Sinds vandaag heeft de airbag storing zichzelf opgelost :shock: , het lampje gaat weer keurig uit na de initiele check. Het zal dus inderdaad wel een brak contactje zijn in de stekkers. Ik had deze al wel gechecked en wat schoongemaakt enzo maar dat mocht niet baten. De Lexia bij De Jong gaf de melding dat de ontsteker van de bestuurdersairbag een storing had.....
Bij de vorjaarsmeeting van CiFo had ik me opgegeven voor de Aircovulservice. Deze was helaas aan mijn dame niet besteed. Het systeem is dusdanig leeg dat men een lekkage vermoedde. UV licht toont ook sporen van fluor op de condensor. Deze is (heel waarschijnlijk) dus lek :( . Ik krijg van de week een offerte om deze te vervangen en het systeem weer in orde te maken.
Ik mag in principe bij YoungTimer zelf de boel opensleutelen zodat men er bij kan. Geen idee wat er allemaal weg moet maar zo blijft in ieder geval het arbeidsloon binnen de perken. Iemand al eens een condensor uitgebouwd/vervangen bij een ES9J4?
O, en er bleek een plekje over te zijn voor het uitdeuken/spotrepair. Ze hebben een aantal lelijke deukjes er uit gehaald, een paar krassen weggepoetst en 1 nare kras beter gecamoufleerd. Dus ook wat verbeteren van de Xm betreft toch een geslaagde dag! :clap:
Ja, ja en ja.
Maar daar schiet je niets mee op. :meneus:
Kijk eerst 'ns of je de de radiateur kunt verwijderen. Hoewel het bij mij (TCT) vol met slangen zit, is dat verrasend goed te doen. Als je de radiateur los hebt, kun je makkelijk bij de condensor.
Lukt dat niet dan moet je het front verwijderen:
- Stadslichten er uit.
- Grille los: 3 bouten boven, een links, een rechts.
- Bumper los: achter de rubber doppen in de wielkast zit een bout (M12 of M13). Die eerst vertroetelen met kruipolie om de roest op te lossen en dan losdraaien. Onder de 'spoiler' zitten ook nog 2 (of waren het 3? :roll: ) bouten. Als je dat los hebt, trek je de bumper inclusief U-balk los.
- Front met fans loshalen. Dat heb ik nog niet gedaan, maar zal wel net zo makkelijk zijn als de rest. :wink:
Bij een V6 gewoon het front er af! Radiateur naar boven er uit trekken is gewoon vragen om beschadigingen. Is TE krap en het verwijderen van het front stelt niets voor!
Het front zit met 4 bouten bovenop vast, die zie je zitten zodra je de motrkap open hebt gedaan in het zwarte kunststof deel en van onderaf ook nog 2 redelijk flinke troxbouten, in de bumper zie je grote gaten om erbij te komen. Let wel op diverse stekkers en massaoogjes op de zijschermen die los moeten.
Bij mij ging het allemaal wel goed los, alleen even de bumperbouten achter de rubber dop vanuit de wielkast, die moet je even inspuiten met kruipolie van te voren.
Bumpert dus niet los halen he! Zoals ik het aan zou raden en zelf ook heb gedaan kort geleden met mn radiateur:
Draai de 2 bumperbouten in de wielkasten los.
Draai de grille er af.
Haak de motorkapontgrendeling los
Draai de 2 torx bouten onderin het zwarte voorfront los
Draai de 4 bouten bovenop het zwarte front los. Let op, laat er 2 half in zitten zodat het niet naar beneden valt.
Leg onder je bumper wat kleden en hou wat ty-rips bij de hand
Haal de overige twee bouten los en laat het front VOORZICHTIG zakken. Hij blijft nu aan de kabelbomen op de auto hangen. Je kunt de radiateur los klikken van het front.
Je hebt nu behoorlijk veel ruimte. Volgende stap is je radiateur aftappen en er uit halen. Je ziet dan netjes de condensor zitten en je hebt ruimte. Bekijk meteen je radiateur goed op leksporen en bestel anders een nieuwe. Voor ongeveer 200 euro moet je er een kunnen vinden indien nodig.
