Elektrisch raam links voor.....

Pagina's

95 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Wintersnoek
afbeelding van Wintersnoek
Elektrisch raam links voor.....

Ik ben een van de vele trotse XM bezitters met een gebroken raamstaalkabel door roest. Het betreft de achterste kabel in de linker voor portier van een type 2, '98. Met sneltoets bediening, dus de kabels lopen deels bloot door de deur. De voorste kabel loopt over het nylon wieltje boven in de deur, net voor de raam geleiderstang, en grijpt daar onder in het witte blokje aan de onderkant van het beweegbare raam aan. Zover heb ik na demontage het mechaniek weer in elkaar zitten, dus het raam kan dus wel weer omhoog, met eindstop.
Omlaag kan ook, maar dan zonder eindstop, daar moet de achterste kabel volgens mij voor gaan zorgen. Die heb ik inmiddels vervangen door een even dikke fietskabel en zit nu ook op de haspel van de raammotor.

Het probleem is: hoe nu verder? :problem:
Ik kom er niet uit hoe de achterste kabel moet lopen. Ik zie daar geen wieltje voor, ik heb wel een kunstof buisje gezien waarin de kabel past, en een flexibele staal met rubberen mantel met spanveer. Kan iemand mij hier mee verder helpen?

Alvast bedankt voor reacties.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Elektrisch raam links voor.....

wellicht heb je iets aan de foto's in mijn topic:
http://www.xmclub.nl/Nieuwforum/viewtopic.php?f=8&t=550&start=105

Ik heb het zelfde mankement gehad.....

Wintersnoek
afbeelding van Wintersnoek
Re: Elektrisch raam links voor.....

Dank je wel Furrie, deze plaatjes zijn duidelijk, en ik hebt de bevestigingpunten en geleider van de achterkabel gevonden, en de kabel erin gelegd. Het probleem is dat ik in een andere volgorde gewerkt heb, en nu zie ik alleen kans de achter kabel te bevestigen aan het blokje aan de onderkant van het raam door het mechaniek in z'n geheel uit de deur te halen. Maar daarvoor moet het raam los. hoe krijg ik dat voor elkaar? Het lukt mij niet om de dop op het raam eraf te krijgen en het raam van het beweegende blokje af te krijgen. Ik kan wel met alle geweld en kracht op dat dopje gaan duwen en trekken, maar dan maak ik misschien dat beweegbare blokje en kapot, en/of de ruit breekt. Het lijkt wel of ik iets anders moet doen.

ALvast bedankt voor jullie reacties.

La vie es douce avec une XM

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Elektrisch raam links voor.....

de ruit heeft een gat en dat zit om een kunststof pen die op/aan het blokje zit dat in de rail omhoog en omlaag gaat. Aan dit blokje zit ook een soort lip die aan het uiteinde een soort hoefijzervorm of U vorm heeft. Deze lip gaat om het raam heen en het hoefijzervormpje klikt weer op de pen om het raam op de pen te borgen. Klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk heel eenvoudig. Schuif dit hoefijzertje los van de pen en als het raam halverwege is kun je het voorzichtig van de pen af schuiven. Het raam zit ook nog met een geleider in de deurstijl maar dat wijst zich vanzelf. Als je de kabel gaat spannen verzeker je er dan van dat je deze strak genoeg zet!. Succes!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Elektrisch raam links voor.....

Als je aan de hand van Gerrie's beschrijving voelt, dan begrijp je wat hij bedoelt. :wink:

Een verzoek: zou je foto's kunnen maken? Deze vraag komt vaker voorbij en zonder foto's is het heel lastig uit te leggen. En als je het eenmaal gedaan hebt is het vanzelfsprekend. :oops:

Wintersnoek
afbeelding van Wintersnoek
Re: Elektrisch raam links voor.....

