Het resultaat van de dakdragers en blokjesvelgen is super 8).
Hoe heb je de velgranden geschuurd, met een schuurmachine en hoe grof/fijn?
Ik zou mijn huidige velgen en mijn blokjesvelgen ook zo willen opknappen 8).
Over de lekkende uitlaatspruitstukken, het gedeelte met de veren dat vastzit met twee boutjes en moertjes kun je vervangen door een nieuw setje, dat is een metalen gevlochten ring en kost iets van 30 euro.
Bij het voorste spruitstuk zou misschien ook opgelost kunnen worden door een nieuwe pakking met uitlaatcement.
Zoals Marco aangeeft, probeer eerst zonder de motor te demonteren de spruitstukken los te krijgen en een V6 12v sloper erbij voor de onderdelen :wink:.
Dat is zeker dat reperatie setje, wat ik vond opCService?
Is het de bedoeling dat je dat setje van onder moet kunnen vervangen of is dit het setje van 30Euri waar je blok voor gelicht moet worden :shock:
Oh ja Marco, die 18inchers blijven gewoon hoor, nu alleen even in de schuur. Ik ga even op de blokjes rijden om voor mezelf uit te maken of ik daarmee naar St.Tropez rij of toch met de bigwheels 8)
Ook lachen:
Ons Chieleke (8 jaar) vond het maar niks toen ie terug van het zwembad kwam: Pap waar zijn de "Hot-Wheels" gebleven? Dit zijn Opa wielen!!!
Daarmee onwetend een sneer gevend aan alle blokjes velgen adepten :lol: :lol: :lol:
Dat setje kun je vervangen door de 2 boutjes en moertjes incl veren los te draaien en de uitlaatdelen iets uit elkaar doen. Dan schuif je die gevlochten ring over de pijp van het spruitstuk en monteer je ook de nieuwe boutjes, veren en moertjes.
Hiervoor hoeft het motorblok absoluut niet eruit gehaald te worden :lol: :wink:.
Nee Mark, natuurlijk niet. Maar het is wel handig wat 'spare parts' te hebben. ;-) Overigens verwacht ik niet dat dat blok voor een zacht prijsje van de hand gaat als ik z'n overige advertenties zie.
Daar ziet het inderdaad wel naar uit! Mocht een bout nou tegenwerken, meteen die Freeze spray gebruiken.. Dat werkt echt super en je krijgt er echt bouten mee los die je anders af zou breken!!
Qua kruipolie wil ik toch weer even tippen op Fluid Film. Ik heb er afgelopen winter ook de moeren van het uitlaatspruitstuk van mijn DS allemaal netjes mee losgekregen. Iedereen die hier ervaring mee heeft, weet dat dit een schier wonder is. Ik weet, het wordt vervelend aangezien ik hier iedere keer mee kom, maar het spul is echt ge-WEL-dig en nee, ik heb er geen aandelen in.
Heb eergisteren verroeste delen van mijn tweewielige Hondaatje die echt niet meer te redden leken, weer als nieuw gekregen ermee. Haarlemmer olie is dit.
Ik zal alvast de bouten tussen spruit en kat met fluid film inspuiten. Over 2 weken komt daar een nieuw flexibel deel in.
En zo'n ijsbus bestel ik ook... ook makkelijk bij schaafwondjes... :roll:
Men heeft het vaak over een gescheurd spruitstuk maar dan wordt de herrie toch niet minder als ze warm is?? Bij een pakking kan ik me dat weer wel voorstellen. Daarom denk ik dat het idd bij de 3 pakkingen zit. Goeie foto trouwens Matthijs! Thanx!
Gescheurd spruitstuk kan wel minder worden met warme motor hoor :wink: T metaal zet uit door de warmte en de scheur wordt dicht gedrukt.. Is dus zeker wel een mogelijkheid!
Maar zoals je ook op de foto's van Matthijs ziet kun je lekkages aan uitlaten altijd terugvinden door zwarte sporen te zoeken!