De condensor schroef je overigens met 1 bout tussen de 2 leidingen in los...
bedankt allemaal voor de adviezen! Moet lukken zo! Ik ga een goed kijken hoe de radiateur er uit ziet en anders die wellicht gelijk ook maar vervangen idd. Een alu versie was aan te raden toch??? Adresjes waar te halen?
Voor adresjes in je buurt moet je googelen. Mijn ervaring is dat de prijzen van die dingen enorm verschillen per leverancier. Voor zowel m'n TCT als Xant was dat tussen de €190 en iets van €360,-. :wtf: Voor beide origineel Valeo gescoord hier in Amsterdam. Bleek nog de goedkoopste te zijn ook.
Origineel es9 is ordonez.. Dat is rotzooi! Heb er zelf al 2 versleten en nu heb ik Alu.. Alle es9's die ik heb gehad incl de slopers hadden een rotte radiateur!
Ik zal Sohail het merk vragen van die van mij.. Uit m'n hoofd was het AVA.. Wordt bij ordonez gemaakt maar de kwaliteit is gewoon veel beter!
dat had ik inderdaad opgeslagen toen je daarover vertelde! Ben benieuwd, dan nog een adresje vinden. Sohail leest hier toch ook wel eens mee geloof ik?
Gisteren een leuke dag gespeeld met het verwijderen, demonteren, reinigen monteren en weer aanbrengen van de voorste en achterste hoogteregelaars van m'n Xm. Samen met team W&W in de doe-het-zelf garage in Westbroek.
Oorspronkelijk was het Sarinora's idee, toen zouden we het met 2 Xm's doen en uiteindelijk moest Sarinora helaas afhaken en was mijn Xm het haasje :lol:
Bij de voorste HR was zaten de leidinkjes redelijk vast in de rubbertjes. Na veel gepiel zijn ze all drie toch gewoon losgekomen gelukkig. Om de achterste HR te verwijderen moet bij de ES9J4 helaas de uitlaat er onderuit. Anders is er te weinig ruimte. Ook deze wartels gingen gelukkig allemaal goed los. Mijn plan was om van de hele sessie een mooie serie foto's te maken, maar dit is er toch weer behoorlijk bij ingeschoten :roll:
Loshalen HR voor:
Team W&W bezig met de achterste HR:
Op de voorgrond de gedemonteerde uitlaat:
Een paar foto's van de hoogteregelaars en interne onderdeeltjes. Zoals te zien was een keer schoonmaken geen overbodige zaak:
Lekker poetsen in het zonnetje:
Interne delen:
Hier zat de achterste HR, als de uitlaat en hitteschild uit de weg zijn heb je hier redelijk de ruimte:
Toch helaas wel redelijk wat van de voor type 2 gebruikelijke (vlieg)roest aanwezig.
Even een korte break om de inwendige mens tevreden te stellen:
Monteren van de achterste HR ging helaas niet zo soepel als gedacht. Eén van de bouten wilde er helaas niet makkelijk in. Dit resulteerde in een stukje vernaggeld schroefdraad. Gelukkig was dat draad met een tapsetje vlot weer opgefrist:
Hier nog even een beeld van een zeer relaxte sleutelaar:
Nadat de hoogteregelaars gemonteerd waren, alle geleidingspunten schoongemaakt en gesmeerd waren, eerst getest of alles lekvrij was en de Xm weer reageert op de commando's van de hoogteverstelling. Klinkt best bruut zo'n V6 zonder het stuk uitlaat na de kat :D
Gelukkig was alles ok. Daarna even flink geworsteld met de uitlaat en deze ook weer op z'n plek gekregen. Daarna de rijhoogte afstellen. Voor was eigenlijk heel redelijk. Ik had de plek van de klem afgetekend met Typ-Ex en de klem weer op dezelfde plek teruggezet. Achter was de hoogte wel veranderd. Hier hebben we wat lopen vogelen maar elke keer leek de hoogte redelijk maar na een aantal keer veren was de hoogte toch weer anders. Uiteindelijk er voor gekozen om eerst een tijdje te rijden en als alles zich goed gezet heeft nog maals de rijhoogte af te stellen. Resultaat is dat ze nu achter te hoog staat. Dat moet ik dus nog corrigeren:
Hoogte voor:
Overzichtje:
Toen ik later op de dag (na een verjaardag) bijna thuis was, was ik getuige van een mooie zonsondergang. Helaas net te laat in het open veld om goeie foto's te maken:
Team W&W hartelijk dank weer! Ik heb er weer redelijk veel van geleerd!! En het was weer leuk!