Dat hoefijzer heb ik inmiddels gevonden en eraf gehaald, en het raam los gekregen van het het "blokje met hoefijzer". Morgen ga ik proberen de ruit eruit te halen en het raam mechaniek. Dan de kabels op spanning brengen, aansluiten en uitproberen of het werkt, en de kabels stabiel op en afrollen. Ik laat wel weten of het gelukt is. Ik zal ook nog proberen verhelderende foto's als ik eraan denk, en op het forum zetten.

Vriendelijke groeten Gerald

La vie es douce avec une XM

Wintersnoek
afbeelding van Wintersnoek
Re: Elektrisch raam links voor.....

Bedankt voor jullie response, het is eindelijk gelukt de linker voorportieraam te repareren. En zoals menig voorganger al aangegeven had: wat een priegel werk is dat, en ik heb het in en uitbouwen meerdere keren moeten overdoen, eer het raam eindelij goed functioneerde, en dat bleef doen.
De beweegbare ruit had ik er zo uit, en ik dacht: na de beschrijving van Gerrie gelezen te hebben moet het wel te doen zijn. Dat was wel zo, maar vraag niet hoe lang dat duurde.... Omdat ik dacht dat het nippeltje voor de vervangen kabel zo klein mogelijk moest zijn heb ik uit een lamp fitting een aansluitbusje gesloopt. Deze bleek niet bestand te zijn tegen de stopkracht van het mechaniek, en de het aansluitbusje schoot van de kabel als het hefblokje op haar eindpunt liep en de raam motor stopte. Daarna heb ik een echte fietskabel nippel gebruikt, maar die was te groot en stak te ver uit op het raamhefblokje, daardoor sloot de ruit niet helemaal. Het was duidelijk dat er een kleinere nippel op moest die in de holte van het hefblokje past (foto vergeten, sorrie), en er niet bovenuit stak. Na die gevonden en erop gezet te hebben, sloot het raam welliswaar goed, maar de kabel schoot na een paar keer op en neer gaan eraf. Weer die ruit eruit, en het mechaniek, uitwendig testen en kijken wat er gebeurt. Wat ik zag, was dat als een raam tot een eindpunt bewogen werd, spande de trekkende kabel zijn spanveer helemaal in. De andere kabel was dan zover uit de houder van de spanveer gedrukt dat de kabel mantel uit de houder kwam, en er op een gegeven moment los kwam. Na nog strakker spannen en hertesten zag ik dat niet trekkende kabel niet meer uit de houder kwam, en stond er nog steeds spanning op de spanveer. Dit zou de kabel voldoende moeten borgen, dus heb ik het mechaniek er weer hoop vol in gepriegeld. Sindsdien lijkt de ruit feilloos te werken, dat hoop althans, maar daar vertrouw ik na enige tijd pas op als het raam goed blijft werken. Ik hoor in ieder geval geen vreemde bijgeluiden meer, en het raam glijdt netjes omhoog en omlaag.

Nogmaals dank aan iedereen die gereageerd heeft op dit onderwerp, ik heb er veel aan gehad.

La vie es douce avec une XM

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Elektrisch raam links voor.....

Mooi dat het gelukt is. Ik heb je geprobeerd te waarschuwen voor de spanning van de kabel, ik had precies hetzelfde! Kabel te los en na een paar keer springt deze ergens uit een geleiding :wink:

Voelt goed he, als het gelukt is!

wimb
afbeelding van wimb
Re: Elektrisch raam links voor.....

Mooi dat het gelukt is. Inderdaad, het is gepriegel zelfs al doe je het vaker. :?
Die veren moeten inderdaad maximaal ingedrukt zijn, wat tegen je gevoel indruist. In ieder geval mijn gevoel.
Het raam stopt niet door eindcontacten o.i.d. maar doordat op het eindpunt de kracht zo groot wordt dat de motor stopt.
Ik vind het een rare manier van stoppen die ook voor de deurvergrendeling gebruikt. Vandaar dat als een van de sluitmechanismes wat zwaar gaat je de auto niet meer op slot krijgt. :?

Wintersnoek
afbeelding van Wintersnoek
Re: Elektrisch raam links voor.....

