XM V6.24 van Citrophile

1081 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
admin
afbeelding van admin

Misschien is het probleem juist wel dat hij geen rechtsbijstand heeft en dus zelf de proceskosten moet dragen, dan sluit je eerder een schikking...

wimb
afbeelding van wimb

Citrophile zegt:

Dat is zeker typisch, dus een verhaal rechtsbijstand helpt dus ook niet om bij de tegenpartij de taxatiewaarde te innen :?.

Hmmm, verhaal rechtsbijstand weet ik niet. Ik heb al sinds jaar en dag een 'gewone' en daar ben ik blij mee. Zo'n verzekering werkt enigszins intimiderend naar de andere partij: ze zullen meer oppassen je te n**ien. Dat weet ik uit ervaring. ;-)
En laten we eerlijk zijn; een keer een advocaat en je hebt 5 jaar verzekering er al uit. :?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zolang de rechtsbijstand goed werkt, is het wel fijn dan :wink:. Tot nu toe geen gebruik van hoeven te maken, dus ik heb geen ervaring ermee.

wimb
afbeelding van wimb

En ik zou zeggen: probeer dat zo te houden. Zelfs met zo'n rechtsbijstandverzekering heb je een hoop gezeur dat maanden duurt.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

zal ik doen :wink:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanochtend heb ik de verzekering nog even gebeld en sinds afgelopen dinsdag is mijn XM all-risk verzekerd met een uitgebreide motorrijtuigenrechtsbijstand.

Ook kwam mijn nieuwe xenon ballast binnen en ook mijn rechter xenon mistlicht werkt weer :D.

Er is wel een duidelijk verschil in de spiegels van de mistlamp reflectors, de rechter is flink aangetast en geeft veel minder licht dan de linker :(.

wimb
afbeelding van wimb

Mooi dat je ballast zo snel binnen is. En nog volgens verwachting ook. ;-)
Is de spiegel geoxideerd, of is het aanslag die je voorzichtig weg kunt halen?

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Citrophile zegt:

Ben blij dat ik goedkoop all-risk kan gaan rijden met mijn XM 8).

Toevallig ben ik me nu ook een beetje aan het verdiepen in (andere) verzekeringen. Waar en voor hoeveel ben je verzekerd nu ?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

Mooi dat je ballast zo snel binnen is. En nog volgens verwachting ook. ;-)
Is de spiegel geoxideerd, of is het aanslag die je voorzichtig weg kunt halen?

De spiegel is geoxideerd.
Toen ik deze XM net had, had ik de beste mist-knipperlicht units erin geplaatst.
Op de Citromobiel 2008 reed een 2CV met trekhaak :roll: zonder te kijken achteruit op de parkeerplaats :evil: en zijn trekhaak kwam in de goede rechter mistlicht :cry:.
Dus die weer vervangen door de slechte versie die ik als reserve had liggen :(.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

jaap jagt zegt:

Citrophile zegt:

Ben blij dat ik goedkoop all-risk kan gaan rijden met mijn XM 8).

Toevallig ben ik me nu ook een beetje aan het verdiepen in (andere) verzekeringen. Waar en voor hoeveel ben je verzekerd nu ?

Ik zit bij Emerpark, met een "oldtimer" Citroën verzekering van hun. Nu mijn XM getaxeerd is, is die nu all-risk verzekerd met de uitgebreide motorrijtuigenrechtsbijstand 8).
Ik betaal nu 380 euro per jaar met 140 euro eigen risico.

JaapJ
afbeelding van JaapJ

OK, en moest je daarvoor lid zijn de Citroen club ?
Ik kom bij Diks op 225 per jaar, daar rekenen ze ook no-claim, wat ongebruikelijk is bij dit soort oldtimer verzekeringen meen ik.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als je lid bent van de XMclub, mag je jouw lidnummer doorgeven en kom je in aanmerking voor de oldtimerverzekering.