Oja, even een nabrander:
Leuke, mooie lokatie daar in Westbroek. Maar als je een hele dag aan het rommelen bent op de brug loopt het toch nog behoorlijk in de papiertjes. Daar verkijk je je op!
En verder wil ik uiteraard de rijhoogte achter op korte termijn beter hebben. Kan ik de auto op assteunen zetten en dan de hoogteverstelling iets wijzigen of is dit stellig af te raden? Ik vraag dit ivm de veiligheid, niet ivm de beste manier. Ik weet dat dat op de brug is. Het lijkt mij dat dit met goede assteunen veilig moet kunnen toch?
Bij het afstellen van de rijhoogte moeten de wielen altijd op de grond staan. Het beste en veiligste is dus een rijplatenbrug.
Tijdens het afstellen van de rijhoogte moet de klem om de stabilisatorstang maximaal getordeerd worden, zodoende wordt hoogteregelaaras verschoven (met aanvoer of retour verbonden). Bij het bereiken van de gewenste rijhoogte laat je de klem los en komt die in de neutrale stand te staan en staat de HRas ook in de middenstand (aanvoer en retour zijn afgesloten).
Dus niet de klempositie op de stabilisatorstang veranderen, de stabilisatorstangstand tov de klem moet veranderen :wink:.
Mooie en duidelijke foto's en de HR's waren er echt aan toe om schoongemaakt te worden.
ik ga je verhaal ff op me laten inwerken JP :wink:
We hebben gister wel aan de klem lopen draaien namelijk. Deze moest toch los voor het vervangen van de messing lagertjes. Verdraaien van de klem geeft wel een andere rijhoogte. Aangezien ik nu weet welke kant verdraaien een hogere en lagere auto oplevert dacht ik gewoon de klem te lossen en iets te verdraaien....
Helaas is de smeerput van de buurman in gebruik voor een ander vod op zit moment, vandaar dit rommelige alternatief gezocht....
In dat sleutelen gaat inderdaad veel tijd zitten terwijl het allemaal toch vlotjes ging. Okay, bij jouw auto hebben ze wat meer 'spaghetti' gebruikt waardoor je nog minder ruimte hebt om de leidingen los te halen. Maar het zat niet tegen.
Merk je nog verschil met veren?
Ja, ik merk verschil. Voorheen zakte de auto achter erg weg bij optrekken, dat is nu niet meer. Denk dat de regelaar dit nu wel goed corrigeert. Verder lijkt de demping nu beter. Ik denk dat het veergedrag nu negatief wordt beïnvloed doordat de auto achter te hoog staat. Als de hoogte achter lager is, zal ze nog wat soepeler zijn denk ik.
Sinds vandaag heeft de airbag storing zichzelf opgelost :shock: , het lampje gaat weer keurig uit na de initiele check. Het zal dus inderdaad wel een brak contactje zijn in de stekkers. Ik had deze al wel gechecked en wat schoongemaakt enzo maar dat mocht niet baten. De Lexia bij De Jong gaf de melding dat de ontsteker van de bestuurdersairbag een storing had.....
Misschien dat dat stekertje los zit. Ik vind het in het stuur toch al gammel aanvoelen.
Bij de vorjaarsmeeting van CiFo had ik me opgegeven voor de Aircovulservice. Deze was helaas aan mijn dame niet besteed. Het systeem is dusdanig leeg dat men een lekkage vermoedde. UV licht toont ook sporen van fluor op de condensor. Deze is (heel waarschijnlijk) dus lek :( . Ik krijg van de week een offerte om deze te vervangen en het systeem weer in orde te maken.