Het voelt erg goed als zo'n klus uiteindelijk gedaan is :D . Ik zag IDD jouw tip: zorg voor voldoende kabelspanning, en dacht dat ook gedaan te hebben, helaas. Ik had er niet aan gedacht dat bij maximale indrukking van de ene veer de andere misschien wel te ver naar buiten zou worden gedrukt. Een venijnigheid is ook dat de kabels nog iets verder opgerekt worden bij een stop actie, dus dat betekent nog naspannen. Ik zou een volgende keer het span blokje bovenop de geleide rail vlak voor het geleide wieltje zover mogelijk naar voren doen (zo "los mogelijk"). Dan een paar keer het mechaniek in de eindstand laten lopen en dan het aanspanblokje een of twee tandjes strakker zetten. En alvorens het mechaniek in te bouwen een spanveer maximaal indrukken en kijken of de andere nog steeds geborgd zit. En zoals ik al zei: ik ben pas echt overtuigd dat de missie geslaagd is als het systeem na enige tijd en geregeld gebruik nog steeds werkt, maar dat zal wel tussen mijn oren zitten.

De techniek van het stop systeem is IDD niet zo mooi, IPV te werken met eindschakelaars. Het voordeel is wel dat je niet met sensoren verspreid door de deur zit, die ook kapot kunnen, waar het ook vaak vochtig is. En als de mechaniek sterk genoeg is om de stop krachten op te vangen, en de motor spoelen robuust genoeg om de stroompiek op te vangen, waarom niet? Volgens mij meet de elektronica achter de 9 polige connector op de motor de stroom. Die schiet bij het in het eindpunt lopen omhoog, en vanaf een bepaalde stroom waarde schakelt de elektronica de stroom af. Ik denk dat als ze bij Citroën een roest bestendiger kabel hadden gebruikt, dan was dit systeem net zo duurzaam geweest als bijv. die van een Xantia. Maar dat is mijn idee. (:idea:)

La vie es douce avec une XM

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Elektrisch raam links voor.....

Ik zal de volgende keer proberen nog nadrukkelijker te benadrukken :wink:
Ik had die 2 fot's van de veren links en rechts gepost zodat je een referentie had.
Wij hadden het mechanisme ook eerst gespannen zoals we dachten dat het goed zou zitten. Na inbouwen in de deur en testen werkte alles. Na nog een paar keer proberen sprong helaas toch de kabel uit de bevestiging op 1 van de eindpunten. Uiteindelijk heb ik de kabel een centimeter of 3 :!: korter gemaakt waarbij ik de spannok in het midden had zitten zodat ik nog beide kanten op kon. Na testen bleek het perfect te werken en de spannok heb ik niet meer hoeven verstellen. Inmiddels werkt het al weer een tijd prima bij mij.

donleo
afbeelding van donleo
  • citroen xm 2.1 D turbo L4
Re: Elektrisch raam links voor.....

Wat een klus,..zo'n raammechanisme repareren,..
Eerst via marktplaats 4 raammechanismen gekocht,..bleken dus toch van een ouder type xm te zijn,.. dan maar de kabel vervangen zoals op de blog ,.eerst naar brommerzaak voor kabel en "tonnetjes",...daarna naar ijzerwarenzaak en een fietsenmaker,...blijkt dat er niet zomaar een "tonnetje te koop is die in de plastic houder past" [ tip: gebruik een electriciteits blokje,..snij het plastic weg en gebruik de metalen binnenhuls met schroefjes,...gebruik alleen het laatste schroefje, zodat de zijde zonder schroef zo in het plastic schuift'
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XOFIKX3W.jpg
Zoiets als dit [foto:furriegurrie]
Na veel geploeter,.. uur zoeken naar een plastic gleufje,..had ik bijna de deur eruit getrapt,..toch eerst nog even de blog raadplegen en ik las bij furriegurrie: "Na het monteren van het systeem mag de boel weer de deur in…..wat een gekl*&t. Bij mijn type Xm zit er een extra metalen buis in de deur te versteviging. Daardoor is er erg weinig ruimte om het mechanisme weer terug te zetten. Met vereende krachten lukt het wel: "