Vanochtend LFuid Film over de uitlaat-bouten gespoten. Vervolgens boodschappen doen. De rit gaf wat rook ontwikkeling en angstige en wijzende mede weggebruikers. Maar na een 10 minuten was het weg. De fluid film zelf waarschijnlijk ook :roll:
Oh ja, nog een nieuwtje: een barst in mijn voorruit! Lang leve airco! :evil: Hij kruipt van mijn linker A stijl in een bocht naar beneden...toch iets te lomp bezig geweest denk ik toen ik de strip terug probeerde te tikken met een rubber hamertje. Jammer, want het was een mooie ruit zonder steenslag... maar ik rij er gewoon mee door, zit niet in het gezichtsveld
Vananvond mijn blokjes reservewiel verder met de dremel afgepolijst en in de blanke lak gezet. Weet nu welk polijst hulpstukje het beste werkt en het ziet er acceptabel uit. Voor Mark niet denk ik :roll: :lol:
Volgende week de velgen op de auto doen want daar zitten er toch 2 op die niet echt netjes meer zijn. En ik moet eens naar Abenes om mijn airco pomp te ruilen met etoiles, pour les pneus d'hiver!
Keurig bedrijf overigens, er was zelf iemand bezig met een schrobmachine :D Gesproken met Rene, die meteen een compliment gaf aan de XM, hij vind zwart een van de mooiste kleuren.
XM op de brug en het spruitstuk bekeken. Volgens Renee is het spruitstuk al eens vervangen. Er blijkt een bout afgebroken en idd zie je daar zwarte roet uitstoot. De bout zit er nog in en er is ongeveer 4-5 mm schroefdraad over. OP de foto geeft de pijl aan welke bout het is. Net uit het zich bij deze foto)
Nu zijn er 2 oplossingen aangedragen maar allebei is het een k*t klus;
1:Een nieuw draadeind plaatsen kan Renee zonder blok los te halen. Rechter aandrijfas haalt hij darvoor weg en dan is er genoeng ruimte om een nieuwe pakking te plaatsen en alles weer vast te zetten. Is een klus van 8 uur en komt op plm 690,= incl. Excl ellende die je tegen kunt komen.
2: Er blijkt toch behoorlijk olie te lekken uit de krukaskeerring. Daar kun je gewoon mee rijden , evenals met het spruitstuk, maar het zal op den duur erger worden. Renee is overigens absoluut geen voorstander van 0W40 olie. :( Ook omdat de keerring slechter wordt gaat deze eerder lekken. Deze keerring van 3 tientjes kan alleen vervangen worden door het blok er uit te halen. Dan kun je ook goed bij het spruitstuk off course. Er ziten zo'n 20 uur montage in. Alles moet los en ook hier kun je natuurlijk zaken tegen komen als een slechte radiateur ed. Ook moet airco leeg en KVS opnieuw. Het bedrag dat hier mee gemoeid is bedraagt 1.690,= incl. Plus wat je tegenkomt. (BV nieuwe subframe rubbers ed.
Dit moet ik eens even laten bezinken :? Grote vraag is natuurlijk of ik door ga met dees dame. Plus een afweging van wat er al gedaan is. De kosten lopen toch allang uit de pas met de waarde. Blijft alleen de emotie en hobby als criterium en die is moeilijk in euro's uit te drukken.
Op de terug weg doet ze in ieder geval haar best om aan de emotie te werken: ze rijdt heerlijk, heeft veel power, en veert soepeltjes over de A50. Plus heerlijk koel binnen natuurlijk. Hmmm...altijd wat met die vrouwen :roll:
Tja.... Wil je advies? Als ik jou was zou ik voor de reparaties gaan. Maar dan in eigen beheer met een aantal club-/forumleden.
Dan loop je alleen nog leeg op materiaal- en voederkosten :lol: Maar in ruil daarvoor krijg je een lifetime experience plus een dame die je door en door kent.
Laten we eerlijk zijn; XM's vallen niet meer in de categorie gebruiksvoorwerpen. Qua leeftijd moet je ze meer en meer als hobby zien. En daar horen andere financiële overwegingen bij.
Maar nogmaals, my 2 cents. ;-)
Je kan alsnog de hele motor van mn sloper straks erin wippen natuurlijk :P
Dat soort bedragen zijn exorbitant als je kijkt naar het probleem.
Zo'n blok uit en inbouwen is misschien 2 dagen ff goed doorklussen en dan rij je zo weer weg.
