Heel mooi dat Appie Ka haar heeft goedgekeurd. :thumbup: Dus uiteindelijk viel het wel mee.
En die bak op je dak. Tja. Laat ik maar heel neutraal zeggen dat je extra bergruimte hebt. ;-) Kun je er niet nog ff gauw een soort haaievin op fabriceren? :lol:
Zo ik ben ook weer terug van een weekje Normandië.
XM heeft zich prima gedragen, ook op hogere (zeer illigale) snelheid lijkt het alsof het niks is. 8)
Op de sloop daar heb ik nog 2 gele H1 lamphulzen gevonden:
Dat geeft toch wel even een stuk mooier geel licht als de "gele" H1 pitten die ik er eerst in had zitten.
Alleen het eindresultaat is een beetje lastig op de foto te zetten, dus dat heb ik er maar achterwege gelaten.
Maar dan het volgende punt;
De richtingsaanwijzerhendel staat onder het rijden soms hele tijden hoorbaar te tikken. Zonder dat de knipperlichten branden.
Als ik hem dan even een klein beetje beweeg stopt die er weer mee.
Ook is de middenstand een beetje vaag.
Is dit een kwestie van een beetje olie/vet op de juiste plaats?
Of is die hendel gewoon op z'n eind en kan ik beter op zoek naar een fris exemplaar? :roll:
Hendel uitbouwen, kapje er af zodat het binnenwerk zichtbaar is. Al het metaalgruis er uit soppen met bijvoorbeeld remmenreiniger en perslucht. Dan weer in elkaar zetten of beter met een klein beetje vet speciaal voor bewegende electrische contacten. Het stiftje dat de contacten met elkaar verbind zal aardig uitgesleten zijn, gewoon negeren, kan nog best een paar jaar mee als het metaalgruis maar weg is.
Ik zeg: vet. Een boel mensen vinden morettes op een XM een doodzonde, ik vind ze niet verkeerd staan. En iedere omkeerbare aanpassing vind ik sowieso nooit een probleem.
Wel jammer dat je er geen bijpassende grille bij hebt kunnen krijgen, maar het schijnt niet zoveel werk te zijn toch?
Ik zou die stengel toch even uit elkaar halen en schoon maken als ik jou was. Anders komt er op een gegeven moment rook uit en/of smelt hij vast. Ja, ik spreek uit ervaring, twee keer meegemaakt......
Met Lucas on this one. Vergis je niet, daar lopen lelijk hoge stromen overheen!
Als ie straks vastzit, baal je dat je nu niet ff de tijd hebt genomen om het te repareren. Het is bijna evenveel werk als een andere monteren namelijk.
Nee, het stuur zelf hoeft niet los maar dan wordt het wat wurmen.
Je moet de kunststof kappen van de stuurkolom verwijderen en dan kijk je tegen de stengelunit aan. Links en rechts de kruiskoppen losdraaien, stekers van de stengel lostrekken en dan kun je 'm er uit halen.
De verlichtingsstengel ben ik nog steeds niet aan toe gekomen. :oops:
Wel zitten de eerste 10.000 km erop, dus heb ik de motorolie, ATF en de LHM ververst.
Vooral in de stuurbekrachting kon ik goed merken dat er verse LHM inzat. En ook de bak schakelt weer een stukje soepeler.
Verder heb ik gisteren van Jeroen78 een setje onderzetbumpers overgenomen. Met het passen vandag heb gelijk maar een sideskirt die ik 2 weken geleden had gekocht, erbij gepakt om te kijken hoe het staat.
Ik moet alleen de sideskirts nog strakmaken en dan kan de hele bende (dit spul + Morette's + dakspoiler) naar de spuitert. :wink:
Nog steeds bezig met schuren. :roll:
1 sideskirts en de achterbumperlip zijn klaar.
De andere sideskirt en de voorbumperlip nog te doen...
Ook heb ik vandaag de verlichtingshendel er uitgehaald en schoongemaakt, omdat ik tijdens de vakantie hoorde dat de richtingsaanwijzer soms stond te klikken. Er zat wel wat troep in de hendel, dus ik hoop dat het heeft gewerkt.
Nu toch de kappen los waren heb ik gelijk een ruitenwisserhendel mét regelbare interval gemonteerd. Dit zit standaard niet op mijn XM.
Destijds had ik op de sloop ook de stekker van hendel met regelbare interval meegenomen.