INDERDAAD die metalen buis @#^%^&

Toch nog een keer geprobeerd, ..
tip: eerst motor en kabel en dat lange mechanisme naar binnen proppen,,.."
...gelukt,....was inmiddels al donker en snel het raam er ingezet zodat ik m kon parkeren buiten.
/
Alles werkt weer,.. maar denk dat ik de veren toch niet helemaal ingedrukt heb toen ik t tonnetje vastschroefde,..
Het raam krijgt -als je omhoog of naar beneden drukt - een tik, of een vertraging voordat het soepel schuift.

Leuk om nog eens naar te kijken als de zon schijnt komende lente 2013,....

Raam achter nog steeds kapot,.. ga ik toch ook weer maken,..of een blok hout eronder,..
Eerst een trekhaak laten monteren,..

xm@donleo.org

JaapW
afbeelding van JaapW
Re: Elektrisch raam links voor.....

E croft levert niet alleen RVS kabels, maar een uitgebreide instructie (wel in Engels) erbij. De instructie heb ik nog wel ergens, voor wie interesse heeft.

zijthoff
afbeelding van zijthoff
  • XM 2.5 TD Exclusive
RE: Elektrisch raam links voor.....

Ik heb ook een defect raammechaniek linksvoor in mijn type 2.

Nu schijnt een type 1 mechniek beter te zijn maar de stekker van een type 1 mechaniek past niet (2 ipv 5 polig?)

De motor werkt nog wel. Wat is wijsheid? kabel vervangen of nieuw mechaniek kopen? ik wil die start-stop functie wel graag houden.. dus ben ik dan 'veroordeeld' tot een nieuw type 2 mechaniek dat ook weer snel stuk kan zijn?

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE: Elektrisch raam links voor.....

In een aantal Type II XM's heb ik het linksvoor mechanisme, het meest gebruikte, vervangen door een Type I.

Die zijn oneindig veel robuuster en daardoor ook beter verkrijgbaar en dus goedkoper.

Type I werkt met een apart one touch kastje. In het deurpaneel Type II is daar zelfs nog een speciale ruimte voor! Dat kastje meet inderdaad de stroom en schakelt af bij een maximum. Daardoor knipt het raam je vingers ook niet af.

De bekabeling is anders, maar vrij eenvoudig om te zetten. Wijsheid is dus een Type I te pakken te krijgen, compleet met kabelboom, one touch kastje en stekkers. Bij het monteren een plastic zakje om dat kastje met de dichte kant boven ivm waterlekkage langs het raam.

Ik heb het nooit uitgezocht, maar het is voor de hand liggend dat de Peugeot 607 en dergelijke identieke raamheffers heeft.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE:

Ik heb nu hetzelfde probleem voor. Ook het raam LV. Begrijp ik het goed als er 2 kabels zijn? eentje dat naar boven gaat en eentje dat naar onder in de deur gaat? Of is het één lange kabel?

 

Het is handiger als je je vragen in 1 topic houd icon_wink police 

 

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Elektrisch raam links voor.....

Het zijn er twee. De betere fietsenboer heeft schroeftonnetjes die geheel klemvast zijn.

het topic van Gerrie/Furriegurrie biedt absoluut uitkomst.

 

Luceo non uro....

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Elektrisch raam links voor.....

Zal het issue dan in dit topic laten verderlopen. De titel dekt namelijk perfect de lading en wie weet dient het nog eens voor iemand. Concreet moet ik dus "op zoek" naar 2 rvs kabels en 2 klemmen of tonnentjes. Deze mogen allicht niet te groot zijn.

Met een beetje geluk kan ik mijn huidige kabels als lengtemaat gebruiken.