Ik ga met Wim en Matthijs mee, er zijn al genoeg sleutelende leden die jou willen helpen en dat scheelt weer arbeidsloon. In plaats daarvan krijg je weer een hoop lol en leer je de mensen nog beter kennen :wink:.
Je hebt al zoveel aan deze XM gedaan, dat het ook zonde zou zijn als haar met veel verlies weer verkoopt :(.
Welke keerring lekt er eigenlijk, aan de distributiezijde of aan de automaatbakzijde? Als die keerring(en) vervangen zijn kun je best weer 0W40 gebruiken, ook iedere garage heeft zijn eigen voorkeur met olie :wink:.
Die mening is dunne olie en oude keringen is geheel vreemd natuurlijk ;)
Die gaan ook gewoon lekken met dunna olie. En als je als een lekkende keering hebt, zou ik het er zeker niet nog dunner erin gieten.
Wim wil graag zijn Xm beschikbaar stellen aan Mike, zodag Mike daarmee op vakantie kan. Dan kan Wim in de tussentijd Mike zijn xm aanpakken zodat die ook weer helemaal top is als Mike terug is..
Het resultaat van de dakdragers en blokjesvelgen is super 8).
Hoe heb je de velgranden geschuurd, met een schuurmachine en hoe grof/fijn?
Ik zou mijn huidige velgen en mijn blokjesvelgen ook zo willen opknappen 8).
Over de lekkende uitlaatspruitstukken, het gedeelte met de veren dat vastzit met twee boutjes en moertjes kun je vervangen door een nieuw setje, dat is een metalen gevlochten ring en kost iets van 30 euro.
Bij het voorste spruitstuk zou misschien ook opgelost kunnen worden door een nieuwe pakking met uitlaatcement.
Zoals Marco aangeeft, probeer eerst zonder de motor te demonteren de spruitstukken los te krijgen en een V6 12v sloper erbij voor de onderdelen :wink:.
Dat is zeker dat reperatie setje, wat ik vond opCService?
Is het de bedoeling dat je dat setje van onder moet kunnen vervangen of is dit het setje van 30Euri waar je blok voor gelicht moet worden :shock:
Oh ja Marco, die 18inchers blijven gewoon hoor, nu alleen even in de schuur. Ik ga even op de blokjes rijden om voor mezelf uit te maken of ik daarmee naar St.Tropez rij of toch met de bigwheels 8)
Ook lachen:
Ons Chieleke (8 jaar) vond het maar niks toen ie terug van het zwembad kwam: Pap waar zijn de "Hot-Wheels" gebleven? Dit zijn Opa wielen!!!
Daarmee onwetend een sneer gevend aan alle blokjes velgen adepten :lol: :lol: :lol:
Dat setje kun je vervangen door de 2 boutjes en moertjes incl veren los te draaien en de uitlaatdelen iets uit elkaar doen. Dan schuif je die gevlochten ring over de pijp van het spruitstuk en monteer je ook de nieuwe boutjes, veren en moertjes.
Hiervoor hoeft het motorblok absoluut niet eruit gehaald te worden :lol: :wink:.
Ok, daar had Lucas het ook al over in een pb.
Bestel maar JP! Mijn organr is 4970 (oud hè!!!)
ok komt voor elkaar :D
Mike, is dit wat? http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/1134
Het is ook nog bij Mike in de buurt :wink:
Is zijn blok gammel?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
doe ze de groeten bij Renard!
Nee Mark, natuurlijk niet. Maar het is wel handig wat 'spare parts' te hebben. ;-) Overigens verwacht ik niet dat dat blok voor een zacht prijsje van de hand gaat als ik z'n overige advertenties zie.
Deze foto vond ik:
Het lijkt dus dat je je spruti kan verwijderen met het blok nog in de auto
Waare het niet dat de kans dat ze breken zeer groot is!!
Ik zou ermaar vanuit gaan dat het gebeurt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Daar ziet het inderdaad wel naar uit! Mocht een bout nou tegenwerken, meteen die Freeze spray gebruiken.. Dat werkt echt super en je krijgt er echt bouten mee los die je anders af zou breken!!
Ja dat klopt, met andere PSA's ook wel gehad. Maar hier geldt: gepast geweld.
VEel kruipolie en en gezond verstand en ervaring. Beetje tikken, etc.