Als ik die vergelijk met de stekker in mijn XM, is die op 1 doorgelust draadje na, gelijk.
Ondanks dat ene draadje werkt de regelbare interval wel gewoon. :wink:
Dus alleen de bedieningshendel overzetten is dus al genoeg om een regelbare interval in te bouwen. Ging alles maar zo makkelijk. :lol:
Ik heb er een nieuw probleempje bij, de XM slaat af na het starten. :?
Ongeveer 4 tot 6 seconden nadat ik hem gestart heb, slaat hij af. (bij koude motor, bij warme motor weet ik (nog) niet)
Best wel maf, want in die eerste paar seconden loopt die gewoon mooi, dan een klein dipje in de toeren en daarna ploef, stil!
Wie weet wat hiervan de oorzaak is?
Stappenmotor misschien?
Wel 'ns vaker over zo'n soort verschijnsel gelezen. Maar nog nooit over een duidelijke oplossing. Stappenmotor schoonmaken kan zeker geen kwaad. Kun je meteen kijken of de afsluiter binnen nog soepel beweegt.
Goed nieuws: de XM is gisteren apk goedgekeurd! :D
Nadat ik een aantal puntjes in orde had gemaakt, heeft de garage er geloof ik niet zo veel meer aan gedaan, dus de prijs viel ook nog wel mee.
Gelijk heb ik de dakdragers en dakkoffer erop gezet.
Geen porum natuurlijk, maar ik ben wel klaar voor de vakantie. 8)
Heel mooi dat Appie Ka haar heeft goedgekeurd. :thumbup: Dus uiteindelijk viel het wel mee.
En die bak op je dak. Tja. Laat ik maar heel neutraal zeggen dat je extra bergruimte hebt. ;-) Kun je er niet nog ff gauw een soort haaievin op fabriceren? :lol:
:lol: Cool, ik heb dezelfde koffert! Waar gaat de reis hene Coen?
Lomp ding he? :lol:
:arrow: Normandië.
Waar in Normandië? Utah beach? Omaha beach? :wink:
in kleur laten spuiten en lampjes erop maken Coen :wink:
Zo ik ben ook weer terug van een weekje Normandië.
XM heeft zich prima gedragen, ook op hogere (zeer illigale) snelheid lijkt het alsof het niks is. 8)
Op de sloop daar heb ik nog 2 gele H1 lamphulzen gevonden:
Dat geeft toch wel even een stuk mooier geel licht als de "gele" H1 pitten die ik er eerst in had zitten.
Alleen het eindresultaat is een beetje lastig op de foto te zetten, dus dat heb ik er maar achterwege gelaten.
Maar dan het volgende punt;
De richtingsaanwijzerhendel staat onder het rijden soms hele tijden hoorbaar te tikken. Zonder dat de knipperlichten branden.
Als ik hem dan even een klein beetje beweeg stopt die er weer mee.
Ook is de middenstand een beetje vaag.
Is dit een kwestie van een beetje olie/vet op de juiste plaats?
Of is die hendel gewoon op z'n eind en kan ik beter op zoek naar een fris exemplaar? :roll:
Hendel uitbouwen, kapje er af zodat het binnenwerk zichtbaar is. Al het metaalgruis er uit soppen met bijvoorbeeld remmenreiniger en perslucht. Dan weer in elkaar zetten of beter met een klein beetje vet speciaal voor bewegende electrische contacten. Het stiftje dat de contacten met elkaar verbind zal aardig uitgesleten zijn, gewoon negeren, kan nog best een paar jaar mee als het metaalgruis maar weg is.
Hier in het Nederlands klimaat (of dat zoveel verschil met Fr. :roll:) heb ik de hendel nog niet horen tikken. Vaag....
Vandaag ook een beginnetje gemaakt met pasmaken van de grille rond de Morette's:
Ziet er mooi uit Coen
Ik zeg: vet. Een boel mensen vinden morettes op een XM een doodzonde, ik vind ze niet verkeerd staan. En iedere omkeerbare aanpassing vind ik sowieso nooit een probleem.
Wel jammer dat je er geen bijpassende grille bij hebt kunnen krijgen, maar het schijnt niet zoveel werk te zijn toch?
Ik zou die stengel toch even uit elkaar halen en schoon maken als ik jou was. Anders komt er op een gegeven moment rook uit en/of smelt hij vast. Ja, ik spreek uit ervaring, twee keer meegemaakt......
Met Lucas on this one. Vergis je niet, daar lopen lelijk hoge stromen overheen!