Ik zou eerst goed spitten in de diverse (Citroën) oldtimerverzekeraars, want over Citroklassiek bijv hoor/lees ik geen goede verhalen als er iets aan de hand is.
Een goedkope verzekering is geen garantie voor een goede verzekering, maar dat wist je natuurlijk al :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ik heb nog een goede RV unit liggen JP. Mag je zo hebben! Heb ook een LV liggen maar die is leleijk

Citrophile
afbeelding van Citrophile

je hebt pb :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Hoe is het hier JP? Met de 24V?

Volgens mij ben je druk aan de studie, niet waar??

Citrophile
afbeelding van Citrophile

hoi Mike, ja druk met de studie idd :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Dacht ik al...you is zo stil :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Laatste loodjes toch? Suc6!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Thnx :wink:.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vanmiddag nog even de mist-knipperlicht unit gemonteerd die ik zaterdag van Mike heb gekregen.

Die unit lijkt wel nieuw, de xenon erin gezet en nu brandt de bijrijderszijde weer een stuk feller :shock: dan aan de bestuurderskant :wink:.

Misschien nog meer van de voedingdraden aan bestuurderszijde wegknippen zoals aan de bijrijderskant, daar had ik flink gesnoeid :wink:.

Ik heb ook gekeken of ik het glas van mijn reserve unit kon overzetten. De constructie lijkt veel op die van de koplampen met de metalen clipjes maar het glas c.q. plastic zit erg goed gekit.
Door de plastic randjes kun je niet met een scherp mesje de kitrand doorsnijden en een grote kans dat de plastic behuizing kapot gaat door het wrikken met een schroevedraaier.

De unit aan bestuurderszijde heeft een goede reflector, maar het plastic voor de knipperlicht is gebarsten door steenslag. Ik ga dat een ander keertje vervangen door een goed exemplaar.

Mike, nogmaals bedankt 8).

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: Daar was ik al een beetje bang voor maar graag gedaan JP, voor wat hoort wat! Ik had m ook nog wel een beetje opgepoetst hoor. Ik heb ook nog een linker liggen met een slechte reflector. Moet alleen de glazen kap controleren. Eens kijken of ik m wel los krijg...

Citrophile
afbeelding van Citrophile

je mag van mij controleren als je tijd ervoor hebt, maar volgens mij is het niet te doen :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nah, zoals je al weet is het niet te doen. Glas is gebroken, patient tijdens de operatie overleden. Ik zag deze adv nog op de duitse XM club site, misschien wel iets voor jouw dame. Dan moet je alleen de bumpers nog:

Beschreibung:

Ein Satz Edelstahl-Zierleisten für den XM (Limousine oder Break), original verpackt, der Satz besteht aus folgenden Leisten: vordere und hintere Tür sowie Radlauf vorne und hinten, jeweils pro Seite

Preis:
70,- Euro Verhandlungsbasis

Kontaktdaten:

Frank Jesse

Telefon: 0221 / 83 00 84 50

E-Mail: FrankJesse@t-online.de

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Hier JP, kun je alvast met de voorbumoer beginnen:
http://link.marktplaats.nl/325800510

Is niet eens zo gek ver weg van Dordt! :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mike bedankt voor jouw oplettendheid :D, nog even geen tijd ervoor maar ik zal het ook in de gaten houden.
Goeree Overflakkee is niet ver van Dordt vandaan, het zal een half uur rijden zijn.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Gisterenavond wilde ik de 288mm voorremmen van de V6 24v ES9J4 c.q 2.5DT vanaf `97 monteren op mijn XM.

Ik ben er achter gekomen dat de montageputen van de 2 typen remklauwen niet overeenkomen en dat ook het fusee verwisseld moet worden :roll:.

Nu heb ik het idee om de complete veerpoten incl veerschotels, fusee en draagarmen over te zetten van een ES9J4 c.q. 2.5DT vanaf `97. Indien de veerschotels en draagarmrubbers nog goed zijn.