In welk topic staat de uitleg van FurrieGurrie beschreven? Ik heb gisteren een topic over een 3.0 doorlopen maar heb het  niet zien staan (kan ook aan mij liggen natuurlijk icon_biggrin).

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Elektrisch raam links voor.....

Even de zoekfunctie gebruiken icon_wink

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Elektrisch raam links voor.....
Als ik tijd heb en er aan denk zal ik de foto's opzoeken en hier even plaatsen.....
Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Elektrisch raam links voor.....

icon_thumbup

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Elektrisch raam links voor.....

Tekst staat hierboven, succes icon_wink 

Stijn
afbeelding van Stijn
  • 2.0 Turbo C.T. '97
  • 2.1 Turbo automaat 97
RE: Elektrisch raam links voor.....

buig, Goed dat die schroeftonnetjes mee op de foto staan. Die heb ik voreger op men bromfietsen vaak gebruikt. Ik had de indruk dat die iets te groot zijn maar daar valt allicht wel een mouw aan te passen. Als er 2 kabels zijn neem ik aan dat beide kabels naast elkaar in dat in het wieltje gaan. Even uitzoeken hoe de wikkelingen juist lopen maar we hebben nog een sloopwagen staan met LA een mechanisme als voorbeeld.

Bedankt voor de foto's. Wel handig als je 3 handen hebt icon_biggrin.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Elektrisch raam links voor.....
Je zult de tonnetjes na monteren wel op maat moeten vijlen of slijpen meestal. Anders passen ze niet lekker. Dus zo klein mogelijk nemen, maar wel een versie die goed vastklemt natuurlijk!
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: Elektrisch raam links voor.....

Vorige week is mijn raammechanisme links voor er mee opgehouden. Notabene terwijl ik wegreed van de sleutelmeeting. Gelukkig kon ik van een XM-vriend een vervangend mechanisme krijgen maar wat denk je.... verkeerd model.

Ik heb de boel maar weer dichtgemaakt en het raam gefixeerd met 2 latjes op de sips-balk. Binnenkort maar weer wat prutsen met spullen van de fietsenmaker. Grrr het is ook nooit plug an play.

 

 

__________
Crepuscule

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Elektrisch raam links voor.....

Zou je niet alleen het motorgedeelte kunnen overzetten? Scheelt alvast een stukje gepruts.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Nou je het zegt, dat kan geloof ik wel. Je kunt geloof ik ook type 2 motoren op type 1 systeem monteren. 

__________
Crepuscule

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Elektrisch raam links voor.....

Iets overzetten heeft niet echt nut, je hebt alleen een nieuwe kabel nodig.

De motoren zijn niet gelijk, bij de linker zit het one-touch gedeelte op de motor, bij de rechter zit het in een apart kastje in de deur

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Ja, motor naar de andere kabel, of kabel naar de andere motor. Lood om oud ijzer. Wat ik bedoelde is dat je dan al een kabel op de juiste lengte hebt met de busjes eraan. Dat gepruts vermijd je dan.

Tenzij je een los kastje en bijbehorende bedrading hebt, dan is het overzetten nog makkelijker, namelijk de hele rechter erin met kastjes en draden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Elektrisch raam links voor.....

Dan is de stekker weer niet t zelfde 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Ach, ik ben er inmiddels al aardig bedreven in. Dit keer wil ik wat dikkere kabels gebruiken van een scooter of motorfiets o.i.d. De eerste set die ik in 2008 heb aangepast was met hele dunne remkabeltjes. Die hield het wel goed verder maar ik vond het toch een beetje ielig allemaal. De tweede set van een andere XM heb ik nooit klaar gekregen omdat de hele katrol naar de gallemiezen was.

Dat is trouwens wel een belangrijke tip; als je merkt dat je raammechanisme in de soep loopt, maak dan je raam dicht met duct-tape ofzo en ga niet teveel op- en afrollen op het raammotortje want die plastic rol die erin zit beschadigd snel door de kapotte kabels en dan wordt repareren een heel stuk moeilijker.

__________
Crepuscule

Pagina's