Ik mag in principe bij YoungTimer zelf de boel opensleutelen zodat men er bij kan. Geen idee wat er allemaal weg moet maar zo blijft in ieder geval het arbeidsloon binnen de perken. Iemand al eens een condensor uitgebouwd/vervangen bij een ES9J4?
O, en er bleek een plekje over te zijn voor het uitdeuken/spotrepair. Ze hebben een aantal lelijke deukjes er uit gehaald, een paar krassen weggepoetst en 1 nare kras beter gecamoufleerd. Dus ook wat verbeteren van de Xm betreft toch een geslaagde dag! :clap:
mooi dat er toch nog verbeteringen zijn gedaan :wink:
Condensor is dat ding voor je radiator toch?
Gewoon het front er af halen denk ik?
Ja. Want de andere 'condensor' zit achter het dashboard/middenconsole, en die hebben ze echt niet kunnen zien lekken. :wink:
die wordt ook wel de verdamper genoemd :wink:
wat bedoelen jullie precies met front? Grille, bumper lampen?
en gaat dat normaal gezien allemaal een beetje makkelijk?
Ja, ja en ja.
Maar daar schiet je niets mee op. :meneus:
Kijk eerst 'ns of je de de radiateur kunt verwijderen. Hoewel het bij mij (TCT) vol met slangen zit, is dat verrasend goed te doen. Als je de radiateur los hebt, kun je makkelijk bij de condensor.
Lukt dat niet dan moet je het front verwijderen:
- Stadslichten er uit.
- Grille los: 3 bouten boven, een links, een rechts.
- Bumper los: achter de rubber doppen in de wielkast zit een bout (M12 of M13). Die eerst vertroetelen met kruipolie om de roest op te lossen en dan losdraaien. Onder de 'spoiler' zitten ook nog 2 (of waren het 3? :roll: ) bouten. Als je dat los hebt, trek je de bumper inclusief U-balk los.
- Front met fans loshalen. Dat heb ik nog niet gedaan, maar zal wel net zo makkelijk zijn als de rest. :wink:
Bij een V6 gewoon het front er af! Radiateur naar boven er uit trekken is gewoon vragen om beschadigingen. Is TE krap en het verwijderen van het front stelt niets voor!
Het front zit met 4 bouten bovenop vast, die zie je zitten zodra je de motrkap open hebt gedaan in het zwarte kunststof deel en van onderaf ook nog 2 redelijk flinke troxbouten, in de bumper zie je grote gaten om erbij te komen. Let wel op diverse stekkers en massaoogjes op de zijschermen die los moeten.
Die bumper bouten zijn vaak zooo verroest..kaloten werkje. Goed inspuiten idd. En misschien een busje freeze erover?
Als ik het zo hoor moet ik een keer proefdemonteren om te voorkomen dat ik de boel niet loskrijg als ik op lokatie de boel vrij moet maken.....
Bij mij ging het allemaal wel goed los, alleen even de bumperbouten achter de rubber dop vanuit de wielkast, die moet je even inspuiten met kruipolie van te voren.
Bumpert dus niet los halen he! Zoals ik het aan zou raden en zelf ook heb gedaan kort geleden met mn radiateur:
Draai de 2 bumperbouten in de wielkasten los.
Draai de grille er af.
Haak de motorkapontgrendeling los
Draai de 2 torx bouten onderin het zwarte voorfront los
Draai de 4 bouten bovenop het zwarte front los. Let op, laat er 2 half in zitten zodat het niet naar beneden valt.
Leg onder je bumper wat kleden en hou wat ty-rips bij de hand
Haal de overige twee bouten los en laat het front VOORZICHTIG zakken. Hij blijft nu aan de kabelbomen op de auto hangen. Je kunt de radiateur los klikken van het front.