Als ie straks vastzit, baal je dat je nu niet ff de tijd hebt genomen om het te repareren. Het is bijna evenveel werk als een andere monteren namelijk.
Dat is misschien toch geen verkeerd idee.
Maar hoe krijg je die stengel eruit?
Moet daarvoor het stuur los?
Nee, het stuur zelf hoeft niet los maar dan wordt het wat wurmen.
Je moet de kunststof kappen van de stuurkolom verwijderen en dan kijk je tegen de stengelunit aan. Links en rechts de kruiskoppen losdraaien, stekers van de stengel lostrekken en dan kun je 'm er uit halen.
De verlichtingsstengel ben ik nog steeds niet aan toe gekomen. :oops:
Wel zitten de eerste 10.000 km erop, dus heb ik de motorolie, ATF en de LHM ververst.
Vooral in de stuurbekrachting kon ik goed merken dat er verse LHM inzat. En ook de bak schakelt weer een stukje soepeler.
Verder heb ik gisteren van Jeroen78 een setje onderzetbumpers overgenomen. Met het passen vandag heb gelijk maar een sideskirt die ik 2 weken geleden had gekocht, erbij gepakt om te kijken hoe het staat.
Ik moet alleen de sideskirts nog strakmaken en dan kan de hele bende (dit spul + Morette's + dakspoiler) naar de spuitert. :wink:
Ziet er goed uit.
8)
Ga je hier nou een Rally Xm van maken Coen? :D
Haha, nee alleen de 13e ruit moet het ontgelden.
De rest van de auto blijft stickervrij. :wink:
Zo'n hoge Musketier spoiler zou het mooi afmaken.
Staat goed hoor! Wist trouwens niet dat jij ook zo'n snoekige dame onder je hoede had.
God zij dank onder zijn vader zijn handen, anders zaten daar binnen de kortste keren ook allerlei spoilertjes op :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Op dingen waarvan alles rond is, kan je gelukkig geen spoilers plakken.
Ik heb het geprobeerd bij m'n vriendin :mrgreen:
Mooi en subtiel 8) , volgens mij hetzelfde spoilersetje als van Benny :wink:.
Nog steeds bezig met schuren. :roll:
1 sideskirts en de achterbumperlip zijn klaar.
De andere sideskirt en de voorbumperlip nog te doen...
Ook heb ik vandaag de verlichtingshendel er uitgehaald en schoongemaakt, omdat ik tijdens de vakantie hoorde dat de richtingsaanwijzer soms stond te klikken. Er zat wel wat troep in de hendel, dus ik hoop dat het heeft gewerkt.
Nu toch de kappen los waren heb ik gelijk een ruitenwisserhendel mét regelbare interval gemonteerd. Dit zit standaard niet op mijn XM.
Destijds had ik op de sloop ook de stekker van hendel met regelbare interval meegenomen.
Als ik die vergelijk met de stekker in mijn XM, is die op 1 doorgelust draadje na, gelijk.
Ondanks dat ene draadje werkt de regelbare interval wel gewoon. :wink:
Dus alleen de bedieningshendel overzetten is dus al genoeg om een regelbare interval in te bouwen. Ging alles maar zo makkelijk. :lol:
Ziet er in combi met alles best mooi uit zeg.
Hoe zit dat trouwens nu aan de voorkant ? Sleepoog is nu niet meer bruikbaar? of zit er ergens nog een opening in dat opzet ding ?
D'r zit wel in gat + dopje in de lip.
Maar die ga ik dichtsmeren. :lol:
('t gat is toch zo goed als onbruikbaar. Ik maak wel een demontabel geleideblok, zodat de sleepkabel onder de lip door kan, zonder hem te raken.)
Ik heb er een nieuw probleempje bij, de XM slaat af na het starten. :?
Ongeveer 4 tot 6 seconden nadat ik hem gestart heb, slaat hij af. (bij koude motor, bij warme motor weet ik (nog) niet)
Best wel maf, want in die eerste paar seconden loopt die gewoon mooi, dan een klein dipje in de toeren en daarna ploef, stil!
Wie weet wat hiervan de oorzaak is?
Stappenmotor misschien?
Wel 'ns vaker over zo'n soort verschijnsel gelezen. Maar nog nooit over een duidelijke oplossing. Stappenmotor schoonmaken kan zeker geen kwaad. Kun je meteen kijken of de afsluiter binnen nog soepel beweegt.
Pagina's