Nou maar hopen dat iemand zo`n type XM aan het demonteren is en voor een redelijke prijs over te nemen is.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
raw c.q. lichtschakelaar vervangen

Vandaag mijn richtingaanwijzer c.q. lichtschakelaar vervangen door een beter exemplaar. Met de meeting in Straelen had ik die schakelaar gekocht.

De reden waarom ik die vervangen heb, is het zeer irriterende ratelende/tikkende geluid uit de raw schakelaar :roll: , dat af en toe optreedt. met de rit naar Straelen bleef die ratelen :evil:.
Ook kan de schakelaar in brand vliegen :!: met als gevolg dat de hele XM uitfikt :shock: en dat is helaas al vaker gebeurd bij andere XM`s :cry:.

Lucas vertelde tijdens de meet in Straelen dat het helpt om met contactspray al die metaalschilfers schoon te spuiten en dan nog eens met perslucht droogmaken.

Alvorens ik de schakelaar ging omwisselen, de goede opengemaakt en schoongespoten. De kogeltjes zagen er nog redelijk tot goed uit.

Na het verwisselen heb ik de slechte opgemaakt en foto`s genomen, dan kunnen jullie ook zien wat de oorzaak is van het probleem.

De schakelaar:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0029-1.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0030-1.jpg)

Het stekkergedeelte:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0031-1.jpg)

Rondom de klipjes losmaken, gaat wat lastig:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0032-1.jpg)

Losse stengel met knipperlichtdeel:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0042.jpg)

Kogeltje voor de knipperlicht verbinding :shock: die is dus op:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0043.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0045.jpg)

Overzicht knipperlichtdeel:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0048.jpg)

Versleten baantje knipperlicht:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0049.jpg)

Het lichtschakelaar deel:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0034-1.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0035-1.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0036-1.jpg)

Kogeltjes voor de lichtverbinding, ook al aardig wat versleten, grootlicht/ seinsignaal is het enkele kogeltje, de dubbele is kleinlicht en dimlicht:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0037-1.jpg)
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0039-1.jpg)

Overzicht verlichting deel:
IMAGE(http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/raw%20schakelaar/PIC_0041-1.jpg)

Het is dus verstandig om op zoek te gaan naar een nieuwe of een goede gebruikte raw c.q. lichtschakelaar als die het ratelende/tikkende geluid vertoond of een ander vreemd gedrag.

wimb
afbeelding van wimb

Heel herkenbaar, helaas. Ik heb ooit 'ns een poging genomen dat 'kogeltje' te vervangen door een stiftje met echt kogeltje maar dat is jammerlijk mislukt. Wat jij kogeltje noemt is een holle :shock: stift van pisbakkenstaal. Het is zulk kwetsbaar aluminium dat het door de messing contactbanen en kunststof behuizing wordt uitgeslepen tot de vorm van een kogeltje.
Ik wist niet dat er meer stiften in die zwengel zaten. Ga toch maar weer 'ns nadenken over iets dat ingebouwd kan worden en duurzamer is dan dit. Hier zouden zelfs de Chinezen geen 'Made in China' op durven te plakken. :(

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

't enigste wat ik zie is hoop vet of slechte foto's (sorry hoor maar scherp is 't van verre). Slijtage zie ik eigenlijk niet of nouwelijks. Hoe weet ik dat? ik heb de mijne vanmorgen eens uit elkaar getrokken.
De reden waarom bij mijne heel af en toe de ratel ontstond was omdat de richtingaanwijzier niet lekker terugkwam. Mechaniekje was een beetje droog.
Klein beetje vet eraan en ut gaat weer gesmeerd.

Maare jij hebt toch een type 1? hoezo dan een type 2 schakelaar?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

De foto's zien misschien niet loepzuiver, maar die bolletjes die je ziet horen de punten van een stiftje te zijn. Die stiftjes slijten in no time af bij normaal gebruik.

Pagina's