Je hebt nu behoorlijk veel ruimte. Volgende stap is je radiateur aftappen en er uit halen. Je ziet dan netjes de condensor zitten en je hebt ruimte. Bekijk meteen je radiateur goed op leksporen en bestel anders een nieuwe. Voor ongeveer 200 euro moet je er een kunnen vinden indien nodig.
De condensor schroef je overigens met 1 bout tussen de 2 leidingen in los...
Succes!
bedankt allemaal voor de adviezen! Moet lukken zo! Ik ga een goed kijken hoe de radiateur er uit ziet en anders die wellicht gelijk ook maar vervangen idd. Een alu versie was aan te raden toch??? Adresjes waar te halen?
Voor adresjes in je buurt moet je googelen. Mijn ervaring is dat de prijzen van die dingen enorm verschillen per leverancier. Voor zowel m'n TCT als Xant was dat tussen de €190 en iets van €360,-. :wtf: Voor beide origineel Valeo gescoord hier in Amsterdam. Bleek nog de goedkoopste te zijn ook.
Origineel es9 is ordonez.. Dat is rotzooi! Heb er zelf al 2 versleten en nu heb ik Alu.. Alle es9's die ik heb gehad incl de slopers hadden een rotte radiateur!
Ik zal Sohail het merk vragen van die van mij.. Uit m'n hoofd was het AVA.. Wordt bij ordonez gemaakt maar de kwaliteit is gewoon veel beter!
dat had ik inderdaad opgeslagen toen je daarover vertelde! Ben benieuwd, dan nog een adresje vinden. Sohail leest hier toch ook wel eens mee geloof ik?
Als ie niet aan het wokken is wel... :mrgreen:
:schater:
Gisteren een leuke dag gespeeld met het verwijderen, demonteren, reinigen monteren en weer aanbrengen van de voorste en achterste hoogteregelaars van m'n Xm. Samen met team W&W in de doe-het-zelf garage in Westbroek.
Oorspronkelijk was het Sarinora's idee, toen zouden we het met 2 Xm's doen en uiteindelijk moest Sarinora helaas afhaken en was mijn Xm het haasje :lol:
Bij de voorste HR was zaten de leidinkjes redelijk vast in de rubbertjes. Na veel gepiel zijn ze all drie toch gewoon losgekomen gelukkig. Om de achterste HR te verwijderen moet bij de ES9J4 helaas de uitlaat er onderuit. Anders is er te weinig ruimte. Ook deze wartels gingen gelukkig allemaal goed los. Mijn plan was om van de hele sessie een mooie serie foto's te maken, maar dit is er toch weer behoorlijk bij ingeschoten :roll:
Loshalen HR voor:
Team W&W bezig met de achterste HR:
Op de voorgrond de gedemonteerde uitlaat:
Een paar foto's van de hoogteregelaars en interne onderdeeltjes. Zoals te zien was een keer schoonmaken geen overbodige zaak:
Lekker poetsen in het zonnetje:
Interne delen:
Hier zat de achterste HR, als de uitlaat en hitteschild uit de weg zijn heb je hier redelijk de ruimte:
Toch helaas wel redelijk wat van de voor type 2 gebruikelijke (vlieg)roest aanwezig.
Even een korte break om de inwendige mens tevreden te stellen:
Monteren van de achterste HR ging helaas niet zo soepel als gedacht. Eén van de bouten wilde er helaas niet makkelijk in. Dit resulteerde in een stukje vernaggeld schroefdraad. Gelukkig was dat draad met een tapsetje vlot weer opgefrist:
Hier nog even een beeld van een zeer relaxte sleutelaar:
Nadat de hoogteregelaars gemonteerd waren, alle geleidingspunten schoongemaakt en gesmeerd waren, eerst getest of alles lekvrij was en de Xm weer reageert op de commando's van de hoogteverstelling. Klinkt best bruut zo'n V6 zonder het stuk uitlaat na de kat :D
Gelukkig was alles ok. Daarna even flink geworsteld met de uitlaat en deze ook weer op z'n plek gekregen. Daarna de rijhoogte afstellen. Voor was eigenlijk heel redelijk. Ik had de plek van de klem afgetekend met Typ-Ex en de klem weer op dezelfde plek teruggezet. Achter was de hoogte wel veranderd. Hier hebben we wat lopen vogelen maar elke keer leek de hoogte redelijk maar na een aantal keer veren was de hoogte toch weer anders. Uiteindelijk er voor gekozen om eerst een tijdje te rijden en als alles zich goed gezet heeft nog maals de rijhoogte af te stellen. Resultaat is dat ze nu achter te hoog staat. Dat moet ik dus nog corrigeren:
Hoogte voor:
Overzichtje:
Toen ik later op de dag (na een verjaardag) bijna thuis was, was ik getuige van een mooie zonsondergang. Helaas net te laat in het open veld om goeie foto's te maken:
Team W&W hartelijk dank weer! Ik heb er weer redelijk veel van geleerd!! En het was weer leuk!