Mocht het spul breken, dan moet het er alsnog uit. Als je mazzel hebt, niet
Locktite 8040 Freeze & Release spray.. Deze bussen werken perfect
Qua kruipolie wil ik toch weer even tippen op Fluid Film. Ik heb er afgelopen winter ook de moeren van het uitlaatspruitstuk van mijn DS allemaal netjes mee losgekregen. Iedereen die hier ervaring mee heeft, weet dat dit een schier wonder is. Ik weet, het wordt vervelend aangezien ik hier iedere keer mee kom, maar het spul is echt ge-WEL-dig en nee, ik heb er geen aandelen in.
Heb eergisteren verroeste delen van mijn tweewielige Hondaatje die echt niet meer te redden leken, weer als nieuw gekregen ermee. Haarlemmer olie is dit.
Ik zal alvast de bouten tussen spruit en kat met fluid film inspuiten. Over 2 weken komt daar een nieuw flexibel deel in.
En zo'n ijsbus bestel ik ook... ook makkelijk bij schaafwondjes... :roll:
Men heeft het vaak over een gescheurd spruitstuk maar dan wordt de herrie toch niet minder als ze warm is?? Bij een pakking kan ik me dat weer wel voorstellen. Daarom denk ik dat het idd bij de 3 pakkingen zit. Goeie foto trouwens Matthijs! Thanx!
Gescheurd spruitstuk kan wel minder worden met warme motor hoor :wink: T metaal zet uit door de warmte en de scheur wordt dicht gedrukt.. Is dus zeker wel een mogelijkheid!
Maar zoals je ook op de foto's van Matthijs ziet kun je lekkages aan uitlaten altijd terugvinden door zwarte sporen te zoeken!
Succes!
Mike, heel goed dat je die boutjes en moertjes alvast gaat inspuiten :wink:.
Vanochtend LFuid Film over de uitlaat-bouten gespoten. Vervolgens boodschappen doen. De rit gaf wat rook ontwikkeling en angstige en wijzende mede weggebruikers. Maar na een 10 minuten was het weg. De fluid film zelf waarschijnlijk ook :roll:
Oh ja, nog een nieuwtje: een barst in mijn voorruit! Lang leve airco! :evil: Hij kruipt van mijn linker A stijl in een bocht naar beneden...toch iets te lomp bezig geweest denk ik toen ik de strip terug probeerde te tikken met een rubber hamertje. Jammer, want het was een mooie ruit zonder steenslag... maar ik rij er gewoon mee door, zit niet in het gezichtsveld
Vananvond mijn blokjes reservewiel verder met de dremel afgepolijst en in de blanke lak gezet. Weet nu welk polijst hulpstukje het beste werkt en het ziet er acceptabel uit. Voor Mark niet denk ik :roll: :lol:
Volgende week de velgen op de auto doen want daar zitten er toch 2 op die niet echt netjes meer zijn. En ik moet eens naar Abenes om mijn airco pomp te ruilen met etoiles, pour les pneus d'hiver!
Zo, back from Renard!
Keurig bedrijf overigens, er was zelf iemand bezig met een schrobmachine :D Gesproken met Rene, die meteen een compliment gaf aan de XM, hij vind zwart een van de mooiste kleuren.
XM op de brug en het spruitstuk bekeken. Volgens Renee is het spruitstuk al eens vervangen. Er blijkt een bout afgebroken en idd zie je daar zwarte roet uitstoot. De bout zit er nog in en er is ongeveer 4-5 mm schroefdraad over. OP de foto geeft de pijl aan welke bout het is. Net uit het zich bij deze foto)
Nu zijn er 2 oplossingen aangedragen maar allebei is het een k*t klus;
1:Een nieuw draadeind plaatsen kan Renee zonder blok los te halen. Rechter aandrijfas haalt hij darvoor weg en dan is er genoeng ruimte om een nieuwe pakking te plaatsen en alles weer vast te zetten. Is een klus van 8 uur en komt op plm 690,= incl. Excl ellende die je tegen kunt komen.
