.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Van binnenuit proberen te tikken? Ik heb er nog nooit 1(!) goed uit de fusee kunnen krijgen.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Citrophile zegt:

Heb in de ochtend een 4uurs tentamen....daarna ben ik dan vaak helemaal gaar :roll:.

Zo'n jonge gozer en dan al zulke kwalen? nou dan zou ik maar oppassen als je straks in het bedrijfsleven terrecht komt, want dan ben je met 8 uur per dag niet klaar...........

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's