Oja, even een nabrander:
Leuke, mooie lokatie daar in Westbroek. Maar als je een hele dag aan het rommelen bent op de brug loopt het toch nog behoorlijk in de papiertjes. Daar verkijk je je op!
En verder wil ik uiteraard de rijhoogte achter op korte termijn beter hebben. Kan ik de auto op assteunen zetten en dan de hoogteverstelling iets wijzigen of is dit stellig af te raden? Ik vraag dit ivm de veiligheid, niet ivm de beste manier. Ik weet dat dat op de brug is. Het lijkt mij dat dit met goede assteunen veilig moet kunnen toch?
Bij het afstellen van de rijhoogte moeten de wielen altijd op de grond staan. Het beste en veiligste is dus een rijplatenbrug.
Tijdens het afstellen van de rijhoogte moet de klem om de stabilisatorstang maximaal getordeerd worden, zodoende wordt hoogteregelaaras verschoven (met aanvoer of retour verbonden). Bij het bereiken van de gewenste rijhoogte laat je de klem los en komt die in de neutrale stand te staan en staat de HRas ook in de middenstand (aanvoer en retour zijn afgesloten).
Dus niet de klempositie op de stabilisatorstang veranderen, de stabilisatorstangstand tov de klem moet veranderen :wink:.
Mooie en duidelijke foto's en de HR's waren er echt aan toe om schoongemaakt te worden.
Je buurman had toch een smeerput?
Lijkt me ideaal voor het afstellen van de hoogte.
ik ga je verhaal ff op me laten inwerken JP :wink:
We hebben gister wel aan de klem lopen draaien namelijk. Deze moest toch los voor het vervangen van de messing lagertjes. Verdraaien van de klem geeft wel een andere rijhoogte. Aangezien ik nu weet welke kant verdraaien een hogere en lagere auto oplevert dacht ik gewoon de klem te lossen en iets te verdraaien....
Helaas is de smeerput van de buurman in gebruik voor een ander vod op zit moment, vandaar dit rommelige alternatief gezocht....
Je zou het aan RonK op het CiFo kunnen vragen, werkt bij de Aldi, vragen staat vrij toch?
In dat sleutelen gaat inderdaad veel tijd zitten terwijl het allemaal toch vlotjes ging. Okay, bij jouw auto hebben ze wat meer 'spaghetti' gebruikt waardoor je nog minder ruimte hebt om de leidingen los te halen. Maar het zat niet tegen.
Merk je nog verschil met veren?
Ja, ik merk verschil. Voorheen zakte de auto achter erg weg bij optrekken, dat is nu niet meer. Denk dat de regelaar dit nu wel goed corrigeert. Verder lijkt de demping nu beter. Ik denk dat het veergedrag nu negatief wordt beïnvloed doordat de auto achter te hoog staat. Als de hoogte achter lager is, zal ze nog wat soepeler zijn denk ik.
Als de achterkant op de goede rijhoogte staat ga je zeker merken met het comfort :wink: . Die ene cm hoger of lager is heel duidelijk merkbaar.
De hoogteregeling is een feedback op de geveerde assen, bij schone HR's is de doorstroming sneller en daardoor meer demping :wink:.
Pagina's