2: Er blijkt toch behoorlijk olie te lekken uit de krukaskeerring. Daar kun je gewoon mee rijden , evenals met het spruitstuk, maar het zal op den duur erger worden. Renee is overigens absoluut geen voorstander van 0W40 olie. :( Ook omdat de keerring slechter wordt gaat deze eerder lekken. Deze keerring van 3 tientjes kan alleen vervangen worden door het blok er uit te halen. Dan kun je ook goed bij het spruitstuk off course. Er ziten zo'n 20 uur montage in. Alles moet los en ook hier kun je natuurlijk zaken tegen komen als een slechte radiateur ed. Ook moet airco leeg en KVS opnieuw. Het bedrag dat hier mee gemoeid is bedraagt 1.690,= incl. Plus wat je tegenkomt. (BV nieuwe subframe rubbers ed.
Dit moet ik eens even laten bezinken :? Grote vraag is natuurlijk of ik door ga met dees dame. Plus een afweging van wat er al gedaan is. De kosten lopen toch allang uit de pas met de waarde. Blijft alleen de emotie en hobby als criterium en die is moeilijk in euro's uit te drukken.
Op de terug weg doet ze in ieder geval haar best om aan de emotie te werken: ze rijdt heerlijk, heeft veel power, en veert soepeltjes over de A50. Plus heerlijk koel binnen natuurlijk. Hmmm...altijd wat met die vrouwen :roll:
Tja.... Wil je advies? Als ik jou was zou ik voor de reparaties gaan. Maar dan in eigen beheer met een aantal club-/forumleden.
Dan loop je alleen nog leeg op materiaal- en voederkosten :lol: Maar in ruil daarvoor krijg je een lifetime experience plus een dame die je door en door kent.
Laten we eerlijk zijn; XM's vallen niet meer in de categorie gebruiksvoorwerpen. Qua leeftijd moet je ze meer en meer als hobby zien. En daar horen andere financiële overwegingen bij.
Maar nogmaals, my 2 cents. ;-)
Je kan alsnog de hele motor van mn sloper straks erin wippen natuurlijk :P
Dat soort bedragen zijn exorbitant als je kijkt naar het probleem.
Zo'n blok uit en inbouwen is misschien 2 dagen ff goed doorklussen en dan rij je zo weer weg.
Ik ga met Wim en Matthijs mee, er zijn al genoeg sleutelende leden die jou willen helpen en dat scheelt weer arbeidsloon. In plaats daarvan krijg je weer een hoop lol en leer je de mensen nog beter kennen :wink:.
Je hebt al zoveel aan deze XM gedaan, dat het ook zonde zou zijn als haar met veel verlies weer verkoopt :(.
Welke keerring lekt er eigenlijk, aan de distributiezijde of aan de automaatbakzijde? Als die keerring(en) vervangen zijn kun je best weer 0W40 gebruiken, ook iedere garage heeft zijn eigen voorkeur met olie :wink:.
Die mening is dunne olie en oude keringen is geheel vreemd natuurlijk ;)
Die gaan ook gewoon lekken met dunna olie. En als je als een lekkende keering hebt, zou ik het er zeker niet nog dunner erin gieten.
Nieuwe keeringen en gaan met de banaan :)
Klopt je moet een dunne motorolie toepassen als alle afdichtingen niet lekken.
Met een 0W40 gaat zo`n ZPJ en ZPJ4 wel als een tierelier :dans:.
Ben benieuwd hoe Mike gaat beslissen met zijn dame. Het liefst zou hij voor zijn vakantie begin augustus dit opgelost willen hebben, lijkt mij.
Mike, ik zou er idd een sleuteldag van maken en een zeer goede catering regelen voor de sleutelaars.
Voor het arbeidsloon dat je ermee bespaart kun je een hoop zaken dan direct meepakken...
enneuh, je kunt direct mooi poetsen :lol: als je blok eruit is.
Nou, ik ben al op vakantie geweest. En ALS ik dit jaar weer ga, wordt het op z'n vroegst begin september. Hint, hint..... 8)
je wilt je auto uitlenen wim???
Lullige berichten Mike, succes met het nemen van een beslissing.
Wim wil graag zijn Xm beschikbaar stellen aan Mike, zodag Mike daarmee op vakantie kan. Dan kan Wim in de tussentijd Mike zijn xm aanpakken zodat die ook weer helemaal top is als Mike terug is..
Toch Wim?:grijns: Of begrijp ik iets verkeerd?
Pagina's